Turun yhteispäivystys
Ensimmäinen asiointi Tyksin yhteispäivystyksessä takana. Toivottavasti myös viimeinen. Olin kuullut nämä asiat jo ennestään, mutta ihmettelen miten kauan tuon paikan alennustila voi jatkua. Vuosikaudet on puhuttu heikosta tasosta.
Melkoista ammattitaidottomuutta näkee jo ihan pikaisella yleissilmäyksellä. Jengillä on kynsilakkaa, tekokynsiä ym. hygieniasyistä hoitoalalla pannassa olevia juttuja. Koska niitä näkyi niin monella hoitajalla, herää epäilys että tuollainen välinpitämättömyys on tuolla arkipäivää.
Välinpitämättömyys kuvasti myös hyvin tuota ulospäin näyttäytyvää työasennetta. Mielettömän ylimielisiä pikkulikkoja siellä painelee menemään. Oman kännykän hipelöiminen näytti olevan heille tärkeämpää kuin työtehtävien hoitaminen. Potilaiden puhuttelu oli jotain todella vastenmielistä. Potilaita ei kohdella ihmisinä.
Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään.
Koin myös että yksityisyyttäni loukattiin. Erään potilaan koko helvetin heimo oli päästetty hoitoyksikköön. Mielestäni minun terveysasiat eivät kuulu kenellekään muulle. Ymmärrän ettei sitä voi oikein käytännöllisesti estää, että muut potilaat kuulisivat muiden asiat. Mutta pitääkö sinne tieten tahtoen haalia jonkun tyypin koko suku ihmettelemään mitä muille tapahtuu?
Minulle tultiin myös tuputtamaan monta kertaa suonensisäistä lääkettä, jonka olin jo saanut. Siinä sitten töllättiin ja ihmeteltiin. Entä jos olisinkin ollut dementti mummo, joka ei olisi osannut tätä asiaa kertoa? Moni varmaan myös luottaa siihen, että kyllä hoitaja tietää mitä pitää tehdä.
Itse en luottaisi mihinkään, mitä tuolla tehdään. Mistä lie sunnuntaikoulusta tämä jengi on valmistunut. En yhtään ihmettelisi jos päivystyksestä tulisi joku G1- ja G2-osastoja vastaava juttu ilmi.
Hakeutuuko pävystykseen vain välinpitämättömiä ja ammattitaidottomia hoitajia vai mukautuvatko nämä ihmiset työyhteisön kulttuuriin?
Kommentit (134)
Kaikenmaailman foliohattuja kirjoitti:
Jotenkin todella vaikea uskoa, että hoitajan häiriköinti olisi jotenkin yleistä. Psykiatrialla ehkä riski on suurempi.
Harvemmin hoitajat häiriköi, mutta potilaiden osalta tämä on päivittäistä. Suuri osa asiakasta on änkyräkännissä ja paikattavana siksi että joku on vetänyt turpiin, enkä kyllä ihmettele että miksi, sillä riidan haastaminen jatkuu myös päivystyksessä.
Huorittelu ja tappouhkaukset ovat aivan päivittäistä toimintaa. Fyysisestikkin käytiin kiinni silloin töllöin, kerran vedettiin oikein nyrkillä naamaan.
Järkyttävää. Siksi mä en pidäkään oikein uskottavana, että joku ei salaa osoite- ja numerotietojaan, mutta peittää kuitenkin nimensä vainoamisuhkaan vedoten. Koska kuitenkin hullu sen nimen lain mukaan saa, peittää nimen tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman foliohattuja kirjoitti:
Jotenkin todella vaikea uskoa, että hoitajan häiriköinti olisi jotenkin yleistä. Psykiatrialla ehkä riski on suurempi.
Harvemmin hoitajat häiriköi, mutta potilaiden osalta tämä on päivittäistä. Suuri osa asiakasta on änkyräkännissä ja paikattavana siksi että joku on vetänyt turpiin, enkä kyllä ihmettele että miksi, sillä riidan haastaminen jatkuu myös päivystyksessä.
Huorittelu ja tappouhkaukset ovat aivan päivittäistä toimintaa. Fyysisestikkin käytiin kiinni silloin töllöin, kerran vedettiin oikein nyrkillä naamaan.
Mielenkiintoinen keskustelu nimen luovuttamisesta potilaalle. Mä olen aina antanut nimeni potilaalle. Vaikka olisi ollut mikä tahansa hullu. Mun osoitetiedot ym. ovat salaiset. Koskaan ei ole tullut mitään ongelmia. Nimen antamisesta kieltäytyminen voi provosoida. Toisekseen olen huomannut, että joillain hoitajilla näitä konfliktitilanteita potilaiden kanssa tulee herkemmin kuin toisilla. Itselläni on tullut hyvin harvoin edes känniääliöiden kanssa mitään tappeluita, vaikka aluksi ollaan oltu aggressiivisia. Omalla käyttäytymisellä on ihan todella iso merkitys. Jotkut hoitajat provosoivat omalla käytöksellään aggresiivisuuteen. Kun humalaista kohtelee arvokkaasti, niin harvoin tulee mitään ongelmia. Vartijan läsnäolo myös usein rauhoittaa tilanteen. Eipä se provosointi silti oikeuta ketään lyömään. Mun mielestä on ammattitaitoa osata ennakoida väkivaltatilanteet. Lähes jokaisessa paikassa on mahdollisuus saada vartija turvaamaan hoitotoimenpiteet. On omaa tyhmyyttä, jos sellaista ei käytä.
Oon joskus ollut päivystyksessä hoidossa kaatumisen takia, jonka seurauksena sain mustan silmän ja kolautin pääni. Olin suomalaiseen tapaan kännissä. Olin aivaan naamat, en ollut yhtään aggresssiivinen. Muistan, että tuli ihan helvetillinen raivo ensinnäkin siitä, että koin saavani tosi epäasiallista kohtelua vain siksi että olin kännissä. Olen tavallinen siisti ja kohtelias tyttö, joka nyt vaan sattui juomaan liikaa ja kaatumaan. En ole ylpeä tästä. Oli kuitenkin tosi inhottavaa, kun alettiin vihjailemaan että olisin käyttänyt muutakin kun alkoholia. Olisivat testanneet sitten, niin olisivat huomanneet että alkoholihan se vain veressä seiso. Muistan myös että lääkäri ja hoitajat vittuilivat ja olivat epäasiallisia. Ei humalatilan pitäis olla mikään syy olla veemäinen. Käyttäydyin itse kuitenkin hyvin enkä mesonnut. Odottelin kiltisti ja sitten ku pääsin lääkärille, niin se alkoi mulle selittämään miten mun kännisekoilujen takia vauvatki joutuu odottamaan. Ei ihan asiallista, sorry vaan. Mä en yhtään ihmettele jos joku kokee tollasen kohtelun epäreiluksi ja sit flippaa. Et on sillä hoitajan tai lääkärin käytöksellä iso merkitys. Oman asenteellisuutensa voi pitää piilossa. Jolle pidä niin ei pidä ihmetellä miks joku vetää turpaan. Vaikka ei se hyväksyttävää ole.
Tämä menee vähän aiheen ohi, mutta tunnen olevani onnekas asuessani Naantalissa, joka ainoana alueen kuntana on edelleen pitänyt iltapäivystyksen itsellään (ja lauantaisinkin pääsee tk:n lääkäriin). Lienee ollut viisas ratkaisu, ja pidemmän päälle edullisempikin.
Niinpä. Eihän siinä ole mitään järkeä että kaikki keskitetään yhteen paikkaan. Aiheuttaa alueellista eriarvoisuutta.
Kansalaisaloita pitäisi laittaa pystyyn päivystysten ja muun terveyenhoidon mitoitusten parantamiseen. Osaisko jokun mä en osaa.
Eiköhän pitäs saada ne entisetki tekemään duuninsa kunnolla.
Samaan kastiin voidaan niputtaa Raision terkkarin päivystys. Siellä on ämmälauma vakiona naamat norsun vituilla änkyröimässä. Hakeutuuko päivystyksiin korostetun paljon kaiken maailman persoonallisuushäiriöiset ja heikkolahjaiset?
Heippa!
Oli pakko etsiä tämä vanha keskusteluketju bittisfääreistä. Halusin jakaa teille hauskan pienen tarinan. Lopetin yhteispäivystyksen palveluksessa hieman alle vuosi sitten juuri siitä nimenomaisesta syystä, että tämän paikan tunnelmat ovat aika lailla juurikin sitä sontaa, mitä täällä on kuvailtu (kiusaamista, epäasiallista käytöstä, huonoa johtamista, potilasturvallisuuden vaarantumista ja mitä näitä nyt on).
Luulin karistaneeni yli-ikäisten pissisten paskajuttujen pölyt jaloistani jo kauas, kunnes tänään kuulin verrattomia juttuja omista oletetuista tekemisistäni. Tämä ketju on kuulemma aiheuttanut suuria tunteita ja spekulaatioita päivystyksen henkilökunnassa. "Varmana tietona" on kerrottu mun kirjoittaneen tänne lukuisia kommentteja. Yhtä hyvin olisin voinut. Tällä kertaa se oli joku muu. Eivät nämä täällä esitetyt näkemykset ole mitään uutta auringon alla. Tämä spekulointi ei kuitenkaan vielä osoita sitä, että foliohatut olisivat tiukasti painuneet entisten kollegoiden pieniin päihin.
Riemuni repesi viimeistään siinä vaiheessa, kun kuulin luoneeni salaisia Instagram-tilejä kommentoidakseni entisten työkavereideni Instagram-kuvia anonyymiteetin takaa. Joko joillain entisillä duunikamuilla on todella vilkas mielikuvitus tai sitten he ovat avoimesti psykoottisia.
Terkkuja entisille duunikamuille! Imartelevaa, että olen tehnyt joihinkin teihin niin lähtemättömän vaikutuksen, että haluatte edelleen vuosi sieltä lähtöni jälkeen keskustella asioistani ja tekemisistäni. Suosittelen kuitenkin ennemmin käyttämään aikanne itsetutkiskeluun sekä opettelemaan toisen ihmisen arvostusta. Ei olisi pahitteeksi.
LOL. Word!
Sikäli on vuodessa tullut muutoksia, että kiusaamista vastaan kampanjoidaan lukuisin ”Lopetetaan yhdessä kiusaaminen” ja ”Puhu selän takana hyvää”-julistein. Melko söpöä, eikö. Sanoma tosin tuntuu ”hieman” falskilta, sillä viimeisimmässä toimien jaossa osa toimista meni paikan pahimmille kiusaajille, joiden yhteistyötaidot rajoittuu lähinnä omiin kavereihin. Moni ei ollut niinkään pettynyt siihen, ettei valinta osunut omalle kohdalle kuin siihen, että nyt palkittiin pari pahinta paskanjauhajaa ja sosiaalista eristäjää. Hienoa tietää pomojen arvostavan toistuvia lähes 3 tunnin kaffepausseja ja aina vain toistuvaa epäasiallista ja epäammatillista käytöstä. Asiaa ei voi selittää pomojen tietämättömyydellä, koska sen verran monta kertaa eräskin näistä on puhutteluissa istunut, eikä mitään kehitystä käyttäytymisessä ole näkynyt. Aikamoinen märkä rätti monelle uhrille. Että tottahan toki ne vitun julisteet siellä lämmittää ihmisten mieliä. Asiahan on melkein ratkaistu, kun lätkitään parit kivat pikku julisteet. Teot puhuvat enemmän kuin sanat. On todella kuvottavaa, että viestitään huonon käytöksen olevan ok. Pari paskaa julistetta ei muuta sitä tosiasiaa, ettei ongelmiin oikeasti tartuta. Miten meni noin niin kuin omasta mielestä?
Ennen sentään toimiin valikoitui hajuttomia ja värittömiä kaikkien kamuja, joilla ennen kaikkea yhteistyötaidot ovat hyvät. Nyt oli selkeä linjauksen muutos siihen, että valittiin kauiten talossa ilman toimea olleita, eikä yhteistyötaidoilla ilmeisesti ollut painoarvoa. Tiedä häntä, onko tässä ollut kyse imagon kiillottamisesta. Kuitenkin tässä on ollut tapetilla nämä vuosikausia kestäneet ketjuttamiset, jotka eivät totta tosiaan kestä lähempää tarkastelua.
Asenteet eivät muutu julisteilla.
Kävin siellä minäkin, ja hoito oli kiireistä mutta ihan hyvää. Se ruuhka ja jonottaminen kiristää kaikkien hermoja. Eniten v-.ttaa ne jotka änkee päivystykseen huomiota hakemaan jonkun tulehtuneen kynsinauhan takia
Kun olet saanut muutaman vakavasti otettavan itseesi ja perheeseesi kohdistuvan raiskaus, tappo ja pahoinpitelyuhkauksin, niin lakkaat levittelemästä nimeäsi ja laitat yhteystietosi salaisiksi.
Kerran vihastunut asiakas uhkasi lähteä hakemaan aseen ja tulla takasin tappamaan henkilökunnan. Paikalle soitettiin poliisi ja mies haettiin kotoa. Hänellä todellakin oli ase haluussa ja hän oli kerännyt parkkipaikalta henkilökunnan autoista rekisterinumeroita ja hakenut niiden avulla ihmisten nimiä ja osoitetietoja.