Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua

Vierailija
19.05.2016 |

Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.

Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?

Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.

Kommentit (432)

Vierailija
101/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ymmärrä mitä eroa tässä on siihen, että jätetään jonkun lapset kutsumatta. Ihan sama asiahan tuossa on. Perheestä voi kutsua sen kenet haluaa. Sitähän täällä on aina toitotettu. Eli ei ap:ta mitään loukattu ole.

Oletetaan että saat kutsun kaksiin häihin. Ystäväpariskuntasi Simo ja Siiri pitävät lapsettomat häät, ja kutsuvieraina on kaikista perheistä vain aikuiset, myös teidän perheestänne. Häihin ei tule siis lapsia lainkaan, korkeintaan hääparin kummilapset tai sisarusten lapset on kutsuttu, jos heitäkään.

Ystäväpariskuntasi Mikko ja Maija pitävät ihan perinteiset perhehäät, jonne myös lapset on kutsuttu. Sekä sukulaisten että ystävien lapsetkin on kutsuttu, paitsi sinun lapsiasi ei. Sinun lapsesi ovat ainoat lapset, joita hääpari ei juhliinsa ole kutsunut. 

Näetkö sinä mitään eroa näissä tilanteissa? Aloittajan tilannehan ei nimitäin vastaa Simon ja Siirin lapsettomia häitä, vaan se vastaa Mikon ja Maijan perinteisiä häitä, joihin ainoastaan sinun lapsesi eivät ole tervetulleita.

Eiköhän jokainen tajua, että hääpari jättää kutsumatta ne lapset, jotka on häiriöksi. Näin siksi, että halutaan koko porukalle kivat juhlat ja etukäteen tiedetään, että tietyn perheen lapset ovat iso ongelma.

Sama ap:n kanssa. Hääpari haluaa mukavat juhlat ja leppoisan päivän. Jos ap on mukana, ei kenelläkään ole kivaa.

Sen mitä olen kuluneen runsaan vuosikymmen aikana hääaiheisia keskusteluita seurannut, niin yleisen mielipiteen mukaan ei pidettäisi sopivana kutsua muiden perheiden lapsia, mutta jättää vain yhden perheen tenavat kutsumatta. Itseasiassa yksi syy kokonaan lapsettomien häiden järjestämiselle on minun nähdäkseni aika usein ollut se, että koska ei ole sopivaa kutsua vain niitä kivoja ja hyvinkäyttäytyviä lapsia ja jättää kauhukakarat kutsumatta, on parempi olla kutsumatta lapsia lainkaan. Sinun tuttavapiirisissäsi on selvästi varsin poikkeukselliset käsitykset etiketistä, kun teidän piireissänne tällainen perhekohtainen valikoiminen on niin tavanomaista ja hyväksyttävää.  Missään muualla en ole vastaavaan vielä törmännyt.

Mistä yhteyksistä sinä muuten tunnet ap:n henkilökohtaisesti?

Vierailija
102/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minusta on todella omituista jos ap ei ole kutsuttu. Ovat kuitenkin tavanneet naimisiin menevän parin ja avopuolison kanssa kimpasssa pari vuotta.

En ehdi koko ketjua lukea, mutta eiköhän asia ap selviä, kun juttelet miehesi kanssa. En mitenkään voisi uskoa että kielestä olisi kysymys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri 50 kutsukorttia askarrelleena ja hääpalstoja lueskelleena: enpä ole törmännyt tuollaiseen, että joku kirjoittaisi kutsuja käsin. :O

Haiskahtaa...

Vierailija
104/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junttimaista toimintaa ja/tai köyhäilyä. En menisi jos oma avovaimo jätettäisiin kutsumatta. Ihan sama vaikka olisi kuinka läheinen ystävä.

Mun avomies ei myöskään edes harkitsisi menevänsä ja viilenisi kyllä välitkin voimakkaasti. Maailma on täynnä myös kivoja ihmisiä, tuollaisilla ei tee mitään.

Ainoa poikkeus tosissaan, jos kyseessä ois joku harrastus- tai työkaveri ja kutsuisi pelkästään ne kaverit eikä puolisoita.

Vierailija
105/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri 50 kutsukorttia askarrelleena ja hääpalstoja lueskelleena: enpä ole törmännyt tuollaiseen, että joku kirjoittaisi kutsuja käsin. :O

Haiskahtaa...

Me saatiin just hääkutsu, joka oli painettu, mutta sitten siihen alkuun oli kirjoitettu käsin jotenkin "rakkaat Maija ja Matti".

Vierailija
106/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon miehelläsi on ollut suhteita ennen sinua? Jos miehesi on aiemmin vaihtanut tyttöystävää tiheämmin kuin sukkia, ja hääpari ei halua kutsua sinua häihinsä, koska heille olet vain joku miehesi uusi säätö, joka ei kuitenkaan ole kauaa kuvioissa.

Vierailija
107/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa...

Minä kirjoitin käsin yli 100 hääkutsua, mutta todellakin vain kirjoitin tekstit, en askarellut mitään. Veikkaan että aikaa meni vähemmän kuin 50 kutsun askarteluun alusta alkaen.

Vierailija
108/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mä pääsen sanomaan... Te nuoret olette ihan pihalla elämästä, käytöstavoista ja normaalista kuviosta. Miten voi kasvaa Suomessa tuollaista porukkaa?? Peruskoulua käydään ihailemasssa Kiinasta asti ja nuoret käyttäytyvät  kuin hyeenat toisiaan kohtaan.

Uskomatonta! Yritän ajatella että täällä pyörii vain se pohjasakka. Ja nyt joku terävä tietenkin aikoo vastata minulle että olet itse täällä, siis pohjasakkaa...Joo, totta, mutta olen 48v, en koskaan ole käyttäytynyt noin huonosti kuin 99% täällä. en koskaan.

Ap, ota miehesi avulla selvää miksi et saanut kutsua. En usko minäkään että olisi kielikysymys. Ei ruotsinkieliset ole noin pikkumaisia ja ilkeitä.

Vierailija
109/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon miehelläsi on ollut suhteita ennen sinua? Jos miehesi on aiemmin vaihtanut tyttöystävää tiheämmin kuin sukkia, ja hääpari ei halua kutsua sinua häihinsä, koska heille olet vain joku miehesi uusi säätö, joka ei kuitenkaan ole kauaa kuvioissa.

Ei voi olla kyse tästäkään. Ja meillä sentään on jo se yhteinen asuntolainakin, kovasti siis toivon olevani kuvioissa pysyvästi :D

Ap

Vierailija
110/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas mä pääsen sanomaan... Te nuoret olette ihan pihalla elämästä, käytöstavoista ja normaalista kuviosta. Miten voi kasvaa Suomessa tuollaista porukkaa?? Peruskoulua käydään ihailemasssa Kiinasta asti ja nuoret käyttäytyvät  kuin hyeenat toisiaan kohtaan.

Uskomatonta! Yritän ajatella että täällä pyörii vain se pohjasakka. Ja nyt joku terävä tietenkin aikoo vastata minulle että olet itse täällä, siis pohjasakkaa...Joo, totta, mutta olen 48v, en koskaan ole käyttäytynyt noin huonosti kuin 99% täällä. en koskaan.

Ap, ota miehesi avulla selvää miksi et saanut kutsua. En usko minäkään että olisi kielikysymys. Ei ruotsinkieliset ole noin pikkumaisia ja ilkeitä.

Kultsi. Tää on provo. Ei kannata hermostua.

Mutta toisaalta. Ihmiset on ilkeitä ja pikkumaisia. Sellainen käytös on ruvennut lisääntymään. Tämä pätee myös niihin vieraisiin, joita pitäisi kutsua, ei pelkästään kutsujien ongelma. 

Vierailija
111/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kultsi. Tää on provo. Ei kannata hermostua.

Mutta toisaalta. Ihmiset on ilkeitä ja pikkumaisia. Sellainen käytös on ruvennut lisääntymään. Tämä pätee myös niihin vieraisiin, joita pitäisi kutsua, ei pelkästään kutsujien ongelma. 

Minua on nyt epäilty aika monen toimesta provoksi. Miksi ihmeessä, haluaisiko joku selittää? Onko kuvailemani tilanne muka jotenkin mahdoton? Miksi se ei olisi totta?

Ap

Vierailija
112/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kysyisit uudestaan miehheltäsi ja sanot että asia oikeasti vaivaa sinua, että miksi sinut jätettiin kutsumatta, eivätkö he pudä sinusta? Kyllä luulisi että miehelläsi on jotain käsitystä mitä hänen kaverinsa ajattelevat sinusta, jos jättävät tahallaan kutsumattakin.

Vierailija
113/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, me ei ihan oikeasti tiedetä. Jos et uskalla kysyä asiasta, etkä anna miehellesikään lupaa kysyä (minusta kyllä pitäisi), niin anna olla. Täältä sitä selitystä on ihan turha odottaa saavansa.

Vierailija
114/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haiskahtaa...

Me saatiin just hääkutsu, joka oli painettu, mutta sitten siihen alkuun oli kirjoitettu käsin jotenkin "rakkaat Maija ja Matti".[/quotme]

ä olen saanut parikin hääkutsua käsin kirjoitettuna, alusta loppuun. Monet ihmiset osaa vielä kirjoittaa kynällä.

Vierailija
115/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, me ei ihan oikeasti tiedetä. Jos et uskalla kysyä asiasta, etkä anna miehellesikään lupaa kysyä (minusta kyllä pitäisi), niin anna olla. Täältä sitä selitystä on ihan turha odottaa saavansa.

Tiedän etten voi saada varmaa vastausta täältä. Erilaisia näkökulmia toivoin saavani, ja olen toden totta saanutkin (hyvässä ja pahassa). Kyllä haluaisin tietää mikä se syy on, mutta tuntuisi nololta alkaa tenttaamaan asiasta. On jotenkin nöyryyttävääkin jäädä ulkopuolelle, eikä siihen tarvitse erikseen vetää ihmisten huomiota.

Ap

Vierailija
116/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kyse tästäkään. Ja meillä sentään on jo se yhteinen asuntolainakin, kovasti siis toivon olevani kuvioissa pysyvästi :D

Ap

Ehkäpä teidän huimat kaksi vuotta kestänyt suhde asuntolainoineen ei näyttäydy hääparille niin vakavastiotettavana, mitä itse sen koette? Kun vielä asutte kauempana ja olette tavanneet vain muutaman kerran, voi hääparista oikeasti tuntua, että olette olleet yhdessä vasta vähän aikaa.

Ja jos miehelläsi on ollut tyttöystäviä ennen sinua, miehesi ystävät muistavat vain, että vastahan hän seurusteli sen Katin kanssa. Ja sitä ennen oli Heidi. Ja siinä välissä oli se joku punatukkainen, mikäsenniminytolikaan.

Vierailija
117/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkäpä teidän huimat kaksi vuotta kestänyt suhde asuntolainoineen ei näyttäydy hääparille niin vakavastiotettavana, mitä itse sen koette? Kun vielä asutte kauempana ja olette tavanneet vain muutaman kerran, voi hääparista oikeasti tuntua, että olette olleet yhdessä vasta vähän aikaa.

Ja jos miehelläsi on ollut tyttöystäviä ennen sinua, miehesi ystävät muistavat vain, että vastahan hän seurusteli sen Katin kanssa. Ja sitä ennen oli Heidi. Ja siinä välissä oli se joku punatukkainen, mikäsenniminytolikaan.

Mieheni ei ole vaihdellut naisia tuohon tahtiin. Eikä hääparilla itselläkään ole takana mitään huimia vuosilukemia. Toki ovat olleet yhdessä kauemmin kuin me, mutta en usko tuonkaan veikkauksesi osuvan maaliin.

Ap

Vierailija
118/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän etten voi saada varmaa vastausta täältä. Erilaisia näkökulmia toivoin saavani, ja olen toden totta saanutkin (hyvässä ja pahassa). Kyllä haluaisin tietää mikä se syy on, mutta tuntuisi nololta alkaa tenttaamaan asiasta. On jotenkin nöyryyttävääkin jäädä ulkopuolelle, eikä siihen tarvitse erikseen vetää ihmisten huomiota.

Ap

Sinun ei tarvitse olla häpeissäsi tai nolona, vaan niiden, jotka ovat tehneet sinusta ulkopuolisen. Sinun kengissäsi en "alistuisi", päästäisi törttöjä ns. helpolla ja antaisi muiden kohdella minua huonosti, vaan antaisin miehen kysyä asiasta fiksusti ja asiallisesti. Riitelemään en tietenkään ryhtyisi, enkä haluaisi miehenkään ryhtyvän, mutta tuollainen toiminta ei vaan ole ok: muut kutsutaan ja yhden olemassaolo sivuutetaan kokonaan. Älä ole tossu!

Vierailija
119/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuin ratkaisu olisi, että miehesi soittaa ystävälleen ilmoittautumisaikana, kiittää kutsusta iloisen ystävällisesti ja samalla tarkentaa, että koskeeko kutsu vain häntä vai teitä molempia. Tärkeää on, että hän muotoilee asian juuri näin ja pysyy sen jälkeen täysin vaiti kuin myyntimies tarjouksen esitettyään. Saatu vastaus kertoo aika paljon, mistä on kyse. Jos vastaus on, että koskee vain liestäsi, hänen tulee sanoa, että miettii vielä, onko tulossa. Näin hääpari saa aikaa ajatella, mitä oikein aikoo tehdä. Sitten viimeisenä mahdollisena päivänä tekstari, että kiitos kutsusta, en ole tulossa. Näin, jos kutsu ei tosiaan koske sinua.

Hääpari voi myös olla varma, että ette jatkossakaan osallistu yhteisiin kokoontumisiin tai heitä kutsuta edes teille kotiin, vaikka jaikki muut parit kutsuttaisiin.

Jos joku ilmoittaa hääkutsusta, että "miettii vielä", niin ainoa oikea vastaus on, että mieti ihmeessä, mutta laitan nyt alustavasti, että et pääse mukaan. Ja sen jälkeen voi ryhtyä rupattelemaan siitä, miten polttareista on jo sovittu. Sinnekään ei näitä miettijöitä kutsuta.

Tuskin kukaan haluaakaan osallistua polttareihin tuollaisessa tapauksessa.

Vierailija
120/432 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että muut puhuvat ruotsia äidinkielenään. Puhuvatko siis ruotsia vai suomenruotsia? Jos ovat suomenruotsalaisia, niin syy on juuri se, mitä epäilit, eli suomenkielinen jätetään tahallaan kutsumatta. Aloin 15 vuotta sitten seurustella suomenruotsalaisen miehen kanssa. Meillä oli sama juttu, eli mies kutsuttiin häihin ja 50v/60v syntymäpäiville ja mökkikekkereihin ja muihin juhliin mutta minua ei kutsuttu aluksi mihinkään ja vuosien kuluttuakin kutsu tuli minulle ehkä yhdessä tapauksessa viidestä.

Mies oli aikaisemmin seurustellut suomenruotsalaisen naisen kanssa jonkin aikaa. Heille oli tullut kutsut kaikkiin häihin ja tapahtumiin yhdessä alusta alkaen.

Nyt olemme olleet yli 10v yhdessä ja tänä kesänä on taas yhdet häät. Onneksi minun ei tarvitse taaskaan mennä. Ei enää edes harmita. Ainut mikä asiassa vituttaa, on se kun joskus näkee tiettyjä ihmisiä, he puhuvat minulle tahallaan vain ja ainoastaan ruotsia. Ovat myös sanoneet aikoinaan, että minun pitää opetella puhumaan ruotsia enkä saa puhua kotona lapsille suomea.

Tervetuloa elämään suomenruotsalaisten kanssa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä