Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa tarvitaan jokaiseen helppoonkin hommaan koulutus? Esim. maalari, liikunnanope jne.

Vierailija
21.05.2016 |

Oikeestikko tarvitsee käydä kouluja 3 vuotta että oppii maalaamaan?

Tai liikunnanope.. Googletat ennen tuntia säännöt johonkin pallopeliin, valitset 2 lätkän/futiksen pelaajaa tekemään joukkueet jonka jälkeen menet lirkuttelemaan naisten liikunnanopea tai ryystämään kahvia.. Ei todellakaan tarvitse mitään koulutusta, mutta silti siihen tuhlataan valtion rahoja.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen alalla jolla työnantajan ei virallisesti ole pakko vaatia työntekijältä pätevyyttä. Niinpä töihin palkataankin epäpäteviä (varmaan myös koulutettujen puutteessa) ja voin sanoa että on kyllä aika raskasta olla työporukkansa ainoa pätevä.

Taidankin nyt vaihtaa työpaikkaa, josko muualla tajuttaisiin koulutuksen arvo ja porukka osaisi oikeasti työnsä (niin, pätevänä se onnistuu tässäkin taloustilanteessa hämmentävän helposti).

Eihän pätevyydessä ole kyse edes yksinomaan siitä että on opiskellut, vaan myös siitä että kuka tahansa ei saa sitä koulutuspaikkaa  - omassa opiskelupaikassani sisäänpääsyprosentti oli noin 10 ja sekin monen kierroksen haastattelujen ja koeviikkojen perusteella. Pätevyys antaa siis myös osviittaa siitä että henkilö on kenties seulottu suuresta porukasta ja todettu sopivaksi alalle.

Itse ihmettelen enemmän sitä, miten Suomessa vaaditaan korkeakoulututkintoa niin moneen työhön. Tekisivät toisen asteen tutkinnoista parempia ja vaatisivat tuntuvasti tiukempaa läsnäolopakkoa ja edistymistä opiskelussa! Nuorten ammattiin opiskelu toisella asteella on suuri vitsi tällä hetkellä, ketään ei juuri kiinnosta oppiiko kukaan mitään, ei opiskelijoita eikä opettajia.

(Toki osaan kuvitella ammatteja joihin oikea pätevyys ei ole niin tärkeää kuin meidän alallamme. Esimerkiksi kirjakaupan kassa varmaan oppisi työnsä parissa viikossa. Nythän siihenkin vaaditaan merkonomin tutkintoa vai mitä lieneekään.)

Vierailija
42/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen esim. siivoojan ja tarjoilijan koulutuksia. Molemmat ovat ammatteja, jotka likipitäen jokainen osaisi pienen perehdytyksen jälkeen. Miksi tarvitaan kolmivuotiset koulutukset niihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä joku peruskoulu sitten! Maailman turhin oppilaitos. Tuhlaa suotta yhteiskunnan varoja. Itse osasin lukea ja kirjoittaa jo ennen kuin menin kouluun. Jotain matematiikkaa en ole ikinä tarvinnut. Tai mitään muitakaan oppiaineita, kyllä se lukutaito riittää ihan hyvin. Sen avulla voi sitten kaiken muun oppia ihan itse. Mitään kouluja ei tarvita.

Vierailija
44/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi että ei niitä töitä voi kuka tahansa tehdä.

Vierailija
45/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, tarvitsisiko joka koulutuksen olla niin pitkä kuin Suomessa on ja joissain ammateissa on hyvä, että koulutus kytkeytyy enemmän työelämään suoraan kuin että istutaan tuntikausia opettelemassa jotain, jolla ei sitten tunnu olevan mitään kytköstä sen työn kanssa, johon mennään.

Silti ihmettelen näitä kommentteja, joiden sisältö on jotakuinkin "olen minä toiminut nyt 15 vuotta tässä työssä ilman koulutusta ja hyvin menee". Ainakin tulee mieleen, että moni koulutus antaa lainsäädännöllisen pohjan kullekin alalle, ja monilla pienyrittäjällä tämä tuntuu välillä olevan tosi hakusessa.

Itse teen asiakaspalvelutyötä, johon ei tarvitse koulutusta. Kuitenkin olen huomannut, että koulutuksen puuttuminen tökkii näissä tilanteissa tosi paljon:

-kukaan ei välttämättä ole aspa luonnostaan, hyvää asiakaspalvelua voi myös kouluttaa

-erilaiset ongelmatilanteet. Liittyy toisaalta myös edelliseen mutta kyllä minunkin työpaikallani ihmiset eivät olisi niin pettyneitä ja turhautuneita, jos heitä olisi paremmin valmennettu tällaiseen. Toisekseen nuo vastaanottokeskus-esimerkit ovat todella härskejä tästä aiheesta, kun aiheutetaan jo inhimillistä kärsimystä ihmisille

-työntekijän oikeudet ja velvollisuudet. Ei välttämättä ole selvää, mitkä nämä ovat lain ja TES:in puitteissa.

-yleensäkin se, että ei voi ajatella, että asioista vain suoriudutaan, vaan työtehtävistä voi suoriutua paremmin ja tämä on myös yrityksen etu

Vierailija
46/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli varastopäällikkönä kirvesmies. 

Ja oli ihan paska.

Hän ei koskaan käynyt myöskään hammaslääkärissä, koska oli kuulemma turhaa, kun ne hammaskivet voi ihan itsekin rapsutella pois.

Vierailija
47/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen esim. siivoojan ja tarjoilijan koulutuksia. Molemmat ovat ammatteja, jotka likipitäen jokainen osaisi pienen perehdytyksen jälkeen. Miksi tarvitaan kolmivuotiset koulutukset niihin?

Pienen perehdytyksen jälkeen osaat tarjoilla oikein kolmen ruokalajin illallisen? Osaat myös suositella oikeat juomat, kertoa raaka-aineista ja ottaa huomioon asiakkaan erikoisruokavalion? Pienen perehdytyksen jälkeen sinulla on myös oikeaa pelisilmää kysyä, saako olla lisää juomaa/jotain muuta tarpeellista? Osaat tarjoilla oikein niin, että asiakas kokee saavansa hyvää palvelua ja tarjoilu on miellyttävää ja huomaamatonta?

Pienen perehdytyksen jälkeen for real?

Joo ja ei tarvitse kertoa, että et arvosta ko. ammattia.

Vierailija
48/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatillinen opettaja ja käynyt näyttötutkintomestarin (NTM) koulutuksen. NTM-koulutuksen aikana kävin seuraamassa eri alojen tutkintotilaisuuksia ja yksi näistä oli Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto ja siitä tutkinnon osan joka suoritettiin sairaalan vuodeosastolla.

Yllätyin miten paljon käytännän osaamista ja teoriatietoa yhden tutkinnonosan suorittaminen sisältää.

Arvostukseni nousi alaa kohtaan aiemmasta. 

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/66301/naytto/tutkinnonosat

Itse kukin voi lueskella eperusteita eri alojen ammattitaitovaatimuksia ja tutkintojen arviontikriteerejä.

Tässä linkki 

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/ammatillinenperuskoulutus

https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/ammatillinenaikuiskoulutus

Vierailija
49/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, tarvitsisiko joka koulutuksen olla niin pitkä kuin Suomessa on ja joissain ammateissa on hyvä, että koulutus kytkeytyy enemmän työelämään suoraan kuin että istutaan tuntikausia opettelemassa jotain, jolla ei sitten tunnu olevan mitään kytköstä sen työn kanssa, johon mennään.

Silti ihmettelen näitä kommentteja, joiden sisältö on jotakuinkin "olen minä toiminut nyt 15 vuotta tässä työssä ilman koulutusta ja hyvin menee". Ainakin tulee mieleen, että moni koulutus antaa lainsäädännöllisen pohjan kullekin alalle, ja monilla pienyrittäjällä tämä tuntuu välillä olevan tosi hakusessa.

Itse teen asiakaspalvelutyötä, johon ei tarvitse koulutusta. Kuitenkin olen huomannut, että koulutuksen puuttuminen tökkii näissä tilanteissa tosi paljon:

-kukaan ei välttämättä ole aspa luonnostaan, hyvää asiakaspalvelua voi myös kouluttaa

-erilaiset ongelmatilanteet. Liittyy toisaalta myös edelliseen mutta kyllä minunkin työpaikallani ihmiset eivät olisi niin pettyneitä ja turhautuneita, jos heitä olisi paremmin valmennettu tällaiseen. Toisekseen nuo vastaanottokeskus-esimerkit ovat todella härskejä tästä aiheesta, kun aiheutetaan jo inhimillistä kärsimystä ihmisille

-työntekijän oikeudet ja velvollisuudet. Ei välttämättä ole selvää, mitkä nämä ovat lain ja TES:in puitteissa.

-yleensäkin se, että ei voi ajatella, että asioista vain suoriudutaan, vaan työtehtävistä voi suoriutua paremmin ja tämä on myös yrityksen etu

No asiakaspalvelijan koulutuksesi katsotaan merkonomin tutkinto, mutta itse ko. koulutuksen käyneenä ei siellä todellakaan opetettu mitään asiakaspalvelutaitoja, eikä työehtosopimuksien pykäliä.

Vierailija
50/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa kouluttamaton henkilö kun saa sellaisen jolla on laitoshuoltajan ammattitutkinto.

Älä puhu paskaa kun et tiedä tarpeeksi siivousalasta. Ei riitä että osaa mopata lattiat ja pyyhkiä pöydät.

Vierailija
51/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ottaa kouluttamaton henkilö kun saa sellaisen jolla on laitoshuoltajan ammattitutkinto.

Älä puhu paskaa kun et tiedä tarpeeksi siivousalasta. Ei riitä että osaa mopata lattiat ja pyyhkiä pöydät.

Eiköhän nuo siivousasiat ole kuitenkin sellaisia, jotka oppisi pienellä perehdytyksellä.. Että tarvitseeko niihin kolmen vuoden koulutusta.

Vierailija
52/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta Lähi-idässä asuneena tiedän, millainen on yhteiskunta, jossa ihmiset tekevät työkseen lähes mitä vaan ilman koulutusta. koskaan et tiedä, mitä saat kun jotain teetät tai tilaat. Maalarit, remonttimiehet, rakennusala: ikinä et saa mitä tilaat, virheitä saa olla itse korjaamassa, maalit hilseilee, putket vuotaa, ikkunat vetää, seinät on vinoja. kampaajat ei osaa leikata kuuta kin sen yhden mallin miehille ja toisen naisille, jos mitään erikoisempaa pyytää, seurauksena on katastrofi. Villinä rehottavien "päiväkotien" henkilökunta valitaan kriteerillä, että ihminen on "itsekin äiti" = varhaiskasvatuksessa ei ole mitään laatua, eikä myöskään laadun valvontaa. On siis ihan sattuman kauppaa, mitä lasten kanssa tehdään ja mitä.ei.

Tässä ihan vaan muutamia esimerkkejä. Ymmärrän, että ikänsä Suomessa asuneena ihminen e ehkä välttämättä ymmärrä, mikä merkitys hyvällä koulutuksella on koko yhteiskunnan toimivuuteen. Fakta kuitenkin on se, että jos halutaan pitää yllä edes alkeellista tasoa palveluissa ja jos yhteiskunnan odotetaan toimivan edes jotankuten, täytyy ihmisillä olla koulutusta eri ammatteihin.

Vierailija
53/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään usko että toimiakseen siivousalan töissä tarvitaan 3 vuoden koulutus. Kyseessä koulutuspoliittinen ratkaisu jossa taataan mahdollisuus jatkokoulutukseen korkeakouluissa niin kuin aiemmin jo kirjoitin.

Olen ammatillinen opettaja ja meidän on toimittava opetushallituksen määräysten mukaisesti. Olen sitä mieltä että peruskoulutus voisi olla lyhempi ja jotka haluavat korkeakoulutuksen voisivat käydä jatkolinjan ennen korkeakouluun hakeutumista. Näin säästettäisiin valtavasti euroja. Koulutusajat lyhenisivät suurimmalla osalla opiskelijoista. Opiskelijat pääsisivät nopeammin alansa töihin. Toki tämä veisi myös työpaikkoja opetusalalta. 

Ammatillisella puolella suuri on paljon kädentaitajia, eivät he ole kiinnostuneita istumaan teoriaopetuksessa. Tekemällä oppii ja teorian voi ujuttaa suurelta osin käytäntöön.

Opetan elintarvike- ja ravitsemisalalla perustutkintoja ja ammattitutkintoja 

Vierailija
54/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän moni ammatti on sellainen, että sen parhaiten oppisi ammattilaisen antamalla perehdytyksellä työpaikalla. Kuinka moni työpaikka on kuitenkaan valmis ottamaan vastuun henkilön kouluttamisesta, varsinkin kun ei ole takuita että hän jää paikkaan töihin pidemmäksi aikaa? Koulutuksen tarkoitus on osittain ottaa tuota vastuuta pois työpaikoilta ja tarjota valmiiksi osaavaa työvoimaa yrityksille. Hieman metsään mennään siinä, että koulutuksesta yritetään tehdä yhteismitallista ja pakotetaan kaikki samantasoiset koulutukset yhtä pitkiksi. Osan ammateista tosiaan oppisi tarpeeksi hyvin jo vuoden intensiivisellä opettelulla.

Vierailija
55/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on käytössä myös oppisopimuskoulutus jossa käytäntö opetellaan pääasiassa työpaikalla, teoriaopetuksen vastuu on oppilaitoksella sekä sellaiset käytännön opetuksen asiat ammattialalta joita ei tehdä kyseisellä työpaikalla.

Olutkuppilan tarjoilijalta ei vaadita niin suurta osaamista kuin ruokaravintolan tarjoilijalta. Jälkimmäinen on haastavaa ja pitää tuntea etiketti tarkoin sekä tuntea ruokalistan ruoat ja osata suositella niitä, kertoa valmistustavat ja ruoalle sopivat viinit.

Uskon että täällä tarjoilijoita vähättelevät eivät ole syöneet koskaan hienoa illallista tai á la carte menuta.

Minulla on ollut onni työskennellä muutamassa maamme hienoimmissa ja arvostetuimmissa ruokaravintoloissa ruokaa valmistamassa. Arvostan todella korkealle niitä upeita tarjoilijoita jotka osaavat ammattinsa, itsestäni ei siihen tehtävään olisi. 

Vierailija
56/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipas typerä aloitus. Maalaaminen on jotain muuta kuin se, että sinä sudit miranolilla jonkun pinnatuolin, josta maali sitten ylihuomenna hilseilee pois, kun et tajunnut käsitellä sitä.

Juuri näin. Se, että talon saa maalattua, ei ole mikään mestarisuoritus. Mutta kun talon seinässä onkin yhtä sun toista kuprua, se vaatii vähän osaamista, saati jos on vaativaa pintaa, jota pitää osata tasoittaakin oikealla aineella ja osata siitä jatkaa, onkin vaikeampi juttu.

Tasotteiden vetäminen ja hiominen ei ole sen vaikeampaa kuin maalauskaan. Muuta vahinkoa ei syyny jos vedät liikaa kuin että saat hio enemmän. Otan osaa jos olet tuhlannut amiksessa kolme vuotta noiden opiskeluun. Raksa puolen linjat voisi amiksessa tiivistää huoletta yhteen vuoteen. Maalarin hommissa ainoa vähän enemmän harjoittelua vaativa homma on ruiskulla maalaus jos maalataan autoja tms.

Vierailija
57/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä se liikunnanope tarvitsee aika paljon varmaan pedagogista tietämystäkin, ei pelkkä jääkiekon sääntöjen osaaminen vielä tee kenestäkään hyvää liikunnanopea.

Ja en ainakaan itse haluaisi, että taloani maalaa henkilö, joka ei oikeasti osaa maalata hyvin. Juuri kävi täällä joku maalari, hyvin osasi selittää minkälainen maali kannattaa millaisellekin pinnalle laittaa ja millainen maali kestää mitäkin. Osasi myös maalata hyvin niin, ettei tullut sellaisia ihme jälkiä (joita näkee välillä maalatuissa taloissa)

Jännä että esim lätkämaajoukkueen valmentajaksi kelpaa entinen kiekkoilija, eikä hän tarvitse mitään hemmetin hienoja pedagogisia opintoja..

Vierailija
58/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm-kulta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä se liikunnanope tarvitsee aika paljon varmaan pedagogista tietämystäkin, ei pelkkä jääkiekon sääntöjen osaaminen vielä tee kenestäkään hyvää liikunnanopea.

Ja en ainakaan itse haluaisi, että taloani maalaa henkilö, joka ei oikeasti osaa maalata hyvin. Juuri kävi täällä joku maalari, hyvin osasi selittää minkälainen maali kannattaa millaisellekin pinnalle laittaa ja millainen maali kestää mitäkin. Osasi myös maalata hyvin niin, ettei tullut sellaisia ihme jälkiä (joita näkee välillä maalatuissa taloissa)

Jännä että esim lätkämaajoukkueen valmentajaksi kelpaa entinen kiekkoilija, eikä hän tarvitse mitään hemmetin hienoja pedagogisia opintoja..

Aika hemmetin moni on kuitenkin opiskellut, Erkka Westerlund mm. on opiskellut liikuntabiologiaa ja valmennusta ja on liikuntatieteiden maisteri. Myös Jukka Jalonen on liikuntatieteiden maisteri, mutta liikunnanopettaja, eli varsin paljon pedagogisia opintoja myös hänellä.

Vierailija
59/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mm-kulta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hemmetin moni on kuitenkin opiskellut, Erkka Westerlund mm. on opiskellut liikuntabiologiaa ja valmennusta ja on liikuntatieteiden maisteri. Myös Jukka Jalonen on liikuntatieteiden maisteri, mutta liikunnanopettaja, eli varsin paljon pedagogisia opintoja myös hänellä.

Myös Rauno Korpi, Pentti Matikainen ja Hannu Aravirta ovat liikuntatieteiden maistereita, kaikki muistaakseni liikunnanopettajia.

Vierailija
60/66 |
22.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mm-kulta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en ainakaan itse haluaisi, että taloani maalaa henkilö, joka ei oikeasti osaa maalata hyvin. Juuri kävi täällä joku maalari, hyvin osasi selittää minkälainen maali kannattaa millaisellekin pinnalle laittaa ja millainen maali kestää mitäkin. Osasi myös maalata hyvin niin, ettei tullut sellaisia ihme

Myös Rauno Korpi, Pentti Matikainen ja Hannu Aravirta ovat liikuntatieteiden maistereita, kaikki muistaakseni liikunnanopettajia.

Hannu Jortikka on rakennusmestari!