Mustasukkaisen kumppanin sairaimmat aivotukset? Kertokaa!
Itse voisin kirjoittaa näistä kirjan, jo kahden edellisen suhteen perusteella, mutta arkipäivää oli:
- Kaupasta kuitti miehelle, että näki kellonajan ja pääsi laskemaan paljonko aikaa kului matkaan ja jos edellisenä päivänä olin suoriutunut kaupasta 10 minuuttia nopeammin, niin olin käynyt toisen miehen luona.
- Tekstiviestinä piti lähettää sijainti tai valokuva paikasta missä olin, jos mies joutui lähtemään töiden takia toiseen kaupunkiin.
Kestin tätä kaikkea, koska olin hölmö ja luulin, että todistelemalla mies muuttuu ja alkaa luottamaan. Nyt tiedän, että mustasukkaisuus on sairaus, joka ei parane.
Kertokaa mihin olette nöyrtyneet?
Kommentit (3463)
Mitä järki on hyödyntämiskiellossa??
"Miss Helsingin Jessica Ruokolan törkeästä pahoinpitelystä syytetyn miehen puolustus vaati oikeudenkäynnissä, että suurin osa todisteista oli määrättävä hyödyntämiskieltoon, koska Ruokola itse ei halunnut tulla kuulluksi jutussa eikä hän vaatinut mitään rangaistusta miesystävälleen.
Ruokola ei itse saapunut paikalle oikeuteen, hän ei tehnyt asiasta tammikuussa rikosilmoitusta eikä hän halunnut tulla kuulluksi esitutkinnassa tai oikeudessa. Hän vaati myös, ettei hänen vammojaan koskevaa lääkärinlausuntoa saisi käyttää todisteena.
Miehen puolustus vetosi tähän ja vaati, ettei Ruokolan lähettämiä WhatsApp-viestejä saa myöskään käyttää todisteina.
Syyttäjä oli nimennyt viestit todisteiksi ja niiden teema olisi ollut vastaajan syyllisyys.
Oikeus pohti asiaa hetken ja määräsi suuren osan keskeisistä todisteista hyödyntämiskieltoon. Oikeus myös kielsi kysymystä todistajina kuulluilta Ruokolan ystäviltä siitä, miten Ruokola oli heille pahoinpitelystä kertonut.
- Hiljaiseksi vetää tämän tyyppinen hyödyntämiskielto, syyttäjä Perttu Könönen sanoi salissa ja pyöritteli päätään."
Haastehakemuksessa syyttäjä oli esittänyt miehelle rangaistusvaatimukseksi vuoden ja kaksi kuukautta vankeutta, mutta loppulausunnoissa syyttäjä joutui lieventämään reilusti vaatimustaan.
Lopussa hän vaati miehelle enää rangaistusta pahoinpitelystä ja vaati tälle 4-5 kuukauden ehdollista vankeusrangaistusta.
- Syyte on tullut näytettyä toteen osittain. Pahoinpitely ja väkivalta on näytetty toteen. Tukasta repimisen, kurkussa olleet vammat ja kasvoihin lyömisen olen pystynyt näyttämään toteen. Mutta kengän painaminen kurkulle jäi näyttämättä, samoin sylkeminen ja se, mistä koiran uloste on tullut Ruokolan hiuksiin, Könönen sanoi.
- Ikinä en ole ollut näin vaikeassa tilanteessa. Tässä olisi ollut hyviä todisteita, joista olisi saatu arvokasta näyttöä, mutta nyt saatiin vain pieni otos tästä asiasta, syyttäjä totesi pettyneenä.
Puolustus vaati kokonaan syytteen hylkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko yksi ja sama ihminen kirjoittanut suurimman osan tämä ketjun viesteistä? Kaikki on melkein samaan aikaan kirjoitettuja ja ihan sama tyyli kaikissa...
Täällä on varmaan lähes sata eri naisen tarinaa, ellei enemmän. Onhan ketjussa tähän mennessä jo lähes 1000 viestiä.
Osa on kirjoittanu suhteiden tapahtumia eri viesteihin laittamatta nimimerkkiä. Kuten mä. Olen kirjoittanu ehkä 8 eri tapahtumaa suhteestani eri viesteihin. Ehkä viiteen olen laittanu "nimimerkkini". Tarinat ovat samankaltaisia, koska selvästikin tämäntyyppisten miesten toimintatapa ja ajatusmaailma on niin samankaltainen, sitähän me täällä ollaan hämmästeltyki.
Taas oli uutisissa, että mies tappoi Ex vaimon
Vierailija kirjoitti:
Luo turvasuunnitelma kriisitilanteen varalle, jos asut väkivallan tekijän kanssa
1. Jos sinun on paettava kotoa nopeasti, mieti jo etukäteen turvallinen tie ulos. Mitä ovia käytät? Onko kodissasi ikkunoita, joita voit käyttää pakotienä hätätilanteessa?
2. Mikä on kotinne turvallisin huone, johon voit siirtyä ennakoidessasi väkivaltatilannetta? Vältä huoneita, joista ei ole ulospääsyä (kylpyhuone) tai huoneita, joissa on teräaseita tai muita vahingoittamiseen soveltuvia esineitä (keittiö).
3. Onko olemassa merkkejä, joista voit päätellä kumppanisi ryhtyvän väkivaltaiseksi? Tiheneekö hänen hengityksensä, kalpeneeko tai punehtuuko hän? Puristuvatko hänen sormensa nyrkkiin? Yritä päästä lähtemään ulos ennen kuin väkivalta alkaa!
4. Kuinka pääset lähtemään? Voitko sanoa vieväsi roskat ulos, ulkoiluttavasi koiran tai hakevasi hänelle tupakkaa? Kehittele joku rutiini, jonka takia pistäydyt säännöllisesti ulkona normaalioloissakin.
5. Minne voit mennä ja missä on lähin puhelin?
6. Kirjaa ja säilytä päivämäärineen ja kellonaikoineen kaikki väkivallan teot ja uhkaukset miehesi taholta sekä niihin liittyvät muistikuvat mahdolliseksi todistusaineistoksi, vaikka et sillä hetkellä olisi aikeissa tehdä rikosilmoitusta. Mielesi voi muuttua myöhemmin, varsinkin, jos rikos toistuu.
7. Tee lista hätänumeroista (yleinen ja poliisin hätänumero, turvakodit).
Tee lista myös niiden ihmisten puhelinnumeroista, jotka voivat auttaa sinua. Pidä näitä numeroita aina mukanasi, sillä paniikissa voit unohtaa jopa tutuimmatkin puhelinnumerot.
8. Yritä säästää itsellesi rahaa kriisiä ja lähtemisen varalle, kuten bussia, junaa tai taksia varten. Pidä aina hiukan rahaa helposti saatavilla olevassa paikassa.
9. Säilytä helposti saatavilla olevassa paikassa myös pakattua laukkua, jossa on kaikki tarvitsemasi tavarat ja tärkeät paperit. Voit antaa ne myös naapurisi tai ystäväsi säilytettäväksi. Laukussa on hyvä olla - Rahaa taksia ym. välittömiä menoja varten - Varavaatteita sinua ja lapsia varten - Hygieniavälineitä - Tärkeät puhelinnumerot - Puhelinkortti - Vara-avaimet kotiin ja autoon Tärkeät asiakirjat (tai kopiot):, verotodistukset, palkkatodistukset, pankkiasioita koskevat paperit, vakuutuskirjat, merkinnät aikaisemmista väkivaltaisuuksista ja mahdollisista silminnäkijöistä sekä lääkärintodistukset ym.
10. Selitä lapsille, jos he ovat tarpeeksi vanhoja, että joudut ehkä lähtemään nopeasti kodista ja että otat heidät mukaan tai että järjestät heidät luoksesi myöhemmin. Ota kuitenkin aina lapset mukaasi, jos se on suinkin mahdollista. Keskustele heidän kanssaan väkivallasta ja miten olet ajatellut toimia hätätilanteessa. Valmistele heitä etukäteen.
11. Opeta lapsesi soittamaan joko yleiseen tai poliisin hätänumeroon tarvittaessa.
12. Jos mahdollista, kerro naapurillesi väkivallasta ja pyydä heitä soittamaan poliisille, jos he kuulevat epäilyttäviä ääniä kodistasi. Voit sopia myös tunnussanan, jonka perusteella ystäväsi tai naapurisi tietävät olevan hätätilanne.
Neuvo 10 on ihan todella huono, koska lapset kantelee ja siitä sota syttyykin. Sama juttu naapureiden kanssa, tuskin kukaan suostuu sekaantumaan riitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tyttöystäväni oli pari vuotta sitten puhelinsoiton jälkeen haettu pois mustasukkaiselta äijältään jonka kanssa oli seurustellut monta vuotta (n.5 ymmärtääkseni). Äijä vahti minuutin tarkkaan missä meni, kavereilla ei saanut olla kuin tyyliin tunnin, vakoili viestimiä, jäljitti puhelinta, tarkistuksia kotiin, pahoinpiteli ja nöyryytti.
Kysymykseni on miten tukea ja käsitellä asiaa hänen kanssaan? Oli ymmärrettävistä syistä exäänsä koska piti sopia kenelle talo jne. mutta en ymmärrä vielä mikä ajoi hänet ajoittain takaisin suhteen loputtua sen sekopään (anteeksi, mutta en pidä kyseisestä äijästä ollenkaan) luokse kahville/sänkyyn, päästi nykyiseen asuntoonsa esim. laittamaan tietokoneen toimintaan. Oli jättänyt exänsä vähäksi aikaa yksin jolloin oli kuulemma lukenut päiväkirjat yms. missä kerrottiin yksityisiä asioita naiseni seksielämästä toisten miehien kanssa suhteen jälkeen mistä syntyi jumalaton sota mikä päättyi taas makuuhuoneen puolelle.
En tietenkään kaikkea ole häneltä itseltään kuullut vaan keskustellut perheensä ja kaveriensa kanssa koska en haluaisi sohaista arkaan paikkaan ja repiä haavoja auki uudelleen.
Hän puhuu välillä exästään ja mitä kaikkea joutui käymään läpi mutta mitään hyvää en ole kuullut tuosta suhteesta mikä pohdituttaa kovasti. Itseäni sen exän nimen kuullessa alkaa raivostuttamaan pirusti mutta kuuntelen kärsivällisesti ja yritän vastailla varovaisesti mahdollisiin kysymyksiin, vältän morkkaamasta hänen exäänsä ja heidän suhdettaan.
Joskus kuitenkin joudun kovasti keskittymään etten vahingossakaan lipsauta "minkä h**vetin takia eronne jälkeen olet silti jatkanut seksisuhdetta hänen kanssaan vaikka se aina johti riitoihin ja pahaan oloon?"
Joskus vain jännittää kovasti mitä tapahtuu jos kohtaavat esim. baarissa tulevaisuudessa.
Sinuna pamauttaisin ihan suoraan kun seuraavan kerran tulee puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kysymykseni on miten tukea ja käsitellä asiaa hänen kanssaan? .
Voit kuunnella, mutta ei sun tarvi sen enempää varsinaisesti käsitellä asiaa. Ei munkaan ukko suhteen alussa oikein edes osannu sanoa mitään. Keskittykää teidän omaan suhteeseen eikä menneiden vatvomiseen. Olisi ehkä hyvä, että naisesi pääsisi johonkin terapiaan tai juttelemaan jollekkin ihan ammattilaiselle asiasta. Sä olet maallikko ja liian lähellä.
Huh mikä ketju. Terapeuttisinta settiä pitkään aikaan. Minulla siis myös mustasukkainen ex, joka haukkui, alisti ja piti talutusnuorassa. Mitään omaa elämää ei olisi saanut olla. Luojan kiitos olin sen verran järjissäni, etten muuttanut tyypin kanssa yhteen. Erikseen asuessa onnistuin vielä pääsemään suhteesta pakoon, vaikka jumalattoman vaikeaa se oli. Ei varmaan yllätä, että ex hakkasi oveani lukemattomia kertoja eron jälkeen ja jouduin vaihtaamaan puhelinnumeron yms. Eikä varmaan yllätä sekään, että ex oli itse pettänyt minua suhteen aikana.
Pysyin neljä vuotta sinkkuna kyseisen suhteen jälkeen, eikä pahemmin edes kiinnostanut tutustua miehiin. Kävin pitkään aivan ylikierroksilla, pelkäsin, näin joka yö painajaisia ja olin hukassa itseni kanssa. Psykologikäynnit lopulta auttoivat minut alkuun, jotta sain rakennettua paremman itsetunnon. Tajusin vähitellen, että olin jo lapsena oppinut tietyt käyttäytymis- ja ajattelumallit. Sain lapsuudenkodissa hyväksyntää vain alistumalla ja olemalla kiltti kympin tyttö. Omaa tahtoa ei sallittu.
Tuota helvettiä muistellessa osaan todella arvostaa nykyistä miestäni, jota ei ikinä tarvitse pelätä. Ei ole sellaista jatkuvaa "teinköhän taas väärin ja mitäköhän tästä seuraa" -oloa. Jos joskus tulee riita, ei silloinkaan tarvitse olla peloissaan ja molemmat osaavat pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luo turvasuunnitelma kriisitilanteen varalle, jos asut väkivallan tekijän kanssa
1. Jos sinun on paettava kotoa nopeasti, mieti jo etukäteen turvallinen tie ulos. Mitä ovia käytät? Onko kodissasi ikkunoita, joita voit käyttää pakotienä hätätilanteessa?
2. Mikä on kotinne turvallisin huone, johon voit siirtyä ennakoidessasi väkivaltatilannetta? Vältä huoneita, joista ei ole ulospääsyä (kylpyhuone) tai huoneita, joissa on teräaseita tai muita vahingoittamiseen soveltuvia esineitä (keittiö).
3. Onko olemassa merkkejä, joista voit päätellä kumppanisi ryhtyvän väkivaltaiseksi? Tiheneekö hänen hengityksensä, kalpeneeko tai punehtuuko hän? Puristuvatko hänen sormensa nyrkkiin? Yritä päästä lähtemään ulos ennen kuin väkivalta alkaa!
4. Kuinka pääset lähtemään? Voitko sanoa vieväsi roskat ulos, ulkoiluttavasi koiran tai hakevasi hänelle tupakkaa? Kehittele joku rutiini, jonka takia pistäydyt säännöllisesti ulkona normaalioloissakin.
5. Minne voit mennä ja missä on lähin puhelin?
6. Kirjaa ja säilytä päivämäärineen ja kellonaikoineen kaikki väkivallan teot ja uhkaukset miehesi taholta sekä niihin liittyvät muistikuvat mahdolliseksi todistusaineistoksi, vaikka et sillä hetkellä olisi aikeissa tehdä rikosilmoitusta. Mielesi voi muuttua myöhemmin, varsinkin, jos rikos toistuu.
7. Tee lista hätänumeroista (yleinen ja poliisin hätänumero, turvakodit).
Tee lista myös niiden ihmisten puhelinnumeroista, jotka voivat auttaa sinua. Pidä näitä numeroita aina mukanasi, sillä paniikissa voit unohtaa jopa tutuimmatkin puhelinnumerot.
8. Yritä säästää itsellesi rahaa kriisiä ja lähtemisen varalle, kuten bussia, junaa tai taksia varten. Pidä aina hiukan rahaa helposti saatavilla olevassa paikassa.
9. Säilytä helposti saatavilla olevassa paikassa myös pakattua laukkua, jossa on kaikki tarvitsemasi tavarat ja tärkeät paperit. Voit antaa ne myös naapurisi tai ystäväsi säilytettäväksi. Laukussa on hyvä olla - Rahaa taksia ym. välittömiä menoja varten - Varavaatteita sinua ja lapsia varten - Hygieniavälineitä - Tärkeät puhelinnumerot - Puhelinkortti - Vara-avaimet kotiin ja autoon Tärkeät asiakirjat (tai kopiot):, verotodistukset, palkkatodistukset, pankkiasioita koskevat paperit, vakuutuskirjat, merkinnät aikaisemmista väkivaltaisuuksista ja mahdollisista silminnäkijöistä sekä lääkärintodistukset ym.
10. Selitä lapsille, jos he ovat tarpeeksi vanhoja, että joudut ehkä lähtemään nopeasti kodista ja että otat heidät mukaan tai että järjestät heidät luoksesi myöhemmin. Ota kuitenkin aina lapset mukaasi, jos se on suinkin mahdollista. Keskustele heidän kanssaan väkivallasta ja miten olet ajatellut toimia hätätilanteessa. Valmistele heitä etukäteen.
11. Opeta lapsesi soittamaan joko yleiseen tai poliisin hätänumeroon tarvittaessa.
12. Jos mahdollista, kerro naapurillesi väkivallasta ja pyydä heitä soittamaan poliisille, jos he kuulevat epäilyttäviä ääniä kodistasi. Voit sopia myös tunnussanan, jonka perusteella ystäväsi tai naapurisi tietävät olevan hätätilanne.
Neuvo 10 on ihan todella huono, koska lapset kantelee ja siitä sota syttyykin. Sama juttu naapureiden kanssa, tuskin kukaan suostuu sekaantumaan riitoihin.
Kohdassa kymppi tarkoitetaan varmaan sellaisia 15-18 vuotiaita. Jos äiti on se hakattu ja isä se väkivaltainen, niin eivätpä ne silloin kyllä kantele. Ovat äidin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi sen jälkeen, kun henkisesti väkivaltainen mieheni oli käynyt kiinni minuun ensimmäisen kerran fyysisesti, telkkarista tuli Julie Roberts -leffa Vihollinen vuoteessasi. Kun sen alussa mies kuvattiin väkivaltaisessa kohtauksessa, mieheni tuhahti halveksivasti, että 'ai tuo on tuollainen'. Hän on myös puhunut paheksuvasti nuoruuden kaveristaan, joka pahoinpiteli tyttöystäväänsä. Ei siis itse lainkaan hahmota käyttäytyvänsä itse mitenkään kyseenalaisesti koskaan.
Luin että väkivaltainen ihminen ei ole sitä ikinä omasta mielestään, hän pitää väkivaltana kaikkea, mitä hän itse ei tee. Esim tönimistä, joa hän ei töni. Lyömistä jos hän ei lyö. Satuttamista jos hän ei satuta. Vammojen aiheuttamista jos hän ei niin tee. Jne.
Tämä pätee myös henkiseen väkivaltaan. Mies haukkui, arvosteli ja nöyryytti minua jatkuvasti mutta piti silti itseään mukavana ja kunnollisena ihmisenä. Ei nähnyt käytöksessään mitään outoa tai onnistui kääntämään kaiken minun syykseni. Minä olin hänen mielestään niin kamala ja huono ihminen, että minua piti koulia ja kouluttaa. Sanoi joskus, ettei voisi koskaan lyödä naista, mutta luulenpa että jossain vaiheessa olisi ryhtynyt siihenkin, ellen olisi lähtenyt.
Kysyin joskus häneltä suoraan, miksi hän on niin sairaalloisen mustasukkainen. Hän vastasi, ettei hän muuten olisi mutta pakkohan hänen oli olla, koska minä olin epäluotettava. Eli tämänkin asian hän käänsi minun syykseni. "En muuten toimisi näin, mutta sinä olet niin kamala ihminen, että minun on pakko käyttäytyä näin!"
Taas voisi vannoa, että meillä on sama exä!!
Kaikki oli mun vika, koska olin "huono ja epäluotettava". Sen takia hän käyttäytyi niin.
Aika jännä muuten, ettei muut miehet oo koskaan pitäneet mua epäluotettavana, huonona tai tyhmänä, päinvastoin ;D
Vierailija kirjoitti:
.
.
Tähän ei voi sanoa muuta kuin että huh huh. Jos tuollaisia asioita joutuu miettimään, niin en kyllä itse suosittelisi odottamaan sinne hätätilanteeseen saakka, vaan ennakoimaan tulevia ja MUUTTAMALLA POIS ENSIMMÄISEN TILAISUUDEN TULLEN!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
Tähän ei voi sanoa muuta kuin että huh huh. Jos tuollaisia asioita joutuu miettimään, niin en kyllä itse suosittelisi odottamaan sinne hätätilanteeseen saakka, vaan ennakoimaan tulevia ja MUUTTAMALLA POIS ENSIMMÄISEN TILAISUUDEN TULLEN!!!
No, tämä Jessica Ruokola joutuu näitä asioita miettimään, samoin noin 100 000 muuta suomalaista naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi sen jälkeen, kun henkisesti väkivaltainen mieheni oli käynyt kiinni minuun ensimmäisen kerran fyysisesti, telkkarista tuli Julie Roberts -leffa Vihollinen vuoteessasi. Kun sen alussa mies kuvattiin väkivaltaisessa kohtauksessa, mieheni tuhahti halveksivasti, että 'ai tuo on tuollainen'. Hän on myös puhunut paheksuvasti nuoruuden kaveristaan, joka pahoinpiteli tyttöystäväänsä. Ei siis itse lainkaan hahmota käyttäytyvänsä itse mitenkään kyseenalaisesti koskaan.
Luin että väkivaltainen ihminen ei ole sitä ikinä omasta mielestään, hän pitää väkivaltana kaikkea, mitä hän itse ei tee. Esim tönimistä, joa hän ei töni. Lyömistä jos hän ei lyö. Satuttamista jos hän ei satuta. Vammojen aiheuttamista jos hän ei niin tee. Jne.
Tämä pätee myös henkiseen väkivaltaan. Mies haukkui, arvosteli ja nöyryytti minua jatkuvasti mutta piti silti itseään mukavana ja kunnollisena ihmisenä. Ei nähnyt käytöksessään mitään outoa tai onnistui kääntämään kaiken minun syykseni. Minä olin hänen mielestään niin kamala ja huono ihminen, että minua piti koulia ja kouluttaa. Sanoi joskus, ettei voisi koskaan lyödä naista, mutta luulenpa että jossain vaiheessa olisi ryhtynyt siihenkin, ellen olisi lähtenyt.
Kysyin joskus häneltä suoraan, miksi hän on niin sairaalloisen mustasukkainen. Hän vastasi, ettei hän muuten olisi mutta pakkohan hänen oli olla, koska minä olin epäluotettava. Eli tämänkin asian hän käänsi minun syykseni. "En muuten toimisi näin, mutta sinä olet niin kamala ihminen, että minun on pakko käyttäytyä näin!"
Taas voisi vannoa, että meillä on sama exä!!
Kaikki oli mun vika, koska olin "huono ja epäluotettava". Sen takia hän käyttäytyi niin.Aika jännä muuten, ettei muut miehet oo koskaan pitäneet mua epäluotettavana, huonona tai tyhmänä, päinvastoin ;D
Täälläki varmaan sama exä. Ihan samoja juttuja hänkin suolsi.
t. se, jonka exä hakkasi puukolla pään viereen patjaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yksi ja sama ihminen kirjoittanut suurimman osan tämä ketjun viesteistä? Kaikki on melkein samaan aikaan kirjoitettuja ja ihan sama tyyli kaikissa...
Täällä on varmaan lähes sata eri naisen tarinaa, ellei enemmän. Onhan ketjussa tähän mennessä jo lähes 1000 viestiä.
Osa on kirjoittanu suhteiden tapahtumia eri viesteihin laittamatta nimimerkkiä. Kuten mä. Olen kirjoittanu ehkä 8 eri tapahtumaa suhteestani eri viesteihin. Ehkä viiteen olen laittanu "nimimerkkini". Tarinat ovat samankaltaisia, koska selvästikin tämäntyyppisten miesten toimintatapa ja ajatusmaailma on niin samankaltainen, sitähän me täällä ollaan hämmästeltyki.
Minä myös (kuten varmaan moni muukin) olen kirjoittanut useamman viestin, koska sitä paskaahan riittää, kun oikein alkaa muistelemaan! Enkä viitsi laittaa nimimerkkiä, koska silloin viestit voisi yhdistää ja tunnistaa kenestä on kyse.
(Onkohan tuo kysyjä joku sairas paranoidi, joka kyttää naisensa nettikeskusteluja...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös (kuten varmaan moni muukin) olen kirjoittanut useamman viestin, koska sitä paskaahan riittää, kun oikein alkaa muistelemaan! Enkä viitsi laittaa nimimerkkiä, koska silloin viestit voisi yhdistää ja tunnistaa kenestä on kyse.
(Onkohan tuo kysyjä joku sairas paranoidi, joka kyttää naisensa nettikeskusteluja...)
Sama täällä. Kaikkiin en ole nimimerkkiä laittanu. Mulleki on muistunu tässä mieleen kaikkea, mitkä olin jo unohtanu. Osan vain oon tänne kirjottanu
Vierailija kirjoitti:
...
Miltä vuosikymmeneltä nuo neuvot ovat, kun ei poliisilla ole ollut omaa hätänumeroa enää vuosikymmeniin. Sinänsä hassua, kun poliisi soittaa kuitenkin takaisin häkepuhelun jälkeen.
Oikeasti naapureille ja muille tutuille kertominen on ensimmäinen askel pois väkivallasta. Uhri yleensä häpeää, peittelee ja salailee aivan ilmiselviä tapauksia. Naapurit ja omaiset eivät halua sekaantua, sillä he ovat jo niin monta kertaa nähneet, miten siinä käy. Ei Jessica ole ainoa eikä ensimmäinen, joka palaa takaisin pahoinpitelijän luon.
Miten minä en osaa edes kuvitella niin ihanaa miestä, että elämä ei olisi elämisen arvoista ilman häntä, vaan jatkaisin pahoinpitelystä huolimatta vaikka henki menisi.
Miksikö minä kirjoitan tähän ketjuun, vaikka minulla ei ole kokemusta mustasukkaisesta miehestä ja väkivaltakin on jäänyt uhkailun tai korkeintaan kiinni ottamisen asteelle?
Ehkä siksi, että kerron sellaisen häijyn ämmän näkökulman, jolla ei ole mitään tarvetta olla miehelle ylenpalttisesti mieliksi. Siksi mies ei pysty alistamaan, kun suoraan sanon, että minun ei tarvitse tehdä sitä eikä tätä, kuten esim. kertoa menneisyydestäni ( kyllä, yksi mies olisi halunut humalassa jotain tarkemmin tietää). Toiseksi minun mielestäni se on miehen huonoutta, kun ei ole parempaa naista saanut kuin kelvottoman minut. Olen kuitenkin jossakin suhteessa paras, kun ole se paras ja ainoa, jonka se mies on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Miltä vuosikymmeneltä nuo neuvot ovat, kun ei poliisilla ole ollut omaa hätänumeroa enää vuosikymmeniin. Sinänsä hassua, kun poliisi soittaa kuitenkin takaisin häkepuhelun jälkeen
.
Neuvot on vuodelta 1999.
täältä:
Väkivaltaa kokeneiden naisten käsikirja
Käsissäsi on väkivaltaa kokeneille naisille tarkoitettu käsikirja. Teimme sen sinulle, joka olet poikaystäväsi, avo- tai aviomiehesi, aikaisemman kumppanisi tai lapsesi harjoittaman väkivallan kohteena. Kirjoitimme tämän auttaaksemme sinua tunnistamaan väkivaltaa ja sen vaikutuksia elämässäsi. Haluamme antaa sinulle myös keinoja, miten voit päästä ulos väkivallan kierteestä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys teille, onko tällainen normaalia vai kontrolloivaa ja jos jälkimmäistä, niin lievää vai vakavaa vai ihan normaalia parisuhdetta?
Aamulla puuhasin omiani enkä huomioinut miestä, kun lähti ulos. Hänen sääntö kun on, että pitäisi antaa pusu mennessä ja tullessa. Illalla kotiin tullessaan oli selvästi vihainen, vakava eikä koskettanut.
Nyt äsken puhuimme ja kysyin, onko vihainen, niin hän huomautti siitä aamuisesta välinpitämättömästä käytöksestäni. Odotti anteeksipyyntöä ja että myöntäisin tehneeni väärin.
Mitä mieltä? Tämähän ei ole vakavaa tms, mutta tulee sellainen olo, että pitää pienissäkin asioissa käyttäytyä hänen tahtonsa mukaan ja hän jotenkin ns rankaisee, jos ei tee niin. Vai liioittelenko tätä ja teenkö vain kärpäsestä härkäsen mielestänne? Vai olinko minä jopa väärässä , kun pidän tätä kontrollointina?
Miksi se olet sinä, jonka pitää huomioida mies? Miksi lähtijä ei ole se, joka huomioi toisen riippumatta siitä, lähdetkö sinä vai mies? Eihän kukaan omiaan puuhasteleva voi pitää vahtia, milloin toinen lähtee.
Koskeeko pusunantamissääntö myös sitä, kun sinä olet lähdössä eli juokseeko mies silloin sinun luoksesi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitä nyrkkeilysäkkejä on noin saatanan paljon?
Miksi te olette ruvenneet yksiin hullujen kanssa?
Voi hyvää päivää. Suomalainen nainen on maailman tyhmin olio.
Tää on ihan maailmanlaajuinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tämän ketjun seurauksena erota, kun tulee myyntiin sopiva asunto itselleni ja lapselle. No nyt tänään on tullut sellainen myynti-ilmoitus. Huomaan kuitenkin, etten vielä pystykään eroamaan. En kai millään haluaisi luopua niistä unelmista, joita avioliittoon ja perheeseen liittyy.
Mies on vain henkisesti väkivaltainen, vain kerran fyysisesti eikä silloinkaan satuttanut. Eikä ole ollut mitään noista lapsen kuullen. Huomaan ajattelevani, että ehkä mä olen lisäksi liioitellut tilannetta päässäni ja että ehkä jos suhtaudun erilailla, mitään ongelmaa ei oikesti olekaan.
Eroaminen ei todellakaan ole helppoa. Ihan kuin liima pitäisi mua täällä paikoillaan.
älä luovu vaan muokkaa ne unelmat uuteen muotoon. Tee itsellesi suunnitelma siitä, millaista elämäsi on viiden vuoden kuluttua, kun lapset ovat xx vuotta. Jos sinusta tuntuu, että olet liioitellut, kirjoita tilanteista paperille heti, kun ne ovat tapahtuneet. Tuntuvatko ne liioitelluilta, ja ahdistaako sinua elämä tuon miehen kanssa?