Mies kiukuttelee koska minulla ei ole ajokorttia
En ole koskaan tullut ajaneeksi ajokorttia. Nuorena se ei tuntunut tarpeelliselta ja paniikkihäiriöisenä sekä teoriatunneille osallistuminen että itse liikenteen sekaan meneminen tuntui ylivoimaiselta. Kotiäitivuosina ei ollut oikein rahaakaan.
Miehelläni on kortti ja auto. Ongelma on se että hän syyllistää minua voimakkaasti kortittomuudestani ja siitä että yhteisillä reissuilla hän joutuu aina ajamaan. Suorastaan marttyyrina hän kitisee ja valittaa ja huokailee miten olisi reilua että ajamisen voisi vuorotella. Kun olen kyydissä en voi koskaan tehdä mitään muuta kuin seurustella miehen kanssa, en esim levätä vaikka olisin valvonut yön lasten kanssa. Tietenkään en aina lepäisi tai lukisi mutta joskus se olisi mukavaa kun kuitenkin on jo huolehtinut yksin lapset, pakkaamiset ja tavarat autoon. Se on kuitenkin minulle se mahdollisuus huiliin koska perillepäästyä mies ottaa rennosti ajettuaan ja minä huolehdin lapsista.
En ole miestä koskaan kuskikseni vaatinut vaan omat reissuni sekä reissut lasten kanssa olen aina tehnyt julkisilla. Jos olen kyytiä kysynyt vaikka kirpparitavaroiden kuskaamiseen niin sekin on ollut vaikeaa koska enhän voi ymmärtää miten raskasta ajaminen on. Ja jos suostuukin niin vittumaisesti valittaen menee koko matka. Viime kerrat kirpputorille onkin menneet ikea-kassit olalla kahdella bussilla ja kävellen kun en jaksa sitä suostumisen vaikeutta. Miehelle olen kuitenkin aina antanut puolet myyntituotosta. Mutta ei.
En ymmärrä tätä. Itse kuitenkin ajaa autolla joka paikkaan, töihin,harrastuksiin ja kauppaan vaikka julkisillakin pääsisi. Raskasta siitä tulee vasta sitten kun minä liityn asiaan jotenkin. :(
Kommentit (137)
Care kirjoitti:
Aja se kortti pliis!
No mitäs mieltä olette taas siitä, että eräs sukulaiseni, n. 60v. pariskunta: Nainen on ajanut kortin joskus 30-vuotiaana joo, mutta sitten lopettanut kuin seinään koko autolla-ajon. Ei siis aja yhtään! Mies kuskaa häntä kauppaan, sukulaisten luo, mökille, ihan kaikkialle. On kuulemma vaan niin paljon mukavampaa vain istua viereen ja antaa miehen ajaa. Ja hän ei nyt enää sitten tietenkään osaa/uskalla ajaa ollenkaan. En voi ymmärtää tollaista asennetta, -jotenkin hävettää koko naissukupuoli tuollaisten takia. Mitäs jos tosiaan toinen sokeutuu tai kuolee? Sitten loppuu mökkireissut ja sukulaisiinmenot kuin seinään! Olen kannustanut niin että hänen miehensä/poikansa voisi ottaa tehtäväkseen uudelleenkouluttaa ajamista, kertaamalla vaikka sääntöjä ja ajamalla jossain helpoilla teillä ensin. Mutta ei!!! en voi ymmärtää tuollaista argh!!!
Juu kukaan kortiton ei ole enää kotoalähdön jälkeen nähnyt sukulaisiansa tai käynyt mökillä...eiku
Care kirjoitti:
Aja se kortti pliis!
No mitäs mieltä olette taas siitä, että eräs sukulaiseni, n. 60v. pariskunta: Nainen on ajanut kortin joskus 30-vuotiaana joo, mutta sitten lopettanut kuin seinään koko autolla-ajon. Ei siis aja yhtään! Mies kuskaa häntä kauppaan, sukulaisten luo, mökille, ihan kaikkialle. On kuulemma vaan niin paljon mukavampaa vain istua viereen ja antaa miehen ajaa. Ja hän ei nyt enää sitten tietenkään osaa/uskalla ajaa ollenkaan. En voi ymmärtää tollaista asennetta, -jotenkin hävettää koko naissukupuoli tuollaisten takia. Mitäs jos tosiaan toinen sokeutuu tai kuolee? Sitten loppuu mökkireissut ja sukulaisiinmenot kuin seinään! Olen kannustanut niin että hänen miehensä/poikansa voisi ottaa tehtäväkseen uudelleenkouluttaa ajamista, kertaamalla vaikka sääntöjä ja ajamalla jossain helpoilla teillä ensin. Mutta ei!!! en voi ymmärtää tuollaista argh!!!
Sanoisin, että jos puoliso kuolee tai sokeutuu niin tuo että miten pääsee jatkossa mökille on kyllä aika pieni huoli siinä vaiheessa.
Minulta ei ole yksikään reissu jäänyt tekemättä sen vuoksi ettei mulla ole korttia. Eikä jää.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole trolli vaan tätä elämäni ihan oikeasti on. Mikä tässä tarinassa on epäuskottavaa? Tiedän että mieheni on kauhea mutta totta joka sana mitä olen kirjoittanut.
Ap
No pakkohan sen on olla totta, jos sä kerran niin sanot. Ja koska tarinan mies on kauhea, uppoaa juttu mammoihin kuin kuuma veitsi voihin.
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn aplta mitä hyvää miehessäsi on ? Millaisen perhemallin haluatte antaa lapsillenne ? Haluatko että tyttäresi valitsee samanlaisen puolison kuin isänsä on ?
Sivust atuntuu ettei se ajokortti taida olla teidän suhteenne isoin ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole trolli vaan tätä elämäni ihan oikeasti on. Mikä tässä tarinassa on epäuskottavaa? Tiedän että mieheni on kauhea mutta totta joka sana mitä olen kirjoittanut.
Ap
No pakkohan sen on olla totta, jos sä kerran niin sanot. Ja koska tarinan mies on kauhea, uppoaa juttu mammoihin kuin kuuma veitsi voihin.
Minulle on oikeastaan ihan sama uskotaanko tarinaani vai ei. Riittää kun saan vastauksia ja kommentteja siitä onko se normaalia JOS se olisi totta. Saan niistä voimaa ja myös toisaalta uusia näkökulmia. Hulluudessa elämiseen tottuu ja vähitellen koko maailma on kuin katsoisi Salvador Dalin maalausta. Samalla tavalla vääristynyttä.
Ap
Hanki selkärankaa ja eroa. Sun elämänlaatu tulee kasvamaan satakertaisesti. Eron jälkeen hanki myös se ajokortti ihan vaan vaikka vittuiluna ex-miehelle.
Ajokortti kuuluu yleissivistykseen.
Mies on raitis, savuton, urheilullinen, komea, hyvätuloinen, tarkka rahasta ja ei käytä fyysistä väkivaltaa. Nyt joku tarttuu tuohon tuloasiaan mutta se ei ole syy miksi olen sietänyt tätä. Listasin vain mahdollisimman rehellisesti hyvät puolet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies on raitis, savuton, urheilullinen, komea, hyvätuloinen, tarkka rahasta ja ei käytä fyysistä väkivaltaa. Nyt joku tarttuu tuohon tuloasiaan mutta se ei ole syy miksi olen sietänyt tätä. Listasin vain mahdollisimman rehellisesti hyvät puolet.
Ap
Juu mutta henkistä väkivaltaa käyttää. Mieti nyt hei, kannattaako tuollaisen kusipään kanssa olla ja elää yhdessä.
Miten olisi jos menisitte junalla tai bussilla lomille? Tai rantalomalle lentokoneella? Taksilla pääse asemalle ja pois. Ei sun tarvitse ajaa korttia miehesi narinan takia. Hän on itse valinnut autoilevan elämäntavan ja tehnyt perheen kortittoman naisen kanssa. On kyllä mulkero, jos ei suostu jeesaamaan kirppareilla tai anna sun levätä matkoilla, jos kerta hoidat matkajärjestelyt ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ketjun perusteella ja mm. sen miten suhtaudut mieheesi et tunnu häntä arvostavan ollenkaan. En yhtään ihmettele että hän on sinua kohtaan yhtä kamala kuin sinä häntä...
Oikeasti uskon toki enemmän edelleen trolliin...
Minä ainakin kuskaisin muijaa mielellään jos sitten saisi pillua tarpeeksi, mutta ei pihtari mikä pihtari ja ajakoon itse.
No eipä tuo nainen käy nytkään yhtään missään ellei mies häntä kuskaa. Kun on mitkä tahansa sukujuhlat yms. niin ei voi tulla jos mies ei pääse kuskaamaan. Ja asuvat vielä niin syrjäseudulla että hyvä kun yksi bussi kulkee kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Care kirjoitti:
Aja se kortti pliis!
Juu kukaan kortiton ei ole enää kotoalähdön jälkeen nähnyt sukulaisiansa tai käynyt mökillä...eiku
No eipä tuo nainen käy nytkään yhtään missään ellei mies häntä kuskaa. Kun on mitkä tahansa sukujuhlat yms. niin ei voi tulla jos mies ei pääse kuskaamaan. Ja asuvat vielä niin syrjäseudulla että hyvä kun yksi bussi kulkee kerran päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minulle on oikeastaan ihan sama uskotaanko tarinaani vai ei. Riittää kun saan vastauksia ja kommentteja siitä onko se normaalia JOS se olisi totta. Saan niistä voimaa ja myös toisaalta uusia näkökulmia. Hulluudessa elämiseen tottuu ja vähitellen koko maailma on kuin katsoisi Salvador Dalin maalausta. Samalla tavalla vääristynyttä.
Ap
Miksi tarvitset voimaa elää hulluudessa ja ylläpitää sitä hulluutta itsekin?
Vierailija kirjoitti:
Care kirjoitti:
Aja se kortti pliis!
Sanoisin, että jos puoliso kuolee tai sokeutuu niin tuo että miten pääsee jatkossa mökille on kyllä aika pieni huoli siinä vaiheessa.
No olenko sanonut että se ei olisi suuri huoli jo muutenkin kun sokeutuu? Kaiken muun ongelman ja huolen lisäksi nainen ei pääse kulkemaan mihinkään. Pitäähän se mökki esim. myydä ja hoitaa asioita, niin kukas ne sitten tekee? En oikein nyt ymmärtänyt logiikkaasi tällä kommentilla?
Ette enää lähde autolla pitkille lomille, jos se on miehellesi niiiiiin rankkaa. Junassa matkustettaessa ei tarvitse ajaa ollenkaan ja lentokone on todella nopea, ei mene matkoojin kuin pari, kolme hassua tuntia.
Auto varmasti helpottaa elämää, mutta ennemmin maksan 100€/kk seutulipusta ja kuljen julkisilla vähän hankalammin, kuin maksan yli 300€/kk autosta vain sen takia, että kauppakassit mahtuu kivasti autoon. Isompiin kuljetuksiin on kuljetuspalvelut olemassa, halvemmaksi tulee kuin oman auton omistaminen.
Vierailija kirjoitti:
Care kirjoitti:
Aja se kortti pliis!
On voinut myös tapahtua niin, että tän pariskunnan mies ei ole antanut vaimonsa ajaa kuin pakottavissa tilanteissa silloin aikanaan, usein tuon ikäpolven ihmisissä on ollut automaattista että mies ajaa aina. Kun ei ole vaimo ajanut, niin ei ole saanut harjoitusta. Ajan myötä kynnys mennä ratin taakse nousee koko ajan. Sitten jotkut tuon ikäpolven naisista myös korostaa sitä "naisellista avuttomuuttaan", että "enhän minä nyt uskalla auton rattiin mennä, kun on tuo hyvä kuskikin heh heh". En nyt sano että tuttavapariskunnallasi olisi välttämättä näin, mutta hyvin usealla vanhemmalla pariskunnalla on.
No niin mutta miten nainen on sitten niin nyhverö että ei voi sanoa että hän ajaa välillä? Ja mies niin tyhmä että ensin kustantaa naiselle tuhansien eurojen ajokortin ja sitten ei anna ajaa ikinä? Kyllä tässä pariskunnassa tiedän, että kyse on nimenomaan tuosta "naisellisesta avuttomuudesta". Ja tietenkin se kynnys nousta rattiin nousee koko ajan joten nyt olisi toimittava ja opeteltava uudelleen kun vielä pystyy mutta kun ei! ollaan niin saamattomia.
On voinut myös tapahtua niin, että tän pariskunnan mies ei ole antanut vaimonsa ajaa kuin pakottavissa tilanteissa silloin aikanaan, usein tuon ikäpolven ihmisissä on ollut automaattista että mies ajaa aina. Kun ei ole vaimo ajanut, niin ei ole saanut harjoitusta. Ajan myötä kynnys mennä ratin taakse nousee koko ajan. Sitten jotkut tuon ikäpolven naisista myös korostaa sitä "naisellista avuttomuuttaan", että "enhän minä nyt uskalla auton rattiin mennä, kun on tuo hyvä kuskikin heh heh". En nyt sano että tuttavapariskunnallasi olisi välttämättä näin, mutta hyvin usealla vanhemmalla pariskunnalla on.