Olen tehnyt perheelleni kuukauden ajan pelkkää kasvisruokaa. Kukaan ei ole huomannut lihattomuutta!
Kysyin eilen illalla perheeltä, mitä mieltä he olisivat, jos siirryttäisiin kokonaan kasvisruokaan? Erityisesti mieheltä tuli purnaamista ja vastustamista, lapsetkin olivat vähän niin ja näin. Kysyin sen jälkeen, mitä mieltä ovat olleet viimeisen kuukauden ruoista. Tosi hyvää, on ollut erilaista kuin aiemmin, maukasta ja yhden lapsen mielestä parempaa kuin ennen.
Kerroin lopuksi, että perhe on syönyt pelkkää kasvisruokaa viimeisen kuukauden ajan. Siis kotona. Töissä ja koulussa ovat toki syöneet sitä, mitä on ollut, mutta kotona on ollut pelkkää kasvisruokaa. Kukaan ei ollut huomannut mitään. Ruokien nimet ovat olleet sellaisia, joista ei välttämättä ole käynyt ilmi, ettei siinä olekaan ollut lihaa (kuten täytetyt paprikat, kaalilaatikko tai itämainen kastike ja riisi..). Hyvin ovat voineet kuvitella syövänsä lihaa, mutta lihan sijasta onkin ollut maustettuja kasviksia, soijaa, papuja jne.
Nyt ei tällä perheellä ole enää mitään syytä siirtyä kokonaan kasvissyöjiksi, ainakin kotioloissa. Aiemmin yritykseni ovat tyssääneet siihen, että olen tehnyt kasvisruoasta turhaa haloota ja asenne ruokaa kohtaan on ollut huono (erityisesti miehelläni).
Kommentit (190)
Syökää te vaan rehuja, minä jatkan lihansyöntiä. Täytyykin käydä paistamassa kunnon pihvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuputat perheellesi omaa ideologiaasi? Eikö heidän mielipiteillään ole väliä?
Miksi pitäisi syödä lihaa, jos kukaan ei edes huomaa sen puuttumista?
ap
Kyllä sen terveyden menetyksenä sitten huomaa. Otatko sinä vastuun siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuputat perheellesi omaa ideologiaasi? Eikö heidän mielipiteillään ole väliä?
ap
Muuten hyvä, mut lihassa ei ole ainuttakaan tarpeellista ainetta, mitä ei muualta saisi kohtuullisen helpostikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tosiaan se soija nostaa estrogeenitasoja, mutta jos sitä käyttää sillointällöin, eikä joka ruuassa, en uskoisi senkään olevan ongelma. Kunhan on proteiininlähteitä muitakin, esim. juuri pavut, palkokasvit muutenkin ja vaikkapa pähkinät! ja nyhtökaurahan on nykyään supersuosittua.
Positiivista, että opetat lapsia myös kasvissyönnin saloihin. Lihatuotanto on erittäin epäeettistä massatuotantona (minulla ei olisi kyllä mitään itse metsästämää lihaa vastaan), ja kasvisruuasta saa paljon paremmin vitamiinit kasaan.
No hyvin olet onnistunut asian peittelemään. Kyllä meillä ainakin lapset lihan pavuista erottavat ja soijaa en edes käytä. Ei kukaan purnaa kun sanon, että kasvispäivä tai elävän ravinnon päivä. Tosin ovat iltaisin niin nälkäisiä, että tehdään sitten kinkku, tomaatti, juusto ananans uunileipiä ennen nukkumaan menoa.
Ei siemenet, pavut, idut, raasteet, kaalit, salaatit, vihannekset vain pidä sillä tavalla nälkää, kuin vaikka pihvi ja perunamuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä vaikutuksia sinusta tuo terveydelle aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Millä lailla menettävät tervyeden?
Jos ei ole vegaanista, niin B12 tulee helposti myös. Käsitin myös että lisäksi perheenjäsenistä kaikki syövät myös koulussa ja työpaikalla, jossa voivat mättää lihaa naamaansa.
Aika mössöä olet tehnyt jos pavut ja kasvikset ei erotu lihasta. Meillä 3v jo tunnisti ruuasta ainesosaset, eikö sun mies pysty samaan?
Vierailija kirjoitti:
No hyvin olet onnistunut asian peittelemään. Kyllä meillä ainakin lapset lihan pavuista erottavat ja soijaa en edes käytä. Ei kukaan purnaa kun sanon, että kasvispäivä tai elävän ravinnon päivä. Tosin ovat iltaisin niin nälkäisiä, että tehdään sitten kinkku, tomaatti, juusto ananans uunileipiä ennen nukkumaan menoa.
Ei siemenet, pavut, idut, raasteet, kaalit, salaatit, vihannekset vain pidä sillä tavalla nälkää, kuin vaikka pihvi ja perunamuusi.
Teet huonoa ruokaa. Ja noissa leivissäkö se on just sitten se surkea kinkkusiivu, joka pelastaa?
Vierailija kirjoitti:
Soijahan on pojille erityisen tärkeää, koska se nostaa estrogeenitasoa. Kasvissyöjämiehet ovat kaikki... no seuraa itse niin ymmärrät.
En ole ap, mutta mun mies on ollut kasvissyöjä 13-vuotiaasta asti. Mä olen "seurannut" häntä nyt 9 vuotta. Voisitko kirjoittaa tuon lauseen loppuun, koska mulle ei ole ainakaan selvää, mitä kaikki kasvissyöjämiehet "ovat". Tunnen kyllä mieheni lisäksi muitakin kasvissyöjämiehiä. Muuten, soija sisältää kasvisestrgeenia, joka ei toimi elimistössä ihmisen estrogeenin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Syökää te vaan rehuja, minä jatkan lihansyöntiä. Täytyykin käydä paistamassa kunnon pihvi.
Menetkö nyt ihan heti paistamaan sen kunnon pihvin? Vai oletko jo kenties paistamassa sitä?
miten olet varmistanut että perheesi saa riittävästi proteiinia, b-vitamiinia ja rautaa?
Vierailija kirjoitti:
... ja nyhtökaurahan on nykyään supersuosittua...
Nyhtökauraa on saatu pieniä eriä parin viikon ajan. Nähtäväksi jää kuinka moni ostaa udelleen kun hype menee ohi. Kauraa, papua, hernettä sekin kuulemma vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijahan on pojille erityisen tärkeää, koska se nostaa estrogeenitasoa. Kasvissyöjämiehet ovat kaikki... no seuraa itse niin ymmärrät.
En ole ap, mutta mun mies on ollut kasvissyöjä 13-vuotiaasta asti. Mä olen "seurannut" häntä nyt 9 vuotta. Voisitko kirjoittaa tuon lauseen loppuun, koska mulle ei ole ainakaan selvää, mitä kaikki kasvissyöjämiehet "ovat". Tunnen kyllä mieheni lisäksi muitakin kasvissyöjämiehiä. Muuten, soija sisältää kasvisestrgeenia, joka ei toimi elimistössä ihmisen estrogeenin tavoin.
Hän varmasti tarkoitti, että kasvissyöjämiehet ovat hoikkia eikä heillä ole lihansyöjien ja kaljanjuojien fudispalloa mahan kohdalla.
Ohis
Mistä perheesi saa proteiinin? Soijasta ja pavuista? Olethan huolehtinut siitä, että saavat myös cuplatonia, koska muuten paukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Muuten hyvä, mut lihassa ei ole ainuttakaan tarpeellista ainetta, mitä ei muualta saisi kohtuullisen helpostikin.
Kalassa on paljon tärkeitä rasvahappoja. Voihan niitä tietenkin synteettisinä ottaa purkistakin, mutta itse suosin mahdollisimma luonnollista alkuperää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän varmasti tarkoitti, että kasvissyöjämiehet ovat hoikkia eikä heillä ole lihansyöjien ja kaljanjuojien fudispalloa mahan kohdalla.
Ohis
No se on kyllä totta, mieheni on hoikka, samoin kuin muutkin tuntemani kasvissyöjämiehet. Ei se nyt tietenkään sitä tarkoita, etteikö lihaviakin kasvissyöjämiehiä olisi.
Vierailija kirjoitti:
miten olet varmistanut että perheesi saa riittävästi proteiinia, b-vitamiinia ja rautaa?
Tämä on kyllä yksi niistä typerimmistä vasta-argumenteista. Kuinka moni lapsi tässä maassa elää sellaisessa perheessä, jossa vanhemmat kyttäävät riittävän proteiinin, b-vitamiinin ja raudan saannin? Syödään kinkkukiusausta ja makaronilaatikkoa, ihan tavallista ruokaa. Ja sitten, kun joku haluaakin vähentää lihansyöntiä, niin puututaan niihin asioihin, joista ei itse pidetä huolta ollenkaan.
Mä ihmettelen kyllä suunnattomasti, jos joku ei tunnista kasvisruokaa kasvisruoaksi. Ei edes aikuinen.
ap