Mies kiukuttelee koska minulla ei ole ajokorttia
En ole koskaan tullut ajaneeksi ajokorttia. Nuorena se ei tuntunut tarpeelliselta ja paniikkihäiriöisenä sekä teoriatunneille osallistuminen että itse liikenteen sekaan meneminen tuntui ylivoimaiselta. Kotiäitivuosina ei ollut oikein rahaakaan.
Miehelläni on kortti ja auto. Ongelma on se että hän syyllistää minua voimakkaasti kortittomuudestani ja siitä että yhteisillä reissuilla hän joutuu aina ajamaan. Suorastaan marttyyrina hän kitisee ja valittaa ja huokailee miten olisi reilua että ajamisen voisi vuorotella. Kun olen kyydissä en voi koskaan tehdä mitään muuta kuin seurustella miehen kanssa, en esim levätä vaikka olisin valvonut yön lasten kanssa. Tietenkään en aina lepäisi tai lukisi mutta joskus se olisi mukavaa kun kuitenkin on jo huolehtinut yksin lapset, pakkaamiset ja tavarat autoon. Se on kuitenkin minulle se mahdollisuus huiliin koska perillepäästyä mies ottaa rennosti ajettuaan ja minä huolehdin lapsista.
En ole miestä koskaan kuskikseni vaatinut vaan omat reissuni sekä reissut lasten kanssa olen aina tehnyt julkisilla. Jos olen kyytiä kysynyt vaikka kirpparitavaroiden kuskaamiseen niin sekin on ollut vaikeaa koska enhän voi ymmärtää miten raskasta ajaminen on. Ja jos suostuukin niin vittumaisesti valittaen menee koko matka. Viime kerrat kirpputorille onkin menneet ikea-kassit olalla kahdella bussilla ja kävellen kun en jaksa sitä suostumisen vaikeutta. Miehelle olen kuitenkin aina antanut puolet myyntituotosta. Mutta ei.
En ymmärrä tätä. Itse kuitenkin ajaa autolla joka paikkaan, töihin,harrastuksiin ja kauppaan vaikka julkisillakin pääsisi. Raskasta siitä tulee vasta sitten kun minä liityn asiaan jotenkin. :(
Kommentit (137)
Ajokortittomilta kavereilta otan nykyään kunnon kyytimaksut, jos johonkin vien. Tarpeeksi saanut koko matkan ajan kuunnella kuinka turhaa, kallista ja perseestä autoilu on, niin ja kyytikin pitäisi saada ilmaiseksi.
Mies valittaa myös yhteisillä reissuilla. Oikeastaan joka kerta kun olemme yhdessä autossa. Ja usein ottaa asian puheeksi muulloinkin jos on huonolla tuulella. Eli melko usein. Ei siis liity vain kirppisreissuihin. Niistä mainitsin koska se on ainoa syy kun PYYDÄN kyytiä.
Ap
Itse myin auton, kun kyllästyin olla ainoa ajokortillinen ja aina kuskaamassa. Julkisilla ja taksilla mennään, ja rahaa on säästynyt hurjasti ratkaisun myötä.
Hanki ihmeessä ajokortti! Tulee olemaan hyödyllinen tulevaisuudessa. Itse aloitin autokoulun eilen, on toki kallis lysti mutta säästin rahat töitä tekemällä :) joten niin voit säkin!
N20
Mulla on kortti, miehellä ei. Kyllähän se välillä vituttaa, mulla muutenkin töissä tekemistä ja epäsäännölliset työajat joihin liittyy ajamista.
Ja tosiaan ap:n suhteen ongelmat eivät näytä liittyvän pelkästään ajamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miestä tuntuu ärsyttävän ylipäätään että hän tekee jotain mitä minun ei tarvitse tehdä. Hoidin lapsiamme kotona yhteisellä sopimuksella monta vuotta ja mies usein syytti hänen rahoillaan loisimisesta ja valitti miten ärsyttävää on mennä töihin kun minun ei tarvitse. Toisaalta ei pärjää oikein lasten kanssa edes silloin kun minä olen kotona ja ruokaakaan ei osaa laittaa. Imuroi joskus eteisen ja sen jälkeen kyttää hysteerisenä joka sepelinmurua monta päivää ja tylyttää jos semmoisen lattialta löytää "kun hän on juuri siivonnut!" ja "en kyllä ikinä enää mitään tee kun ihan turhaa hommaa".
Ap
Oletko onnellinen suhteessanne? Oletko miettinyt eroa?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko nyt sitten aika tulla ajaneeksi se kortti? Siitä tulee olemaan hyötyä silloin, kun miehesi ei pääse kuskiksi tai menettää jostain syystä ajokykynsä tai -oikeutensa.
Helsinki esim. yrittää päästä mahdollisimman autottomaksi. Eli autojen pitämisestä tulaa vaikeampaa koko ajan. Samaan aikaan valtio tulee nostamaan autoilun hintaa koko ajan.
Että kyllä siitä autosta pitäisi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko nyt sitten aika tulla ajaneeksi se kortti? Siitä tulee olemaan hyötyä silloin, kun miehesi ei pääse kuskiksi tai menettää jostain syystä ajokykynsä tai -oikeutensa.
Helsinki esim. yrittää päästä mahdollisimman autottomaksi. Eli autojen pitämisestä tulaa vaikeampaa koko ajan. Samaan aikaan valtio tulee nostamaan autoilun hintaa koko ajan.
Että kyllä siitä autosta pitäisi päästä eroon.
Höpö höpö.
Individualistinen liikkuminen ei todellakaan katoa jonkun pikkukaupungin vihreitten liikennesuunnittelijoiden kiusantekoon.
Auto on ja pysyy. Sen käyttövoima muuttuu.
Emme olleet vuottakaan seurustelleet mieheni kanssa kun mies kysyi eräänä päivänä. Mitä teen seuraavan viikon maanantaina. Vastasin etten mitään ihmeitä. Siihenpä mies totesi, että selvä. Sulla alkaa autokoulu. Niinpä menin ja ajoin KA-kortin ja mies maksoi. Sen jälkeen hain vielä E-kortin miehen kannustamana.
Tämä vaan sillä. Ettei tarvitse yleistää 😊
Kuule ap oletko koskaan kysynyt mieheltä onko se nalkuttamista jos hän valittaa joka kerta ajaessaan siitä että sinulla ei ole korttia? ja mitä hän oikein haluaa? Tajuaako mies että jos hankit ajokortin niin voitte jakaa tasan ajohommat JA KAIKKI MUUTKIN KOTITYÖT. Ja olisiko mies valmis siihen että jatkossa sinä ajaisit puolet mummolamatkoista ja mies olisi vieressä kiltisti valittamatta?
Tai kysy joskus mieheltä onko teidän parisuhteessa kotityöt jaettu tasapuolisesti? Mitä hän haluaisi muuttaa tilanteessa? Kuinka suuren osan kotitöistä mies kokee hoitavansa. Pyydä että merkkaaatte vaikka 2 viikkoa ylös tekemänne kotityöt ja sitten mietitään miten jatkossa.
Onko auto yhteinen ja sen kulut? Tuli mieleen että jos mies haluaisi jatkossa siirtää osan auton kuluista aplle koska hänkin ajaa sillä omia matkojaan.
Tai sitten mies vaan haluaa kiukutella ja purkaa jotain muita paineita ja tavaksi on tullut tuo ajokortti kitinä. Tai sitten kokee jotenkin että kaikilla täysi-ikäisillä pitää olla kortti.
Vierailija kirjoitti:
Emme olleet vuottakaan seurustelleet mieheni kanssa kun mies kysyi eräänä päivänä. Mitä teen seuraavan viikon maanantaina. Vastasin etten mitään ihmeitä. Siihenpä mies totesi, että selvä. Sulla alkaa autokoulu. Niinpä menin ja ajoin KA-kortin ja mies maksoi. Sen jälkeen hain vielä E-kortin miehen kannustamana.
Vittu mikä lompakkoloinen :o
Meillä on vähän samantyyppinen tilanne, mutta vähän lievempänä.
Miehellä on kortti, mulla ei. Joka kerta kun mies heittää mut jonnekin tai ajetaan johonkin, alkaa valitus siitä, että olisi niiin paljon helpompaa, jos mulla olisi oma kortti eikä miehen tarvitsisi aina ajaa.
Erityisen huolissaan mies tuntuu olevan siitä, että lapset alkavat harrastaa ja hän yksin joutuu huolehtimaan lapset treeneihin ja kotiin.
Vitsi on kuitenkin siinä, että mä en ole koskaan pyytänyt mieheltä kyytiä, vaan mies on itse aina väkisin heittää mut. Mä olen ollut aivan tyytyväinen elämääni julkisen liikenteen käyttäjänä enkä muista yhtäkään tilannetta muuttoja lukuunottamatta, jossa olisin oikeasti tarvinnut ajotaitoa.
Lisäksi meillä harrastusmahdollisuudet ovat kaikki alle viiden kilsan säteellä, yleisimmät futiksen sun muut kävelymatkan varrella. Ei siihen autoa tarvitse.
Kaupungissa auto on ihan puhtaasti tottumuskysymys. Kun sukulaisetkin asuvat hyvien yhteyksien päässä, ei tule mieleen tilannetta, jossa miehen tarvitsisi ajaa yhtään minnekään. Itse haluaa, koska se on hänen mielestään kivaa ja kätevää. Se on ihan ok. En vaan tajua miehen pakkomiellettä pakottaa mua autoilemaan.
Saatan toki ajaa kortin luppoaikana, mutta tuskinpa silti ajaisin autoa matkoilla, joilla sitä ei tarvitse. Eli about kaikilla matkoilla elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu itte oot :D
Olisko pitäny kieltäytyä kun toinen hyvää hyvyyttään haluaa maksaa? Itse en olis just sillon pystyny maksamaan korttia kun työttömänä OLIN.
Jos aloittaja ajaa kortin niin millä hän ajaa? Veikkaan että tuon tasoinen pöljäkeukko saa seuraavan aiheen valittaa eli sen että on hänen auto.
En minä kattelis tuollaista kitisijämiestä päivääkään. Ei mene kerta kaikkiaan jakeluun miten suostut kuuntelemaan tuollaista akkamaistajäkätystä, kuskaat bussilla kasseja kirppikselle ja annat miehelle vielä rahat käteen? Kasvata selkäranka, nainen!
Aja se kortti, ei se niin vaikeaa tai kallista ole. Sitten alat ajella ja muutaman kerran kolhaiset parkkipaikan kalleinta mersua. Aina kun tulee jäkätystä ajamisesta tai ajotaidoista niin peruutat taas vahingossa tolppaan tms. Fiksumpi mies oppii pitämään suun soukeammalla :D
Onneks ei oo Ajokorttia :)! rahastusta koko ajokortin ajaminen
Vierailija kirjoitti:
Onneks ei oo Ajokorttia :)! rahastusta koko ajokortin ajaminen
Saa sen opetusluvallakin.
Ja onnea vaan loppuelämään ilman ajokorttia! :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän samantyyppinen tilanne, mutta vähän lievempänä.
Miehellä on kortti, mulla ei. Joka kerta kun mies heittää mut jonnekin tai ajetaan johonkin, alkaa valitus siitä, että olisi niiin paljon helpompaa, jos mulla olisi oma kortti eikä miehen tarvitsisi aina ajaa.
Erityisen huolissaan mies tuntuu olevan siitä, että lapset alkavat harrastaa ja hän yksin joutuu huolehtimaan lapset treeneihin ja kotiin.
Vitsi on kuitenkin siinä, että mä en ole koskaan pyytänyt mieheltä kyytiä, vaan mies on itse aina väkisin heittää mut. Mä olen ollut aivan tyytyväinen elämääni julkisen liikenteen käyttäjänä enkä muista yhtäkään tilannetta muuttoja lukuunottamatta, jossa olisin oikeasti tarvinnut ajotaitoa.
Lisäksi meillä harrastusmahdollisuudet ovat kaikki alle viiden kilsan säteellä, yleisimmät futiksen sun muut kävelymatkan varrella. Ei siihen autoa tarvitse.
Kaupungissa auto on ihan puhtaasti tottumuskysymys. Kun sukulaisetkin asuvat hyvien yhteyksien päässä, ei tule mieleen tilannetta, jossa miehen tarvitsisi ajaa yhtään minnekään. Itse haluaa, koska se on hänen mielestään kivaa ja kätevää. Se on ihan ok. En vaan tajua miehen pakkomiellettä pakottaa mua autoilemaan.
Saatan toki ajaa kortin luppoaikana, mutta tuskinpa silti ajaisin autoa matkoilla, joilla sitä ei tarvitse. Eli about kaikilla matkoilla elämässäni.
Oon periaatteessa samaa mieltä, mutta...mekin asutaan lähes H:gin kantakaupungin alueella, ja en käytä autoa (tietenkään) esim. työmatkoihin, iltamenoihin ym. Ja meilläkin oli ideana, että lapset menevät kävellen harrastuksiin. Niitä olisi tosiaan ollut kävely- ja pyöräilyetäisyydellä tarjolla, mutta sitten vain valitettavasti lapsi valitsi/ajautui harrastukseen, jossa treenipaikkaan on autolla 10 min, julkisilla 30-40 min. Pelien kanssa sama juttu. Lapsi rakastaa tätä harrastusta ja on siinä hyvä, se tukee hänen itsetuntoaan ja lopettaminen tai joukkueen vaihtaminen ei vain ole vaihtoehto. Kyseessä siis esikoinen ja meillä on myös kaksi pienempää. Perhe-elämän sujumisen ja molempien vanhempien sekä myös kaikkien lasten kannalta on todella kätevää, että molemmat pystyvät kuskaamaan esikoista autolla harrastukseen. Eli siinä mielessä ymmärrän miestäsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vittu mikä kusipää.
Häntähän pitää kehua eikä moittia. Aja itse C-kortti...
Mulla ei ole ajokorttia. Ikinä ei oikein ole ollut varaa sellaista ajaa, oon myös aika varma, että olisin tosi surkea kuski. Siis kauhistuttaa ajatellakin autolla ajamista.
Munkin mies joskus marmattaa mun kortittomuudesta, vaikka oon kyllä heti silloin alussa sille sanonut, etten tule sitä korttia hankkimaan.
Asutaan kaupunkialueella ja julkisilla pääsee aika hyvin. Minä hoidan yleensä kaikki kauppaostokset lasten kanssa. Pitkiä reissuja tehdään harvemmin, silloin kun tehdään niin käydään miehen vanhemmilla n. 300 kilsan päässä, viivytään useampi päivä. Joskus käyn siellä lasten kanssa junalla ilman miestä.
Mun mies on kamala valittaja liikenteessä. Ei se muusta puhukaan kuin siitä kuinka surkeita kuskeja tyyliin kaikki on. Jos mulla olis kortti se ei tasan kestäisi olla mun kyydissä hetkeäkään huomauttelematta ja kiukuttelematta.