ÄLÄ LUETTELE KAHVILAN MYYJÄLLE MITÄ TUOTTEITA SINULLA ON TARJOTTIMELLA!!
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muualla maailmassa ei ole asiakkaana olo niin hankalaa kuin Suomessa, teki asiakas mitä tahansa, se on aina myyjän mielestä väärinpäin ja asiakaspalvelu on todella tekijälle työlästä ja vastenmielistä. Vetää vertoja Pohjois-Korealle.
Jostakin syystä, Suomessa pidetään toisen palvelimista ehkä jotenkin alentavana ja myyjä voi huoletta olla turpaturralla, ehkä provisiopalkkaus voisi parantaa palveluntasoa. Niin kuin tämäkin aloitus sen todistaa.
Onneksi suomalaiset asiakkaat ovat aina iloisia ja tervehtivät :-) . Ei se ole ap:lta huonoa asiakaspalvelua jos hän oman pään sisällään vittuuntuu asiasta. Hänhän nimen omaan kirjoitti että ei näytä asiakkaalle ärtymystä.
Hyvä asiakaspalvelu ja palvelualttius on paljon laajempi käsite, kuin myydä pelkkä tuote tai kahvikupponen ja on samantekevää, onko asiakas iloinen vai ei, sillä myyjän tehtävä on tehdä asiakas tyytyväiseksi ja iloiseksi, sillä hän ei osta pelkästään tuotetta, vaan elämyksiä ja mielihyvää, mitä hyvän yrityksen ja ammattinsa osaava henkilökunnan pitäisi tarjota. Ja kun asiakas sulkee oven hyvillä mielin, hän palaa yritykseen yhä uudelleen ja uudelleen ja on parasta yritysimagolle, joka taas takaa yrityksen menestymisen ja työntekijän uran kehityksen. Mutta tätähän ei nykyään asiakaspalvelussa Suomessa ajatella, vaan asiakas on kertakäyttökamaa, joka vain häiritsee asiakaspalvelua, niin kuin tämäkin keskustelu osoittaa, kun asiakaspalvelutehtävissä oleva haluaa ihan julkisesti morkata asiakkaitaan, joka varmasti heijastuu asenteina ap. työssä ja asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muualla maailmassa ei ole asiakkaana olo niin hankalaa kuin Suomessa, teki asiakas mitä tahansa, se on aina myyjän mielestä väärinpäin ja asiakaspalvelu on todella tekijälle työlästä ja vastenmielistä. Vetää vertoja Pohjois-Korealle.
Jostakin syystä, Suomessa pidetään toisen palvelimista ehkä jotenkin alentavana ja myyjä voi huoletta olla turpaturralla, ehkä provisiopalkkaus voisi parantaa palveluntasoa. Niin kuin tämäkin aloitus sen todistaa.
Onneksi suomalaiset asiakkaat ovat aina iloisia ja tervehtivät :-) . Ei se ole ap:lta huonoa asiakaspalvelua jos hän oman pään sisällään vittuuntuu asiasta. Hänhän nimen omaan kirjoitti että ei näytä asiakkaalle ärtymystä.
Hyvä asiakaspalvelu ja palvelualttius on paljon laajempi käsite, kuin myydä pelkkä tuote tai kahvikupponen ja on samantekevää, onko asiakas iloinen vai ei, sillä myyjän tehtävä on tehdä asiakas tyytyväiseksi ja iloiseksi, sillä hän ei osta pelkästään tuotetta, vaan elämyksiä ja mielihyvää, mitä hyvän yrityksen ja ammattinsa osaava henkilökunnan pitäisi tarjota. Ja kun asiakas sulkee oven hyvillä mielin, hän palaa yritykseen yhä uudelleen ja uudelleen ja on parasta yritysimagolle, joka taas takaa yrityksen menestymisen ja työntekijän uran kehityksen. Mutta tätähän ei nykyään asiakaspalvelussa Suomessa ajatella, vaan asiakas on kertakäyttökamaa, joka vain häiritsee asiakaspalvelua, niin kuin tämäkin keskustelu osoittaa, kun asiakaspalvelutehtävissä oleva haluaa ihan julkisesti morkata asiakkaitaan, joka varmasti heijastuu asenteina ap. työssä ja asiakaspalvelussa.
Eli jos tervehdin, hyvästelen, sanon ole hyvä ja kiitän.. Hymyilen, jutustelen.. En ole hyvä asiakaspalvelija?
en luettelekkaan, ja jos myyjä kysyy niin aina huudan että minä en saatana ala sun töitä tekemään, siivoa paska tiskisi niin ehkä näätkin jotain.
:)
Ehkä ap. tapauksessa asiakas ajattelee tiskin takana olevan ammattitaitoisen myyjän, joka osaa palvella asiakkaita yksilöllisesti, asiakaslähtöisesti, eikä niin kuin olisi ohjelmoitu robotti, joka menee jokaisen asiakkaan kohdalla tietyn kaavan mukaan, eikä poikkeuksia sallita. Ehkä ap. kannattaisi laittaa jo ulko-ovelle asiakkaille opasteet, miten asiakkaiden pitäisi toimia kassalla.
kahvilagril kirjoitti:
Kai minä nyt NÄEN mitä sinulla siinä on!!
Miks hitossa sit kyselet määriä, kai sä osaat laskea kun kerta NÄETkin?
No joo..ostan seuraavalla kerralla sullekin pullan. Jotain lohtuu sulle kun oot urasi huipulla tiskin takana 😄
Tuntuisi tyhmältä mennä kassalle, sanoa moi ja vaan toljottaa siinä. Mielummin sanon "Moi, eli mulla oli nää kaksi kahvia ja kaksi pullaa". Jos en kertoisi itse mitä tarjottimella on niin tulisi sellainen olo että yritän piilotella jotain tuotetta ja huijata summaa pienemmäksi. :D
Kassa yleensä sanoo ääneen mitä tarjottimellani on. En siis vastaa siihen mitään menikö oikein?
Laitan siis pienet ostokset tarjottimelle, lähemmäs myyjää jos ei näkiskään niitä reunan yli.Sitten kysyn, kai sä tiiät mitä mulla on ja ehdotan lukemaan tätä ketjua.
Syytetäänkö mua näpistyksestä vai myyjää tyhmyydestä?
En ole koskaan ymmärtänyt, kuinka vaikeaa voikaan olla kahvilan kassalla.
Nyt ymmärrän.
Minä en koskaan luettele ostoksia. Annan myyjän arvailla, olenko piilottanut servetin alle jotain tai onko keksejä yksi vai kaksi. Erityisen kiva on laittaa tarjottimelle kaksi tyhjää mukia sen sijaan että kaataisin kahvia tai teetä valmiiksi. Antaa kassan arvailla, mitä aion ottaa!
-80 luvulla oli kiva käydä uinnin jälkeen uimahallin kahvilassa. Myyjä oppi tuntemaan ja tiesi mitä halusin, ei tarvinnut kassalle mennessä sanoa mitään, kun sieltä jo laitettiin se " oma satsi". Jutteli ja antoi juoda sitruunavettä mielinmäärin. Kadulla vastaan kävellessäkin moikkasi.
Nykyään se sitruuna on ihmisillä eksynyt väärään paikkaan, kun kaikki on niin hapannaamoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos näet että myyjä näppäilee koneelle jotain niin ole HILJAA!!! Jos taas näet että myyjä kuikuilee/odottaa sinun luettelevan niin anna palaa. Siis, ettekö te yhtään osaa enää käydä ulkona???? Ja voisko joku vastata siihen että miksi juuri mammat tätä tekee, ei isät? Eikä nuoret likat? Ainoastaan 30v-40v mammat.
Kyllä minun 50-vuotias mies tekee ihan samaa.
Tuppisuuna vaan seistävä kassan edessä. No siinä mielessä ymmärrän, että eihän nykyajan kassat osaa itsekään edes tervehtiä tai kiittää.
Vierailija kirjoitti:
No huhhuh, et ole tainnut paljoa matkustella, jos tuo on oikeasti mielipiteesi :D Itse Itä-Euroopassa ja Saksassa asustelleena voin sanoa, että Suomi ja muut Pohjoismaat ovat asiakaspalvelun huippua. Monissa muissa maissa (Euroopan ulkopuolellakin) asiakaspalvelijat kohtelevat todella tylysti asiakkaita. Erityisesti entisissä ja nykyisissä sosialistisissa maissa byrokraatti ja asiakaspalvelija kokee, että hän on tekemässä asiakkaalle palvelusta ja asiakkaan tulisi olla vain kiitollinen. Nämä asiakaspalvelijat eivät näe asiakkaita maksavina ja antavina osapuolina. Asiakasta palvellaan tasan silloin kuin huvittaa ja miten huvittaa. Jos asiakaspalvelusta yrittää antaa palautetta johtoportaalle, he vain naureskelevat typerälle asiakkaalle yhdessä eikä mikään muutu.
Ihan oikeasti, kyllä suomalaiset asiakaspalvelijat ovat a-luokkaa. Toki joukkoon mahtuu aina surkeitakin tapauksia, mutta he eivät kauaa siinä työssä olekaan ja saavat äkkiä palautetta. Teille kitisijöille tekisi hyvää muuttaa jonnekin Puolaan asumaan hetkeksi ja huomaamaan, ettei kaikkia palveluammattilaisia voi kyykyttää ihan noin vaan. Suomessa ollaan omaksuttu jo aikoja sitten uusliberalistiset ja markkinaorientoituneet toimintamallit, jolloin asiakaspalvelijaa on helppo pelotella yrityksen maineen pilaamisella ja asiakas-on-aina-oikeassa-logiikalla.
Mun mielestä on ihan hyvä, että työntekijät saa välillä avautua ja antaa vuorostaan palautetta asiakkaalle. Ihmisiä hekin vain ovat eikä mitään koneita, vaikka nykyisessä kulutushysteerisessä maailmassa heitä välillä kohdellaankin kuin objekteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ainakin kahvilan kassalla työskennellessä ärsyttää, jos luetellaan hirveää vauhtia vaikka kymmenenkin eri tuotetta, jotka ollaan ostamassa. En kuitenkaan ehdi yhtä nopeasti naputella niitä kassaan. Jos ostat vaikka kahvin ja pullan, asia on täysin eri, silloin arvostan siinä määrin avuliasta asiakasta, että kertoo ne. Koko perheelle ostaessa ennemmin kurkin itse ja etsin kyseisten tuotteiden napit kassasta siinä järjestyksessä, kuin ne on sinne loogisinta syöttää. Ei esim limsa, karkki, karkki, kaks kahvia, keksi, tee, kolme erilaista pullaa ja yks karkki vielä. Ja oho tässä oli vielä tää toinen limsa kanssa.
Juuri näin! Amen! Ottakaa kontrollifriikki-mammat opiks! Niin ja se kahvi sit maksetaan ensin, sit vasta aletaan kaatamaan kahvia, maitoa, lisäämään sokeria jne...
No sitten olisi vittu syytä laittaa kahvi linjastoon vasta kassan jälkeen, jos halut että se maksetaan ennen ostamsista. En kyllä perkele käy maksamassa ja palaa sitten seuraavan asiakkaan taakse kahvia hakemaan. Ptäkää perkele kahvinne, keitän termokseen jatkossa.
IDIOOTTI!!!!!! Joissakin kahviloissa on kahvi linjaston lopussa!!!!! Samassa yhteydessä missä kassa!! Esim. Roberts Coffeessa on näin!! Kaikki eivät käy huoltoasemilla kahvilla niin kuin sinä ilmeisesti.
Sinä et varmaan koskaan pääse huoltoasemalle, kun sinne pitää mennä autolla ja olet aina kännissä.
Huoltoasemalla sen rapakahvia en joisi vaikka ilmaiseksi saisin. Juon kahvit kotona mutteripannulla tehtynä, hyvässä ravintolassa tai kunnollisessa kahvilassa. Starbucks, Tim Hortons (kanadassa) ja Roberts Coffee, menettelee, mutta niiden kutsuminen kahviloiksi on kuin kutsuisi Mäkkäriä ravintolaksi -- ei, se ei todellakaan ole ravintola vaan pikaruokaketjun lapsille ja lapsellisille sopiva leluravintola.
Olen mieluummin ilman kahvia kun juon huonoa kahvia. Ugh, olen puhunut!
Kummasti kyllä joissakin paikoissa kahvilamyyjä vielä varmistaa kysymällä tuotteen nimen ja yrittää kurkkia sieltä keksipurkkien ja servettien takaa matalalle tasolle jossa tarjottimeni on. Seuraavalla kerralla annan myyjän venyttää kaulaansa ja tutkia itse mitä minulla on tarjottimella.
Minä olen ollut myös opiskeluaikana kahvilan kassana, ja juuri sen työkokemuksen takia minä luettelen nyt asiakkaana olessani tuotteita. Nimittäin kun se nopeuttaa hommaa, kun ei tarvitse myyjän joka välissä nostaa katsetta, vaan voi klikata järjestyksessä niitä tuotteita eli pitää katseensa siinä näyttöruudulla. Olettaen siis, että siellä on semmoinen valikkokassalaite, jossa klikataan tuotteita, ei lueta viivakoodeja.
Lopuksi tietenkin nostetaan silmät, tarkistetaan asiakkaan tarjotin, että kaikki on tullut noteerattua, otetaan raha ja annetaan vaihtoraha jne.
💋✨🌸PROVO🌸✨💋
Ja te tappelette viiden sivun verran.
Kyllä se vaan ihminen on yksinkertainen.
Tästä lähin annetaan sitten aspan itse kuikuilla tarjottimen tavarat eikä vahingossakaan auteta.
"Ei tartte auttaa!" (veljekset Kinnula / Kummeli)
Selvä. Tästä lähtien vaan kysyn, että mikä vittu siinä kestää ja vittuako kyyläät kun aspa kurkkii ja kyselee että mitä sulla iinä on. Ja voitko itsekin lakata luettelemasta ääneen ne mun ostokset. Tiedän kyllä mitä ostin. Eikä tarvi kysyä että tuleeko muuta. Jos rulisi muuta, olisin ottanut sen.
Kaupoissa, joissa tuotteet (esim. leivonnaiset) lasketaan ja hinnoitellaan lukumäärän mukaan vasta kassalla, olen kyllä kertonut ihan suusanallisesti kassamyyjälle, mitä sorttia ja montako kappaletta pussi sisällään pitää. Tämä mm. siksi, että kun olen pakannut haluamani tuotteet pussiin, taittelen sen siististi kiinni siten, että pussi ei avaudu esim. kassahihnalla. Kumpi vie vähemmän aikaa ja vaivaa? A) Myyjä avaa pussin, katsoo sisälle, laskee silmämääräisesti tuotteiden lukumäärän ja taittelee (tai rutistaa, argh) pussin takaisin kiinni vai B) Kerron pussin lipuessa kassahihnalla myyjän kohdalle, että se sisältää 7 kappaletta cocktailpiirakoita. Jotkut leivonnaiset - kuten munariisipasteijat vs. lihapasteijat - ovat ulkoisesti sen verran samannäköisiä, että tämänkin takia säästää aikaa ja vaivaa, kun myyjän ei tarvitse arvuutella, minkä sortin pasteijasta on kyse. Mutta väärin tehty, hyvä tietää. Seuraavilla kauppareissuilla leikin mykkää, ja jos kauppakuittiin on seitsemän munariisipasteijan sijasta lyöty kuusi lihapasteijaa, teen virheestä valituksen suoraan kauppaketjun pääkonttoriin, ettei myyjän vain tarvitse kommunikoida kanssani. Kyllä on asiakaspalvelu niin saatanan vaikeaa, asiakkaana on näköjään mahdotonta onnistua asioimaan kaupassa tai kahvilassa niin, ettei Hänen Korkea-arvoisuutensa Asiakaspalvelutyöntekijä pahoita mieltään.