Voinko veloittaa pienen summan synttäreistäni?
Täytän kohta tasavuosia ja haluaisin kovasti pitää pientä juhlat. Rahatilanne on tosin tällä hetkellä todella huono ja tarjoiluihin menee aina kuitenkin suht paljon rahaa. En tarvitse enkä halua mitään tavaralahjoja ja kukista en tykkää, joten olisiko teistä tosi huono idea laitaa kutsutuille infoa että älkää tuoko lahjoja, mutta jos voisitte tuoda 3-5e tarjoiluja varten. Haluaisin kuitenkin tarjota ja tehdä hyvää ruokaa yms. Miltä tällainen kuulostaa? Täytän tasan kuitenkin nyt vain kerran ja lisäksi summa ei ole kovin iso.
Kommentit (150)
Mikä vika nyyttäreissä on? Saisit varmasti paljon erilaisia ja hyviä tarjottavia juhliisi. Lahjan antaja myös tietää, että lahjaa varmasti arvostetaan.
Jos saat rahat vasta juhlissa, niin miten voit tehdä tarjoilut etukäteen? Ja mitä jos saatkin rahaa enemmän, kuin mitä tarjottavasi on, niin varmasti tulee vieraille huijattu olo. Nyyttäreillä saat enemmän ruokaa juhliisi ja kaikile tulee varmasti vatsa täyteen ja on mukavaa ja yhteisöllistä.
Tee lista syötävistä ja jokainen valitsee minkä tuo mukanaan. Noloa pyytää rahaa vaikka kuin tietävät rahatilanteesi.
No yks vaihtoehto olisi pitää ihan köyhäilyteemasynttärit. Ruuaksi kaurapuuroa ja juomaksi kraanavettä. Tai ehkä makaronilaatikkoa, joku salaatti ja Lidlin limsaa. Yhdessäolohan siinä kai on tärkeintä eikä tarjottavat. Joku tuo kuitenkin aina tuliaispullon, niin siitä voi sitten tarjoilla halukkaille.
Tai sitten ilmoitat vain, ettet nyt pysty pitämään juhlia, sori.
Vierailija kirjoitti:
No jos sitten pitäisin nyyttärit, voisinko noihin toivoa tai sopia vieraiden kanssa, mitä he toisivat? Haluaisin tarjota esim salaatteja, juustokakkua, pientä suolaista yms. Juomana olisi hieno tarjota kuohuvaa ja tietenkin myös alkoholittomia.
Ap
Tietenkin. Tosin kyllä sun lompakkos kestää järjestää holittomat juomat ja boolin, vieraat hoitaa ruokapuolen. Ja voit vielä ilmoittaa, että jos haluaa enemmän alkoa, niin omat juomat mukaan.
No kai mun on sitten pakko pitää ennemmin ne nyyttärit, kun näin monesta olisi hiono idea pyytää rahaa :/
Ap
Ei. Et vaan kerta kaikkiaan voi. Ja jos tilannetaju ja yleensäkin käsitys elämästä on tällä tasolla, en yhtään ihmettele, että tulevaisuus näyttää epävarmalta.
Mun mielestä taas et voi pitää nyyttäreitä, etkä pyytää rahamaksua.
Sitten pitäisi muuttaa juhlan luonnettakin, ei mielestäni sovi pitää sekä valmistujaisjuhlia että synttäreitä ja pyytää vierailijoita tuomaan jotain salaatteja. Vie juhlallisuuden koko tilaisuudelta.
Nyyttärit on tosi hyvä juttu tietyntyyppisiin juhliin, mutta miten se muka toimisi näissä?
On se miljoona kertaa fiksumpaa tehdä niin ap!
Samaa mieltä. Ei nyyttäreitäkään. Jos et saa mistään rahaa kasaan, jää juhlat tältä erää juhlimatta. Usko jo.
Ja näihin yhdistelmäjuhliin et voinut varautua säästämällä kuluneen vuoden aikana vaikka kympin kuussa? Kumpikaan juhlanaihe kun ei nyt puun takaa tullut.
Kyllähän tuo oudolta kuulostaa. Todellisuudessa olisin itse kuitenkin helpottunut, jos ei tarvitsisi keksiä lahjaa, vaan voisi maksaa sen sijaan jotain.
Olisi tyylikkäämpää vaan pitää rehellisesti valmistujaissynttärijuhlat ilman mitään pyyntöjä. Useimmat vieraat tuo kuitenkin rahalahjan, joten ap saa sillä kustannettua juhlat.
No on nyt kyllä typerää. Ensin on kolme sivua viestejä, että pidä nyyttärit ja kun sitten kirjoitan, että ok, pidän nyyttärit, niin sekään ei kelpaa? Onko täällä niin, että mitä tahansa ketjun aloittaja kirjoittaa, sitä vastaan pitää olla?
Ap
Et todellakaan voi pyytää rahaa. Lainaa vaikka joltain se raha niihin tarjottaviin jos ne on pakko pitää. Ja kutsuun laitat sit et lahja rahana tms. Ja maksat sillä velkasi takaisin. Itsellä jos olis noin huono rahatilanne jättäisin juhlat pitämättä. Sä et vaan voi kerjätä juhlavierailta ruokia juhliin! Älä nolaa itseäsi täydellisesti!
Ei se ole hölmö joka pyytää, vaan se joka suostuu maksamaan. Itselleni tulisi jokin yllättävä meno, jos saisin tuollaisen kiusallisen pyynnön.
Vierailija kirjoitti:
No on nyt kyllä typerää. Ensin on kolme sivua viestejä, että pidä nyyttärit ja kun sitten kirjoitan, että ok, pidän nyyttärit, niin sekään ei kelpaa? Onko täällä niin, että mitä tahansa ketjun aloittaja kirjoittaa, sitä vastaan pitää olla?
Ap
No mielestäni on outoa pitää juhlat joissa pyydät vieraat tuomaan ruoat mukana. Sama mennä piknikille :D
Ilmoita että pidät juhlat tietyssä ravintolassa ja vieraat voivat osallistua omakustanteisesti. Silloin joudut maksamaan vain omat ruokasi ja juomasi ja ne tulevat jotka haluavat.
Turhaan yritätte "sivistää" ap:ta. Vaikkei minkäänlaista tapakasvatusta olisi saanut, niin itsekin voi itseään kehittää. Joku asia ei vaan ole soveliasta joten sanon hänen tiivaamiselleen omalta osaltani, että piste.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan nyt ottamatta kantaa juuri tähän ketjuun, täällä av:lla tällä on tapana mennä juuri näin. On usein melko sama, mistä näkökulmasta ap kirjoittaa, vastaukset ovat lähes aina häntä vastaan. Itse olen tehnyt joskus kokeilun, jossa olen kirjoittanut saman asua kahdesta aivan eri näkökulmasta, molempiin tuli haukkuvia viestejä ketju täyteen. Olen miettinyt mistä tällainen ketjun aloittajaa vastaan "yhtenä rintamana" hyökkääminen aina johtuu.
3 euroa per vieras, haloo. Kymmenen vierasta tekisi 30 €.
Ethän sä edes hyötyisi tuosta keruuta mitään muuta kuin nolaisit itsesi.