Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin ainoana puolisona miehen ystäväpiiristä ilman hääkutsua

Vierailija
19.05.2016 |

Enpä ole tällä tavalla tullut koskaan kohdelluksi. Mieheni ystävä siis menee naimisiin, ja kutsu tuli pelkällä miehen nimellä ilman mainintaa avecista. Muiden porukan miesten kutsut on osoitettu myös puolisoille. En tiedä miten tätä pitäisi tulkita. Olen kyllä uusin tulokas tässä ystäväpiirissä, enkä ole usein noita ystäviä nähnyt pitkän välimatkan vuoksi, mutta olemme mekin sentään seurustelleet jo kaksi vuotta ja asumme yhdessä. Olen tavannut sekä tulevan sulhasen että morsiamen.

Ei ole mitään syytä olettaa, että minusta ei pidettäisi. Yksi tekijä kuitenkin erottaa minut muista: nämä kaikki muut puhuvat ruotsia äidinkielenään, minä en. Voiko tässä oikeasti olla selitys asiaan? Olisin järkyttynyt, jos olisi. Toisaalta olisin järkyttynyt myös siitä, jos minua ei vain jostain henkilökohtaisesta syystä haluttaisi mukaan. En puhu ruotsia hyvin, mutta ymmärrän sitä kyllä. En ehkä olisi noissa juhlissa ensimmäisenä äänessä, mutta en varmaan jäisi ihan ulkopuolellekaan kun ymmärtäisin kuitenkin mistä puhutaan. Vai pelkäävätkö juhlien järjestäjät, että kaikkien pitäisi minun vuokseni puhua suomea?

Olen hämilläni. Ei minua haittaa jäädä pois, mutta haluaisin tietää miksi minut on jätetty kutsumatta.

Kommentit (432)

Vierailija
281/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät isot ja muilla avec, miksi ei ap:ta ole kutsuttu, no joka vieras maksaa, ei se raha puussa kasva vaikka usea tomppeli niin ajatteleekin. Jos ei tunne kyseistä henkilöä niin miksi kutsua häihin?

Täällä vähän sivusta kommentteja seurailen... Hääpari siis tuntee minut, olemme tavanneet useammin kuin kerran ja tulleet hyvin toimeenkin. On veikattu, että olisin negatiivinen tai kaikesta valittava luonne, mutta jos minussa jokin vika on, niin se on liiallinen ujous ja muiden myötäily (varsinkin noissa piireissä joissa ei pääsääntöisesti suomea puhuta). Jos minusta ei tästä syystä pidetä, niin sille en voi mitään. Huonosti en kuitenkaan ole käyttäytynyt ketään kohtaan koskaan, se on aivan varma.

Hieman olen hämmentynyt ja ihmeissäni että näin on kutsujen kanssa käynyt, sillä en ole tällaiseen ennen törmännyt, mutta elämä jatkuu ja ihan hyvillä mielin päästän mieheni juhlimaan, jos hän haluaa mennä.

Ap

Vierailija
282/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti olisi hyvä jos mies ei mene. Varatkaa pitkä viikonloppureissu häiden sijaan. Moukat eivät kutsuneet miehesi rakkainta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla kyse  ihan yksinkertaisesti siitä että vieraiden määrää on ollut pakko karsia? Olen ollut muutaman kerran vieraana häissä ilman puolisoani, juuri siitä syystä että puolisoni ei tunne hääparia. Ei tunne vaikka olisivat tavanneet illanvietoissa tms.  Joka kerralla häissä on ollut useampia opiskelukavereita, nuoruuden ystäviä jne. jotka eivät ole kutsuttu avec. 

Vierailija
284/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jo alkeellisimpiin käytöstapoihin ja sydämensivistykseen kuuluu kutsua perhejuhliin pareittain, jos suhde on vakiintunut - asutaan yhdessä tai olkaa "pari" ja on samantekevää tykkääkö kutsuja ystävän elämänkumppanista vai ei, sillä sen verran voi kunnioittaa ystävänsä kumppanin valintaa ja käyttäytyä aikuismaisesti, jo ystävän takia. "

Minusta tuo on kuvottavan itsekästä. Kun me aikanaan vietämme häitä niin kutsumme vain meille tärkeät ihmiset. Ihmiset, jotka pitävät meistä, ovat meille rakkaita ja vilpittömästi onnellisia puolestamme. Jos tiedän ystäviemme puolisoista tai kumppaneista, että he eivät piittaa meistä vaan tärkeintä on ilmaisen viinan bileet niin rannalle jäävät. Myös meille etäiset ihmiset jätetään kutsumatta, jos heille tärkeää on juhlia kivat häät oman rakkaansa kanssa vaikka ei nyt niin tunne hääparia niin ei tuollaisilla ihmisillä ole meille merkitystä. Kyllä tässä olisi ollut aikaa tutustua ennen häitä.

Ihmiset eivät taida ymmärtää, että ajat ovat muuttuneet. Ajatellaan, että käytöstavat on unohdettu ja ollaan törkeitä. Totuus on, että ihmiset uskaltavat toteuttaa omanlaisensa häät, kutsua itselleen merkitykselliset ihmiset ja eivät arastele yleistä mielipidettä. Ei ole törkeää kutsua vain tärkeät vieraat.

Saattaapi olla, että tuollaisten häiden jälkeen teillä on paljon vähemmän tärkeitä ihmisiä.

Jos esim. olisit mun ystävä (mitä et onneksi ole, koska mun ystävissä ei ole yhtäkään narttua), niin mikäli dissaisit mun elämäni tärkeintä ihmistä, niin kyllä sä oisit entinen tärkeä.

Vierailija
285/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on hyvin epäkohteliasta varsinkin ap:n miestä kohtaan. En omissa häissäni kehtaisi jättää kaveriporukasta vain yhden ystävän puolisoa kutsumatta. Haluan että myös ystäväni ovat onnellisia häissäni. Itse puolison jättämisen kutsumatta tulkitsisin nimittäin niin, ettei ystävän parinvalintaa pidetä hyvänä tai suhdetta toimivana. Tai sitten kyseistä ystävää ei edes pidetä tarpeeksi suuressa arvossa että jaksettaisiin käyttää aikaa tämän avecin kutsumiseen.

Vierailija
286/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole törkeää kutsua vain tärkeät vieraat.[/quote].

Saattaapi olla, että tuollaisten häiden jälkeen teillä on paljon vähemmän tärkeitä ihmisiä.

Jos esim. olisit mun ystävä (mitä et onneksi ole, koska mun ystävissä ei ole yhtäkään narttua), niin mikäli dissaisit mun elämäni tärkeintä ihmistä, niin kyllä sä oisit entinen tärkeä.[/quote].

Narttu? Dissaa? No yhtään "pissaliisaa" ei todellakaan meidän häihin kutsuta. Ja osasin arvata, että, joku hieman-ei-niin-älykäs palstailija uhoaa, että kutsuvieraat valikoiden jää juhlien jälkeen paljon paljon vähemmän ystäviä.. no onko väliä tuollaisilla "ystävillä". Ei määrä korvaa laatua eli ihan sama jos joku pissaliisa ei pääse litkimään meidän häihin siideriä vesiraja vilkkuen.

Vierailija
287/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole törkeää kutsua vain tärkeät vieraat.

.

Jos esim. olisit mun ystävä (mitä et onneksi ole, koska mun ystävissä ei ole yhtäkään narttua), niin mikäli dissaisit mun elämäni tärkeintä ihmistä, niin kyllä sä oisit entinen tärkeä..

Narttu? Dissaa? No yhtään "pissaliisaa" ei todellakaan meidän häihin kutsuta. Ja osasin arvata, että, joku hieman-ei-niin-älykäs palstailija uhoaa, että kutsuvieraat valikoiden jää juhlien jälkeen paljon paljon vähemmän ystäviä.. no onko väliä tuollaisilla "ystävillä". Ei määrä korvaa laatua eli ihan sama jos joku pissaliisa ei pääse litkimään meidän häihin siideriä vesiraja vilkkuen.

Oletko saanut sen kuvan että ap olisi kuvailemasi kaltainen pissaliisa...?

Minulle ei tuollaista ongelmaa häitä järjestäessä tulisi, koska ystäväpiiriini ei kuulu ihmisiä jotka haluaisivat seurustella pissaliisojen kanssa.

Vierailija
288/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ongelmia sinulle tulisi häitä järjesteltäessä? Esimerkiksi sulhasen löytäminen?

Vierailija
289/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ajatus minulla! Jos ei ole aikaisemmin ollut tilaisuutta tutustua kavereiden seurustelukumppaneihin niin omat häät eivät ole se tilaisuus. En ottaisi riskiä, että joku oudompi henkilö alkaa ärsyttämään juhlapäivänä. Aina on nirppanokkia ja häirikköjä. Esimerkiksi ap, jos tänne palstalle avautuu ja valittaa niin ehkä on porukan tunnetuin valittaja tai nyrpistelijä. Kyllä aina joku syy on miksi ei saa kutsua.

Kommenteista näkyy hyvin että kansa on jakaantunut porukkaan joka on omaksunut sosiaaliset normit ja käytöstavat lähinnä viidakon tähtösistä ja survivals- tyyppisistä tv- sarjoista ja niihin, jotka näkevät itsensä osana isompaa sosiaalista kokonaisuutta ja elämänsä näköalat muutenkin vähän laajempana. Arvatkaa kumpaa ylläoleva edusti.

.

No johan pomppasi. Nyt psykologinen silmäsi harhaantui, menit tekemään käsi päässä reesusapinan tulkinnan. Avarakatseisena ihmisenä varmaan ymmärrät kun sanon, että yhtä hyvin voidaan kommentistasi päätellä, että sinä olet laumasielu ja teet niin kuin sata muuta ja kuten on aina tehty sen pelossa, että sinut syrjäytetään sosiaalisesta verkistostasi jos vahingossa pieraiset maljapuheen aikana. Ja että sinulla ei ole omaa tahtoa, omaa mielipidettä ja puhut pahaa ystäviesi selkien takana kun et uskalla sanoa ääneen ajatuksiasi kasvojen edessä. Koska pahinta sinulle on menettää kasvosi. Hajuton, mauton, mitätön.

Sekoitat niin reippaasti toisiinsa liittymättömiä asioita, että hieman epäilyttää, tokko maksaa vaivaa edes vastata. Olen nimittäin aikuinen ihminen, kun taas sinun kirjoituksestasi loistaa teinidraama, johon en pysty millään tasolla samaistumaan. Vahinkopieruko on sosiaalisesti noteerattava asia? Viidakon tähtöselle kenties.

Oikeasti niin sanotut hyvät tavat on kunkin yhteiskunnan perin pohjin testattuja parhaita käytäntöjä joita noudattamalla kukin huolehtii omalta osaltaan itselleen ja läheisilleen tulevaisuutta, jossa hyviä tapoja noudattamalla ketään ei suljeta yhteisöstä ulos huolimatta ongelmista pierun pidättelyssä tai sosiaalisessa statuksessa.

Vierailija
290/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikeasti niin sanotut hyvät tavat on kunkin yhteiskunnan perin pohjin testattuja parhaita käytäntöjä".

Jos olisit perehtynyt syvemmin hyvien tapojen historiaan niin tietäisit paremmin. Hyvien käytöstapojen tuntemus todistaa, että olet kuluttanut aikaasi hankkimalla taitoja, jotka eivät ole tuottavia. Hyvät tavat ovat todisteita joutilaasta elämästä.

Vierailija
291/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oikeasti niin sanotut hyvät tavat on kunkin yhteiskunnan perin pohjin testattuja parhaita käytäntöjä".

Jos olisit perehtynyt syvemmin hyvien tapojen historiaan niin tietäisit paremmin. Hyvien käytöstapojen tuntemus todistaa, että olet kuluttanut aikaasi hankkimalla taitoja, jotka eivät ole tuottavia. Hyvät tavat ovat todisteita joutilaasta elämästä.

Täti ei nyt väsy vastaamaan :) Hyviä tapoja ei edes tarvitse opetella, ne oppii ihan itsestään, jos on syntynyt perheeseen, jossa niitä noudatetaan. Älykäs ja sosiaalisesti lahjakas oppii myös hyvät tavat ympäristöään tarkkailemalla, jos vaikka kotiolot eivät oppimista ja tapojen noudattamista tukisikaan. Toki jos on elänyt kulttuurissa jossa 'päin naamaa sanominen' mm. on kunnioitettava saavutus, toisenlainen, ysyävällisempi ja ymmärtäväisempi tapakulttuuri voi tuntua ahdistavalta miinakentältä.

Vierailija
292/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihmeen ihmisoikeus on tulla kutsutuksi häihin jonkun avecina? Tai että kutsutta jättäminen olisi jotenkin törkeää ja asiatonta käytöstä hääparilta? Kyllä jokainen pari saa kutsua ne ihmiset ketkä haluaa, ap on tavannut hääparin mutta ystäviä eivät ole keskenään toisin kuin ilmeisesti nämä muut parit joille kutsukin on avec. Johonkin se raja pitää vetää ja joku parin vuoden seurustelu/avoliito ei edes tee vielä vakiintunutta paria siinä mielessä että kutsumatta jättäminen olisi epäkohteliasta.

Vierailija
293/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä ihmeen ihmisoikeus on tulla kutsutuksi häihin jonkun avecina? Tai että kutsutta jättäminen olisi jotenkin törkeää ja asiatonta käytöstä hääparilta? Kyllä jokainen pari saa kutsua ne ihmiset ketkä haluaa, ap on tavannut hääparin mutta ystäviä eivät ole keskenään toisin kuin ilmeisesti nämä muut parit joille kutsukin on avec. Johonkin se raja pitää vetää ja joku parin vuoden seurustelu/avoliito ei edes tee vielä vakiintunutta paria siinä mielessä että kutsumatta jättäminen olisi epäkohteliasta.

Kyllä muuten tekee, jos virallista etikettiä seurataan. Ja jo normaaleihin käytöstapoihin tämä sisältyy.

Vierailija
294/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. Suomenkieliset olisivat saattaneet kutsuakin, jos kekkerit olisivat riittävän isot, että yksi tuntematonkin sinne sekaan uppoaisi, mutta ruotsinkielisillä on paljon tiukempi etiketti. Ankkalammessa polskivathan tuntevat kaikki toisensa, mutta sinua he eivät tunne. Keksi siis jotain muuta kivaa tekemistä siksi ajaksi, kun avopuolisosi on ystäviensä häissä.

Hahahahhaaaaah! Se on muuten precis toisin päin. Ruotsinkieliset (tätä pönttöä hääparia lukuunottamatta) ovat ihan tutkimuksienkin mukaan paitsi avarakatseisimpia myös sosiaalisempia. Toki he tuntevat rapujuhla- ja tiesmikäjuhla -taustansa takia etiketin paremmin kuin suomenkieliset ja juuri siksi heiltä olisikin odottanut kutsua puolisolle, kuten etiketti sanoo.

Just noin. Tuon ensimmäisen kommentin kirjoittanut ei selvästikään itse ole edes kastanut varpaitaan sinne Ankdammeniin kun noin tyhmiä kirjoittelee.

Vierailija
295/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tädille. Jos on elänyt rakastavassa sivistyneessä älykkäässä perheessä, jossa vanhemmat ovat sairastuneet vakavasti ja on joutunut nuorena kohtaamaan vastuun, kuoleman ja ymmärtämään kokemuksen kautta mikä elämässä on tärkeää niin.. ja jos kohtaa miehen, jota rakastaa ja jonka on melkein menettänyt vakavassa onnettomuudessa ja elämä kääntyy hyväksi ainakin hetkeksi aikaa niin..

.. niin ei ole paskankaan väliä millään etiketillä vaan niinkin herkkään tilaisuuteen kuin omat häät, kun tunteet on pinnassa, en halua lähelleni ketään merkityksetöntä ihmistä. Tarkoitan tällä ihmistä, joka ei tunne minua tai miestäni ja jota me emme tunne. Elämä on lyhyt, haluan että omalla elämälläni on merkitys, valitsen siis merkitykselliset asiat ja ihmiset. Se on minun, mieheni ja hääparin valinta. Toiset suhtautuvat kevyemmin asioihin, minulle tietyillä asioilla on syvempi merkitys.

Vierailija
296/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä viestiketju varmisti sen, että meillä ei miehen kaksi parasta kaveria saa lainkaan kutsua häihimme. Ne puolisot kun on sellaisia, että niitä ei kestä kukaan. Sen sijaan kutsu lähtee yhdelle miehen työkaverille, jolla on ihana vaimo. Minun puoleltani kutsumatta jää kaikkein pitkäaikaisin ystäväni, jolla on äärettömän typerä mies. Harmi, että hääetiketti pakottaa jättämään meille tärkeitä ihmisiä pois kutsulistalta vain sen vuoksi, että puolisot olisi pakko kutsua, vaikka he olisivat miten ikäviä tahansa.

Tästä seuraa se, että edes polttareissa ei ole pitkäaikaisinta ystävääni, koska ei voi pyytää polttareihin, jos ei kutsu häihin.

Vierailija
297/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt selvinnyt miksei ap saanut kutsua?

Vierailija
298/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus häissä, jossa morsian oli (siis entinen kälyni) päättänyt ihan yksin kaikesta ilman mitään kritiikkiä - ja jopa kutsuvieraslistasta. Sieltä puuttuivat molempien vanhempien uudet puolisot ja morsian perusteli sitä sillä, että kummassakin oli jotain vikaa perustavanlaatuisesti. Vika siis liittyi siihen, miten vanhemmat olivat aikaisemmin eronsa hoitaneet, eikä niinkään siihen miten nämä uudet partnerit osaisivat juhlissa käyttäytyä. Tapasin kihlajaisissa sen parjatun "äitipuolen", jota kutsuttiin vain etunimeltä ja olin hämmästynyt miten hienostunut ja hyvkäytöksinen nainen se oli jo morsiameen ja morsiamen äitiin nähden, mutta häissä häntä ei enää näkynyt. Taustalla siis kateus?

Vierailija
299/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä viestiketju varmisti sen, että meillä ei miehen kaksi parasta kaveria saa lainkaan kutsua häihimme. Ne puolisot kun on sellaisia, että niitä ei kestä kukaan. Sen sijaan kutsu lähtee yhdelle miehen työkaverille, jolla on ihana vaimo. Minun puoleltani kutsumatta jää kaikkein pitkäaikaisin ystäväni, jolla on äärettömän typerä mies. Harmi, että hääetiketti pakottaa jättämään meille tärkeitä ihmisiä pois kutsulistalta vain sen vuoksi, että puolisot olisi pakko kutsua, vaikka he olisivat miten ikäviä tahansa.

Tästä seuraa se, että edes polttareissa ei ole pitkäaikaisinta ystävääni, koska ei voi pyytää polttareihin, jos ei kutsu häihin.

Minusta tuntuu, että vain itse ikävä ihminen voi löytää lähipiiristään noin paljon ikäviä ihmisiä. 

Vierailija
300/432 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asuu yhdessä, niin on etikettivirhe olla kutsumatta myös puolisoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme