Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua
Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.
Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?
Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.
Kommentit (432)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaisi mennä, ja hän haluaisi kysyä ystävältään saanko minä tulla. Hän on edelleen sitä mieltä, että kutsun täytyy koskea myös minua (vaikka selvästi ei koske). Minä en halua hänen kysyvän yhtään mitään, sillä aikomukseni ei tosiaan ole anella kutsua itselleni. Samapa se minulle on, pääsenkö mukaan. Kiinnostaisi vain tietää miksi näin.
Ap
Kuitenkin aiemmin kirjoitit: Mies selvitti asian kavereiltaan sen jälkeen kun olin hänelle rautalangasta vääntänyt, että nykyisessä muodossaan kutsu ei todellakaan koske minua. Hän pahastui asiasta myös.
On kyllä mielenkiintoista keskustelua miehesi puolelta, jos hän soittaa kysyäkseen, mitä muiden kutsussa lukee, muttei muka yhtään osoita harmittelevansa sitä, ettei sinua kutsuttu.
Menikö se keskustelu näin:
Miehesi: Hei Kalle, mitä muiden kutsuissa lukee?
Sulhanen: Täten kutsumme sinut vaimosi/miehesi/avecisi kanssa häihimme Linnaravintolaan 16.6.2016
Miehesi: Okei. Nähdään sitten siellä. Moikka.
-
Pidän sinua provona. Sanot, ettet ole tavannut muita vieraita kuin pari kertaa, mutta tiedät heidän asuntovelkatilanteensa.
Ihmeen harvat kommentoijista tajuaa ap:n olevan trolli, haluaa saada väittelyä aikaan kielistä ja kulttuureista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikooko mies mennä, jos/kun sinua ei ole kutsuttu? Ehkä tosiaan kannattaisi vielä kysyä ilmoittautumisen yhteydessä tai muuten, jos mies näkee tuota ystäväänsä. Tokikaan ei ole kiva, jos kutsun joutuu anelemaan.. :(
Mies haluaisi mennä, ja hän haluaisi kysyä ystävältään saanko minä tulla. Hän on edelleen sitä mieltä, että kutsun täytyy koskea myös minua (vaikka selvästi ei koske). Minä en halua hänen kysyvän yhtään mitään, sillä aikomukseni ei tosiaan ole anella kutsua itselleni. Samapa se minulle on, pääsenkö mukaan. Kiinnostaisi vain tietää miksi näin.
Ap
Jos minä olisin sinun miehesi, saattaisin kysyä, koskeeko kutsu sinuakin. Mutta aivan varmasti haluaisin sinut mukaani häihin, kutsuttuna tai sitten ilman kutsua mentaliteetilla "minun kumppanini on tervetullut jos minäkin olen". Todella törppö hääpari. Ette paljon menetä, jos ette mene noihin häihin, jos kutsumatta jättäminen ei ollut vahinko. Näitä kun lukee, niin ei voi muuta kuin ihmetellä, kuinka vähän käytöstapoja ihmisillä saattaakaan olla. Joten älä ole surullinen tästä, tyhmiä ihmisiä tyhmine kujeineen, who cares.
Mitä ihmeen pellejä suurin osa vastaajista on. Törkeää on että olet jäänyt ilman kutsua. Mikäli olisin vastaavassa tilanteessa, jättäisin miehenä menemättä häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei! Me oltiin oltu 15 vuotta yhdessä, kun miehen yks parhaista ystävistä meni naimisiin, en saanut kutsua. Mua kyllä loukkas. Mä selitin sen itselleni niin että se morsian oli päätöksen takana. Oli nopee rakastuminen ja ei oltu nähty pitkän välimatkan takia. Mies sit meni tottakai ystävänsä häihin.
Meillä on häät kesällä. Arvatkaa kuka ei saanut kutsua?
Eli olit täysin tuntematon henkilö morsiamelle? Silloin on ymmärrettävää, että kutsua ei tullut. Minäkään en halunnut omiin häihini yhtä ainutta tuntematonta henkilöä. Periaatteena oli se, että sekä morsian että sulhanen tuntevat jokaisen juhliin osallistuvan, myös avecin. Syyt: ahdistushäiriö ja budjetti. En halunnut uhrata hääpäiväämme ahdistushäiriölle, joka laukeaa tuntemattomien ihmisten kanssa sosiaalisissa tilanteissa. Ja lisäksi paikkoja oli rajoitettu määrä. :)
Joo, mutta kultu, ei sillä SUN ahdistushäiriöllä ole yhtään mitään merkitystä! Etkö tajua? Pointti on se, että on kutsuttava kaikki, ketkä ehkä haluaisivat tulla vieraiksi. Hääjuhlat ovat vieraiden juhla, eivät niinkään hääparin ainutkertainen päivä. Ei sillä MORSIAMEN tai SULHASEN ololla ole yhtään mitään merkitystä. Kunhan vain puolison kaverit nauttivat. Ei mitään merkitystä, jos SINÄ ET nauti. Ei haittaa, jos saat paniikkihäiriön ja et saa sanaa suustasi ja oksennat ja lopulta purskahdat itkuun, kuten on monesti käynyt lievemmissäkin sosiaalisissa tilanteissa. Ei haittaa, KUNHAN VAIN SINUN TUNTEMATON vieraasi nauttii teidän hääpäivänänne.
Minulle on käynyt täsmälleen samoin ja kuinkas ollakaan, myös suomenruotsalaisen pariskunnan häissä. Nyt jo ex-kihlattuni kutsuttiin näihin häihin, minua ei. Sulhanen oli ex:n yksi parhaita ystäviä ja olimme jopa lomailleet neljästään, meillä oli mielestäni ihan kivat välit. Noh, häihin kutsuttiin vain mies ja sinne menikin.
Myöhemmin näin häistä otettuja valokuvia. Mieheni oli plaseerattu morsiamen parhaan ystävän, sinkun kaason kanssa vierekkäin ja joka ikisessä kuvassa seisoivat/istuivat vierekkäin kuin pariskunta. Hän oli käytännössä tämän naisen deitti. Suunnitelma taisi olla selvä: morsiamesta olisi ollut vallan kivaa, jos hänen miehensä paras ystävä ja hänen oma paras ystävänsä olisivat pari.
Suhteemme ei tuohon kaatunut vaan myöhemmin ex:n paljatuttua muuten vaan pettäjäksi. Mutta kaikkea sitä voi tällaisten kutsujen takana olla.
Hääpäivän tarkoitus on juhlistaa vieraita. Jos hääpari ei sitä tajua, kannattaa pysyä erossa koko parista.
Mikä olisi sitten diplomaattinen ratkaisu tässä pulmassa. Voisihan puolisosi mennä juhliin, mutta ilman lahjaa. Tai todeta että avoa ei jätetä kotia, tulen hänen kanssaan (jotkut lapsiperheelliset tekee näin vaikka häät olisikin lapsilta kielletty). Kutsu oli osoitettu yhdelle hengelle, pitäiskö sitä kuitenkin kunnioittaa? Tai voi tiedustella olisiko joku vieraista perunnut tulonsa josko puoliso voisi tulla siihen tilalle. Eikä sekään kieli-juttu tässä ole ydinkysymys.
Järkyttäviä kommentteja täällä :o Hääparin päivä tai ei, ystäviä ei silti kohdella epätasa-arvoisesti tai loukkaavasti. Etiketti on oikeasti olemassa ja juntteja ovat ne jotka eivät sitä noudata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten tiedät, että kaikki muut avecit on kutsuttu?
Mies selvitti asian kavereiltaan sen jälkeen kun olin hänelle rautalangasta vääntänyt, että nykyisessä muodossaan kutsu ei todellakaan koske minua. Hän pahastui asiasta myös.
Ap
Mun mies jättäisi osallistumatta. Toivottavasti omasi tekee samoin. Tämä episodi kannattaa muistaa omissa häissänne.
Voi luoja näitä av:n hääongelmia. Milloin mitäkin purnattavaa: ei tule avec-kutsua, ei tule ollenkaan kutsua, liian pienet häät, liian suuret häät, liian tylsät häät, liikaa ohjelmaa, liian vähän ohjelmaa, liikaa alkoholia, liian vähän alkoholia, liian vähän allergiaruokia, ei saa tuoda imeväisiä, ei saa tuoda lapsia, sukulaiset ovat hankalia, etäisyys on pitkä, on itikoita, on kuuma, on kylmä, ei ole sopivia vaatteita, ei ole lahjalistaa, toivotaan rahaa, ei toivota rahaa, ei ole varaa ostaaa mieluisaa lahjaa, lahja on liian halpa, ruoat ovat liian kalliita, alkoholi menee omaan piikkiin, liian uskonnollista, ei ole pappia, ei tarpeeksi uskonnollista, ei istumajärjestystä, istumajärjestys, huono paikka... Huoh...
Luojan kiitos omat häät ovat onnellisesti takana, ja häävieraanakin on mennyt kivasti. Siitä huolimatta, että teimme itse juuri kuten parhaaksi näimme. ;)
Tsemiä ap, kysy suoraan syytä. Jos oikea syy löytyy, se todennäköisesti kerrotaan.
Ehkä siellä ei ole tilaa, ja joku piti karsia. Karsittiin sitten se joka huonoiten tunnetaan, jos esim. paloturvallisuusmääräysten mukainen tilan maksimitäyttömäärä ylittyisi muuten yhdellä. Sen yhdellä henkilöllä ylittymisen takia kun ei ruveta uutta paikkaa varailemaan, jos on mahdollisuus joku jättää pois.
Toisekseen, olen itse ollut suomenruotsalaisten järjestämissä kesähäissä mieheni avecina, ja siellä oli niin paljon perinteistä ohjelmaa (lauluja ja leikkejä yms.) etten päässyt yhtään mukaan, kun en osannut mitään laulua tai leikkiä. Myöskin oli ikävää kun kaikki luonnollisesti puhuivat ruotsia, ja parin lähimmät ystävät ja suku eivät edes osanneet suomea. Ei siellä ollut minulle kuin kiusallista olla mykkänä ja istua leikeistä ja lauluista sivussa tuppisuuna. Että ihan ovat voineet sitäkin ajatella ettet joutuisi sitten kiusaantumaan, jos haluavat pitää perinteiset suomenruotsalaiset juhlat.
Kas, on niitä ruotsinkielisiä wt-pariskuntiakin siis olemassa!
Vierailija kirjoitti:
50 ja 51, kiitos sympatioista! En mitenkään haluaisi että mies kysyisi asiasta, mutta jos hän niin tekisi, niin pitäisi todellakin miettiä tarkkaan miten sanansa valitsee. En halua olla liian dramaattinen, enkä aio asiasta myöhemmin kiukutella. Tosin, jos kävisi ilmi että minut on jätetty ulkopuolelle jonkin oikeasti loukkaavan syyn takia, niin sitten en tiedä miten pitäisi toimia. En ole tällaisia kiusallisia tilanteita juurikaan elämässäni kohdannut.
Ap
Et varman haluaisi, mutta mietipä tilanne toisinpäin. Entä jos sinun ystäväpariskuntasi jättäisi vain sinun miehesi kutsumatta, niin etkö sinä haluaisi kysyä ystävältäsi itse syytä siihen? vaikket olisikaan ruinaamassa hääkutsua myös puolisollesi, etkö haluaisi ihan itsesi takiakin tietää, miksi ystäväsi toimii noin loukkaavasti?
Sinun miehesi asemassa minä kysyisin ystävältäni, miksi puolisoani ei ole kutsuttu kun muiden kavereiden puolisot on kutsuttu. Minusta tuollainen olisi loukaavaa paitsi puolisoani, myös minua kohtaan ja haluaisin tietää syyn. Syyn perusteella sitten päättäisin, osallistunko itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen pellejä suurin osa vastaajista on. Törkeää on että olet jäänyt ilman kutsua. Mikäli olisin vastaavassa tilanteessa, jättäisin miehenä menemättä häihin.
Ap on provo ja provolle vastataan kuin uskottaisiin kirjoitustaan. Silloin provo tarttuu syöttiin ja saadaan nauraa sille, miten hän kehittelee tarinaa edelleen. Tässä halutaan nyt saada aikaan kielikiista, mutta ei mennä siihen mukaan vaan ollaan vaikka sitä mieltä, että ap on jotenkin yksinkertainen tiimarinvihon ylläpitäjä, joka merkitsee muistiin kaikki tiedot miehen kavereista asuntolainasta ja yhdyntätiheydestä alkaen.
Mä en kyllä näe tässä mitään eroa siihen, että perheiden lapsia ei haluta kutsua. Sitä saa mitä tilaa. Nyt on sitten otettu käyttöön semmonen tapa, että perheenjäseniä voi kutsua sen kenet haluaa ja jättää muut ilman kutsua. Minusta ap on naurettava kun valittaa. Eihän hän edes ollut hääparin tuttava.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä kommentteja täällä :o Hääparin päivä tai ei, ystäviä ei silti kohdella epätasa-arvoisesti tai loukkaavasti. Etiketti on oikeasti olemassa ja juntteja ovat ne jotka eivät sitä noudata.
Kutsumisetiketti on sellainen kuin sen sovitaan olevan. Jotkut voivat olla läheisempiä kuin toiset. Esim. jollain voi olla valtava määrä serkkuja ja pikkuserkkuja, joista osa etäisiä ja osa hyvin läheisiä. Tällöin voi hyvin jättää etäisemmät kutsumatta. Ap:n tapaukseen tämä ei välttämättä liity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me unohdettiin laittaa yhteen hääkutsuun avecin nimi. Oli ihan silkka unohdus ja hävetti kovasti, kun selvisi. Onneksi kuitenkin kysyivät suoraan niin selvisi asia. Olisiko sunkin kohdalla käynyt vaan moka? Niitä kutsuja kun tulee kirjoitettua vino pino. Omalla kohdalla pääsi unohtumaan, kun piti vielä tarkistaa avecin nimi, että varmasti tulee oikein ja sittenhän se jäi kokonaan laittamatta ja kuoret vietyä postiin.
Ei voi olla tuosta kyse, koska sen lisäksi että kuoressa on vain mieheni nimi, käsinkirjoitetussa kutsussa puhutellaan miestäni etunimellä ja yksikkömuodossa ("toivomme että sinä pääset tulemaan" :(
Ap
Käsinkirjoitettu kutsu, miten pienet häät ovat kyseessä? Yleensä ne kutsukortit ovat valmiiksi painettuja.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuin ratkaisu olisi, että miehesi soittaa ystävälleen ilmoittautumisaikana, kiittää kutsusta iloisen ystävällisesti ja samalla tarkentaa, että koskeeko kutsu vain häntä vai teitä molempia. Tärkeää on, että hän muotoilee asian juuri näin ja pysyy sen jälkeen täysin vaiti kuin myyntimies tarjouksen esitettyään. Saatu vastaus kertoo aika paljon, mistä on kyse. Jos vastaus on, että koskee vain liestäsi, hänen tulee sanoa, että miettii vielä, onko tulossa. Näin hääpari saa aikaa ajatella, mitä oikein aikoo tehdä. Sitten viimeisenä mahdollisena päivänä tekstari, että kiitos kutsusta, en ole tulossa. Näin, jos kutsu ei tosiaan koske sinua.
Hääpari voi myös olla varma, että ette jatkossakaan osallistu yhteisiin kokoontumisiin tai heitä kutsuta edes teille kotiin, vaikka jaikki muut parit kutsuttaisiin.
Jos joku ilmoittaa hääkutsusta, että "miettii vielä", niin ainoa oikea vastaus on, että mieti ihmeessä, mutta laitan nyt alustavasti, että et pääse mukaan. Ja sen jälkeen voi ryhtyä rupattelemaan siitä, miten polttareista on jo sovittu. Sinnekään ei näitä miettijöitä kutsuta.
Osaatko lukea? Mieheni ei ole puhunut sulhaselle, vaan kysynyt kavereiltaan ovatko he menossa pariskuntana. En ole noita puheluita kuullut / viestejä lukenut, joten tarkemmin en osaa asiasta kertoa.
En tunne näitä muita vieraita läheisesti, mutta yllätys yllätys mieheni tuntee, ja sen verran näistä henkilöistä on tullut keskusteltua, että tiedän mm. heidän asumisjärjestelynsä.
Ap