Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turun yhteispäivystys

pöyristynyt
22.05.2016 |

Ensimmäinen asiointi Tyksin yhteispäivystyksessä takana. Toivottavasti myös viimeinen. Olin kuullut nämä asiat jo ennestään, mutta ihmettelen miten kauan tuon paikan alennustila voi jatkua. Vuosikaudet on puhuttu heikosta tasosta.

Melkoista ammattitaidottomuutta näkee jo ihan pikaisella yleissilmäyksellä. Jengillä on kynsilakkaa, tekokynsiä ym. hygieniasyistä hoitoalalla pannassa olevia juttuja. Koska niitä näkyi niin monella hoitajalla, herää epäilys että tuollainen välinpitämättömyys on tuolla arkipäivää.

Välinpitämättömyys kuvasti myös hyvin tuota ulospäin näyttäytyvää työasennetta. Mielettömän ylimielisiä pikkulikkoja siellä painelee menemään. Oman kännykän hipelöiminen näytti olevan heille tärkeämpää kuin työtehtävien hoitaminen. Potilaiden puhuttelu oli jotain todella vastenmielistä. Potilaita ei kohdella ihmisinä.

Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään.

Koin myös että yksityisyyttäni loukattiin. Erään potilaan koko helvetin heimo oli päästetty hoitoyksikköön. Mielestäni minun terveysasiat eivät kuulu kenellekään muulle. Ymmärrän ettei sitä voi oikein käytännöllisesti estää, että muut potilaat kuulisivat muiden asiat. Mutta pitääkö sinne tieten tahtoen haalia jonkun tyypin koko suku ihmettelemään mitä muille tapahtuu?

Minulle tultiin myös tuputtamaan monta kertaa suonensisäistä lääkettä, jonka olin jo saanut. Siinä sitten töllättiin ja ihmeteltiin. Entä jos olisinkin ollut dementti mummo, joka ei olisi osannut tätä asiaa kertoa? Moni varmaan myös luottaa siihen, että kyllä hoitaja tietää mitä pitää tehdä.

Itse en luottaisi mihinkään, mitä tuolla tehdään. Mistä lie sunnuntaikoulusta tämä jengi on valmistunut. En yhtään ihmettelisi jos päivystyksestä tulisi joku G1- ja G2-osastoja vastaava juttu ilmi.

Hakeutuuko pävystykseen vain välinpitämättömiä ja ammattitaidottomia hoitajia vai mukautuvatko nämä ihmiset työyhteisön kulttuuriin?

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulee tämä soteuudistus ja päästään täältä kauempaakin Turkuun.

Vierailija
22/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tulee tämä soteuudistus ja päästään täältä kauempaakin Turkuun.

Kun on pakka jo nyt sekaisin, niin voin kuvitella miten sekaisin soteuudistuksen jälkeen. Mikä ihmeen potilasturvallisuus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi Turun yhteispäivystyksen henkilökunnasta monenkaan käsiin omaa henkeäni. Aika pelottavaa touhua se suurimmaksi osaksi on. Taustalla on henkilökunnan väsymistä. Sairaslomien määrät ovat kasvussa. Jatkuvasti joutuu tekemään töitä vajaamiehityksellä. Osaavat tyypit lähtee muualle, kun eivät enää jaksa tota menoa. Tilalle tulee vain noita vastavalmistuneita kaikkitietäviä. Joojoo, kaikki on noviiseja aluksi, mutta sitten pitäisi olla nöyränä sen edessä, ettei ole vielä suurta osaamista. Nämä tyypit tulee takki auki maailman omistajina.

Ja kai kuka tahansa sen ymmärtää, että jos päivystyskokemuksella 20 vuotta työtä tehnyt lähtee ja hänen tilalleen perehdytetään 2 vuoden sisään valmistunut tyyppi, niin ei todellakaan voida taata tiettyä osaamistasoa. Vaikka eihän nämä siellä yksin operoi, onneksi.

Esimiestasolla ei tiedetä riittävän selkeästi ihmisten osaamistasoa, koska ei tehdä kentällä töitä että nähtäisiin omin silmin. Ja jos peruspulliaistasolla jonkun osaamisesta ollaan huolissaan, niin siihen ei esimiestasolla reagoida. Jos asian ottaa esille, saa itse paskaa niskaan. Suurin ongelma on johtotehtävissä olevissa, joilla ei ole kykyä ja taitoa johtaa ja organisoida.

Vierailija
24/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi Turun yhteispäivystyksen henkilökunnasta monenkaan käsiin omaa henkeäni. Aika pelottavaa touhua se suurimmaksi osaksi on. Taustalla on henkilökunnan väsymistä. Sairaslomien määrät ovat kasvussa. Jatkuvasti joutuu tekemään töitä vajaamiehityksellä. Osaavat tyypit lähtee muualle, kun eivät enää jaksa tota menoa. Tilalle tulee vain noita vastavalmistuneita kaikkitietäviä. Joojoo, kaikki on noviiseja aluksi, mutta sitten pitäisi olla nöyränä sen edessä, ettei ole vielä suurta osaamista. Nämä tyypit tulee takki auki maailman omistajina.

Ja kai kuka tahansa sen ymmärtää, että jos päivystyskokemuksella 20 vuotta työtä tehnyt lähtee ja hänen tilalleen perehdytetään 2 vuoden sisään valmistunut tyyppi, niin ei todellakaan voida taata tiettyä osaamistasoa. Vaikka eihän nämä siellä yksin operoi, onneksi.

Esimiestasolla ei tiedetä riittävän selkeästi ihmisten osaamistasoa, koska ei tehdä kentällä töitä että nähtäisiin omin silmin. Ja jos peruspulliaistasolla jonkun osaamisesta ollaan huolissaan, niin siihen ei esimiestasolla reagoida. Jos asian ottaa esille, saa itse paskaa niskaan. Suurin ongelma on johtotehtävissä olevissa, joilla ei ole kykyä ja taitoa johtaa ja organisoida.

Noinhan se tuntuu olevan monessa hoitoalan työpaikassa, ettei esimiehiksi päädy ne ihmiset, joilla sinne olisi paras soveltuvuus. Joku voi paperilla näyttää hyvältä, mutta tulokset (niiden puute) puhuvat puolestaan.

Vierailija
25/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä porukalla on aika ylimielinen asenne kollegojakin kohtaan. Joudutaan terkkakeskuksesta olemaan välillä yhteydessä tuonne suuntaan. Parempi olisi, ettei jouduttais. Nämä kuvittelee olevansa ihan tosi paljon parempaa sakkia, kun työskentelevät sentään PÄIVYSTYKSESSÄ.

Vierailija
26/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule, ihan samanlaista ylimielisyyttä on myös ihan niissä soitoissa kun soittelevat potilaita meille osastolle päin. Kuitenkaan ei potilaista tiedetä hevonhumppaa. Ja se sitten näkyy just niissä tyhjissä potilaspapruissa, niinku täällä olikin jo puhe.

Vierailija
27/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimitse saa aina odottaa tunteja mut paikan päälle kun on mennyt niin äkkiä on aina avun saanut. Kynsiä tms. en ole tajunnut katsoa vaan aika hätä ollut aina jos ollut asiaa päivystykseen.

Vierailija
28/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana kyllä kiinnittää huomiota tekokynsiin, kynsilakkaan yms. Etenkin kun tietää miten paljon skeidaa niiden alla liikkuu.

Vierailija
29/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on ollut tuolla lääkärinä. Sanoi, että jotkut hoitajista on täysin vahdittavia ja perästävedettäviä. Kuulemma saa useasti pyytää tekemään jotain ennen kuin jotain tapahtuu. Ja kuulemma osalla on asennevamma ja hypitään jopa lääkärin silmille. Rassukat ei ymmärrä, että hoitajalla ja lääkärillä on vaativuudeltaan hieman eri tasoiset koulutukset.

Vierailija
30/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ihmetellyt sitä siellä että miks ne hoitajat peittää sukunimensä niistä nimikylteistään. Eihän lekuritkaan ikinä niitä peitä.

Vierailija
31/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina ihmetellyt sitä siellä että miks ne hoitajat peittää sukunimensä niistä nimikylteistään. Eihän lekuritkaan ikinä niitä peitä.

Negatiivisen palautteen pelossa tietenkin :D.

Vierailija
32/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekokynnethän ja kynsilakka "syöpyy" kun käyttää käsidesiä. Eli jos on manikyyri kunnossa, niin tuskin pidetään huolta riittävästä käsihygieniasta tuolla. Yäk, voin vaan kuvitella mitä paskaa sieltä levitetään.

Vierailija
33/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekokynnethän ja kynsilakka "syöpyy" kun käyttää käsidesiä. Eli jos on manikyyri kunnossa, niin tuskin pidetään huolta riittävästä käsihygieniasta tuolla. Yäk, voin vaan kuvitella mitä paskaa sieltä levitetään.

Mä joudun työni puolesta pitämään kumihanskoja kädessä. Nekin vaikuttavat siihen tekokynsien ja kynsilakan kestävyyteen. Mites nää tädit ratkasee sen, että jos jollain kakit housuissa? Jättää putsaamatta vai putsaa ilman hanskoja? Vai tuhoaa kallisarvoiset kynnet laittamalla ne hanskat?

Vierailija
34/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei come on, mitä joltain sairaanhoitajilta voidaan odottaa? Ei hoitoalalle hakeudu mitkään keittiön terävimmät veitset. Itsensä nostetaan sankareiksi ja kinutaan lisää palkkaa oman työn vaativuuteen vedoten. Ja sössötetään kuinka sitä vastuuta on niin paljon. Kuitenkaan ei sitten kanneta sitä vastuuta. Lähinnä sitä paetaan. Tuollainen mielivaltainen tökerö käytös on aika yleistä melkein missä vain hoitomestassa.

Vierailija
35/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään."

Tää nyt menee ohi aiheen, sori. Mutta potilaat ne vasta haisevatkin, viinan ja tupakan hajua yritetään peittää jollain kärpäsmyrkkyparfyymillä, niin wow.

Vierailija
36/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitää tehdä mahdollisimman halvalla. Terveydenhoito on huonoa.

Vierailija
37/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä tuo, jos ei tukihenkilöä saa mukaan

Vierailija
38/134 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään."

Tää nyt menee ohi aiheen, sori. Mutta potilaat ne vasta haisevatkin, viinan ja tupakan hajua yritetään peittää jollain kärpäsmyrkkyparfyymillä, niin wow.

Juu, varmasti. En epäile. Mutta hoitajilla on työssään tietty vastuu. 

Vierailija
39/134 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee varmaan liikaa valituksia ja puuttumisia omaisten puolelta kys. paikan toiminnasta, jos sinne päästetään yksi voimissaan ja järjissään oleva mukaan... sairas kun ei välttämättä osaa/tajua/jaksa juuri siinä hädän hetkellä oikeuksiaan penätä tai juttuja kyseenalaistaa...

Kiinnostais kyllä myös tietää onko tuo edes ihan laillista, ettei YHTÄ tukihenkilöä muka saa ottaa mukaan jos potilas itse niin haluaa. Kyse on kuitenkin vaan odotustilasta/ lääkärin vastaanotosta, ei leikkaussalista. Ruuhkaan vetoaminen hieman ontuu, koska tilat on nykyisellään aika isot.

Vierailija
40/134 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee varmaan liikaa valituksia ja puuttumisia omaisten puolelta kys. paikan toiminnasta, jos sinne päästetään yksi voimissaan ja järjissään oleva mukaan... sairas kun ei välttämättä osaa/tajua/jaksa juuri siinä hädän hetkellä oikeuksiaan penätä tai juttuja kyseenalaistaa...

Kiinnostais kyllä myös tietää onko tuo edes ihan laillista, ettei YHTÄ tukihenkilöä muka saa ottaa mukaan jos potilas itse niin haluaa. Kyse on kuitenkin vaan odotustilasta/ lääkärin vastaanotosta, ei leikkaussalista. Ruuhkaan vetoaminen hieman ontuu, koska tilat on nykyisellään aika isot.

Tässä asiassa olen eri mieltä. Ap juuri kritisoi sitä, että koki yksityisyytensä tulleen loukatuksi. Plus luulen, että jos tukihenkilö olisi juuri siellä hoitoyksikössä niin voisi olla työtä häiritsevää silleen, että joku yksi henkilö ajaisi vain tuon oman omaisensa asiaa.

Miksei sinne odotustilaan saisi tulla mukaan, sitä en ymmärrä. Ne hoitoyksiköt tajuan. Voihan tuossakin olla kyse vain siitä hoitajan mielivallasta. Kielletään, koska on valta kieltää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan