Turun yhteispäivystys
Ensimmäinen asiointi Tyksin yhteispäivystyksessä takana. Toivottavasti myös viimeinen. Olin kuullut nämä asiat jo ennestään, mutta ihmettelen miten kauan tuon paikan alennustila voi jatkua. Vuosikaudet on puhuttu heikosta tasosta.
Melkoista ammattitaidottomuutta näkee jo ihan pikaisella yleissilmäyksellä. Jengillä on kynsilakkaa, tekokynsiä ym. hygieniasyistä hoitoalalla pannassa olevia juttuja. Koska niitä näkyi niin monella hoitajalla, herää epäilys että tuollainen välinpitämättömyys on tuolla arkipäivää.
Välinpitämättömyys kuvasti myös hyvin tuota ulospäin näyttäytyvää työasennetta. Mielettömän ylimielisiä pikkulikkoja siellä painelee menemään. Oman kännykän hipelöiminen näytti olevan heille tärkeämpää kuin työtehtävien hoitaminen. Potilaiden puhuttelu oli jotain todella vastenmielistä. Potilaita ei kohdella ihmisinä.
Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään.
Koin myös että yksityisyyttäni loukattiin. Erään potilaan koko helvetin heimo oli päästetty hoitoyksikköön. Mielestäni minun terveysasiat eivät kuulu kenellekään muulle. Ymmärrän ettei sitä voi oikein käytännöllisesti estää, että muut potilaat kuulisivat muiden asiat. Mutta pitääkö sinne tieten tahtoen haalia jonkun tyypin koko suku ihmettelemään mitä muille tapahtuu?
Minulle tultiin myös tuputtamaan monta kertaa suonensisäistä lääkettä, jonka olin jo saanut. Siinä sitten töllättiin ja ihmeteltiin. Entä jos olisinkin ollut dementti mummo, joka ei olisi osannut tätä asiaa kertoa? Moni varmaan myös luottaa siihen, että kyllä hoitaja tietää mitä pitää tehdä.
Itse en luottaisi mihinkään, mitä tuolla tehdään. Mistä lie sunnuntaikoulusta tämä jengi on valmistunut. En yhtään ihmettelisi jos päivystyksestä tulisi joku G1- ja G2-osastoja vastaava juttu ilmi.
Hakeutuuko pävystykseen vain välinpitämättömiä ja ammattitaidottomia hoitajia vai mukautuvatko nämä ihmiset työyhteisön kulttuuriin?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potilaan oikeuksien kannalta on täysin yhdentekevää, onko hän psykiatrinen potilas vai ei. Häntä koskee ihan tasan tarkkaan sama oikeus tietää häntä hoitavat henkilöt.
Onko joku väittänyt jotain muuta? Eiköhän jokaisen hoitajan arviointikyky riitä siihen, että onko järkevää antaa sukunimeään (suoraan) potilaalle? Edelleenkin jokainen potilas, johon hoitaja on ollut hoitosuhteessa, voi hoitajan nimen tarkastaa "virallista" tietä, eli esim. potilastiedoista.
En voi käsittää tätä logiikkaa, että jos kerran potilaalla on tosiasiallinen mahdollisuus selvittää se sukunimi joka tapauksessa, niin miksi se alunperinkään pitää yrittää salata. Jos joku on tarpeeksi kreisi, niin eiköhän se todellakin päättäväisesti sen nimen selvitä ja ala vainoamaan, jos on vainoaminen mielessä.
Jos tuo vainoamisen pelko olisi muka se oikea syy, niin sillä logiikalla pitäisi salata osoite- ja puhelinnumerotiedot. Ja juuri siitä syystä, että sekin henkilö, joka ei hoitajalta nimeä saa suoraan, onnistuu sen nimen joka tapauksessa selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa psykiatriset potilaat otetaan sisään ihan samojen hoitajien toimesta kuin somaattisetkin potilaat. Kannattais ottaa faktoista selvää ennen kuin jauhaa paskaa täällä.
Monet potilaat myös asioivat sekä psyk. että somaattisella puolella.Aurinkoisesta ja asiallisesta asenteestasi päätellen taidat olla päivystysmateriaalia. Tuon asian olisi voinut ilmaista asiallisesti. Nyt teit itsestäsi urpon. Eihän tuossa ollut mitään väärää todettu. Ihan fakta se on, että on olemassa niin psykiatrian päivystys kuin somaattinen päivystys. Se ei sulje sitä pois, mitä itse lisäsit ja täsmensit.
Ei tarvitse olla "päivystysmateriaalia", että nämä mutuun ja täyteen tietämättömyyteen perustuvat väittämät provosoi. Tuossa nimenomaan haluttiin tuoda esille ettei turussa samat hoitajat kohtaa psykiatrisia ja somaattisia potilaita. Itse kun olen asioinut päivystyksessä niin vaiva on ollut aina sellainen, ettei ole jaksanut hoitajien nimiin tms kiinnittää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turussa psykiatriset potilaat otetaan sisään ihan samojen hoitajien toimesta kuin somaattisetkin potilaat. Kannattais ottaa faktoista selvää ennen kuin jauhaa paskaa täällä.
Monet potilaat myös asioivat sekä psyk. että somaattisella puolella.Aurinkoisesta ja asiallisesta asenteestasi päätellen taidat olla päivystysmateriaalia. Tuon asian olisi voinut ilmaista asiallisesti. Nyt teit itsestäsi urpon. Eihän tuossa ollut mitään väärää todettu. Ihan fakta se on, että on olemassa niin psykiatrian päivystys kuin somaattinen päivystys. Se ei sulje sitä pois, mitä itse lisäsit ja täsmensit.
Ei tarvitse olla "päivystysmateriaalia", että nämä mutuun ja täyteen tietämättömyyteen perustuvat väittämät provosoi. Tuossa nimenomaan haluttiin tuoda esille ettei turussa samat hoitajat kohtaa psykiatrisia ja somaattisia potilaita. Itse kun olen asioinut päivystyksessä niin vaiva on ollut aina sellainen, ettei ole jaksanut hoitajien nimiin tms kiinnittää huomiota.
Ymmäryksessäsi ja sisälukutaidossasi olisi kyllä iso kehittämisen paikka. Tuossa ei mitenkään väitetty, etteivät he kohtaa.
He jotka katsovat hoitajien nimet, eivät automaattisesti ole potilaita, joilla ei olisi oikea hätä. Toisinaan haluaa ne huonoa hoitoa tarjoavat tahot vastuuseen. Siinä ei ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman foliohattuja kirjoitti:
Jotenkin todella vaikea uskoa, että hoitajan häiriköinti olisi jotenkin yleistä. Psykiatrialla ehkä riski on suurempi.
Ei välttämättä yleistä, mutta varsinkin päivystyksessä on myös psykiatrisia potilaita, ainakin täällä missä minä asun. Eli psykiatrian päivystys on virka-ajan ulkopuolella yhteispäivystyksessä.
Turussa psykiatrian päivystys on erillään somaattisen puolen päivystyksestä.[/
Mitä tässä sitten halutaan sanoa? Anteeksi tyhmyyteni, luulin että tässä haluttiin erotella sitä että MUUALLA nämä potilasryhmät on samassa mutta Turussa erikseen. Pyydän sydämestäni anteeksi, ei tullut mieleenkään, että tuossa vaan haluttiin todeta tuollainen asia ottamatta kantaa edeltävään viestiin.
Täällähän käy jutut tyyppien tunteisiin :D. I <3 Vauva-palsta 4-eva.
Vierailija kirjoitti:
Turun Sanomissahan oli tovi sitten juttua, että päivystys on joutunut Valviran kynsiin luvattoman potilastietojärjestelmän vuoksi.
Tässä tämä suhmurointia käsittelevä artikkeli. Aika perus. Eihän Suomessa ole korruptiota. Tosin tämä kyllä ei ole yllätys, kun on kuullut tuolla päivystyksen hoidon johtoportaassakin pestien menevän kamulle, eikä välttämättä sille oikeasti pätevimmälle henkilölle. Toki aina tarvittaessa pystyttäisiin varmaan antamaan perusteet miksi a valittiin eikä b. Mutta kyllä se aina vähän epäilyksiä herättää, jos aina valitaan se jonkun hyvässä asemassa olevan lapsen kummi toiselle korkealle pallille tms. vastaavaa. Ei paljon tarvitse ihmetellä, että tuolla mestalla ei lujaa mene.
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/867107/Paivystyksen+luvaton+tietoj…
Voiko tosiaan olla niin, että kun tuollainen ohjelmiston hankinta on tehty kyseenalaisesti, niin yhteiskunnan maksettavaksi lyödään se 50 000 egeä ja sitten ne samat tunarit on edelleen siellä samassa asemassa tehdäkseen päätöksiä. Eli ei mitään sanktioita heille aseman väärinkäytöstä? Kuulostaa ihan helvetin ihmeelliseltä touhulta.
"Voiko tosiaan olla niin, että kun tuollainen ohjelmiston hankinta on tehty kyseenalaisesti, niin yhteiskunnan maksettavaksi lyödään se 50 000 egeä ja sitten ne samat tunarit on edelleen siellä samassa asemassa tehdäkseen päätöksiä. Eli ei mitään sanktioita heille aseman väärinkäytöstä? Kuulostaa ihan helvetin ihmeelliseltä touhulta."
Kieltämättä. Myös tuo on ihmeellistä, että kehitellään joku järjestelmä, joka on valvovan viranomaisen eli Valviran mielestä laiton. Mitä sitten jos lopullinen päätelmä on se, että järjestelmä on todellakin laiton? Tuleeko taas sakkoja maksettavaksi? Aika kivoista asioista se budjetti sitten koostuu. Kuinka monen ihmisen vuosipalkka noistakin summista tulisi...
Päivystykseen pitäisi lisätä henkilökuntaa. Törkeää, että siellä taudit leviää, kun joutuu odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen pitäisi lisätä henkilökuntaa. Törkeää, että siellä taudit leviää, kun joutuu odottamaan.
Millä rahalla, kun kaikki rahat menee käräjöintiin ja sakkoihin :D? Ja ehkä sitä lisählökunnan tarvetta voisi miettiä sitten, kun olisi arvioitu, että käytetäänkö työaika riittävästi itse työhön.
Mä mietin tuossa puutteellisessa aseptiikassa sitä, että entä kun on joku sellainen immuniteetiltaan todella heikossa kunnossa oleva potilas. Tosi pelottavaa ajatella, että mitä hoitajan huono aseptinen omatunto voi tällaiselle ihmiselle aiheuttaa.
Kyllä pitäisi tuota hygieniaa valvoa paremmin. Olen ollut uskossa, että Turussa on tarkka infektiokuri. (Esim Tampereella ja Hesassa on sitä mrsa:ta enemmän. Kun menin Tamperelaisena kerran Tyksiin, multa otettiin Mrsa-näytteet laajalti kahteen kertaan, koska olin saastuneessa sairaalassa Tampereella synnyttänyt. Tays on aloittanut testit vuosia myöhemminbja vain yhteenbkertaan ja suppeasti)
Kokeneita lääkäreitä sinne pitäisi lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi tuota hygieniaa valvoa paremmin. Olen ollut uskossa, että Turussa on tarkka infektiokuri. (Esim Tampereella ja Hesassa on sitä mrsa:ta enemmän. Kun menin Tamperelaisena kerran Tyksiin, multa otettiin Mrsa-näytteet laajalti kahteen kertaan, koska olin saastuneessa sairaalassa Tampereella synnyttänyt. Tays on aloittanut testit vuosia myöhemminbja vain yhteenbkertaan ja suppeasti)
Mun kokemukseni mukaan muualla Tyksissä infektioiden torjuntaan panostetaan ja hygienia-asiat ovat todella hyvällä mallilla. Kyllä muualla Tyksissä varmasti saisi esimieheltä runtua, jos menisi kynsilakoilla ja tekokynsillä duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeneita lääkäreitä sinne pitäisi lisätä.
Kyllä siellä on kokeneita lääkäreitä. Mutta toki myös nuorempaa sukupolvea. Niin se on joka paikassa. Tämän päivän keltanokat ovat huomisen konkareita. Mun kokemuksen mukaan ne kokemattomatkin lääkärit ovat todella hyviä päivystyksessä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja usein yhteydessä päivystykseen potilaiden asioissa. Usein tosiaan mitään kirjauksia asioista ei tehdä ja jos vuoro on vaihtunut ei kukaan tiedä mistään mitään. Siltä tosiaan vaikuttaa, että siellä ei asiat toimi. Hoitajien rakennekynnet ja kynsilakat ovat arkipäivää ihan joka paikassa. Aina on ne muutamat, jotka eivät piittaa käsihygieniasta eikä tähän esimiestaholta puututa.
Käsittämätöntä, ettei puututa. Jos ei kykene olemaan ilman kynsiä, niin pitäisi olla sellaisissa työtehtävissä, joissa se ei vaaranna potilasturvallisuutta.
Mun kaveri yritti siellä ollessaan monta kertaa vedota esimiehiin, että kirjaamisasiaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Esimies tokaisi vain, ettei voi sille mitään. Esimies vetosi aina vain siihen, että osastokokouksissa asiaa on käsitelty, mutta kun ei voi taata että siellä olisi ne, joihin se viesti nimenomaisesti kohdistuu. Jos puolen vuoden aikana tilanne pysyy muuttumattomana, eikä tarvittavaa dokumentaatiota tule, niin luulisi että esimies sitten keksisi paremman keinon kuin tuon tehottomaksi havaitun osastokokousmaininnan. Huono esimies kertakaikkiaan.
Tämä on juuri se tapa miten hoitoalalla "johdetaan". Puhutaan kokouksissa, missä ei koskaan ole paikalla ne oikeat henkilöt. En ymmärrä miksi esimies ei voi sanoa kyseisille ihmisille henkilökohtaisesti.
Toimintatapoja koskevat huomautukset ja muistutukset osastokokouksissa näyttävät olevan käytäntö varsinkin naisvaltaisissa työyhteisöissä. Eivätkö esimiehet (-naiset) uskalla sanoa asioista suoraan niille, jotka ovat toimineet väärin? Pelätäänkö noita "vahvoja persoonia" niin paljon? Että kun jostain huomauttaa, niin tulee raivokohtaus tai itkuvinku ja sairausloma? Tai syytös työpaikkakiusaamisesta?
Korruptiota otaksun kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun Sanomissahan oli tovi sitten juttua, että päivystys on joutunut Valviran kynsiin luvattoman potilastietojärjestelmän vuoksi.
Tässä tämä suhmurointia käsittelevä artikkeli. Aika perus. Eihän Suomessa ole korruptiota. Tosin tämä kyllä ei ole yllätys, kun on kuullut tuolla päivystyksen hoidon johtoportaassakin pestien menevän kamulle, eikä välttämättä sille oikeasti pätevimmälle henkilölle. Toki aina tarvittaessa pystyttäisiin varmaan antamaan perusteet miksi a valittiin eikä b. Mutta kyllä se aina vähän epäilyksiä herättää, jos aina valitaan se jonkun hyvässä asemassa olevan lapsen kummi toiselle korkealle pallille tms. vastaavaa. Ei paljon tarvitse ihmetellä, että tuolla mestalla ei lujaa mene.
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/867107/Paivystyksen+luvaton+tietoj…
Voiko tosiaan olla niin, että kun tuollainen ohjelmiston hankinta on tehty kyseenalaisesti, niin yhteiskunnan maksettavaksi lyödään se 50 000 egeä ja sitten ne samat tunarit on edelleen siellä samassa asemassa tehdäkseen päätöksiä. Eli ei mitään sanktioita heille aseman väärinkäytöstä? Kuulostaa ihan helvetin ihmeelliseltä touhulta.
Kuulostaa ihan jokapäiväiseltä turkulaiselta touhulta. Olen asunut monessa kunnassa, mutta Turun virkamiehistön ja poliittisen eliitin suhmurointi ja hyväveljeily hakee vertaansa missä tahansa. T: Entinen turkulainen, onneksi
Terveydenhoitoon ja vanhushoitoon pitäisi satsata yhteiskunnan rahoja nyt lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja ja usein yhteydessä päivystykseen potilaiden asioissa. Usein tosiaan mitään kirjauksia asioista ei tehdä ja jos vuoro on vaihtunut ei kukaan tiedä mistään mitään. Siltä tosiaan vaikuttaa, että siellä ei asiat toimi. Hoitajien rakennekynnet ja kynsilakat ovat arkipäivää ihan joka paikassa. Aina on ne muutamat, jotka eivät piittaa käsihygieniasta eikä tähän esimiestaholta puututa.
Käsittämätöntä, ettei puututa. Jos ei kykene olemaan ilman kynsiä, niin pitäisi olla sellaisissa työtehtävissä, joissa se ei vaaranna potilasturvallisuutta.
Mun kaveri yritti siellä ollessaan monta kertaa vedota esimiehiin, että kirjaamisasiaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Esimies tokaisi vain, ettei voi sille mitään. Esimies vetosi aina vain siihen, että osastokokouksissa asiaa on käsitelty, mutta kun ei voi taata että siellä olisi ne, joihin se viesti nimenomaisesti kohdistuu. Jos puolen vuoden aikana tilanne pysyy muuttumattomana, eikä tarvittavaa dokumentaatiota tule, niin luulisi että esimies sitten keksisi paremman keinon kuin tuon tehottomaksi havaitun osastokokousmaininnan. Huono esimies kertakaikkiaan.
Tämä on juuri se tapa miten hoitoalalla "johdetaan". Puhutaan kokouksissa, missä ei koskaan ole paikalla ne oikeat henkilöt. En ymmärrä miksi esimies ei voi sanoa kyseisille ihmisille henkilökohtaisesti.
Toimintatapoja koskevat huomautukset ja muistutukset osastokokouksissa näyttävät olevan käytäntö varsinkin naisvaltaisissa työyhteisöissä. Eivätkö esimiehet (-naiset) uskalla sanoa asioista suoraan niille, jotka ovat toimineet väärin? Pelätäänkö noita "vahvoja persoonia" niin paljon? Että kun jostain huomauttaa, niin tulee raivokohtaus tai itkuvinku ja sairausloma? Tai syytös työpaikkakiusaamisesta?
Olin joskus sellaisella osastolla, jossa "vahvojen persoonien" annettiin huoletta rellestää ja terrorisoida muita, kunnes eräs kaunis päivä he saivat vihdoinkin varoitukset. Kukin jäi saman tien pitkälle saikkarille. Miten voidaankin olla niin sokeita omalle käytökselle ja sille, että mikä vaikutus sillä on muihin ihmisiin?
Ehkä tuo puuttumattomuus kuvastaa sitä, että nämä hygienia- ja kirjaamisasiat eivät ole niin kovinkaan tärkeitä fokuksia esimiesten mielestä?
"Kuulostaa ihan jokapäiväiseltä turkulaiselta touhulta. Olen asunut monessa kunnassa, mutta Turun virkamiehistön ja poliittisen eliitin suhmurointi ja hyväveljeily hakee vertaansa missä tahansa. T: Entinen turkulainen, onneksi"
En voi käsittää, että tämä suhmurointi saa jatkua aivan kuin ei mitään olisikaan tapahtunut. Vähän sama kuin että Kupittaan farssin jälkeen tuo poliittisella pallillaan istuva Turun kaupungin hyvinvointitoimialajohtaja Riitta Liuksa saa jatkaa tehtävissään. Tai että sosiaali- ja terveyslautakunnan "en tiennyt tästä mitään" pj Jarmo Rosenlöf saa jatkaa. Ei ole uskottavaa sanoa, ettei tilanteesta oltaisi oltu tietoisia. Toivon että totuus tulee julki ja asianomaiset saavat monoa pyllyyn.
Aika monenkirjavaa tyyppiä siellä työskentelee. Välillä olen saanut erityiskiitoksia ansaitsevaa hoitoa, kun taas toisinaan on ollut ihan kamalia elämäänsä kyllästyneitä katkeria ihmisiä ilman mitään käytöstapoja. Kurjinta on se että nämä hyvät hoitajat joutuvat sitten kärsimään siitä maineen menetyksestä mistä tämä tietty paskasakki pitää huolen. Varmaan aika epäkiitollista työtä, josta saa paljon kuraa niskaan. Niin epäreilua, että sitä saa sitten ne hyvätkin hoitajat. Kontrollissa on joku pielessä.
Onko joku väittänyt jotain muuta? Eiköhän jokaisen hoitajan arviointikyky riitä siihen, että onko järkevää antaa sukunimeään (suoraan) potilaalle? Edelleenkin jokainen potilas, johon hoitaja on ollut hoitosuhteessa, voi hoitajan nimen tarkastaa "virallista" tietä, eli esim. potilastiedoista.