Lakimies vastaa
No niin aikani kuluksi voin vastailla jurdisiin kysymyksiinne.
Asiahan on niin, ettei ilman asiakirjoihin tutustumista oikeastaan voi sanoa mitään varmaa, joten suosittelen että käännyt avustajan puoleen, jos sinulla on oikea oikeudellinen ongelma. En titetnkään ota mitään vastuuta antamistani vastuakisista... Sitten ei muutakun kysymyksiä tulemaan
Kommentit (199)
Miten saan rahani piiloon Suomen viranomaisilta. Riittääkö siirto Ruotsiin tai Viroon vai pitääkö tili olla kauempana?
Kävin (henkilö A) eilen salilla (yritys B). Nyt on rintalihakset ihan saatanan jumissa (henkilö A). Kuka korvaa?
Bob Loblaw kirjoitti:
Heikki Lampela haluaisi kuulemma vielä joskus oikeusministeriksi. Onko hänen haaveensa realistinen?
Kysymys on jaoteltavissa kahteen osaan. A) onko Lampela lain mukaan sopiva ministerin tehtävään (ts. täyttääkö kelpoisuusehdot)
Vastaukseni tähän, että luulen että täyttää.
B) onko hänellä "poliiittisessa pelissä" mahdollisuuksia tähän tehtävään.
Vastaukseni: en lähde spekuloimaan, koska en ole politiikan tutkija tai muutenkaan tällaisesta pelistä kiinnostunut.
Lopuksi vielä, että en tunne kovinkaan hyvin valtionsääntöoikeutta, jonka alle A kohta kuuluu
Aikanaan serkku peri kokonaisuudessaan isovanhemmat, me muut sisarukset emme saaneet mitään. (yhtä lailla oltiin tekemisissä isovanhempien kanssa, mutta kun ollaan tyttöjä.. niin... eihän me sen takia mitään saatu, hukkaanhan se olis mennyt, kun eihän me naimisiin mennessä edes kanneta enää suvun sukunimeä.. et silleen meidän suvussa ajatellaan)
Serkku on lapseton ja perheetön, eikä henellä ole siskoja tai veljiä, eikä muita lähisukua, lukuunottamatta sairasta äitiään. Jos serkulle tapahtuu jotain, voinko vaatia jotain sisaruksilleni ja itselleni jotain tuosta serkulle menneestä perinnöstä, joka on aiemmin kuulunut isovanhemmille.
En todellakaan suunnittele tai rakenna elämääni sen varaan, mutta mielenkiinnosta olis kiva tietää. Ja kyse ei ole mistään katkeruudesta tai vihasta, serkku on ihan kiva tyyppi, enkä kiukuttele hänelle siitä että suku on sovinistinen, hän ei sitä ole.
Lakimies/AP kirjoitti:
Bob Loblaw kirjoitti:
Heikki Lampela haluaisi kuulemma vielä joskus oikeusministeriksi. Onko hänen haaveensa realistinen?
Kysymys on jaoteltavissa kahteen osaan. A) onko Lampela lain mukaan sopiva ministerin tehtävään (ts. täyttääkö kelpoisuusehdot)
Vastaukseni: en lähde spekuloimaan, koska en ole politiikan tutkija tai muutenkaan tällaisesta pelistä kiinnostunut.
Lopuksi vielä, että en tunne kovinkaan hyvin valtionsääntöoikeutta, jonka alle A kohta kuuluu
Ketju voidaan sulkea, jos vastaukset ovat tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten saan rahani piiloon Suomen viranomaisilta. Riittääkö siirto Ruotsiin tai Viroon vai pitääkö tili olla kauempana?
Jokaisen suomessa asuvan tulee hoitaa suomen lain mukaiset velvollisuudet.. Jos olet sitä mieltä, että suomi on paska maa suosittelen, että pakkaat laukkuis ja rahasi ja poistut maasta niin, ettei sinun tarvitse rahoijasi varisnaisesti "piilotella".. Muistaakseni yleinen verovellvollisuus suomessa päättyy kun olet asunut suomen ulkopuolella 5 vuotta...
Minut on adoptoitu vuonna 1964. Tulenko perimään biologisen äitini? Ja miten tästä sitten aikanaan minulle/perikunnalle ilmoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Lakimies/AP kirjoitti:
Bob Loblaw kirjoitti:
Ketju voidaan sulkea, jos vastaukset ovat tällaisia.
Allekirjoittaneelle ketjun sulkeminen olisi henkilökohtaisesti todella kova paikka. Rukoilen, ettei ketjua suljeta.
Sulla pukkaa kirotusvirhettä senverran paljon, että ei taida yliopistotutkintoa olla?
Oletetaan että olisin saanut tuomion vaikka 10 vuotta sitten. Olen kokenut että asiassa on tuomittu vaillinaisin todistein. Onko minun mahdollista "avata" juttua uudelleen ja saattaa tapaus uuteen käsittelyyn, jossa odotettavissa olevana lopputuloksena maineeni puhdistuisi ja saisin elämäni takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen suomessa asuvan tulee hoitaa suomen lain mukaiset velvollisuudet.. Jos olet sitä mieltä, että suomi on paska maa suosittelen, että pakkaat laukkuis ja rahasi ja poistut maasta niin, ettei sinun tarvitse rahoijasi varisnaisesti "piilotella".. Muistaakseni yleinen verovellvollisuus suomessa päättyy kun olet asunut suomen ulkopuolella 5 vuotta...
Suomi on maailman paras maa. Minulla on vaan kalliisti hoidettava vakava sairaus, joka syö omaisuuteni. Rahojen vienti matkalaukussa on kiellettyä ja riskaabelia. Ajattelin tilisiirtoa ulkomaiseen pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minut on adoptoitu vuonna 1964. Tulenko perimään biologisen äitini? Ja miten tästä sitten aikanaan minulle/perikunnalle ilmoitetaan?
Veden jakajana on 1980 tehty lakimuutos, ennen tuota ajankohtaa tehdyt adoptiot ovat ns heikkoja adoptioita. Heikko adoptio tarkoittaa mm. sitä, ettei perintöoikeus suhteessa biologisiin vanhempiin katkea. Vastaani ei ole koskaan tullut tällaista tilannetta. Mutta kuvittelisi, että sinut pitäisi kutusa perukirjoitukseen ja muihin tilaisuuksiin aivan samalla tavoin kuin muutkin kuolinpesän osakkaat. Perukirjoitukseen liitettäväistä virkatodistuksista pitäisi käydä ilmi se, että perinnönjättäjällä on myös tällainen lapsi (eli siis sinä) joka on sittemmin adoptotiu.. Ja näin sinun olemassaolosi pitäisi tulla myös muiden perillisten tietoon (jos se siis ei ennestään ole)... Toki viistainta on, että olet itse aktiivinen asiassa (jos mahdollista), ettei sinua vahingossa tai "vahingossa" perintöasioissa sivuuteta.
Vierailija kirjoitti:
Sulla pukkaa kirotusvirhettä senverran paljon, että ei taida yliopistotutkintoa olla?
Tiedän, että pukkaa, töissä automaatti tarkistuksesta on minulle valtava apu... Joudun myös oikolukemaan teksitini huolella läpi ennen kuin painan enter. Tänne kirjoitettaessa en jaksa ruveta korjailmaan kirjoitusvirheitä.. Meinasin tuohon aloitukseen jo mainita tästä, koska arvasin, että tämä herättää kummastusta.. Pyydäm, että arvioitte ammattitaitoani vastauksien sisällön perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman paras maa. Minulla on vaan kalliisti hoidettava vakava sairaus, joka syö omaisuuteni. Rahojen vienti matkalaukussa on kiellettyä ja riskaabelia. Ajattelin tilisiirtoa ulkomaiseen pankkiin.
No jos lain mukaan sinun tulee itsekkin osallistua hoitokustannuksiin omaisuudellasi, niin etkö vain voisi hyväksyä tuota etkä ruveta kiemurtelemaan... Itse olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla (ja sääntöjen mukaan) tai maasta ulos. En hyväksy sitä, että henkilö haluaa valita hyvinvointiyhteiskunnan palvelut ja veroparatiisimaan verotuksen. Asia minun osaltani loppuun käsitelty.
Pyydäm, että arvioitte ammattitaitoani vastauksien sisällön perusteella
Heikolta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että olisin saanut tuomion vaikka 10 vuotta sitten. Olen kokenut että asiassa on tuomittu vaillinaisin todistein. Onko minun mahdollista "avata" juttua uudelleen ja saattaa tapaus uuteen käsittelyyn, jossa odotettavissa olevana lopputuloksena maineeni puhdistuisi ja saisin elämäni takaisin?
Kyseeseen voisi tulla ns ylimääräinen muutoksenhaku, tässäkohtaa tuomion purkaminen. En ole koskaan hakenut tuomion purkua, mutta muistaakeni sitä haetaan korkeimmalta oikedelta. Korostan, että kyseessä on TODELLA poikeuksellinen menettely ja hyväksymis raja on varmasti todella korkealla. Tuomion purkamisesta on säännös oikeudenkäymiskaaren 31 luvun 8 §:ssä. Tapaukseen soveltuisi lähinnä pykälän 3 kohta.
Lainvoiman saanut rikostuomio voidaan syytetyn eduksi purkaa jos "3) jos vedotaan seikkaan tai todisteeseen, jota ei aikaisemmin ole esitetty, ja sen esittäminen todennäköisesti olisi johtanut syytetyn vapauttamiseen tai siihen, että rikokseen olisi ollut sovellettava lievempiä rangaistussäännöksiä, tahi on erittäin painavia syitä, katsoen siihen mihin näin vedotaan ja mitä muutoin käy ilmi, saattaa uudelleen tutkittavaksi kysymys, onko syytetty tehnyt sen rikollisen teon, joka on luettu hänen syykseen; tai"
Muistaakseni tuomion purkamiselle ei ole mitään aikarajaa, eli se voi perjaatteessa tulla kyseeseen vaikka 50 vuoden päästä. Tämä siis vain muistikuvani
Onko asianajajien tarkoitus kusta käräjäoikeus että pääsee vetämään hillot hovistakin?
Vastaisitko tähän, kiitos? http://www.vauva.fi/keskustelu/2561451/lapseni_kuva_somessa?changed=146…
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan serkku peri kokonaisuudessaan isovanhemmat, me muut sisarukset emme saaneet mitään. (yhtä lailla oltiin tekemisissä isovanhempien kanssa, mutta kun ollaan tyttöjä.. niin... eihän me sen takia mitään saatu, hukkaanhan se olis mennyt, kun eihän me naimisiin mennessä edes kanneta enää suvun sukunimeä.. et silleen meidän suvussa ajatellaan)
Serkku on lapseton ja perheetön, eikä henellä ole siskoja tai veljiä, eikä muita lähisukua, lukuunottamatta sairasta äitiään. Jos serkulle tapahtuu jotain, voinko vaatia jotain sisaruksilleni ja itselleni jotain tuosta serkulle menneestä perinnöstä, joka on aiemmin kuulunut isovanhemmille.
En todellakaan suunnittele tai rakenna elämääni sen varaan, mutta mielenkiinnosta olis kiva tietää. Ja kyse ei ole mistään katkeruudesta tai vihasta, serkku on ihan kiva tyyppi, enkä kiukuttele hänelle siitä että suku on sovinistinen, hän ei sitä ole.
En ole ihan varma ymmärsinkö oikein, Siis oli isovanhemmat jotka jättivät perintöä, joka meni yhdelle serkukselle ts. sinun sedä/enon, tädin lapselle.
Perinntöoikeus jaotellaan ns parenteelijärjestelmällä: 1parenteeli (tässä parenteelissa lakiosa) Lapset ja näiden lapset
2 parenteeli, omat vanhemmat ja näidenlapset (tässä ryhmässä sijaantulo oikeus on myös rajaton, eli jos sukulaisia on kuollut, niin perintö voi mennä esim tällaisen ketjun Kuolleen äidinkautta, kuolleelle sisokolle, kuolleen siskon kautta, siskon lapselle ja näin lopulta perillinen onkin siskon lapsi
3. parenteeli isovnahemmat ja niiden lapset (tässä sijantulo-oikeus pysähtyy isovanhemien lapsiin ts. etäisimmät perilliset ovat Sedät, tädit ja enot) SERKUT eivät peri toisiaan.
Jos perillisiä ei ole eikä testmenttiä ole tehty on suomen valtio perillinen.
Eli jos tällä perineellä serkulla on vanhemmat elossa he perivät, jos vanhemmat ovat kuolleet, mutta hänellä on sisari he perivät.
Vastaus voi olla vähän sekava, mutta perintökuviot eivät ole aina niin helppotajuisia