Voinko veloittaa pienen summan synttäreistäni?
Täytän kohta tasavuosia ja haluaisin kovasti pitää pientä juhlat. Rahatilanne on tosin tällä hetkellä todella huono ja tarjoiluihin menee aina kuitenkin suht paljon rahaa. En tarvitse enkä halua mitään tavaralahjoja ja kukista en tykkää, joten olisiko teistä tosi huono idea laitaa kutsutuille infoa että älkää tuoko lahjoja, mutta jos voisitte tuoda 3-5e tarjoiluja varten. Haluaisin kuitenkin tarjota ja tehdä hyvää ruokaa yms. Miltä tällainen kuulostaa? Täytän tasan kuitenkin nyt vain kerran ja lisäksi summa ei ole kovin iso.
Kommentit (150)
Tää on ihan loistava idea! Mulla on muutaman vuoden päästä nelikymppiset ja taidan pyytää vierailta jonkun summan. Maksaahan pitopaikka ja tarjoilut sekö juomat jo sen verran että lainaa pitää varmaan ottaa. Mutta kun veloitan vierailta ateriakortin hinnan, juomalippuja, narikan ja vessakoodin, pääsen varmaan omilleni! Kiitos av, taas ehtymätön ideoiden lähde!
Hauskoihin leikkeihin osallistumisesta voi myös rahastaa erikseen. Juhlavieraan ryöstö, jossa juhlavieras otetaan kiinni, raahataan yleisön eteen ja juhlavieraan lompakko tyhjennetään isoon kulhoon. Luottokortilla ostetaan "lahjoja" verkkokaupasta ja kännykällä soitellaan maksullisiin erotiikkanumeroihin. Tästä voi laskuttaa esimerkiksi 20 €.
Vieraita voi pyytää jättämään takkinsa ja laukkunsa narikkaan, josta juhlien järjestäjät voivat käydä ottamassa "vapaaehtoisen lahjoituksen" sillä aikaa kun juhlavieraat seuraavat kahden puliukon sukkanauhaleikkiä ja sitä seuraavaa sexy-showta lindasiiderit kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tämän tarinan urpot ovat ap:n vanhemmat. Pidän itsestäänselvyytenä, että ensimmäiseen ammattiin valmistumisen yhteydessä vanhemmat kustantavat juhlat. Tulevia ja toisia ammatteja tai jatkotutkintoja on turha enää juhliakaan, erikseen esim tohtorin promootiot.
Kaikilla ei ole sellaista etua kuin elossa olevat, lapsistaan välittävät vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi pitää nyyttäreitä nyt synttäreille, kun kyseessä olisi vähän juhlavampi tilaisuus. Samalla tulisi juhlittu hieman myös valmistumista.
Ap
Kauhea saituri. Mikset samalla myy itseäsi vielä?
Siis musta on jännä, että ette oo tällaiseen törmänneet! Meillä kaverit piti 30v synttärit, joihin piti ostaa 32e illalliskortti, sisälsi kämäsen seisovan pöydän ennen kuin baari aukesi muille. Monet myös kutsuvat porukkaa ja laittavat sisäänpääsymaksun... Jätän menemättä, en vaan voi käsittää et mut kutsutaan juhliin ja niistä pitäisi maksaa... En kehtais ite pyytää rahaa, en vain kehtaisi!
Vierailija kirjoitti:
Täytän kohta tasavuosia ja haluaisin kovasti pitää pientä juhlat. Rahatilanne on tosin tällä hetkellä todella huono ja tarjoiluihin menee aina kuitenkin suht paljon rahaa. En tarvitse enkä halua mitään tavaralahjoja ja kukista en tykkää, joten olisiko teistä tosi huono idea laitaa kutsutuille infoa että älkää tuoko lahjoja, mutta jos voisitte tuoda 3-5e tarjoiluja varten. Haluaisin kuitenkin tarjota ja tehdä hyvää ruokaa yms. Miltä tällainen kuulostaa? Täytän tasan kuitenkin nyt vain kerran ja lisäksi summa ei ole kovin iso.
Et voi.
Tai siis totta kai voit, mutta osallistujamäärä ei tule olemaan hääppöinen, kas kun ahneella on paskanen loppu.
Tee makaronilaatikko. 200g per vieras riittänee.
Miksei ap vastaa esitettyihin kysymyksiin?
Olen ollut ihan sivistyneissä tasajuhlissa, jossa pyydettiin vaan ei vaadittu mahdolliseksi lahjaksi pientä (joku 10e) summaa kattamaan tilakuluja ja esiintyjät. Maksoin, mutta tuntui tosi oudolta. En kehdannut olla maksamatta kun lahjaakaan ei haluttu. Totta että enemmän rahaa moninkertaisesti olisin itse lahjaan laittanut. Silti. En suosittele.
No on toi fiksumpaa kuin rahalahjan pyytäminen. Mun mielestä on junttia esittää, että olisi rahaa vaikka ei ole. Ja vieraana tietysti maksaisin mielummin 5e ruokarahaa kuin 20-50e.
Lahjan idea ihmisillä hukassa. Se ei ole maksu vaan symbolinen ele jolla viestitetään kiitollisuutta ja sitä, että toinen on tärkeä.
Käytännön tavarat, rikki menneen pölynimurin tilalle uusi tai kasa sukkahousupaketteja ovat enemmän köyhäinapua kuin oikeita lahjoja. Vanhemmilta jos saan olen kiitollinen, muilta ottaisin vittuiluna.
Kuohuviini on hyvä, onhan alkoholi ns.turhake mutta yhdessä juhliessa nostaa tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä rahan pyytämisessä on nyt niin kauheaa? Voin vaikka kirjoittaa sen kutsukorttiin jotenkin siististi.
Ap
Jos sulla ei ole rahaa järjestää niitä juhlia ilman maksua, niin elä pidä niitä.Ei auta vaikka mitä runoilet kutsukorttiin.Rahaa EI VOI PYYTÄÄ.Jätä juhlat pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko niitä juhlia on pitää, jos ei sitä rahaa ole tarpeeksi? Satsaa mieluummin itseesi, Virosta joku kylpylähemmotteluloma. Tai jotain muuta. Mutta ei ikinä sitä rahan kerjäystä, tosi moukkamaista!
No ei varmaan oo aloittajalla varaa Viron kylpylähemmottelulomaan, jos ei ole varaa tehdä ruokaa ja tarjottavia synttäribileisiin.
67:lla ja 74:lla oli hyvät vinkit. Kannattaa lukea.
Voit hyvin ilmoittaa, että pullo kuohuvaa on mieleinen lahja.
Samoin läheiselle ystävälle voit soittaa ja pyytää erikseen kakkua muun lahjan sijaan.
Kutsussa ilmaiset, että kyseessä cocktail-tilaisuus valmistumisesi ja pyöreiden vuosien kunniaksi. Näin kukaan ei odota illallispöytää. Pikkunaposteltavat ovat edullisia tarjottavia.
Pari pulloa kuohuvaa ekoille vieraille kannattaa kuitenkin ostaa jottei käy niin, että ensimmäiset vieraat onnittelevatkin kukalla ja jäävät kuivin suin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme tyrmäyksiä täältä. Minusta voit ihan reilusti tiedottaa, että haluat pidät hienot synttärit kavereillesi, mutta se ei onnistu ilman raha-avustusta. Sulla on huonoja kavereita, jos tuosta loukkaantuvat. Selvennät vielä, että synttärit eivät ole maksulliset ja rahalahja on vapaaehtoinen, mutta mitä useampi tuon lahjan antaa, sitä paremmat tarjottavat. Köyhyys ei ole häpeä.
Mitkäs hienot synttärit ne on kun emäntä laittaa kaverit maksumiehiksi? Etkö aloittaja voisi lainata rahaa vaikka sukulaiselta? En kyllä ikinä kehtaisi kutsua ketään juhliini ja samalla sanoa että ainiin, "pääsymaksu" on 5 euroa, kun mulla ei muuten ole mitään tarjottavaa, jos et itse maksa ruokiasi ja juomiasi.
Ihan hyvin voit pyytää. Yksi tuttu järjesti aikanaan isot juhlat, johon kaikkien piti maksaa muistaakseni 10€ pääsymaksu (juhlatila oli maksullinen ja siellä soitti bändejä). Myös juomat piti itse ostaa baarista. Veli piti myös omat pyöreät synttärinsä ravintolassa, mistä pyysi pienen pääsymaksun, kun oli tosi tiukkaa rahan kanssa. Kyllä kaikki kaverit varmasti ymmärtävät ja voi olla, että moni pistää isommankin summan kuin pyydät. Niin ja paljon onnea! :)
Vierailija kirjoitti:
Siis musta on jännä, että ette oo tällaiseen törmänneet! Meillä kaverit piti 30v synttärit, joihin piti ostaa 32e illalliskortti, sisälsi kämäsen seisovan pöydän ennen kuin baari aukesi muille. Monet myös kutsuvat porukkaa ja laittavat sisäänpääsymaksun... Jätän menemättä, en vaan voi käsittää et mut kutsutaan juhliin ja niistä pitäisi maksaa... En kehtais ite pyytää rahaa, en vain kehtaisi!
Se on ilmeisesti meidän sukupolvi, jolta on hyvät käytöstavat hukassa. Kanssa tullut useaan otteeseen vastaan. Se, että juhlista joutuu maksamaan pilaa koko juhlien ja ihmisten kutsumisen idean. Myös se mitä joku tässä kirjoitteli siitä, että lahja on symbolinen ele, eikä maksu juhlista on asian ytimessä. Kerran vein tällaisiin juhliin tuomisina pari pulloa vähän parempaa juotavaa, niin ennenkuin kaikki vieraat ehtivät edes saapua, isäntäväki oli äkkiä jemmannut nämä pullot piiloon ja meille tarjoiltiin jotain jaloviinamehulitkua ja parin euron "viinejä". Heidän lahjansahan se oli ja saivat itse toki päättää, mutta aika huono kuvan antoivat. Itse olin kuitenkin valinnut nuo juomat ihan kunnioituksesta heitä ja tilaisuutta kohtaan.
Miten siis AP meinasit tuon homman alkuperäisen idean mukaan toteuttaa? Olisit siis kuitenkin tehnyt tarjottavat etukäteen ja sitten vieraiden tullessa kerännyt heiltä rahat?
Vai olisitko siis pyytänyt rahat etukäteen ja kokkaillut sillä summalla?
Jokatapauksessa, mielestäni ei rahan pyytäminen tälläiseen ole hyvän maun mukaista. Voisitko esim. lainata perheeltäsi hieman rahaa ja tehdä sillä valmistelut? Salaattiin, kakkuun yms. ei loppupeleissä paljoa kulu. Voit kirjoittaa kutsuun, että tarjoat alkumaljat ja loput juomat kaikki tuovat itse. Satasellakin pötkii jo pitkälle.