Voinko veloittaa pienen summan synttäreistäni?
Täytän kohta tasavuosia ja haluaisin kovasti pitää pientä juhlat. Rahatilanne on tosin tällä hetkellä todella huono ja tarjoiluihin menee aina kuitenkin suht paljon rahaa. En tarvitse enkä halua mitään tavaralahjoja ja kukista en tykkää, joten olisiko teistä tosi huono idea laitaa kutsutuille infoa että älkää tuoko lahjoja, mutta jos voisitte tuoda 3-5e tarjoiluja varten. Haluaisin kuitenkin tarjota ja tehdä hyvää ruokaa yms. Miltä tällainen kuulostaa? Täytän tasan kuitenkin nyt vain kerran ja lisäksi summa ei ole kovin iso.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Olen itseasiassa menossa tällaisiin juhliin parin viikon päästä. Aplle tiedoksi, vieraskirja saattavat kyllä tulla juhliin, mutta eivät ole ilosia. Tullaan varmaan paljon puhumaan selän takana.
Siis vieraasi saattavat kyllä...
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi pitää nyyttäreitä nyt synttäreille, kun kyseessä olisi vähän juhlavampi tilaisuus. Samalla tulisi juhlittu hieman myös valmistumista.
Ap
Juhlavassa tilaisuudessa emäntä ei kerjää vierailta 3 € ruokarahaa.
Ei ole sopivaa eikä hyvien käytöstapojen mukaista, sanot täyttäväsi pyöreitä vuosia joten luulisi jo olen käytöstapojakin tuohon ikään mennessä karttuneen.
Itselläni täyttyy tulevana kesänä pyöreät, en pidä juhlia, enkä odota lahjoja.
Koita jo uskoa että ei ole ok. Teet itsestäsi moukan jos rahaa pyydät. Nyyttärit ovat vaihtoehtosi. Pyydä tuomaan juhlavampia tarjottavia.
Ihan hyvin voit pitää nyyttärit. tuttuni juhli miehensä kanssa 100-vuotissynttäreitä ja siellä oli nyyttäriteema. Olin auttamassa tarjoiluissa ja lahjani heille oli se, että en ottanut touhusta maksua ja koko suku ystävineen sai keskittyä siihen juhlimiseen 😊
Et voi. Voit tehdä hyvää halvalla ja pidättäytyä suht yksinkertaisissa tarjoiluissa. Jos et halua tavaraa nii kerro vaikka vieraillesi,että mitään et tarvitse, mutta halutessaan voi tuoda jotain kuluvaa. Esim. Pullon kuohuviiniä. Sitten poksauttelet niitä vieraidesi kanssa.
Eli kaikista tämmöinen olisi siis huono idea? Vaikka sitten saisi juhlissa syödä mahan täyteen hyvää ruokaa (olen hyvä laittamaan ruokaa ja leipomaan, lisäksi saisi koostettua paljon ehjemmän menuun, kun olisi vain yksi, joka huolehtii ruuista), eikä tarvitsisi miettiä lahjaa.
Lisäksi on tulossa ihmisiä kaukaakin ja moni käyttää julkisia. Heidän olisi varmaan hankala tuoda mukanaan nyyttäreille ruokaa.
Ap
Ei, ei! Et voi pyytää rahaa noin suoraan! Ainoa tapa miten voisit pyytää rahaa on vähän niin kuin häissä. Eli teet kutsut ja niihin maininta että et toivo tavaralahjoja, vaan jos joku haluaa jotakin antaa niin voi lahjoittaa muutaman euron esim. jatko-opintojen tms. Rahoittamiseen ja tilinumero. Itse voit sitten käyttää nuo lahjoitetut rahat miten haluat. Ja pitää olla joku todella uskottava "kohde" jota varten haluat nimenomaan lahjan rahana. Esim. häissä on häämatkarahasto.
Mutta kaikenlainen muun rahankeruu on moukkamaista ja saa ihan varmasti ihmiset katsomaan sinua kieroon.
Ihme tyrmäyksiä täältä. Minusta voit ihan reilusti tiedottaa, että haluat pidät hienot synttärit kavereillesi, mutta se ei onnistu ilman raha-avustusta. Sulla on huonoja kavereita, jos tuosta loukkaantuvat. Selvennät vielä, että synttärit eivät ole maksulliset ja rahalahja on vapaaehtoinen, mutta mitä useampi tuon lahjan antaa, sitä paremmat tarjottavat. Köyhyys ei ole häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sopivaa eikä hyvien käytöstapojen mukaista, sanot täyttäväsi pyöreitä vuosia joten luulisi jo olen käytöstapojakin tuohon ikään mennessä karttuneen.
Ap täyttää varmaan 20.
Vierailija kirjoitti:
Ihme tyrmäyksiä täältä. Minusta voit ihan reilusti tiedottaa, että haluat pidät hienot synttärit kavereillesi, mutta se ei onnistu ilman raha-avustusta. Sulla on huonoja kavereita, jos tuosta loukkaantuvat. Selvennät vielä, että synttärit eivät ole maksulliset ja rahalahja on vapaaehtoinen, mutta mitä useampi tuon lahjan antaa, sitä paremmat tarjottavat. Köyhyys ei ole häpeä.
Kiitos, näin ajattelen itsekin! Olisi ihana saada juhlistaa rakkaiden ystävien kanssa ja tarjota heille hyvä ruokaa, mutta rahaa on tosiaan niin vähän, enkä voi sulle juuri nyt mitään. Lisäksi pelottaa, kun en teidän miten tulen saamaan jatkossa töitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täyttää varmaan 20.
Voi se täyttää vaikka 50täkin. Ei hyviä käytöstapoja ole enää arvostettu pitkään aikaan, niistä ei puhuta joten missä niitä oppisikaan. Joillain ihmisillä on siitä huolimatta säilynyt intuitio mikä on sopivaa ja kohteliasta ja mikä ei, toisilla se on taas surkastunut pois.
Ei se ole tarjoamista, jos pyydät siitä rahaa. :)
Mikä siinä rahan pyytämisessä on nyt niin kauheaa? Voin vaikka kirjoittaa sen kutsukorttiin jotenkin siististi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikista tämmöinen olisi siis huono idea? Vaikka sitten saisi juhlissa syödä mahan täyteen hyvää ruokaa (olen hyvä laittamaan ruokaa ja leipomaan, lisäksi saisi koostettua paljon ehjemmän menuun, kun olisi vain yksi, joka huolehtii ruuista), eikä tarvitsisi miettiä lahjaa.
Lisäksi on tulossa ihmisiä kaukaakin ja moni käyttää julkisia. Heidän olisi varmaan hankala tuoda mukanaan nyyttäreille ruokaa.
Ap
Asutkoo maalla? Mikäli et, ongelmaa ei ole. Kaukaa tulevat osaavat valita tuomisensa kuljetuksen kestäväksi tai ostavat ne samasta kaupungista. Tai tee edullisemmat tarjottavat, rahankerjuu on moukkamaista joka ikäluokassa.
Ja laitoin jo tosiaan, että nyyttärit ovat siitä hankalat, että on paljon helpompaa jos yksi (minä) hoitaa ruuat ja kokonaisuudesta tulee ehjempi. Lisäksi tulee kavereita kauempaakin julkisia käyttäen, heidän on varmaan vaikea siis tuoda ruokaa mukanaan.
Ap
Mitään hyvää tapaa ei ole pyytää rahaa, se on aina noloa. Ja kaverit muistaa jatkossakin ne persaukissynttärit jotka saita kaveri piti
No jos sitten pitäisin nyyttärit, voisinko noihin toivoa tai sopia vieraiden kanssa, mitä he toisivat? Haluaisin tarjota esim salaatteja, juustokakkua, pientä suolaista yms. Juomana olisi hieno tarjota kuohuvaa ja tietenkin myös alkoholittomia.
Ap
Ap miksi edes aloitit tammoisen kerjun kun olet selkeasti jo paattanyt sita rahaa kerjata? Olethan jo nahnyt etta suurimman osan mielesta tuo ei ole sopivaa, miksi viela intat?
Mitä kursailet, pyydä samalla vähän reilummin. Vaikka parisataa per naama.