Turun yhteispäivystys
Ensimmäinen asiointi Tyksin yhteispäivystyksessä takana. Toivottavasti myös viimeinen. Olin kuullut nämä asiat jo ennestään, mutta ihmettelen miten kauan tuon paikan alennustila voi jatkua. Vuosikaudet on puhuttu heikosta tasosta.
Melkoista ammattitaidottomuutta näkee jo ihan pikaisella yleissilmäyksellä. Jengillä on kynsilakkaa, tekokynsiä ym. hygieniasyistä hoitoalalla pannassa olevia juttuja. Koska niitä näkyi niin monella hoitajalla, herää epäilys että tuollainen välinpitämättömyys on tuolla arkipäivää.
Välinpitämättömyys kuvasti myös hyvin tuota ulospäin näyttäytyvää työasennetta. Mielettömän ylimielisiä pikkulikkoja siellä painelee menemään. Oman kännykän hipelöiminen näytti olevan heille tärkeämpää kuin työtehtävien hoitaminen. Potilaiden puhuttelu oli jotain todella vastenmielistä. Potilaita ei kohdella ihmisinä.
Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään.
Koin myös että yksityisyyttäni loukattiin. Erään potilaan koko helvetin heimo oli päästetty hoitoyksikköön. Mielestäni minun terveysasiat eivät kuulu kenellekään muulle. Ymmärrän ettei sitä voi oikein käytännöllisesti estää, että muut potilaat kuulisivat muiden asiat. Mutta pitääkö sinne tieten tahtoen haalia jonkun tyypin koko suku ihmettelemään mitä muille tapahtuu?
Minulle tultiin myös tuputtamaan monta kertaa suonensisäistä lääkettä, jonka olin jo saanut. Siinä sitten töllättiin ja ihmeteltiin. Entä jos olisinkin ollut dementti mummo, joka ei olisi osannut tätä asiaa kertoa? Moni varmaan myös luottaa siihen, että kyllä hoitaja tietää mitä pitää tehdä.
Itse en luottaisi mihinkään, mitä tuolla tehdään. Mistä lie sunnuntaikoulusta tämä jengi on valmistunut. En yhtään ihmettelisi jos päivystyksestä tulisi joku G1- ja G2-osastoja vastaava juttu ilmi.
Hakeutuuko pävystykseen vain välinpitämättömiä ja ammattitaidottomia hoitajia vai mukautuvatko nämä ihmiset työyhteisön kulttuuriin?
Kommentit (134)
Surullista luettavaa. Samalla olen todella kiitollinen, ettei mun tarvitse enää työskennellä tuolla.
Olen ollut kyseisessä paikassa töissä ja tunnistan monet ongelmat, joista täällä on mainittu. Hajusteet, korut, tekokynnet ja kynsilakka oli päivystyksen arkipäivää silloin kun olin siellä. Ikävämpää oli se, että näiden suurimmat käyttäjät olivat todella kokeneita hoitajia. Lieneekö se syy sitten, miksei asiaan ole saatu puututtua. Tällaisethan usein sitten painetaan villaisella toteamalla, että joku henkilö X on niin haastava ja voimakas persoona.
Muistan hävenneeni aika usein työkaverin käytöstä.
Turussa TYKSISSÄ todistin kerran, kun yksi gyne raivosi ja huusi hoitajille ja kollegoilleen, mutta se ei ollut päivystyksessä. Siis hullun raivoa siitä, kuka on ottanut hänen stetoskooppinsa.
Tuntia aiemmin se raivosi potilaalle, joka halusi toimenpiteen nukutuksessa. (Se tehdään usein nukutuksessa tai erikoisvälineellä ilman puudutuksia hereillä. Useimmissa sairaaloissa se tehdään vain nukutuksessa)
Ohis
Laittakaa yleisönosastoon kirjoitus noista tekokynsistä, miten ne vaarantavat hygienian. Ei se persoonan voimakkuus saa estää potilaasta huolehtimista hygieenisesti.
turkulainen kirjoitti:
Turun päivystys on todellakin vain hätätapauksia varten. Eli sitten kun sulla on se pää kainalossa, voit harkita soittoa sinnepäin. Muut "pikkuvaivat" kannattaa hoidattaa suoraan terveystalolla. Siellä se nuori mieslääkärikään ei odotuta itseään 30 minuuttia oman lounaan merkeissä, koska nostaa siellä tuplasti parempaa palkkaa verrattuna kunnan paskahommiin ja paskaporukan palveluun.
Jättäisitkö itse lounastaukosi pois? Töissä nekin siellä vain ovat ja lakisääteiset taut täytyy pitää, jos ei nyt ihan ihmishengistä ole kyse. Eikä se ole niiden työntekijöiden syytä jos siellä on liian vähän henkilökuntaa ja liian paljon potilaita.
Ei se terveystalon lääkärikään jätä lounastaukoaan pitämättä, hänelle tulee vain ajavarauspotilata, jolloin se ei ole koskaan mikään onglema.
Vierailija kirjoitti:
turkulainen kirjoitti:
Turun päivystys on todellakin vain hätätapauksia varten. Eli sitten kun sulla on se pää kainalossa, voit harkita soittoa sinnepäin. Muut "pikkuvaivat" kannattaa hoidattaa suoraan terveystalolla. Siellä se nuori mieslääkärikään ei odotuta itseään 30 minuuttia oman lounaan merkeissä, koska nostaa siellä tuplasti parempaa palkkaa verrattuna kunnan paskahommiin ja paskaporukan palveluun.
Jättäisitkö itse lounastaukosi pois? Töissä nekin siellä vain ovat ja lakisääteiset taut täytyy pitää, jos ei nyt ihan ihmishengistä ole kyse. Eikä se ole niiden työntekijöiden syytä jos siellä on liian vähän henkilökuntaa ja liian paljon potilaita.
Ei se terveystalon lääkärikään jätä lounastaukoaan pitämättä, hänelle tulee vain ajavarauspotilata, jolloin se ei ole koskaan mikään onglema.
Tässä olisi ollut se rauhoittelu paikallaan. Luulen että vastaanotolta olisi lähtenyt todella paljon tyytyväisempi potilas, jos oltaisiin rauhoiteltu, ettei ole hätää ja sanottu että joudutte vielä odottamaan hetken. Tilanteet voi hoitaa niin monenlaisesti. Ei voi olettaa, että maallikko osaisi arvioida tilanteen vaarattomaksi. Varmasti tuo on pikkujuttu terveydenhuollon ammattilaisille, mutta pitää ymmärtää maallikkoa. Jos ei ole tällaista kykyä asettautua toisen asemaan, niin voi ehkä arvella olevansa väärällä alalla.
Ei ole tullut vielä tarvetta käydä uudessa päivystyksessa, mutta vanhasta on hyviä ja huonoja kokemuksia. Tykkään uuden päivystyksen sijainnista T-sairaalan alueella, koska sinne pääsee paremmin kuin entiseen "jumalanseljän takana" olleeseen. Tosin kerran alueelta ystävääni hakiessani olin kauhistunut parkkipaikkojen vähyydestä. T-sairaalan alueella sai autonsa sinne, mihin sen vain halusi laittaa vuonna 2005, kun kuskailin isääni samaiseen sairaalaan sädehoitoihin. Silloin joka puolella oli väljää ja parkkiruutuja riittävästi, mutta nyt ensimmäinen este huonokuntoisen potilaan saamiseen päivystykseen on tuskanhiki auton parkkeeraamisesta. Miksi ei sairaalaneliöiden lisäämisen yhteydessä lisätty myös parkkipaikkoja? Työntekijöille monikerroksinen parkkitalo ja potilaille ja näiden omaisille runsaasti pihaparkkipaikkoja. Ei järkeä missään! Samaten tuntuu järjettömältä ja julmalta se, ettei saattaja saa enää odottaa potilaan kanssa samassa tilassa. Muistan niin isäni kuin äitini kanssa vanhassa päivystyksessä jonottamisesta sen, miten sekava ja sairas vanha ihminen todellakin tarvitsee omaisen tai jonkun muun, joka pitää silmällä tilannetta pitkän jonottamisen ja odottamisen aikana. Kukaan ei päivystykseen mene huvin vuoksi tai piruuttaan.
Ei voi muuta kuin toivoa, ettei itse joudu tai omainen joudu uuteen päivystykseen, ei ainakaan pitkään, pitkään aikaan...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tullut vielä tarvetta käydä uudessa päivystyksessa, mutta vanhasta on hyviä ja huonoja kokemuksia. Tykkään uuden päivystyksen sijainnista T-sairaalan alueella, koska sinne pääsee paremmin kuin entiseen "jumalanseljän takana" olleeseen. Tosin kerran alueelta ystävääni hakiessani olin kauhistunut parkkipaikkojen vähyydestä. T-sairaalan alueella sai autonsa sinne, mihin sen vain halusi laittaa vuonna 2005, kun kuskailin isääni samaiseen sairaalaan sädehoitoihin. Silloin joka puolella oli väljää ja parkkiruutuja riittävästi, mutta nyt ensimmäinen este huonokuntoisen potilaan saamiseen päivystykseen on tuskanhiki auton parkkeeraamisesta. Miksi ei sairaalaneliöiden lisäämisen yhteydessä lisätty myös parkkipaikkoja? Työntekijöille monikerroksinen parkkitalo ja potilaille ja näiden omaisille runsaasti pihaparkkipaikkoja. Ei järkeä missään! Samaten tuntuu järjettömältä ja julmalta se, ettei saattaja saa enää odottaa potilaan kanssa samassa tilassa. Muistan niin isäni kuin äitini kanssa vanhassa päivystyksessä jonottamisesta sen, miten sekava ja sairas vanha ihminen todellakin tarvitsee omaisen tai jonkun muun, joka pitää silmällä tilannetta pitkän jonottamisen ja odottamisen aikana. Kukaan ei päivystykseen mene huvin vuoksi tai piruuttaan.
Ei voi muuta kuin toivoa, ettei itse joudu tai omainen joudu uuteen päivystykseen, ei ainakaan pitkään, pitkään aikaan...
Parkkipaikkaongelma koskettaa kaikkia, myös henkilökuntaa. Monet eivät saa paikkaa, vaikka ovat maksaneet kuukausimaksua halliin pysäköinnistä. Joskus liikkui joku huhu, että joku lääkäri olisi pitänyt autojaan talvisäilössä parkkihallissa. En tiedä tämän paikkaansapitävyydestä.
Tuosta omaisen kanssa odottamisesta voidaan olla montaa eri mieltä riippuen näkökulmasta. Ymmärrän toki, että siellä aulassa voisi joku olla tukena mukana. Mutta omaisia ei voi ottaa pääsääntöisesti sinne hoitoyksikköön, koska muiden potilaiden yksityisyys on taattava. Joskus kai niitä poikkeuksia tehdään kokonaisarvion mukaisesti. Onhan se nyt hoitajienkin etu, että muistisairaalla tai vammaisella potilaalla on joku tuttu siinä rauhoittamassa vieraassa ympäristössä.
Pitää muistaa kuitenkin, että siellä hoitoyksiköissä tilanteet muuttuvat nopeasti ja voidaan äkillisesti joutua tekemään toimenpiteitä. Olen ollut tilanteessa, jossa omainen ei ole uskonut, kun olen kehoittanut, ettei hän voi tulla tuijottamaan mitä toisen potilaan hoidossa tapahtuu. Kaikilla potilailla on oikeus yksityisyyteen.
Omaisella on myös korostunut huoli siitä omasta omaisestaan, eikä hän osaa arvioida tilannetta hoitotyöntekijän näkökulmasta. Henkilökunta priorisoi tekemisensä ja omaiselle se saattaa näyttää välinpitämättömyytenä, jos hänen omaisensa tarpeita ei välittömästi täytetä. Joskus tällainen omaisen liika sotkeutuminen hoitoon viivästyttää koko toimintaa, koska pitää rautalangasta vääntää, miksi työjärjestys on se mikä on. Tästä tekee erityisen haasteellisen se, ettei hoitaja voi alkaa selvittämään kenellekään mikä muiden potilaiden tilanne on. Jos hoidossa kestää, niin se tarkoittaa yleensä sitä, että jollakin toisella on vielä suurempi hätä. Toki mielestäni on asiallista informoida hoidon etenemistä, jotta ei kenellekään tule unohdettu olo.
Toivon kaikkien hoitoon tyytymättömien laittavan palautetta. Ne menevät aina esimiehen kautta. Jos haluatte vastauksen palautteeseenne, niin yleensä hoidosta vastannut taho joutuu siihen myös vastaamaan.
Olin päivystyksessä 1,5v lapsen kanssa hengitysvaikeuksien takia. Koska kyse oli hengitysvaikeuksista saimme nopeasti keuhkoputkia avaavaa lääkettä ja hapetuksen toimimaan. Lasta tarkkailtiin ja saatiin kotiin lähtiessä hyvät ohjeet milloin pitää tulla takaisin ja miten lääkettä annetaan kotona. Ei siinä paniikissa sinertävän lapsen kanssa tullut kenenkään kynsiä katsottua mutta koin että saimme hyvää hoitoa.
Tämä ei tietenkään nyt tarkoita sitä etteikö muilla voisi olla huonoja kokemuksia, taitaa olla tuuripeliä...
No olisi kyllä aika järkyttävää, jos tuon ikäinen hengitysvaikeuspotilas olisi jäänyt nopeaa hoitoa vaille.
Vierailija kirjoitti:
No olisi kyllä aika järkyttävää, jos tuon ikäinen hengitysvaikeuspotilas olisi jäänyt nopeaa hoitoa vaille.
Se on kyllä totta. -69
Olen itse sairaanhoitaja ja usein yhteydessä päivystykseen potilaiden asioissa. Usein tosiaan mitään kirjauksia asioista ei tehdä ja jos vuoro on vaihtunut ei kukaan tiedä mistään mitään. Siltä tosiaan vaikuttaa, että siellä ei asiat toimi. Hoitajien rakennekynnet ja kynsilakat ovat arkipäivää ihan joka paikassa. Aina on ne muutamat, jotka eivät piittaa käsihygieniasta eikä tähän esimiestaholta puututa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja usein yhteydessä päivystykseen potilaiden asioissa. Usein tosiaan mitään kirjauksia asioista ei tehdä ja jos vuoro on vaihtunut ei kukaan tiedä mistään mitään. Siltä tosiaan vaikuttaa, että siellä ei asiat toimi. Hoitajien rakennekynnet ja kynsilakat ovat arkipäivää ihan joka paikassa. Aina on ne muutamat, jotka eivät piittaa käsihygieniasta eikä tähän esimiestaholta puututa.
Käsittämätöntä, ettei puututa. Jos ei kykene olemaan ilman kynsiä, niin pitäisi olla sellaisissa työtehtävissä, joissa se ei vaaranna potilasturvallisuutta.
Mun kaveri yritti siellä ollessaan monta kertaa vedota esimiehiin, että kirjaamisasiaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Esimies tokaisi vain, ettei voi sille mitään. Esimies vetosi aina vain siihen, että osastokokouksissa asiaa on käsitelty, mutta kun ei voi taata että siellä olisi ne, joihin se viesti nimenomaisesti kohdistuu. Jos puolen vuoden aikana tilanne pysyy muuttumattomana, eikä tarvittavaa dokumentaatiota tule, niin luulisi että esimies sitten keksisi paremman keinon kuin tuon tehottomaksi havaitun osastokokousmaininnan. Huono esimies kertakaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ihmetellyt sitä siellä että miks ne hoitajat peittää sukunimensä niistä nimikylteistään. Eihän lekuritkaan ikinä niitä peitä.
Itse päivystysosastolla työskennelleenä ajattelen tämän niin, että monesti näissä akuuttipaikoissa on potilaina myös vähän erikoisempia ihmisiä. En mielelläni anna sukunimeäni kaiken kansan tietoisuuteen, sillä nimeni perusteella saa selville myös puhelinnumeron ja kotiosoitteen. Henkilöt, joihin olen hoitosuhteessa, saavat sukunimeni selville joko kysymällä (ja kerron jos katson sen olevan ns. turvallista, eli deekuille yms. en kerro) tai sitten jos eivät halua kysyä niin potilastiedoista se löytyy. Nykyään se näkyy myös omakannassa, jos teen potilaasta loppuarvion. Eli summasummarum, saatan tietyissä työpaikoissa peittää sukunimeni siksi, että sitä mahdollisesti väärinkäyttävät henkilöt eivät ajautuisi käyttämään sitä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, ettei puututa. Jos ei kykene olemaan ilman kynsiä, niin pitäisi olla sellaisissa työtehtävissä, joissa se ei vaaranna potilasturvallisuutta.
Mun kaveri yritti siellä ollessaan monta kertaa vedota esimiehiin, että kirjaamisasiaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Esimies tokaisi vain, ettei voi sille mitään. Esimies vetosi aina vain siihen, että osastokokouksissa asiaa on käsitelty, mutta kun ei voi taata että siellä olisi ne, joihin se viesti nimenomaisesti kohdistuu. Jos puolen vuoden aikana tilanne pysyy muuttumattomana, eikä tarvittavaa dokumentaatiota tule, niin luulisi että esimies sitten keksisi paremman keinon kuin tuon tehottomaksi havaitun osastokokousmaininnan. Huono esimies kertakaikkiaan.
Tämä on juuri se tapa miten hoitoalalla "johdetaan". Puhutaan kokouksissa, missä ei koskaan ole paikalla ne oikeat henkilöt. En ymmärrä miksi esimies ei voi sanoa kyseisille ihmisille henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ihmetellyt sitä siellä että miks ne hoitajat peittää sukunimensä niistä nimikylteistään. Eihän lekuritkaan ikinä niitä peitä.
Itse päivystysosastolla työskennelleenä ajattelen tämän niin, että monesti näissä akuuttipaikoissa on potilaina myös vähän erikoisempia ihmisiä. En mielelläni anna sukunimeäni kaiken kansan tietoisuuteen, sillä nimeni perusteella saa selville myös puhelinnumeron ja kotiosoitteen. Henkilöt, joihin olen hoitosuhteessa, saavat sukunimeni selville joko kysymällä (ja kerron jos katson sen olevan ns. turvallista, eli deekuille yms. en kerro) tai sitten jos eivät halua kysyä niin potilastiedoista se löytyy. Nykyään se näkyy myös omakannassa, jos teen potilaasta loppuarvion. Eli summasummarum, saatan tietyissä työpaikoissa peittää sukunimeni siksi, että sitä mahdollisesti väärinkäyttävät henkilöt eivät ajautuisi käyttämään sitä väärin.
Potilaalla on oikeus tietää häntä hoitavan ihmisen nimi. Ei lääkäritkään nimeään voi peittää, vaikka olisivat minkälaisten mörrimöykkyjen kanssa tekemisissä.
Miksi ei muuten Tyks-käyntien kirjaukset näy Kanta.fi:ssä? Onko muilla samaa ongelmaa? Muiden toimipisteiden kirjaukset näkyvät todella nopeasti, Tyks-asioinnista jo kohta vuosi eikä mitään kirjausta käynnistä...
[/quote]Tämä on juuri se tapa miten hoitoalalla "johdetaan". Puhutaan kokouksissa, missä ei koskaan ole paikalla ne oikeat henkilöt. En ymmärrä miksi esimies ei voi sanoa kyseisille ihmisille henkilökohtaisesti.[/quote]
Ilmeisesti tuollakin tarvitsee tapahtua jotakin todella ikävää, jossa aletaan pohtimaan vastuukysymyksiä. Kyllä käräjillä voidaan alkaa pohtimaan sitä, että onko esimies riittävästi tehnyt toimenpiteitä, jotta lakisääteiset vähimmäisedellytykset potilasasiakirjojen suhteen täyttyisivät. Ainakaan enää eivät voi sitten piiloutua tietämättömyyden taakse, koska heille ollaan sanottu tuosta asiasta moneen otteeseen. Siellä voidaan myös pohtia sitä, että onko riittävä perehdytys taattu jokaiselle ja onko jokaisen hoitajan osaaminen oikeassa suhteessa työtehtäviin, joita hän hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei muuten Tyks-käyntien kirjaukset näy Kanta.fi:ssä? Onko muilla samaa ongelmaa? Muiden toimipisteiden kirjaukset näkyvät todella nopeasti, Tyks-asioinnista jo kohta vuosi eikä mitään kirjausta käynnistä...
Sitä ei olla otettu vielä käyttöön. Ilmeisesti ajatuksena on ollut katsoa ensin että miten HUS tästä suoriutuu ja ottaa opiksi heidän kompastuskivistään.
Vierailija kirjoitti:
Usko pois, niiden enmäämitääntiedä-raporttien antaminen hävettää todella paljon. Valitettavasti tuo johtuu juuri siitä, ettei porukka kirjaa.
Siellä on lähemmäs 150 työntekijää, joten olis ihme, ellei siellä olisi asiallisiakin hoitajia.