Maksulliset luokkaretket
Meidän koulu ei ilmeisesti joko tiedä tai ei piittaa opetusministeriön ohjeistuksesta luokkaretkien suhteen. Nyt tuli jo toiselle lapselle ilmoitus luokkaretkestä joka maksaa. Vaihtoehtona on toki olla menemättä, poisjääville on järkätty muuta tekemistä. Lapsethan noille retkille tietty haluaa mukaan.
Tekis mieleni hieman protestoida ja kysyä opelta ja/tai reksiltä että eikö nää tosiaan tiedä, että koulun retkien on oltava maksuttomia oppilaille. Rahan puute ei voi olla syy siihen, ettei lapsi pääse mukaan. Mutta en viitsi, lapsethan siitä kärsii kun äiti alkaa rettelöidä. Ihmetyttää vaan tää ainainen rahanpyytely, milloin mihinkin reissuun. Vuodessa menee melkoinen summa noihin, vaikka yleensä aina ovatkin muutaman euron luokkaa. Vaan kun lapsia on kolme, niin vuoden aikana niistä kertyy jo melkoinen summa. Ja peruskoulun kun pitäis olla ilmainen...
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
OPINTORETKI ON ERI ASIA KUIN LUOKKARETKI! opintoretki on pakollinen ja täytyy olla ilmainen. Luokkaretki vapaaehtoinen ja siksi voi olla maksullinen.
Jäätävää että joku viittii edes valittaa.. että koulun pitäis kustantaa 600 oppilasta linnanmäelle.. puustako se raha revitään? Verorahoista? Tajuuksä että sillonki sä maksat sen reissun.. köyhät ja pihit jää koululle piste :) ihme loisintaa ja kaikki mulle tänne ilmaseks nyt asennetta.
Jos luokkaretki tehdään kouluaikana, on se osa opetussuunnitelmaa ja siten kaikki voivat tulla mukaan.
Oman lapseni koulussa on valmis retkiohjelma, jota noudatetaan. Joka toinen vuosi on joku isompi reissu, joka maksaa vanhemmille 350€-400€. Tämä on tiedossa jo kun kouluun haetaan, joten ei tule mitenkään yllätyksenä. Ja jos jollekin ei sovi, niin menee johonkin toiseen kouluun sitten.
Minusta on hyvä, että koululla on nuo vakiintuneet retkensä, ettei tule sitten tarvetta opettajille miettiä mitähän voitaisiin tehdä ja minne mennä. Vanhemmat päättävät luokkakohtaisesti, maksavatko omasta pussista vai järjestävätkö jotain varainhankintaa.
Lapset ovat eriarvoisessa asemassa riippumatta siitä, minkälaisia retkiä kouluissa tehdään. Ei ole olemassa mitään sellaista keinoa, jolla kaikki saataisiin samalle viivalle ja sen kanssa on vain elettävä. Turha joka käänteessä marista, että lapset asetetaan eriarvoiseen asemaan. Jokainen tekee lapsensa eteen sen minkä pystyy, toivoen, että se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ysiluokkalaiset matkustivat viikoksi Italiaan. Siinä 1500e/nuppi. Jep, otin pankista lainaa.
Vähän huonosti suunniteltu ja toteutettu, ettenkö sanoisi. Oma lapsi oli luokkansa kanssa Saksassa 2,5 viikkoa, kustansi 400€. Kreikan rippileirikin, jossa oli sentään hotellimajoitus ja syötiin ulkona, maksoi vain reilut 800€/viikko. Aika ylellinen reissu on noilla ysiluokkalaisilla ollut, kun noin paljon on maksanut. Kävivätkö kenties La Scalassa katsomassa jonkun oopperan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli te jotka ette tahdo luokkaretkistä maksaa ette tahdo että lapset pääsevät kokemaan jotain ainutlaatuista kuten luokkaretken johonkin pidemmälle kun koulun viereiseen puistoon? Millään koululla ei enää nykypäivänä ole varaa maksaa luokkaretkiä mihinkään muualle kun ehkä paikalliseen museoon. Ja ainakin aikanaan meidän luokalta kaikki nurisi kun käytiin jossain museossa. Mutta yksikään lapsi ei jäänyt koululle tai valittanut kun päästiin maksamalla esim lintsille.
Ei vaan minä edellytän, että opettajat ja rehtori noudattavat OPH:n ohjetta ja perusopetuslakia. Jos opetus luokkaretkiä myöten on maksutonta, niin sitten se on eikä meillä ole siihen mitään sanomista!
Jos kerta opetuksen pitää olla maksutonta niin koulun pitää maksaa myös reput, kynät, kumit, matkustukset kouluun ja takaisin jne. Mutta eipä maksa vaan itse ne pitää kustantaa ja jos ei kustannukset niin Wilma laulaa ettei lapsella ole tarvittavia välineitä opiskeluun.
Tämä juuri on törkeää. Lapseni koulussa rehtori päätti, että koko lukuvuodeksi annetaan vain yksi lyijykynä ja ķumi. Ajatuksena idioottimaista. Tuskin kovin monen kympin säästö.
Tuollaiset valittajat pistää ärsyttään. Sä et haluu, että sun lapsi osallistuu retkille. Selvä. Olkoon koululla. Miksei muut voisi mennä?
Taas tämä sama keskustelu, alusta uudelleen. Opettajana olen tullut siihen tulokseen, että yhteenkään "leirikouluun" en enää suostu.
Jatkuvaa kyttäämistä, kuka on maksanut ja mitä. Voimme kerätä rahaa koulun järjrstämissä tapahtumissa, diskoissa, lastenjuhlissa, kanttiinin pitämisellä yms. Ei mitään eurojen laittamisia tilille, koska aina on niitä, jotka eivät halua maksaa, ja niitä, joilla ei vain ole varaa.
Retki voi sitten olla näillä rahoilla esim. päiväretki Heurekaan tjms. Ei viikon leirikoulua tarvitse mihinkään. Opettajallekin se on vain kivitystä.
Ja älkää nyt tulko kertomaan, miten kok homma ei kuulu opettajalle, joka vain poimii hedelmät. Kaikki, ihan kaikki kulkee aina opettajan kautta. Tahtoi tai ei. Meillä esim. kunta vaatii opettajan tekemän selvityksen leirikoulun tai luokkaretken rahoituksesta, ohjelmasta, osallistujist yms. järjestelyistä. Nämä paperityöt tulevat siis opettajalle joka tapauksessa, vaikka laki nimenomaan kieltää opettajaa näihin osallistumasta. Omitusta. T.107
On se kumma että omaan lapseen ei saisi mennä yhtään rahaa.
Koulun pitää maksaa minun lapseni luokkaretkelle. Kouluilla on nippa nappa rahaa kirjoihin yms mutta minun lapseni matka pitää maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.
Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.
Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.
Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.
No, sait nautintoa sitten siitä? Kannatti varmaan nähdä vaivaa.
En sanonut missään välissä, että nautin siitä. Tähän on tultu pakosta. Sen jälkeen kun tämä laki on tullut esille ja sitä on alettu pakottamaan, niin aina löytyy muutama jotka ihan tieten tahtoen ilman oikeaa syytä kuppaavat muilta. Ennen oli paljon helpompaa, kun jokainen maksoi tietyn summan tai keräsi sen myymällä tavaraa. Näin ei kukaan päässyt lokkeilemaan ja kenenkään ei tarvinnut valittaa. Ne jotka eivät halunneet kerätä tai maksaa jäivät koululle.
Nyt ollaan menossa taas lintsille ja olen painottanut sitä vielä enemmän, että rannekkeet tosiaan on pakko maksaa itse. Kysyin vuoden alussa onko oppilaat halukkaita keräämään itse rahaa tätä varten, mutta aika nihkeästi oli halukkaita.
Miten tuo on mahdollista? Siis mennä kouluaikana luokkaretkelle huvipuistoon, mutta maksattaa rannekkeet lapsilla/vanhemmilla? Meillä kun nimenomaan noudatetaan sitä OPH:n ohjekirjettä, jonka mukaan pelkkä mukaanotto ei riitä, vaan myös tekeminen on yhteistä. Ei siis saa jakaa porukkaa kahtia niin, että toiset (maksavat) tekevät ja toisen (ei-maksavat) saavat vain katsoa.
Kyselee opettaja, jonka koulussa tuo ei onnistu
Koska meillä toteutetaan tätä lakia kirjaimeen. OPH:n ohjekirje on juuri ohje ei laki. Lisäksi yleensä me järjestetään jotain pientä tekemistä yhteisesti päivän mittaan. Evästauko ja sitten jotain muuta. Tämä varmistaa että kaikki oppilaat ovat vielä tallessa ja samalla kukaan ei pääse valittamaan, ettei osaa oppilaista otettu mukaan.
Ettekö te pysty valvomaan oppilaita koko ajan? Mitä jos joku onkin sitten kadonnut? Kenes vastuulla se on?
Niin että meinaatko, että kuudesluokkalaiset käyvät huvipuistossa siten, että kulkevat parijonossa opettajan johdolla köydestä kiinni pitäen ja kaikki samaan laitteeseen yhtäaikaa jonottaen? :-D
Lähetä kirje suoraan valvovalle viranomaiselle ja pyydä toimenpiteitä väärikäytösten korjaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma että omaan lapseen ei saisi mennä yhtään rahaa.
Koulun pitää maksaa minun lapseni luokkaretkelle. Kouluilla on nippa nappa rahaa kirjoihin yms mutta minun lapseni matka pitää maksaa!
On se kumma kun ei haluta itse viedä lapsia huvipuistoon ja maksaa omia kuluja, vaan yritetään saada koulu järjestemään lapsen retket.
Jaa, meidän lapsi on jo ysillä ja joka vuosi on ollut maksullinen retki. Hinta on vaihdellut välillä 20-110 euroa. Ope on aina kerännyt vanhemmilta rahat.
Vierailija kirjoitti:
Itse opettajana teen niin että suostun valvomaan retkeä, jos se suuntautuu lintsille tms. Silloin voi kaikki ottaa mukaan ja ne jotka haluavat laitteisiin ja syödä muutakin, kuin koulun eväitä maksavat ne itse. Näin kenenkään ei tarvitse kerätä rahaa ja pelätä että se itse kerätty tai maksettu raha menee toisen laiskan kukkaroon.
Yhden ainoan kerran mentiin niin, että kerättiin varat yhteiseen käyttöön. Silloin matkaan tuli kaksi oppilasta jotka eivät olleet nähneet yhtään vaivaa rahojen eteen, mutta hyvällä halulla pitivät hauskaa. Alkoi harmittamaan näiden muiden lapsien puolesta ja sen jälkeen muutin omaa taktiikkaa.
Seuraavana vuonna nämä kaksi samaa oppilasta yritti samaa ja naama venähti, kun Särkänniemen lippukioskilla tajusivat että olin tosissani siitä että jokainen maksaa omat lippunsa. Kaverukset yrittivät vängätä juuri tähän vedoten, että äiti sanoi että kaikki pitää ottaa mukaan. Selitin että mukanahan he ovatkin ja huvitukset jokainen maksaa itse.
Toki tuli rekkalastillinen sontaa niskaan näiden vanhemmilta mutta rehtori onneksi oli samaa mieltä, että asiasta oli tiedotettu ja lain mukaan menty.
kehtaatkin :( itse opettajana olisin maksanut 1-3 henkilön huvitukset :/ Mahtoi olla heillä kurjaa syödä jotain koulun eväsruisleipää ja itkeä penkillä kun muut juoksevat laitteesta toiseen. Itse olen maksanut parin oppilaani huvitukset kerran. He kyllä seuraavina vuosina maksoivat itse rannekkeet ja ylimääräiset herkut ym.
Mutta eikö se olisi kohtuutonta, jos ope maksaa kahden oppilaan huvit Särkässä omista rahoistaan.
Mun lapsen luokka keräsi aikanaan rahat myyjäisillä, vessapaperin yms. myymisellä ja discolla, johon lapseni muutaman muun kanssa haki lahjoituksia kaupasta arpajaisiin. Useamman vuoden projekti.
Pääsivät kutosluokalla lintsille, saivat syötävääkin sillä rahalla. Ja rahaa riitti vielä erilliseen jätskireissuun pyöräillen.
Miksi muut ei tee näin? Tosin itse olisin mieluummin maksanut suoraa rahaa kuin myynyt kallistaja huonoa vessapaperia tutuille. Tai no, en myynytkään, jätin sen isän tehtäväksi :-)
Voi voi. Äitini oli lastenhoitaja ja isäni huoltomies omakotitalon asuntolainoineen, mutta koskaan ei minä ja sisarukset jääty luokkaretkiasioissa "eriarvoiseen asemaan" varakkaampiin nähden... Niistä myytävistä keksi- ja karkkirasioistakin ostettiin suurin osa omaan käyttöön.
Rahankäyttö - jos sitä edes hieman on - on pitkälti priorisointikysymys. Nykyään jos ei ole varaa kalleimpaan jäätelötötteröön, mennään tiskille kerjäämään armopaloja vedoten ties mihin oikeuksiin. 90-luvulla ostettiin eskimopuikko tai säästettiin rahaa seuraavaan kertaan.
Luokkaretki on vapaaehtoinen kouluajalla tapahtuva retki. Sen vuoksi on ennen tetkeä hyvissä ajoin sovittava koko luokan oppilaiden ja huoltajien kanssa retken rahoitus. Itse olen pari vuotta ennen jo aloittanut rahankeruun pitemmälle retkelle lähinnä larkki/keksimyynnillä oppilaiden kanssa. Yleensä raha on riittänyt ja jäänyt vielä taskurahaakin jokaiselle.
Lyhyt paikallisretki, joka maksaa muutamia euroja, on järjestetty niin, että koulu kustantaa tai sitten oppilas maksaa, mutta tällöin on vaihtoehtoja koulullakin. Ehkä tämä retkiasia puhuttaa, kun jokainen koulu toimii omilla käytännöillään ja yhtenäistä linjaa eivät kuntien kouluvirastot halua antaa. Nimttäin kouluilla on päätösvalta nykyään lähes joka asiassa. Kouluvirastot seuraa sivusta ja puuttuu jälkikäteen, jos joku valittaa. Ensisijainen yhteyspaikka on koulu ja sen rehtori, jos on valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Luokkaretki on vapaaehtoinen kouluajalla tapahtuva retki. Sen vuoksi on ennen tetkeä hyvissä ajoin sovittava koko luokan oppilaiden ja huoltajien kanssa retken rahoitus. Itse olen pari vuotta ennen jo aloittanut rahankeruun pitemmälle retkelle lähinnä larkki/keksimyynnillä oppilaiden kanssa. Yleensä raha on riittänyt ja jäänyt vielä taskurahaakin jokaiselle.
Lyhyt paikallisretki, joka maksaa muutamia euroja, on järjestetty niin, että koulu kustantaa tai sitten oppilas maksaa, mutta tällöin on vaihtoehtoja koulullakin. Ehkä tämä retkiasia puhuttaa, kun jokainen koulu toimii omilla käytännöillään ja yhtenäistä linjaa eivät kuntien kouluvirastot halua antaa. Nimttäin kouluilla on päätösvalta nykyään lähes joka asiassa. Kouluvirastot seuraa sivusta ja puuttuu jälkikäteen, jos joku valittaa. Ensisijainen yhteyspaikka on koulu ja sen rehtori, jos on valittamista.
Luokkaretkrstä ei tarvitse etukäteen suunnitelmaa koulun lukuvuosisuunnitelmaan vaan yksi keväinen päivä on varattu joka vuosi luokkaretkille. Päivä voidaan käyttää koulussa kortin peluuseen ja koulun ruuan syömiseen tai Lintsin reissuun useamman sadan kilometrin päähän tarvittavine rahankeruineen vuositolkulla ja kaikkea noiden väliltä. Mitään koulutyöhön liittyvää virallista ohjelmaa ei tuona päivänä ole. Näin meidän koulussa ollut pitkään. Rahankeruuseen haluton luokka ei lähde minnekkään ja ahkera toimelias luokka pääsee Lintsille ja shoppailemaan. Oikeudenmukaista ja päivänselvää myös opettajan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt paikallisretki, joka maksaa muutamia euroja, on järjestetty niin, että koulu kustantaa tai sitten oppilas maksaa, mutta tällöin on vaihtoehtoja koulullakin. Ehkä tämä retkiasia puhuttaa, kun jokainen koulu toimii omilla käytännöillään ja yhtenäistä linjaa eivät kuntien kouluvirastot halua antaa. Nimttäin kouluilla on päätösvalta nykyään lähes joka asiassa. Kouluvirastot seuraa sivusta ja puuttuu jälkikäteen, jos joku valittaa. Ensisijainen yhteyspaikka on koulu ja sen rehtori, jos on valittamista.Luokkaretkrstä ei tarvitse etukäteen suunnitelmaa koulun lukuvuosisuunnitelmaan vaan yksi keväinen päivä on varattu joka vuosi luokkaretkille. Päivä voidaan käyttää koulussa kortin peluuseen ja koulun ruuan syömiseen tai Lintsin reissuun useamman sadan kilometrin päähän tarvittavine rahankeruineen vuositolkulla ja kaikkea noiden väliltä. Mitään koulutyöhön liittyvää virallista ohjelmaa ei tuona päivänä ole. Näin meidän koulussa ollut pitkään. Rahankeruuseen haluton luokka ei lähde minnekkään ja ahkera toimelias luokka pääsee Lintsille ja shoppailemaan. Oikeudenmukaista ja päivänselvää myös opettajan kannalta.
Ja yhtään lusmuilevaa vapaamatkustajaa ei ole ollut valvontaluokillani. Ehkä se on koulun ilmapiiristä ja luokan ilmapiiristä kiinni ja en suostuisi lusmujen kanssa edes lähtemään minnekään kauemmas. Myöskään vittuilevia huoltajia ei ole sattunut vastaani 20 vuoden työuran aikana, kun pelisäännöt koulussa on selvät ja oikeudenmukaiset. Oppilaat tietävät, että niin makaa kuin petaa.
Asiahan ratkeaa reklamoimalla tänne vauva palstalle.
No, jos sun muksuilla ei ole kivaa, niin ei kivaa saa olla muillakaan.