Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko veloittaa pienen summan synttäreistäni?

Vierailija
22.05.2016 |

Täytän kohta tasavuosia ja haluaisin kovasti pitää pientä juhlat. Rahatilanne on tosin tällä hetkellä todella huono ja tarjoiluihin menee aina kuitenkin suht paljon rahaa. En tarvitse enkä halua mitään tavaralahjoja ja kukista en tykkää, joten olisiko teistä tosi huono idea laitaa kutsutuille infoa että älkää tuoko lahjoja, mutta jos voisitte tuoda 3-5e tarjoiluja varten. Haluaisin kuitenkin tarjota ja tehdä hyvää ruokaa yms. Miltä tällainen kuulostaa? Täytän tasan kuitenkin nyt vain kerran ja lisäksi summa ei ole kovin iso.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 euroa per pää on niin nimellisen pieni summa ettei siitä edes luulisi olevan merkittävää apua kustannuksissa. En vaan ymmärrä.

Vierailija
82/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viettäisin tuossa tilanteessa rennot pippalot. Edulliset mutta maistuvat tarjottavat, tyyliin itse tehty margaritapizza tai patongit, coleslaw tai muu kaalisalaatti, perunasalaatti, vesimelonia, popcornia yms. Varmaan AV-palsta on näiden kanssa avulias ja kekseliäs. Omat juomat mukaan -periaate on minusta täysin ok bileissä, kun taas rahapyyntö herättäisi pahaa verta ja nyyttärit voisivat olla hankalat ja karsia vieraita pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei, ei ja vielä kerran ei. Vuosien varrella on tullut vastaan jos jonkinmoista juhlaa, joista on pitänyt maksaa ja aina siitä jää paha maku suuhun. Esimerkkinä kotibileitä, polttareita, häitä jne. Mielestäni jos järjestää ja kutsuu, niin pitää olla rahaa pitää juhlat. Ja jos varaa ei ole, niin sitten pitää karsia jostain tai miettiä muunlaisia ratkaisuja. Ei juhlia voi maksattaa vierailla. Pitäisi riittää, että vieraat tuovat esimerkiksi lahjoja tai kukkia, mitä nyt olen aina itse vienyt. Vaikka en kovin varakas olekaan, niin itselläni ei riittäisi pokkaa järjestää juhlia, lähettää kutsuja ja pistää sitten pystyyn rahankeräys. Niin noloa.

Vierailija
84/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olen siis valmistumassa tässä juuri ja periaatteessa juhlat olivat samalla tasavuosisynttärit/valmistujaisjuhlat. Eli periaatteessa juhlat vähän kuin kuuluisi pitää.

Mielestäni tämä ei ole rahankeruuta. Kaverit tietävät kyllä että rahatilanne on huono ja tulevaisuus epävarma.

Ap

Periaatteessa jätä juhlat pitämättä.

Vierailija
85/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit pyytää satasen knupilta. Tosin voi olla että saat järsiä kakkusi ite.

Vierailija
86/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuei! Jätä juhlimatta, jos et pysty mitään tarjoamaan.

Vierailija
87/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo, tai voi luoja mikä moukka oletkaan! Sen verran täytyy olla itsekunnioitusta, ettei vierailta kerjätä rahaa! Minkälaisia käytöstapoja tälläisille ihmisille opetetaan kotona?!

Vierailija
88/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme tyrmäyksiä täältä. Minusta voit ihan reilusti tiedottaa, että haluat pidät hienot synttärit kavereillesi, mutta se ei onnistu ilman raha-avustusta. Sulla on huonoja kavereita, jos tuosta loukkaantuvat. Selvennät vielä, että synttärit eivät ole maksulliset ja rahalahja on vapaaehtoinen, mutta mitä useampi tuon lahjan antaa, sitä paremmat tarjottavat. Köyhyys ei ole häpeä.

Kiitos, näin ajattelen itsekin! Olisi ihana saada juhlistaa rakkaiden ystävien kanssa ja tarjota heille hyvä ruokaa, mutta rahaa on tosiaan niin vähän, enkä voi sulle juuri nyt mitään. Lisäksi pelottaa, kun en teidän miten tulen saamaan jatkossa töitä.

Ap

Miten voit tehdä paremmat ruuat jos et etukäteen tiedä kuinka paljon ja kuinka moni sitä rahaa tuo??

Ja miksi Ap edes kysyt mielipidettä asiaan jos et ole valmis luopumaan ideastasi vaikka 99% mielestä rahan pyytäminen on moukkamaista?

Vierailija
89/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään nimessä voi. Nyyttäritkin ovat aika pahasti vastoin hyvää käytöstä.

Vierailija
90/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo äärimmäisestä moukkamaisuudesta ja hyväksikäytöstä pyytää rahaa ihmisiltä tuolla tavoin. Kuitenkin on hyvin edullisia tarjoiluja, kuten Mashed Potato bar, jossa tehdään iso kasa perunamuussia (maksaa max.5e) sekä siihen lisukkeita, kuten paistettua pekonia, sipulia, kastiketta, pikku lihapullia - ihan mitä vain. Tämän "baarin" saat pystyyn 30 eurolla, joka pitäisi olla mahdollista maksaa tai sinulla ei todellakaan ole varaa juhliin. On ok pyytää kutsussa lahjaksi kuohu, puna- ja valkoviinipulloja, jolloin juomapuoli olisi järjestyksessä.

Vierailija
91/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa mielummin vaikka joltain sukulaiselta. Tai sitten juurikin täällä moneen kertaan ehdotetut nyyttärit. Ja tietysti aivan ilmeinen vaihtoehto on se etten pidä juhlia ollenkaan, mikäs pakko se on juhlia jos ei ole varaa?

Itse jätin 30-vuotissynttäriini pitämättä juurikin köyhyyden vuoksi. Ei olisi ollut varaa minkään paikan vuokraan eikä rahaa tarjoiluihin jne. Kyllä se vaan näin on, että köyhän on katsottava vierestä kun muut pitävät juhlia mutta itse jää sellaisesta ulkopuolelle. Ei kaikki voi saada kaikkea.

Vierailija
92/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootsä tosissas? Älä pidä sellasia juhlia mihin sulla ei oo varaa

Vierailija
93/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo kuohuvaa lahjatoiveena on ihan korrekti.

Rahastus on todella tympeää.

Juhlat voivat olla esim. piknik puistossa tai merenrannalla, vähän kuin vappuna Ullanlinnanmäellä. ( siten ettei aiheuta häiriötä).

Jos vieraat tuvat pullon kuohuvaa, muu tarjoilu voisi olla jotain ihan pikkusuolaista ja halpaa ja silti juhlat saattavat onnistua loistavasti.

Mutta että väkisin raahataan johonkin tylsään tilaisuuteen ja siitä joutuu vielä maksamaan, seon tympeää.

Vierailija
94/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei mites sellanen, että pitäisit rennon piknikin vaikka jossain nätissä puistossa? itellä oli syntymäpäivä kesällä, täytin 30 ja myös vähän rahaa .Pyysin ystävät puistoon, mulla oli iso peitto nurmella jonka päällä istuskeltiin, ruokana feta-pinaatti pasteijoita, vesimelonia ja erilaisia kolmioleipiä ja makea piirakka jälkkäriksi. juomana oli vissyä ja sit olin tehnyt boolin..ihmiset toivat mukanaan omiakin juomia. yksi mun tuttava lauloi ja soitti. oli oikein ihana iltapäivä.

Vierailija
95/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro tarkemmin suunnittelemistasi juhlista. Kuinka monta henkeä ajattelit kutsua? Minkä takia et voi lainata keneltäkään rahaa juhlia varten ja maksaa myöhemmin takaisin? Pystytkö myymään jotain tavaraa kirppiksellä tai vaikka tarjoutua sukulaisille, naapureille tai muille esim. siivous-avuksi pientä korvausta vastaan? Jos pidät kutsuttujen määrän pienenä ja tarjoilut yksinkertaisena, saat järjestettyä kivat juhlat edullisesti. Tarjoiluksi riittää minimissään pelkät kakkukahvit (sinähän osasit leipoa).

Vierailija
96/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin pyytää rahaa. Naurettavaa jos joku loukkaantuu siitä että kutsussa pyydetään rahaa. 3-5 euroa on sopiva summa päästä nauttimaan synttäriesi saloista. Rahan pyytäminen kertoo, että olet vastuullinen, sofistikoitunut ja sivistynyt ihminen.

Vierailija
97/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voi ihan hyvin pyytä lahjaksi rahaa, kunhan ei kerää mitään osallistumismaksua. Se pitää tietenkin ilmaista jotenkin korrektisti.

Mulla on kaveripiirissä vielä näin 30-vuotiaanakin opiskelijoita ja muuten tiukilla eläviä. Ymmärrän hyvin, etteivät halua lahjaksi mitään kalliita kippoja pientä asuntoa täyttämään. Häissä on kerätty häämatkarahaa, lapsi on toivonut uutta polkupyörää jne

Vierailija
98/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei! Et voi pyytää rahaa noin suoraan! Ainoa tapa miten voisit pyytää rahaa on vähän niin kuin häissä. Eli teet kutsut ja niihin maininta että et toivo tavaralahjoja, vaan jos joku haluaa jotakin antaa niin voi lahjoittaa muutaman euron esim. jatko-opintojen tms. Rahoittamiseen ja tilinumero. Itse voit sitten käyttää nuo lahjoitetut rahat miten haluat. Ja pitää olla joku todella uskottava "kohde" jota varten haluat nimenomaan lahjan rahana. Esim. häissä on häämatkarahasto.

Mutta kaikenlainen muun rahankeruu on moukkamaista ja saa ihan varmasti ihmiset katsomaan sinua kieroon.

Tämä👍Erittäin käyttökelpoinen idea☺

Vierailija
99/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämän tarinan urpot ovat ap:n vanhemmat. Pidän itsestäänselvyytenä, että ensimmäiseen ammattiin valmistumisen yhteydessä vanhemmat kustantavat juhlat. Tulevia ja toisia ammatteja tai jatkotutkintoja on turha enää juhliakaan, erikseen esim tohtorin promootiot.

Itse samassa tilanteessa kääntyisin parhaimpien kavereiden puoleen ja sanoisin suoraan, mikä on tilanne. Ehkä parhaimpien kavereiden kanssa voisi kasvojaan menettämättä tehdä diilin, että eivät tuo lahjaa, vaan osallistuvat ruokakuluihin. Harkintansa mukaan voisivat vielä viestittää kaukausimmille kavereille vihjauksen, että raha olisi maljakkoa toivotumpi lahja taloustilanteen vuoksi.

Vierailija
100/150 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit! Lähetä eritelty lasku juhliisi osallistujille ennen juhlia. Voit mainita että ottavat riittävästi käteistä mukaan. Muista varata myös sopivaa vaihtorahaa.

Hinnat kannattaa pyöristää niin vaihto rahoja on helpompi laskea. Esimerkiksi 350 grammaa makarooni laatikkoa 3,50 €, Linda siideri, 5 € ja pikku lapsille jaettavat virpomis kondoomit 3 €.