Turun yhteispäivystys
Ensimmäinen asiointi Tyksin yhteispäivystyksessä takana. Toivottavasti myös viimeinen. Olin kuullut nämä asiat jo ennestään, mutta ihmettelen miten kauan tuon paikan alennustila voi jatkua. Vuosikaudet on puhuttu heikosta tasosta.
Melkoista ammattitaidottomuutta näkee jo ihan pikaisella yleissilmäyksellä. Jengillä on kynsilakkaa, tekokynsiä ym. hygieniasyistä hoitoalalla pannassa olevia juttuja. Koska niitä näkyi niin monella hoitajalla, herää epäilys että tuollainen välinpitämättömyys on tuolla arkipäivää.
Välinpitämättömyys kuvasti myös hyvin tuota ulospäin näyttäytyvää työasennetta. Mielettömän ylimielisiä pikkulikkoja siellä painelee menemään. Oman kännykän hipelöiminen näytti olevan heille tärkeämpää kuin työtehtävien hoitaminen. Potilaiden puhuttelu oli jotain todella vastenmielistä. Potilaita ei kohdella ihmisinä.
Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään.
Koin myös että yksityisyyttäni loukattiin. Erään potilaan koko helvetin heimo oli päästetty hoitoyksikköön. Mielestäni minun terveysasiat eivät kuulu kenellekään muulle. Ymmärrän ettei sitä voi oikein käytännöllisesti estää, että muut potilaat kuulisivat muiden asiat. Mutta pitääkö sinne tieten tahtoen haalia jonkun tyypin koko suku ihmettelemään mitä muille tapahtuu?
Minulle tultiin myös tuputtamaan monta kertaa suonensisäistä lääkettä, jonka olin jo saanut. Siinä sitten töllättiin ja ihmeteltiin. Entä jos olisinkin ollut dementti mummo, joka ei olisi osannut tätä asiaa kertoa? Moni varmaan myös luottaa siihen, että kyllä hoitaja tietää mitä pitää tehdä.
Itse en luottaisi mihinkään, mitä tuolla tehdään. Mistä lie sunnuntaikoulusta tämä jengi on valmistunut. En yhtään ihmettelisi jos päivystyksestä tulisi joku G1- ja G2-osastoja vastaava juttu ilmi.
Hakeutuuko pävystykseen vain välinpitämättömiä ja ammattitaidottomia hoitajia vai mukautuvatko nämä ihmiset työyhteisön kulttuuriin?
Kommentit (134)
Mä uskon, että resurssipulasta se ei ole kiinni, vaan että ihmisten työpanos vaihtelee.
Uskon vakaasti siihen, että moni on ei edes tajua toimivansa väärin. Hoitoalalla on se mentaliteetti, kun sanoo jollekin asiallisestikin, niin toinen uhriutuu. Ei puhettakaan siitä, että asioista voitaisiin keskustella asiallisesti. Olen huomannut, että hirmu usein sitten tilanteet kääntyvätkin siihen, että potilasturvallisuuden vaalijaa aletaan nimittelään kiusaajaksi. Vaikka lähtökohtaisestihan aina pitäisi puuttua potilasturvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin. Kaikille myös sattuu virheitä satunnaisesti, mutta on eri asia jos järjestelmällisesti joku asia jätetään tekemättä tai tehdään väärin.
Oon joutunut soittamaan sinne puhelinneuvontaan useamman kerran. Toisinaan on ollut todella asiallinen henkilö langan päässä, mutta sitten on pääasiassa ollut niitä todella ikäviä eukkoja. Tuntuu että heidän tarkoituksensa on heti mitätöidä ja väheksyä, vaikka oonkin soittanut vain pyytääkseni neuvoa. Onkohan näillä jotenkin unohtunut se, että heille itsestäänselvät asiat ei ole meille taviksille välttis selviä. Kipeänä on muutenkin kurjat fiilikset, ja sitten kun toinen melkein huutaa, niin tekis mieli alkaa itkemään. Tajuaisin jotenkin sen jos oisin jotenkin asiaton itse, mutta en ole. Kerran soitin ihan järkyttävästä päänsärystä ja kerroin mitä lääkkeitä olin siihen ottanut ilman että niistä ois ollut apua. Täti siellä sitten kehotti tulemaan, kun sanoin tulevani bussilla, niin voitteko kuvitella, että tämä ihminen sanoi että "Ai että oikein bussilla tulet, että ihan niin kamala hengen hätä että bussilla tulet."
Kyllä mä uskon että siellä päivystyksessä on paljon hankalia ihmisiä potilaana mutta voiskohan se oma työ olla jotenkin vähän helpompaa, jos ihan perus asiallisuudella ja ystävällisyydellä kohtaa ihmiset. Ois varmaan helpompi sietää pitkä odottaminen ja muut paskat jutut, jos tuntuisi että otetaan vakavasti ja kohdellaan hyvin. Vaikka sitten väheksyisi salaa toisen vaivoja, niin voisko sen tehdä sitten piilossa pahoittamatta potilaan mieltä? Kun se potilas kuitenkin varmaan on vaan omasta tilasta huolissaan.
Joku täällä mainitsi somettamisen. Samaa oon usein pohtinut Instagramia selatessa, että aika rohkeita ihmiset on että työaikana ottavat itsestään jos otoksia ja laittavat kaiken kansan näkyville. Aika ajattelematonta että usein vielä laitetaan #omatyöpaikanimi. Tosi yleistä on että näköjään selfieitä räpsitään duunin vessassa. Katsokaa vaikka itse tunnisteilla #nurse #sairaanhoitaja #hoitsu tai #hoitaja.
pöyristynyt kirjoitti:
Ensimmäinen asiointi Tyksin yhteispäivystyksessä takana. Toivottavasti myös viimeinen. Olin kuullut nämä asiat jo ennestään, mutta ihmettelen miten kauan tuon paikan alennustila voi jatkua. Vuosikaudet on puhuttu heikosta tasosta.
Melkoista ammattitaidottomuutta näkee jo ihan pikaisella yleissilmäyksellä. Jengillä on kynsilakkaa, tekokynsiä ym. hygieniasyistä hoitoalalla pannassa olevia juttuja. Koska niitä näkyi niin monella hoitajalla, herää epäilys että tuollainen välinpitämättömyys on tuolla arkipäivää.
Välinpitämättömyys kuvasti myös hyvin tuota ulospäin näyttäytyvää työasennetta. Mielettömän ylimielisiä pikkulikkoja siellä painelee menemään. Oman kännykän hipelöiminen näytti olevan heille tärkeämpää kuin työtehtävien hoitaminen. Potilaiden puhuttelu oli jotain todella vastenmielistä. Potilaita ei kohdella ihmisinä.
Moni hoitaja haisi ihan jäätävästi tupakalle. Eikö Tyksin pitäisi olla savuton sairaala? Kamalin elämys oli, kun eräs hoitaja haisi voimakkaan hajuveden ja röökin kombolle. Voin vain kuvitella, että miten joku astmaatikko tukehtuu tuohon tuoksupilveen, koska itsellenikin tuotti vaikeuksia hengittää hänen läheisyydessään.
Koin myös että yksityisyyttäni loukattiin. Erään potilaan koko helvetin heimo oli päästetty hoitoyksikköön. Mielestäni minun terveysasiat eivät kuulu kenellekään muulle. Ymmärrän ettei sitä voi oikein käytännöllisesti estää, että muut potilaat kuulisivat muiden asiat. Mutta pitääkö sinne tieten tahtoen haalia jonkun tyypin koko suku ihmettelemään mitä muille tapahtuu?
Minulle tultiin myös tuputtamaan monta kertaa suonensisäistä lääkettä, jonka olin jo saanut. Siinä sitten töllättiin ja ihmeteltiin. Entä jos olisinkin ollut dementti mummo, joka ei olisi osannut tätä asiaa kertoa? Moni varmaan myös luottaa siihen, että kyllä hoitaja tietää mitä pitää tehdä.
Itse en luottaisi mihinkään, mitä tuolla tehdään. Mistä lie sunnuntaikoulusta tämä jengi on valmistunut. En yhtään ihmettelisi jos päivystyksestä tulisi joku G1- ja G2-osastoja vastaava juttu ilmi.
Hakeutuuko pävystykseen vain välinpitämättömiä ja ammattitaidottomia hoitajia vai mukautuvatko nämä ihmiset työyhteisön kulttuuriin?
Nehän ovat työharjoittelijoita/opiskelijoita melkein kaikki. keskittyminenki kuin oravalla jatkuvasta lärvikirjan tapittamisesta.ja eivät he saisi pitää puhelintakaan mukana. minä kyllä nappaan kädestä, heitän seinään/ikkunasta ja samalla läväytän pullollisen desinfiointi ainetta naamalle jos kehtaavat edessäni häärätä ylimääräistä
No ei varmana voi olla tuollaisessa paikassa kaikki pelkästään opiskelijoita tai harjoittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmana voi olla tuollaisessa paikassa kaikki pelkästään opiskelijoita tai harjoittelijoita.
suurin osa on ja vakkareistakin rimaa hipoen läpi koulun iso kasa. kyllä ne vastuuntuntoiset ja kunnianhimoiset painellut opiskelemaan vielä pidemmälle/yksityisille töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suurin osa on ja vakkareistakin rimaa hipoen läpi koulun iso kasa. kyllä ne vastuuntuntoiset ja kunnianhimoiset painellut opiskelemaan vielä pidemmälle/yksityisille töihin
Pelottavaa. Ei kai kukaan tervejärkinen ihminen jaksa kauan psyykkisesti sitä että jos hommat hoituu epäeettisesti. Koulumenestys ei muuten takaa sitä, että olisi hyvä työssään. Ja eikä se huono koulumenestys tarkoita sitä, etteikö voisi olla hyvä työssään. Työ tekijäänsä opettaa vai mites menikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Don´t feed the troll.
Viimeaikaisten uutisointien ja tällaisten ihmisten jakamien kokemusten jälkeen hävettää sanoa olevansa sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ihmetellyt sitä siellä että miks ne hoitajat peittää sukunimensä niistä nimikylteistään. Eihän lekuritkaan ikinä niitä peitä.
Itse päivystysosastolla työskennelleenä ajattelen tämän niin, että monesti näissä akuuttipaikoissa on potilaina myös vähän erikoisempia ihmisiä. En mielelläni anna sukunimeäni kaiken kansan tietoisuuteen, sillä nimeni perusteella saa selville myös puhelinnumeron ja kotiosoitteen. Henkilöt, joihin olen hoitosuhteessa, saavat sukunimeni selville joko kysymällä (ja kerron jos katson sen olevan ns. turvallista, eli deekuille yms. en kerro) tai sitten jos eivät halua kysyä niin potilastiedoista se löytyy. Nykyään se näkyy myös omakannassa, jos teen potilaasta loppuarvion. Eli summasummarum, saatan tietyissä työpaikoissa peittää sukunimeni siksi, että sitä mahdollisesti väärinkäyttävät henkilöt eivät ajautuisi käyttämään sitä väärin.
Potilaalla on oikeus tietää häntä hoitavan ihmisen nimi. Ei lääkäritkään nimeään voi peittää, vaikka olisivat minkälaisten mörrimöykkyjen kanssa tekemisissä.
Viestissäni täsmensin, että potilas saa nimeni tietoonsa kysymällä tai potilastiedoista. Jos potilas nimeäni kysyy, kerron sen 98%:lle potilaista. Eli tosiaan, ne potilaat joihin olen hoitosuhteessa, niin heistä kirjaan koneelle työvuoron aikana aika paljon asiaa, jolloin myös nimeni näkyy siellä. Nämä tiedot ovat potilaan käytettävissä. Toki potilaan oikeuksiin kuuluu tietää kuka häntä hoitaa, mutta itse en koe asian olevan niin, että hoitohenkilökunnan pitäisi salata omat henkilökohtaiset tietonsa (puhnro ja osoite) lähtökohtaisesti siksi, että potilaat/asiakkaat eivät pääsen niitä selvittämään.
Lääkäriasiaa kommentoin sen verran, että usein lääkärit ovat potilaan silmissä korkeammalla kuin hoitajat. Auktoriteetistä johtuen voisin kuvitella, ettei lääkäreille "auota päätä" samanlailla kuin hoitajille.
Jotenkin todella vaikea uskoa, että hoitajan häiriköinti olisi jotenkin yleistä. Psykiatrialla ehkä riski on suurempi.
Kaikenmaailman foliohattuja kirjoitti:
Jotenkin todella vaikea uskoa, että hoitajan häiriköinti olisi jotenkin yleistä. Psykiatrialla ehkä riski on suurempi.
Ei välttämättä yleistä, mutta varsinkin päivystyksessä on myös psykiatrisia potilaita, ainakin täällä missä minä asun. Eli psykiatrian päivystys on virka-ajan ulkopuolella yhteispäivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman foliohattuja kirjoitti:
Ei välttämättä yleistä, mutta varsinkin päivystyksessä on myös psykiatrisia potilaita, ainakin täällä missä minä asun. Eli psykiatrian päivystys on virka-ajan ulkopuolella yhteispäivystyksessä.
Turussa psykiatrian päivystys on erillään somaattisen puolen päivystyksestä.
Turussa psykiatriset potilaat otetaan sisään ihan samojen hoitajien toimesta kuin somaattisetkin potilaat. Kannattais ottaa faktoista selvää ennen kuin jauhaa paskaa täällä.
Monet potilaat myös asioivat sekä psyk. että somaattisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Turussa psykiatriset potilaat otetaan sisään ihan samojen hoitajien toimesta kuin somaattisetkin potilaat. Kannattais ottaa faktoista selvää ennen kuin jauhaa paskaa täällä.
Monet potilaat myös asioivat sekä psyk. että somaattisella puolella.
Aurinkoisesta ja asiallisesta asenteestasi päätellen taidat olla päivystysmateriaalia. Tuon asian olisi voinut ilmaista asiallisesti. Nyt teit itsestäsi urpon. Eihän tuossa ollut mitään väärää todettu. Ihan fakta se on, että on olemassa niin psykiatrian päivystys kuin somaattinen päivystys. Se ei sulje sitä pois, mitä itse lisäsit ja täsmensit.
Potilaan oikeuksien kannalta on täysin yhdentekevää, onko hän psykiatrinen potilas vai ei. Häntä koskee ihan tasan tarkkaan sama oikeus tietää häntä hoitavat henkilöt.
Miksi positiivisia kokemuksia alapeukutetaan? Aivan kuin se olisi huono asia, että joillakin on myös hyviä kokemuksia yhteispäivystyksestä. :D
Jos joku kokee, että siläl yritetään mitätöidä ne toisten huonot kokemukset?
Ymmärrän hyvin. Ja on se todella kurjaa olla siellä ottamassa vastaan näitä puheluita jos itse yrität hommat hoitaa kunnolla. Tällaisia ongelmallisia työpaikkoja on hoitoalalla niin paljon. Joko resurssit ei riitä tai sitten ei vain haluta tehdä niin kuin kuuluu, mutta esimiehet ei vain kertakaikkiaan halua puuttua mihinkään!