Olen tehnyt perheelleni kuukauden ajan pelkkää kasvisruokaa. Kukaan ei ole huomannut lihattomuutta!
Kysyin eilen illalla perheeltä, mitä mieltä he olisivat, jos siirryttäisiin kokonaan kasvisruokaan? Erityisesti mieheltä tuli purnaamista ja vastustamista, lapsetkin olivat vähän niin ja näin. Kysyin sen jälkeen, mitä mieltä ovat olleet viimeisen kuukauden ruoista. Tosi hyvää, on ollut erilaista kuin aiemmin, maukasta ja yhden lapsen mielestä parempaa kuin ennen.
Kerroin lopuksi, että perhe on syönyt pelkkää kasvisruokaa viimeisen kuukauden ajan. Siis kotona. Töissä ja koulussa ovat toki syöneet sitä, mitä on ollut, mutta kotona on ollut pelkkää kasvisruokaa. Kukaan ei ollut huomannut mitään. Ruokien nimet ovat olleet sellaisia, joista ei välttämättä ole käynyt ilmi, ettei siinä olekaan ollut lihaa (kuten täytetyt paprikat, kaalilaatikko tai itämainen kastike ja riisi..). Hyvin ovat voineet kuvitella syövänsä lihaa, mutta lihan sijasta onkin ollut maustettuja kasviksia, soijaa, papuja jne.
Nyt ei tällä perheellä ole enää mitään syytä siirtyä kokonaan kasvissyöjiksi, ainakin kotioloissa. Aiemmin yritykseni ovat tyssääneet siihen, että olen tehnyt kasvisruoasta turhaa haloota ja asenne ruokaa kohtaan on ollut huono (erityisesti miehelläni).
Kommentit (190)
Minä syötin perheelle (mies ja kaksi teinipoikaa) kaksi päivää kasvisruokaa. Ruoka oli kuulemma hyvää, mutta koko ajan oli nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut tuollainen asennevammainen ennen. Sitten kun en enää kestänyt ajatusta olla osallisena julmassa tehotuotannossa sain tarpeeksi motivaatiota alkaa kasvissyöjäksi. Joka päivä olen positiivisesti yllättynyt miten en edes huomaa lihan puutetta. Loppujenlopuksi lihassa ei ole edes makua, sehän maustetaan maukkaaksi, joten herkullisuus säilyy ruoassa maustetuilla kasviksillakin. Oma lempparini tortilla: salaattia, avokadoa, kurkkua, tomaattia, ranchia, fetaa, aiolia, punasipulia, rucolaa; the bestest! :3 Seuraavaksi haluaisin jättää kananmunan ja maitotuotteet pois, mutta step by step..
Kunnioita päätöstäsi ja vakaumustasi, haluaisin itsekin, mutta pakko sanoa, että minusta se liha vain on hyvää. Pihvi pelkällä sormisuolalla ja mustapippurilla maustettuna on taivaallista.
Vähän ku: "Haluaisin itsekin lopettaa ihmisten pahoinpitelyn ja kunnioitan jokaista, joka siihen pystyy. Minulle se hakkaaminen tekee vain niin hyvää. Kun saat kunnolla pätkittyä jonkun tyypin maahan, ni se vaan on niin taivaallista." Minä minä minäminäminä.
Vierailija kirjoitti:
Palstalle on pesiytynyt viime aikoina aika militantteja vegaaneja. Onko loputkin lähipiiristä katkaissut välit ja on pakko huutaa täällä vai mistä on kyse?
Tiedä sitten niin. Mutta mikähän näitä pekonin huutelijoita vaivaa, jotka ovat läpi aikojen jokaiseen kasvisruokailukeskusteluun käyneet antamassa painavan antinsa. "MMMM pekonia, taidankin mennä samantien välittömästi paistamaan itselleni oikein kunnon pihvin." Retardia.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle (?) on tuolla aiemminkin jo huomautettu, että sekasyöjät saavat B12-vitamiininsa lihasta siitä syystä, että se lisätään niiden tuotantoeläinten rehuun. Sekasyöjän ruokavalio voi ja saa olla mielestäsi terveellistä, mutta millään tavoin luonnollistahan se B12-vitamiinin saanti ei siinäkään ole.
Se ettei eläimissä syntyisi tai eläimiin kertyisi B12 vitamiinia luonnollisesti on valetta. B12 tuottavia bakteereita on pötsissä ja suolistossa. Pötsilliset eläimet saavat B12 kertasyömisellä koska se syntyy ruoansulatuskanavassa ennen imeytymiskohtaa. Jotkut eläimet joilla se syntyy suolistossa imeytysmispaikan jälkeen joutuvat syömään osan ruoastaan toiseen kertaan jotta B12 imeytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalle on pesiytynyt viime aikoina aika militantteja vegaaneja. Onko loputkin lähipiiristä katkaissut välit ja on pakko huutaa täällä vai mistä on kyse?
Tiedä sitten niin. Mutta mikähän näitä pekonin huutelijoita vaivaa, jotka ovat läpi aikojen jokaiseen kasvisruokailukeskusteluun käyneet antamassa painavan antinsa. "MMMM pekonia, taidankin mennä samantien välittömästi paistamaan itselleni oikein kunnon pihvin." Retardia.
Ehkä samat henkilöt tekevät tuhansittain näitä "menkää röihin" -aloituksia ja tikahtuvat nauruunsa. Vitsi ei vaan vanhene.
Vierailija kirjoitti:
Minä syötin perheelle (mies ja kaksi teinipoikaa) kaksi päivää kasvisruokaa. Ruoka oli kuulemma hyvää, mutta koko ajan oli nälkä.
Opettele tekemään energiapitoisempaa kasvisruokaa, tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele tekemään energiapitoisempaa kasvisruokaa, tyhmä.
Niin, tein linssejä, kermakastikkeita, omatekemiä pinaattilettuja... Tofuun tai soijaan en aio jatkossakaan koskea. Töissä ayön itse lähes aina kasvisruokaa, mutta ne on niin ällöjä.
Todettakoon vielä, että meillä syödään lihaa 1 kg päivässä, ja se menee kevyesti noille kolmelle yli 180 cm miehelle, vaikka minä syön ihan vähän sitä. Kaipa se on tottumuskysymyskin, mikä täyttää mahaa ja mikä ei.
Ihan hieno juttu! Tekisin itsekin mielellään enemmän kasvisruokaa, nyt on ehkä kerran viikossa...
En vaan tajua mietn tuo on voi mennä läpi? Syödäänkä teillä pelkkää jauhelihaa tai jotain silputtua broilerisuikaletta? Eikö ikinä syödä kalaa? Eikö kukaan muu vaikuta ruoanlaittopäätöksiin tai tee uokaa? Toivo mitään lempparia? Eikö olla ikinä syöty kokolihaa, tai edes jauhelihapihvejä, lihapullia, mureketta tme.? Onko tavallista, että sä ostat ruoan ja valmistat sen omien päätöstesi mukaan?Ovatko noi siis teillä ihan tyypillisiä ruokia, joissa käytät normaalisti vain jauhelihaa?
En siis yhtään kritisoi, varmasti hyvää ruokaa ja ravintoaineistakaan en olis niin huolissani, mutta en vaan jaksa uskoa, että perheessä jossa on syöty lihaa eri muodoissa, kukaan ei erottaisi papua lihasta. Ei edes se aikuinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä heitä ärsyttää, että pädette jä päsmäröitte asiasta joka ei kuulu teille - muiden ihmisten ruokatottumukset. Vähän kuin minä kulkisin pitkin katuja ja sylkisin sellaisten naisten naamalle, joilla on mielestäni liian lyhyt mekko. Ja sitten itkua tuhertelevana ihmettelisin, että miten se sitten kehtasi suuttua mulle.
Tunnen kymmeniä vegaaneja ja näistä ehkä kourallinen millään tavoin "mainostaa" ruokavaliotaan erityisen luonnollisena. Terveellisenä ja eettisenä, kyllä, mutta ei luonnonmukaisena. Se ei ole varmaan kellekään se tärkein aspekti vegaaniseen ruokavalioon.
Sinulle (?) on tuolla aiemminkin jo huomautettu, että sekasyöjät saavat B12-vitamiininsa lihasta siitä syystä, että se lisätään niiden tuotantoeläinten rehuun. Sekasyöjän ruokavalio voi ja saa olla mielestäsi terveellistä, mutta millään tavoin luonnollistahan se B12-vitamiinin saanti ei siinäkään ole.
Ennen vanhaan saimme B12-vitamiinimme maaperästä, kuten vähän huonosti pestyistä kasviksista mullan mukana, B12-vitamiinia kun tuottavat vain bakteerit, joita löytyy eläinten suolistosta ja maaperästä. Nykyisellään ei ole järkeä jättää kasvikset pesemättä vain saadakseen B12-vitamiiniannoksensa, kun sen todellakin saa purkista, niin eriskummallisen epäluonnollista kuin se onkin.