Voinko veloittaa pienen summan synttäreistäni?
Täytän kohta tasavuosia ja haluaisin kovasti pitää pientä juhlat. Rahatilanne on tosin tällä hetkellä todella huono ja tarjoiluihin menee aina kuitenkin suht paljon rahaa. En tarvitse enkä halua mitään tavaralahjoja ja kukista en tykkää, joten olisiko teistä tosi huono idea laitaa kutsutuille infoa että älkää tuoko lahjoja, mutta jos voisitte tuoda 3-5e tarjoiluja varten. Haluaisin kuitenkin tarjota ja tehdä hyvää ruokaa yms. Miltä tällainen kuulostaa? Täytän tasan kuitenkin nyt vain kerran ja lisäksi summa ei ole kovin iso.
Kommentit (150)
Kyllä musta nyyttärit vielä menee ja voit ainakin toivoa jonkun teeman mukaista ruokaa. Mutta et oikeen silleen, että Niemiset tuokaa perunasalaattia ja Ahoset tuovat mangojuustokakun.
Silloin pyydät vieraat juhlistamaan sinun kanssasi tasavuosia ja valmistumistasi, hyvin vapaamuotoisesti kerrottuna. Et laita mitään ett'ä tervetuloa syntymäpäiväjuhliini ja valmistujaisiin silloin ja silloin kotiini xx. asuna tumma puku. P.S. tuothan mukanasi salaatin. Vaan kutsut rehellisesti rentoihin synttäribileisiin jotka toimivat nyyttäriperiaatteella.
Riippuu pitkälti porukasta jonka kutsut. Minä pitäisin tuota ihan ok ratkaisuna lähipiirissän jos tiedän ettei sankarilla ole hyvä rahatilanne.Puhuisin kuitenkin mieluummin rahalahjasta kuin osallistumismaksusta. Merkitystä on myös iälläsi. 20 vuotiaiden kesken tuossa ei varmasti ole mitään ongelmaa, tuohan tulee vieraillekin paljo halvemmaksi. 30v tuo voi olla jo hieman hassua, mutta ehkä hyväksyttävää jos rahatilanteesi on yleisessä tiedossa ja ystäväpiirisi ymmärtää asian. Siitä ylöspäin tuo ratkaisu on ehdoton ei.
Tottakai voit! Lähetä eritelty lasku juhliisi osallistujille ennen juhlia. Voit mainita että ottavat riittävästi käteistä mukaan. Muista varata myös sopivaa vaihtorahaa.
Vierailija kirjoitti:
No on nyt kyllä typerää. Ensin on kolme sivua viestejä, että pidä nyyttärit ja kun sitten kirjoitan, että ok, pidän nyyttärit, niin sekään ei kelpaa? Onko täällä niin, että mitä tahansa ketjun aloittaja kirjoittaa, sitä vastaan pitää olla?
Ap
Siis se olin mä, joka vänkäsi nyt vastaan niitä nyyttäreitä.
a) Tulin mukaan keskusteluun vasta sivulla 4, en voi kertoa mielipidettäni jo sivulla 1, jos en ole paikalla
b) Sä kerroit lisätietoa valmistumisjuhlista vasta myöhemmällä sivulla. Nyyttärit voi sopia tietynlaisiin synttäreihin kuin nenä päähän, mutta juhlavat valmistujaiset + synttärit..ehei.
c) erilaiset mielipiteet ei ole ap:n kiusaamista
Minusta viisainta voisi olla pyytää vierailta noita juomia. Kutsutut kuitenkin kysyvät lahjatoiveita, joten silloin on helppo sanoa, että et halua mitään lahjoja, mutta jos välttämättä haluaa jotain tuoda niin kuohuviiniä yhdessä juotavaksi. Mieti myös tekeekö joku kavereistasi mielellään vaikka kakkuja tms. Silloin häneltä voisit pyytää lahjaksi kakun. Mutta rahaa tarjoiluihin ei missään nimessä ja nyyttärimeininkikin on vähän siinä ja siinä kun tuollaiset juhlat kyseessä...
Miten tuo nyyttärit menee käytännössä?
Kun tulee vahvistus että pääsee juhliin, niin ap laittaa viestin että tuokaa te perunasalaattia?
Eli ap tekisi menun ja jokainen valitsee sitten niistä ruokajutuista sen minkä haluaa tuoda?
Me oltiin kerran häissä, missä jokainen vieras maksoi omat ruoat ja juomat!!! Jäi vähän valju fiilis koko juhlista. Lisäksi lahjatoiveet oli ihan älyttömiä, ei lähdetty siihen mukaan kyllä. Juhlat järjestetään sitten kun siihen on rahaa. Piste.
Kutsut sen verran vähän porukkaa, että pystyt tarjoamaan. Ja anteeksi nyt vaan, mutta tuliko valmistuminen ja tasavuodet sulle yllätyksenä? Olisit laittanut edes 10 euroa säästöön joka kuukausi viimeisen 3 vuoden aikana, niin siinä olisi jo hiukan rahaa, jolla varmasti isommankin porukan ruokkii, jos itse osaat tehdä.
Ainoa miten voisit rahaa kerjätä on säästöpossu jonnekin juhlapaikalle, jonne vapaaehtoisesti voi jokainen laittaa sen muutaman kolikon.
Itse kutsuisin tuollaisiin juhliin vain ne lähimmät ystävät ja itselle tärkeät sukulaiset. Ilmeisesti et ole siinä hyvässä tilanteessa, että vanhempasi voisivat lahjana auttaa kustantamaan juhlat?
Kannattaa kysyä, jos jollain olisi käyttöoikeus tukkuun, niin sieltä saisit halvemmalla isoja määriä ruokaa.
Et voi. Jos nyt kuitenkin aiot pitää pääsi, varaudu siihen että ystäväsi kaikkoavat pikkuhiljaa, koska on mautonta pyytää rahaa synttärijuhlista.
Millainen vierasmäärä ja millainen tarjoilu ap sulla on mielessä?
Kun musta toi 3-5 euroa ei ole missään suhteessa juhlan kuluihin. Jos sulla on tarkoitus pitää vaikka 20 ihmiselle juhlat, niin ei se 60 euroa kyllä ihan valtavasti auta. Jos haluat varata vaikka kuihuviiniä tarjottavaksi koko aterian ajan, niin tuolle porukalle kannattaisi varata 10 pulloa ja hinta kohtuullisesta olisi 12 euroa pullo, yhteensä 120. Vielä ei olisi yhtään ruokaa pöydässä.
Olisiko selkeämpi, että toivot lahjaksi kuohuviinipulloja, se on kuitenkin lahjaksi ihan hyvä- ei turhan kallis. Samalla voit käyttää rahasi ruokiin.
Maksua et voi pyytää, mutta lahjatoiveita voit hyvin esittää. Jos vieraampia, niin toivot lahjaksi rahaa ja jos rennompia/läheisimpiä, niin sujautat kutsun väliin lahjatoivelistan = suunnittelemasi menun. Sitten tietysti RSVP:n yhteydessä pitää pyytää ilmoittamaan mahdollinen ruokalaji (mahdollinen - koska toiveet on toiveita ei vaatimuksia).
Sitten vaihtoehtoja pitää olla niin, että voi tehdä itse tai tuoda valmista sen mukaan, mikä kenellekin on luontevinta. Mä laittaisin toivelistalle myös juomat, sillä ne on niin helppoja tuoda. Ja lopuksi pitää varautua kuitenkin paikkaamaan itse, jos jotain oleellista uhkaa jäädä puuttumaan.
Sinuna kutsuisin "nostamaan kanssani lasin kuohuvaa klo 18-21 välillä valmistumisen kunniaksi" ja tarjoaisin pieniä ja edullisia coctailpaloja ja jotain superhalpaa niin kuin popcornia ja porkkanatikkuja lisäksi. Ajatuksena siis, että vieraat tulevat hetkeksi lasikliselle, ei koko illaksi syömään ja juomaan. Mieti joku hyvä jatkopaikka valmiiksi.
Jos joku kysyy, mitä voi tuoda lahjaksi, niin toivot kuohuviiniä. Jos sinulla ei ole tähän varaa, älä järjestä juhlia.
Kuten on jo varmasti tullut selväksi, ei rahaa valitettavasti voi pyytää, koska se ei ole sosiaalisten käyttäytymissääntöjen mukaan soveliasta.
Mutta ymmärrän sinua. Olen itsekin harmitellut, kun olisi teoriassa niin paljon kätevämpää, että kaikki osallistuisivat vaikka 5 eurolla kustannuksiin sen sijaan, että tuovat jotain 10-20 euron lahjoja. Mutta kun ei niin ei. Siispä olen ajatellut, että jos haluan pitää hienot juhlat, niin panostan niihin itse ja mahdollisesti pääsen sitten vastavuoroisesti nauttimaan muiden juhlista tulevaisuudessa.
Paljonko sinulle on tulossa vieraita? Tuo pyytämäni summa on sen verran pieni, että luulisi olevan helppoa säästää sen verran itsekin, jos ei nyt ihan sataa vierasta ole tulossa. Mutta esim. 20 x 3 € = 60 €, eli ei paha!
Siitä olen samaa mieltä, ettei nyyttärit sovi tuollaisiin juhliin ja onhan se muutenkin aina kivempi suunnitella itse tarjoiluista yhtenäinen kokonaisuus. Joku taisi ehdottaa juomien pyytämistä lahjaksi, se voisikin olla hyvä idea!
Meillä kaverit pitäneet näitä maksullisia synttäreitä... Törkein mun mielestä 29e millä syötiin ravintolassa tortillat ja yökerhossa yks halpa drinkki.
Pyydä vaan. Halvemmaksihan tuo tulee vieraalle kuin oikea lahja, ja vaivaakin säästyy vieraalta, kun ei tarvitse miettiä, mikä on sopiva lahja.
Voit tietenkin helpottaa synttäreistä et toki voi velvoittaa että ihmiset tulemaan syntymäpäivillesi.
Itse ehkä mieluummin pyytäisin. Raha tilanteeni on nyt niin huono että toivoisin mahdolliset muistamiset mieluiten rahana, jolloin voisin paremmin toteuttaa myös tarjoilussa se mitä olin ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Voit tietenkin helpottaa synttäreistä et toki voi velvoittaa että ihmiset tulemaan syntymäpäivillesi.
Itse ehkä mieluummin pyytäisin. Raha tilanteeni on nyt niin huono että toivoisin mahdolliset muistamiset mieluiten rahana, jolloin voisin paremmin toteuttaa myös tarjoilussa se mitä olin ajatellut.
Veloittaa ei helpottaa.
Ai joku salaatti ja juustokakku on jotain hienompaa vai? :D Provohan tuo on.
Vieraana kummeksuisin kovasti maksun pyytämistä. 5 euroa on vielä niin pieni raha, että luultavasti ostaisin vähintään kukkia lisäksi.
Ap taitaa olla yksinkertainen henkilö, eli tyhmä.