Fluorihammastahnojen epäillään aiheuttavan hermostovaurioita, autismia ja ylivilkkautta.
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/hermomyrkkya-hammastahnassa-syopaa--aut…
Taitaa olla taas hys hys - aihe monikansallisten tahnafirmojen voittojen takia.
Kommentit (90)
Voi ristus näitä foliohattuja.
Kuopiohan on tunnettu matalaälyisyydestään ihan sen takia, että juomavettä fluorattiin 1959 - 1992 ja Kouvolan legendaarinen maine ylipäätään johtuu vain pohjaveden korkeasta fluoripitoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Paljon mahdollista mutta onko vaihtoehtojakaan? Alumiinittomia dödöjäkin olen etsinyt tai edes sellaisia tavallisia dödöjä, jotka eivät ärsytä kainalon ihoa mutta ei niitäkään löydy. Yrittää pitää sen fluorin käytön pienenä ja pesee välillä vaikka ihan vedellä vaan. Tätä ei varmaan saisi sanoa mutta en tiedä onko hampaiden harjaamisella suurtakaan merkitystä eikien ehkäisyssä. Mä luulen, että kyse on jostakin muusta. Suun bakteereista tai jostakin, koska ainakaan itse en ole huolellisellakaan ja säännöllisellä harjaamisella saanut reikiintymistä vähentymään.
Puhdistatko hammasvälit?
Vierailija kirjoitti:
Hammastahnaa EI SAA niellä. Pitää kaksi kertaa purskutella vettä poskissa ja vielä kurlata. Typerät hampuhoitajat käskevät lapsiakin jättämään tahnan huuhtelematta.
Mistä tässä tietää, kuka puhuu totta? Olen jo keski-ikäinen ja koko ikäni purskutellut hammastahnat suustani. Noin kuukausi sitten hammashoitaja vannotti, että tahna pitää jättää suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Paljon mahdollista mutta onko vaihtoehtojakaan? Alumiinittomia dödöjäkin olen etsinyt tai edes sellaisia tavallisia dödöjä, jotka eivät ärsytä kainalon ihoa mutta ei niitäkään löydy. Yrittää pitää sen fluorin käytön pienenä ja pesee välillä vaikka ihan vedellä vaan. Tätä ei varmaan saisi sanoa mutta en tiedä onko hampaiden harjaamisella suurtakaan merkitystä eikien ehkäisyssä. Mä luulen, että kyse on jostakin muusta. Suun bakteereista tai jostakin, koska ainakaan itse en ole huolellisellakaan ja säännöllisellä harjaamisella saanut reikiintymistä vähentymään.
Anna vähemmän ruokaa streptococcus mutansille! Kokeile iltaisin kookosrasvapurskuttelua, jolloin bakteereille ei jää ruokaa, josta tuottaa kariesta aiheuttavia entsyymeitä. Muutenkin hiilarit minimiin.
Painan nytkin vain 53 kiloa. Kyllä mun jotakin syötäväkin on. Varsinaista karkkia en edes syö. Suklaata satunnaisesti ja sitäkin tummana.
Miten tämä liittyy kommentoimaasi viestiin?
Siten, että mun käskettiin vähentää syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Käytin jonkin aikaa fluoritonta hammastahnaa. Sen jälkeen ilmeni muutama alkava reikä. Siirryin takaisin fluorin käyttöön.
Eihän sitä voi kieltää, että jos on taipumusta kariekseen niin kyllä fluori voi olla juuri se vaa'ankieliasemassa oleva tekijä, joka pitää tasapainon sillä puolella, ettei reikiä muodostu.Reikien muodostuminenhan on monimutkainen asia johon vaikuttaa niin syljen koostumus ja määrä, elintavat jne, mutta jos näiden muiden asioiden tasapaino on melko hyvä mutta sellainen että reikiä kuiteknin hitaasti tulisi, fluorin kiillettä kovettava vaikutus voi estää reiät.
Itse olen käyttänyt aina fluoritonta hammastahnaa ja reikiä ei 41 vuoden ikään mennessä ole. Opiskelijana oli muutama alkava reikä, mutta niidenkin eteneminen pysähtyi kun kiinnitin huomiota syömistottumuksiini ja lopetin jatkuvan limsan juomisen ja karkin napsimisen. Minun kaltaisilleni toimii hyvin fluorittomatkin, mutta ei kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hammastahnan fluoridi aiheuttaa autismia, kun autismi on jo syntyessä ja hammastahnan käyttö aloitetaan vasta toisen ikävuoden alulla?
Ne vanhemmatkin on saaneet fluoria luonnottomia määriä, ja se on voinut vaikuttaa jo sikiöön.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan asiasta ollaan kaukana, mutta: alumiinittomia dödöjä löytyy marketeista, teho on vain olematon. LV antiperspiranttia kannattaa kokeilla, se sopii hyvin herkkäihoiselle, mutta toimii silti (kun ei ole alumiiniton).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna vähemmän ruokaa streptococcus mutansille! Kokeile iltaisin kookosrasvapurskuttelua, jolloin bakteereille ei jää ruokaa, josta tuottaa kariesta aiheuttavia entsyymeitä. Muutenkin hiilarit minimiin.
Painan nytkin vain 53 kiloa. Kyllä mun jotakin syötäväkin on. Varsinaista karkkia en edes syö. Suklaata satunnaisesti ja sitäkin tummana.
Miten tämä liittyy kommentoimaasi viestiin?
Siten, että mun käskettiin vähentää syömistä.
Missä muka?
Käytän fluorihammastahnaa ja lisäksi käytän fluorisuuvettä, jossa fluoria 0,2% (yleensä suuvesissä on 0,05%). En uskalla käyttää fluorittomia hammastahnoja koska olen kuullut niistä niin paljon kokemuksia että on heti tullut reikiä kun on niihin siirrytty.
Autismin kirjo ei ole räjähdysmäisesti kasvanut, vaan diagnosointi on parantunut. Ennen esim. luultiin, ettei naisautisteja ole olemassakaan ja yhä edelleen naisten tarvitsee olla paljon syvemmin autistisia kuin miesten saadakseen diagnoosin, vaikka se on oikeasti yhtä yleistä molemmissa sukupuolissa. T: autistinen 27v nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava uutinen. Vähän niinkuin alumiinittomat dödöt - voihan niitä käyttää, mutta niiden funktio ei suinkaan toteudu. Ainakaan itsellä ei pidätä hienhajua.
Saako tavallisista kaupoista fluorittomia dödöjä? Merkkisuosituksia?
Minua taas pidetään hysteerisenä kun huuhtelen jokaisen astian astianpesukoneesta tullessa, en usko että kaikki astianpesuaine on muuten suinkaan lähtenyt.
Ainakin meidän Lähi-Prismassa on ekotuotehylly kosmetiikkapuolella, ja siellä on esim. Frantsilan yrttitilan fluoritonta hammastahtaa sekä Urtekramin jotain makua.Ja ekokaupoista, esim. Ruohonjuuresta, voi tilata myös netitse jos haluaa laajempaa valikoimaa. Meillä käytetään fluorittomia Denttabs-hampaidenpuhdistustabletteja. Nämä siis pureskellaan suussa tahnaksi ja sitten harjataan.
Onhan noissa Denttabs-tableteissakin fluoria. Sekä selluloosaa ja ne on stevialla makeutettu. Aikamoinen kemikaalikombo niissäkin. Onkohan yhtään sen terveellisempiä kuin tavan fluorihammastahnat...
https://www.hyvinvoinnin.fi/denttabs-hampaidenpesutabletit?gclid=CPWAvq…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan asiasta ollaan kaukana, mutta: alumiinittomia dödöjä löytyy marketeista, teho on vain olematon. LV antiperspiranttia kannattaa kokeilla, se sopii hyvin herkkäihoiselle, mutta toimii silti (kun ei ole alumiiniton).
LV on ihan yhtä tyhjän kanssa. Olen sitä useammankin kerran kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Käytin jonkin aikaa fluoritonta hammastahnaa. Sen jälkeen ilmeni muutama alkava reikä. Siirryin takaisin fluorin käyttöön.
Mä kun kokeilin fluoritonta hammastahnaa, niin viikon käytön jälkeen ihmettelin miksi hampaita särkee ja vihloo koko ajan... no palasin kokeilemaan fluoria sisältävää ja parin päivän päästä oireet loppuivat. Kokeilin vielä uudestaan fluoritonta jokusen viikon jälkeen ja taas alkoi em. oireet, joten mulle ei ainakaan fluoriton käy ollenkaan.
Itse pidän näitä juttuja foliohattuisten höpötyksinä. En tunne yhtään autistia tai hermostovaurioisia, vaikka ikäjakauma tutuissani on 10-80 v. ja kaikki käyttäneet fluoria ja aikoinaan jopa vesijohtovettä fluorattiin. Kyllä nämä aloituksessa mainitut sairaudet/oireet johtuvat ihan jostain muusta kuin fluorihammastahnasta tai ylipäätään fluorista. Mutta saatiinhan taas ihmiset hysteeriseksi vähäksi aikaa ja fluorittomien tuotteiden bisnes nousuun, menikö aiemmin vähän huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava uutinen. Vähän niinkuin alumiinittomat dödöt - voihan niitä käyttää, mutta niiden funktio ei suinkaan toteudu. Ainakaan itsellä ei pidätä hienhajua.
Minua taas pidetään hysteerisenä kun huuhtelen jokaisen astian astianpesukoneesta tullessa, en usko että kaikki astianpesuaine on muuten suinkaan lähtenyt.
Ainakin meidän Lähi-Prismassa on ekotuotehylly kosmetiikkapuolella, ja siellä on esim. Frantsilan yrttitilan fluoritonta hammastahtaa sekä Urtekramin jotain makua.Ja ekokaupoista, esim. Ruohonjuuresta, voi tilata myös netitse jos haluaa laajempaa valikoimaa. Meillä käytetään fluorittomia Denttabs-hampaidenpuhdistustabletteja. Nämä siis pureskellaan suussa tahnaksi ja sitten harjataan.
Onhan noissa Denttabs-tableteissakin fluoria. Sekä selluloosaa ja ne on stevialla makeutettu. Aikamoinen kemikaalikombo niissäkin. Onkohan yhtään sen terveellisempiä kuin tavan fluorihammastahnat...
https://www.hyvinvoinnin.fi/denttabs-hampaidenpesutabletit?
gclid=CPWAvqq_1swCFUeeGwod2zsCww
Niistä on sekä fluoriton että fluorilinen versio. Tässä fluoriton http://kauppa.ruohonjuuri.fi/hampaanpesutabletit-ilman-fluoria/DENTTA-4…
Selluloosahan ei ole mitenkään haitallinen aine. Samoin stevia, pelkkä kasvipohjainen luonnon makeutusaine, jota monet käyttävät jopa ihan nieltävien ruokien makeutukseen terveellisempänä vaihtoehtona sokerille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hyvinvoinnin.fi/denttabs-hampaidenpesutabletit?gclid=CPWAvq…
Näköjään noissakin saa valita fluorittoman vaihtoehdon:
https://d1pwmfz6tsifxa.cloudfront.net/upload/1432893171_denttabs_tauluk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä muistin, että minun on pitänyt esittää tutkittavaksi se, miksi keinokuituja sisältävät vaatteet suosivat hajua tuottavien bakteereiden kasvamista. Eli jos pitää luonnonkuituisia vaatteita, ei tarvitse hajusteita, koska ihon bakteeristo on tasapainossa ja hikikään ei tuolloin haise, mutta jos vaatteissa on vähänkin keinokuitua, alkaa kainalot haista todella nopeasti. Tämän on pakko liittyä jollain tavalla siihen, miten keinokuidut muokkaavat ihon bakteeristoa. Mikäli täällä palstalla on joku, joka asiasta tietää, olisin kiitollinen tiedoista.
Hiki kyllä haisee hielle vaikka olisit alasti kun tarpeeksi hikoilee. Eri asia sitten on se, että keinokuitu ei hengitä ja silloin hikoilee nopeammin.
Fluori on oikeasti vakava ongelma - alueilla joilla sitä on paljon maaperässä ja pohjavedessä. Aiheuttaa muistaakseni ihan jälkeenjääneisyyttä tyyliin jossain Intian vuoristoalueilla.
Suomessa ei ole, ja siksi tarvitsemme fluoria hammastahnoihimme.
Sama pätee moniin muihinkin aineisiin: vesi on elintärkeää, mutta voi sitä itsensä tappaa vettä juomalla jos sille päälle sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kun kokeilin fluoritonta hammastahnaa, niin viikon käytön jälkeen ihmettelin miksi hampaita särkee ja vihloo koko ajan... no palasin kokeilemaan fluoria sisältävää ja parin päivän päästä oireet loppuivat. Kokeilin vielä uudestaan fluoritonta jokusen viikon jälkeen ja taas alkoi em. oireet, joten mulle ei ainakaan fluoriton käy ollenkaan.
Itse pidän näitä juttuja foliohattuisten höpötyksinä. En tunne yhtään autistia tai hermostovaurioisia, vaikka ikäjakauma tutuissani on 10-80 v. ja kaikki käyttäneet fluoria ja aikoinaan jopa vesijohtovettä fluorattiin. Kyllä nämä aloituksessa mainitut sairaudet/oireet johtuvat ihan jostain muusta kuin fluorihammastahnasta tai ylipäätään fluorista. Mutta saatiinhan taas ihmiset hysteeriseksi vähäksi aikaa ja fluorittomien tuotteiden bisnes nousuun, menikö aiemmin vähän huonosti?
Foliohattumeininkiä Harvardissa? Et selkeästi käsitä edes tieteen perusteita kun luulet yhden henkilön omakohtaisen kokemuksen olevan merkittävämpi "totuus" mitä tehdyt tutkimukset asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LV on ihan yhtä tyhjän kanssa. Olen sitä useammankin kerran kokeillut.
Siinä tapauksessa lääkäriin jo! Tuo toimii urheilevalla miehelläkin, joten pitäisi toimia normaalilla ihmisellä, liikahikoilu ja muut ongelmat vaatii jo vahvemmat lääkkeet.
Mitenköhän hammastahnan fluoridi aiheuttaa autismia, kun autismi on jo syntyessä ja hammastahnan käyttö aloitetaan vasta toisen ikävuoden alulla?