Aiotko elää pelkällä kansalaispalkalla, kun se tulee?
Kelan kaavailuissa jokaiselle suomalaiselle maksettava perustulo olisi täysimääräisenä 800 euroa kuukaudessa. Perustulokokeilun on määrä alkaa vuonna 2017.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni tekisin jotakin pätkätöitä tai vaikka satunnaisia päiviä tai tunteja sillon tällöin lisäksi, vaikka erilaisia hommia. Kokopäivätyöhön tuskin pääsisin, olen ollut jo vuosia työttömänä tehden työkokeilujaksoja, kuntouttavaa ja kuntoutusta. Jos ei olisi paineita että pitää saada kunnon työ, vaan voisi tehdä sen verran kuin jaksaa ja pystyy, varmasti useammat pääsisivät tienaamaan vähän ylimääräistä ja yhteiskunta hyötyisi paljon verrattuna nykyiseen touhuun.
Juuri näin. Ja tuen on juuri siksi oltava sellainen, että sillä elää, jos niitä pätkätöitä ei tässä kuussa olekaan. Eli esim. pks 1200 luokkaa, että sillä maksaa vuokrat/ruuat, sekä tarvittaessa ne bussiliputkin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko tosissanne että tuo toteutuu :D
Ei ole ajattelusta kiinni. Valtio on investoinut jo tähän melkoisesti ja sehän alkaa osalle jo vuonna 2017 kokeiluna. Kansalaispalkka tulee säästämään valtiolle vuositasolla miljoonia kun turha byrokratia saadaan pois, eikä se koske ainoastaan henkilökuntaa, vaan rakennuksia ja kaikkea sitä, mitä tarvitaan, jotta nykyistä turhaa pulppua pyörittävää koneistoa varten tarvitaan. Kansalaispalkka tulee aivan varmasti. Siitä ei ole kysettäkään.
Luultavasti kustaan liian pieneksi tueksi. Miten maakunnista millään 800 tuella voi enää muuttaa pks, jos saisikin sieltä töitä? No ei mitenkään. Tällä sitten kustaan koko homma, jos ei makseta riittäviä tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakun vuokra 700
Bensat 300
Vakuutus 20
Kuukauden ylimääräinen vuokra 700
Sähkö, lämmitys yms. 100
Kaikenlaisten asioiden hoito 100
Pakkasen tyhjennys ja uusien ruokien osto. Katsos kun niitä ei voi lämpimään pakkaseen viedä 100
Koiran kuljetus junassa 100
Polkupyörä 20 (ei mahtunut muuttoautoon)
Kaikkien niiden hävittyjen hinta, jotka eivät mahtuneet muuttoautoon 200
Kaikkien liittymien osto/uusiminen, turhia puheluita 20
Ja lista senkuin jatkuu. Jos pojulle saataisiin nyt oppia isän kädestä.
En edes viitsi luetella enempää. Tähän voidaan lisätä pakolliset taksimatkat yms.
Miksiköhän mä löydän helpolla haulla pakuja, jotka maksaa vaan kymppejä, ei tosiaankaan satoja euroja? Ylimääräistä vuokraakaan ei tarvitse maksaa jos saa muuton lutviutumaan sopivasti (hanki kämppä ajoissa ja irtisano ajoissa). No se ei olekaan aivan yhtä helppoa kuin pakun vuokraaminen, ymmärrän toki. Se pakkanen kannattaa tyhjentää mahaan hiljalleen ennen muuttoa, niin olisit ostanut ne uudet ruoat joka tapauksessa.
Tässä katsos on juuri siitä asiasta kyse, miksi joillain on rahaa ja toisilla ei ja jotkut tulevat toimeen samalla rahalla, millä toiset kärvistelevät. Joillain ei ole alkeellisintakaan taitoa rahankäyttöön ja talouden suunnitteluun.
Luultavasti. Joudunhan mä nyt elämään pelkällä peruspäivärahalla.
Vierailija kirjoitti:
Hehee! Me muutettiin reilu vuosi sitten alle 50 km päähän Suomen 6. suurimmasta kaupungista, mutta muutimme tänne yli 250 kilometrin päästä. Muuttoauto + muuttomies maksoi alle 700 euroa kaikkineen. Asuimme eloisassa kirkonkylässä isossa kaksiossa vuokralla ensin 6kk ja vuokra oli hieman yli 300 euroa sähköineen kaikkineen. Sittemmin ostimme kivan pienen ja ehjän talon täältä alle 50 000 eurolla suurine tontteineen. Kyllä on vaihtoehtoja jos haluaa. Jos me saisimme 1600,- kansalaispalkkaa yhteensä, minä ja vaimo, niin meillähän olisi asiat oikein hyvin. Siinä voisi tehdä osa-aikatyötä ja laitella paikkoja kuntoon ihan rauhassa. Osallistua hyväntekeväisyysjuttuihin ja elää rauhassa. On vaihtoehtoja, on, on. Mutta se on siinä, että mitä haluaa. Suomessa on paljon lääniä eikä nämä maaseudut aina jotain hirveetä syrjäseutua ole. Paljolti sellaisia seutuja, jossa on niin ihanaa kesällä lomailla xD Mutta, aina se on siitä kiinni, että mitä haluaa. Sen mukaanhan sitä ihminen sitten menee ja valitsee.
Tämähän EI ole todellisuutta suurimmalle osalle. Jotkut varmaan slummissakin ottaisivat mielellään 800 puhtaana käteen.
Loistavaa! Muutetaan kaikki slummiin!
Minä olen oikein tyytyväinen jos tuo kansalaispalkka tulee. Asun äitini kanssa ja olen tällä hetkellä työttömänä. Tukia ei tule mistään, kun tilillä on liikaa rahaa toimeentulotukeenkaan. Tuon tuen kun saisi, niin käyttäisin sen harrastuksiin ja auton remontteihin, mitä teen viraabelina autotallissa.
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni tekisin jotakin pätkätöitä tai vaikka satunnaisia päiviä tai tunteja sillon tällöin lisäksi, vaikka erilaisia hommia. Kokopäivätyöhön tuskin pääsisin, olen ollut jo vuosia työttömänä tehden työkokeilujaksoja, kuntouttavaa ja kuntoutusta. Jos ei olisi paineita että pitää saada kunnon työ, vaan voisi tehdä sen verran kuin jaksaa ja pystyy, varmasti useammat pääsisivät tienaamaan vähän ylimääräistä ja yhteiskunta hyötyisi paljon verrattuna nykyiseen touhuun.
Juuri näin. Ja tuen on juuri siksi oltava sellainen, että sillä elää, jos niitä pätkätöitä ei tässä kuussa olekaan. Eli esim. pks 1200 luokkaa, että sillä maksaa vuokrat/ruuat, sekä tarvittaessa ne bussiliputkin töihin.
Vuokratkin ovat nousseet koko ajan, eli lähestytään 1300 luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen oikein tyytyväinen jos tuo kansalaispalkka tulee. Asun äitini kanssa ja olen tällä hetkellä työttömänä. Tukia ei tule mistään, kun tilillä on liikaa rahaa toimeentulotukeenkaan. Tuon tuen kun saisi, niin käyttäisin sen harrastuksiin ja auton remontteihin, mitä teen viraabelina autotallissa.
M31
Empä usko. Voit hakea omaa kämppää ja saat kaikki tuet ;)
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti. Joudunhan mä nyt elämään pelkällä peruspäivärahalla.
Vuokraa et tietenkään maksa.
Joopa joo. Kokoomuksen palsta-agitaattorit taas vauhdissa? Kukaan köyhä ei tuollaista roskaa kirjoittelisi.
Saattaa hyvink olla, että jäisin elelemään kansalaispalkalla. Minulla on velaton asunto, ja yhtiövastikkeeseen ja muuhun pakolliseen menee noin 300 euroa kuussa. Hyvin pärjäisin loppurahalla, kun pärjään saman suuruisella summalla nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakun vuokra 700
Bensat 300
Vakuutus 20
Kuukauden ylimääräinen vuokra 700
Sähkö, lämmitys yms. 100
Kaikenlaisten asioiden hoito 100
Pakkasen tyhjennys ja uusien ruokien osto. Katsos kun niitä ei voi lämpimään pakkaseen viedä 100
Koiran kuljetus junassa 100
Polkupyörä 20 (ei mahtunut muuttoautoon)
Kaikkien niiden hävittyjen hinta, jotka eivät mahtuneet muuttoautoon 200
Kaikkien liittymien osto/uusiminen, turhia puheluita 20
Ja lista senkuin jatkuu. Jos pojulle saataisiin nyt oppia isän kädestä.
En edes viitsi luetella enempää. Tähän voidaan lisätä pakolliset taksimatkat yms.
Miksiköhän mä löydän helpolla haulla pakuja, jotka maksaa vaan kymppejä, ei tosiaankaan satoja euroja? Ylimääräistä vuokraakaan ei tarvitse maksaa jos saa muuton lutviutumaan sopivasti (hanki kämppä ajoissa ja irtisano ajoissa). No se ei olekaan aivan yhtä helppoa kuin pakun vuokraaminen, ymmärrän toki. Se pakkanen kannattaa tyhjentää mahaan hiljalleen ennen muuttoa, niin olisit ostanut ne uudet ruoat joka tapauksessa.
Tässä katsos on juuri siitä asiasta kyse, miksi joillain on rahaa ja toisilla ei ja jotkut tulevat toimeen samalla rahalla, millä toiset kärvistelevät. Joillain ei ole alkeellisintakaan taitoa rahankäyttöön ja talouden suunnitteluun.
Tää on katsos niin, että asiat eivät ole todellisuudessa niin.
Minäkin löydän halpoja etelän matkoja, miksi ihmiset maksavat niistä niin paljon?
Ai niillä on loma silloin ja ne haluaa valita sen matkansa sen mukaan. Kummallista. Miksi ne ei osta niitä matkoja silloin kun on halpaa, vaikka he olisivatkin töissä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostetaanko samalla vaikka siivoojien palkkoja, vai kuka hullu sitä haluaa sitten enää kokopäiväisesti tehdä? Vai muutetaanko matalapalkka-alat osa-aikaisiksi, niin kansalaispalkkalaiset voi sitten niissä käydä heittämässä keikkaa ja saada lisätienestiä?
Vierailija kirjoitti:
Saattaa hyvink olla, että jäisin elelemään kansalaispalkalla. Minulla on velaton asunto, ja yhtiövastikkeeseen ja muuhun pakolliseen menee noin 300 euroa kuussa. Hyvin pärjäisin loppurahalla, kun pärjään saman suuruisella summalla nytkin.
Tämähän ei koskekaan yksittäistapauksia.
Tuet pitää mitoittaa maksimikustannusten mukaan tietenkin. Muuten ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostetaanko samalla vaikka siivoojien palkkoja, vai kuka hullu sitä haluaa sitten enää kokopäiväisesti tehdä? Vai muutetaanko matalapalkka-alat osa-aikaisiksi, niin kansalaispalkkalaiset voi sitten niissä käydä heittämässä keikkaa ja saada lisätienestiä?
Kuullostaa ihan hyvältä. Näyttää nytkin noi siivoushommat olevan 2-4 tunnin keikkoja. Kuka sellaisella elää, ellei ole rikasta miestä?
Kaipa tuo ihan hyvin nuukaan sinkkuelämään riittäisi.
M22
Mulla on haaveena pieni yritys, perustaisin sellaisen.
On täysin sietämätöntä ja kestämätöntä, että joku voi elellä tuilla PK seudulla ja toisilta sellainen mahdollisuus evätään. Eihän näin voida toimia, sellaiseen maailmaan en tahdo verojani enää kantaa latiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei koskekaan yksittäistapauksia.
Tuet pitää mitoittaa maksimikustannusten mukaan tietenkin. Muuten ihmiset ovat eriarvoisessa asemassa.
Vastasin vain ap:n kysymykseen. Siinä ei sanottu, ettei yksittäistapaukset saa vastata.
Lisään, että ihmiset tulevat aina olemaan eriarvoisessa asemassa erinäisistä syistä. Kansalaispalkka ei sitä poista.
79
Ei ole ajattelusta kiinni. Valtio on investoinut jo tähän melkoisesti ja sehän alkaa osalle jo vuonna 2017 kokeiluna. Kansalaispalkka tulee säästämään valtiolle vuositasolla miljoonia kun turha byrokratia saadaan pois, eikä se koske ainoastaan henkilökuntaa, vaan rakennuksia ja kaikkea sitä, mitä tarvitaan, jotta nykyistä turhaa pulppua pyörittävää koneistoa varten tarvitaan. Kansalaispalkka tulee aivan varmasti. Siitä ei ole kysettäkään.