Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Jopa tällainen saattaa olla harmillista: Olen ollut kerran häissä, joissa oli "liian lyhyt" vihkiminen kirkossa. Hääpari marssi alttarille, pappi vihki ja siinä se sitten olikin pääosin.
Vieraat eivät edes ennättäneet tunnelmaan mukaan tai paremminkin mitään tunnelmaa ei edes ennättänyt syntyä, joka kuitenkin on mielestäni vieraille se pääasia. Että saa nauttia, fiilistellä mukana, elää ja eläytyä toisten onneen ja iloon, siitähän koko juhla alkaa. Ja kirkkovihkiminen on se häiden juhlavin, sielukkain ja hienoin osuus.
Olen aina ajatellut että olen vain vieras ja että ne juhlat ei ole tehty juuri minua varten joten joka hääjuhlissa olen viihtynyt. Hääjuhlat ovat olleet hääparin mieleiseksi tehtyjä ja se on pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Se, että tunnet hääparin, oman puolison ja 2 muuta.
Olin puolisoni ystävien häissä, enkä tiennyt juuri ketään. Puolisoni taas tunsi väkeä ja jutteli mukavia heidän kanssaan. Itselleni tuli erittäin tyhmä olo, kun seisoin vain hiljaa vieressä (olen ujo uusia ihmisiä kohtaan)
Puolisosi olisi voinut tuossa tilanteessa enemmän ottaa sinua mukaan keskusteluun. Hääpari ei voi ujoudellesi mitään eikä sille, ettet tunne ketään.
Snobimaiset ns. "pönötyshäät" ehdottomasti karseimmat. Istumapaikkoja ei voinut itse valita vaan jouduit ventovieraiden viereen jne, introvertin kauhistus. Jätän mielelläni kaikki häät jatkossa väliin jos mene on näin pimeetä.
Hääpaikka ja logistiikka on vieraille ehkä se keskeisin asia häissä ja vaikuttaa ehkä eniten osallistumispäätökseen, joten harkitkaa hyvät ihmiset avoimin mielin myös niitä asuinpaikkanne keskustoissa tai välittömässä läheisyydessä sijaitsevia juhlapaikkoja! Ja onko häissä välttämätöntä kasata se pakka omista ruoista, juomista, askarteluista ym silpusta, tulisiko jopa halvemmaksi pitää ne kemut ihan ravintolassa? On todella ärsyttävää miettiä kyydityksiä ja majoituksia jostain hevonp*rseestä, etenkin jos hääpari itse asuu tyyliin espoossa(?!).
Olen ollut monissa häissä, valtaosa jossain maalaismiljöössä, ja ainoastaan yksissä oli mietitty vieraiden (ilmainen!) kuljetus kirkolta hääpaikalle. Ankein kokemus oli yksissä häissä, kun selvisi että morsiamen mummolle ei ollut järjestetty mitään kuljetusta pois hääpaikalta hotellille, ja päädyin sitten itse kuljettamaan mummelin pois klo 21. Hääpari kyllä pyyteli palaamaan takaisin hääpaikalle, mutta en todellakaan palannut (matka n. 20km hotellilta). Taksia ei saanut, ilmeisesti pikkukylässä ei ollut halukkaita kuljettajia siihen aikaan. En sitten tiedä miten hääpari lähipiireineen poistui hääpaikalta, ehkä kyydit oli tilattu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
EN OLE ÄÄRIVEGAANIPELLE kirjoitti:
Karseinta on parin tunnin odotus kylmässä ulkona ilman mitään tarjoilua ja toiseksi karseinta on, kun huomaat, että tarjolla ruokapöydässä on vain jotain pinaattipalleroita ja tofusta tehtyä 'lihaa', koska hääpari on jotain äärivegaaneja. Kahvin kanssa luonnollisesti kauramaitoa ja juureskakkua.
Vieraat eivät yleensä ole vegaaneja.
Uskomatonta typeryyttä järjestävältä taholta....ja toistuu rippi-, YO- ym. juhlissa.
En näe mitään syytä, miksi hääparin pitäisi tukea lihateollisuutta vieraiden takia, jos se ei omaan arvomaailmaan sovi. Osaava pitopalvelu loihtii kyllä vegaanimenustakin myös lihansyöjällekin maistuvan. Niitä on vain valitettavan harvassa, monilla ammattilaisilla käsitys kasvisruuasta on jäänyt 90-luvun juuresmössöpihveihin. En itsekään söisi jotain pinaattipalleroita tai juureskakkua.
Tekee juu, sitä ainaista soijamyrkkyä tunkevat joka paikkaan. Ei tule mieleen, että moni ei sitä edes saa syödä! Rehut ja hyvinä sellaisinaan, miksi sitä skeidaa pitää tunkea joka paikkaan?? Ja ei, itse en mene vegaanihäihin.
Kaikki suomalaiset juhlat on hirveitä pönötysperinteineen. Venäläiset hautajaiset on iloisemmat kuin suomalaiset häät.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ajatellut että olen vain vieras ja että ne juhlat ei ole tehty juuri minua varten joten joka hääjuhlissa olen viihtynyt. Hääjuhlat ovat olleet hääparin mieleiseksi tehtyjä ja se on pääasia.
VAIN VIERAS?
Häät on häät juuri siksi, että siellä on vieraita.
Ilman häävieraita ei edes olisi mitään häitä.
Vieraat nimenomaan tarvitaan ja kyllä heidän viihtyvyytensä on tärkeä asia. Häät järjestetään juuri vieraita varten. Muussa tapauksessahan pari voi juhlia keskenään, jos vieraat on sivuseikka.
Aikataulutuksen epäonnistuminen tai totaalinen puuttuminen. Häiden juontajana / "kuuluttajana" toimiva joutuu jatkuvasti kyselemään että mitä seuraavaksi tapahtuu ja vieraat odottaa ja odottaa. Ohjelmat ei ole valmiita silloin kun pitäisi. Ruoka ei ole valmiina silloin kun luultiin. Siinä sitten joku painaa hiki päässää ees taas ja yrittää jotenkin pitää tunnelmaa yllä.
Huonotasoiset ohjelmat. Pikkulasten liian pitkät ohjelmat jotka naurattaa vain isovanhempia. Hääparin nöyryyttämiset tai typerät leikit. Vitsit pelkkiä pienen porukan sisäpiirivitsejä jne. Ohjelmat pitäisi tarkastaa ja suunnitella kunnolla etukäteen ja päästää lavalle vain ne parhaimmat.
Tekniikkaa ei ole tarkastettu etukäteen. Mikrofonit ei toimi tai ääni kiertää. Musiikit ei lähde soimaan ja jokaisen ohjelman alku menee sähläämiseksi.
Juhlatilassa on liian kuuma. Vanha työväentalo kesähelteellä ja ilma ei vaihdu. Että jos ei jotain siirrettävää jäähdytintä hommaa niin ainakin kunnon tuulettimet!
Vierailija kirjoitti:
Snobimaiset ns. "pönötyshäät" ehdottomasti karseimmat. Istumapaikkoja ei voinut itse valita vaan jouduit ventovieraiden viereen jne, introvertin kauhistus. Jätän mielelläni kaikki häät jatkossa väliin jos mene on näin pimeetä.
No morjes! Plaseerausko ne pönötyshäät tekee? Jos on noin juntti niin kannattaa kyllä tosiaan jättää häät väliin.
Exän kaveritkin häissä kirjoitti:
Häissä oli vaimoni ex miehen paras kaveri vaimonsa kanssa. Kysyin vastavihityltä vaimoltani, että kuka on toi pari, joka näyttää olevan naama norsunv*tulla? Tähän vaimoni, se on Jussin (vaimon ex) paras kaveri ja hänen vaimo.
Tuli jännä tunne, ettei tämä liitto kestä pitkään ja oikeassa olin.
Niin tämäkö oli jokin tapaus, josta häitä suunnittelevan pitäisi ottaa opiksi?
Älkää kutsuko ex-ienne parhaita kavereita puolisoineen, koska he eroavat kuitenkin...?
Vierailija kirjoitti:
Se, että tunnet hääparin, oman puolison ja 2 muuta.
Olin puolisoni ystävien häissä, enkä tiennyt juuri ketään. Puolisoni taas tunsi väkeä ja jutteli mukavia heidän kanssaan. Itselleni tuli erittäin tyhmä olo, kun seisoin vain hiljaa vieressä (olen ujo uusia ihmisiä kohtaan)
Minkä virheen tuossa häät järjestäneet ihmiset sitten teki?
Vierailija kirjoitti:
Jopa tällainen saattaa olla harmillista: Olen ollut kerran häissä, joissa oli "liian lyhyt" vihkiminen kirkossa. Hääpari marssi alttarille, pappi vihki ja siinä se sitten olikin pääosin.
Vieraat eivät edes ennättäneet tunnelmaan mukaan tai paremminkin mitään tunnelmaa ei edes ennättänyt syntyä, joka kuitenkin on mielestäni vieraille se pääasia. Että saa nauttia, fiilistellä mukana, elää ja eläytyä toisten onneen ja iloon, siitähän koko juhla alkaa. Ja kirkkovihkiminen on se häiden juhlavin, sielukkain ja hienoin osuus.
Jukoliste, siinäpä olis ollut häät minun tyyliini vieraana! Homma pois alta kuleksimasta ilman jaaritteluja.
Vierailija kirjoitti:
Kun morsiamen persu-isä piti puheen, jossa sheimasi sulhasta isyysvapaan pitämisestä.
Luulet vaan. Millä tavalla tämä persuihin liittyy, kysyy isyysvapaalla oleva persu.
Olen ollut häissä, joissa ainoa alkoholiton juotava oli vesi. Oli todella kuuma heinäkuun päivä/ilta eikä juhlatiloissa ollut minkäänlaista ilmastointia tai tuuletusta. Kun vesi alkoi tulla korvista ulos, keksittiin sitten parin muun vieraan kanssa, että lähellä on kioski, josta voidaan hakea juotavaa. Yllätys, yllätys, kioski meni juuri kiinni, kun pääsimme sinne.
Samoissa häissä ruoka loppui kesken, ja morsian oli juovuksissa jo alttarille kävellessä ja kuskattiin sitten alkuillasta pois juhlista, sammui kuulema.
Pönötys, liian pitkät puheet, typerät leikit.
Ei kukaan jaksa kuunnella niitä ja tuntee vain myötähäpeää leikeistä. Samoin erilaiset esitykset, jotka ovat vain pitkästyttäviä.
Bändin sijaan kannattaa säästää rahaa ja palkata hyvä DJ ja hyvä saskofonisti Jimmy Sax -tyyliin, jos välttämättä haluaa live musaa ja kunnon bileet:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan jaksa kuunnella niitä ja tuntee vain myötähäpeää leikeistä. Samoin erilaiset esitykset, jotka ovat vain pitkästyttäviä.
Bändin sijaan kannattaa säästää rahaa ja palkata hyvä DJ ja hyvä saskofonisti Jimmy Sax -tyyliin, jos välttämättä haluaa live musaa ja kunnon bileet:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
youtu be / bsBbXTyvkeE
tämä ei nähtävästi pidä yt -linkeistä
Älkää kutsuko häihinne ihmisiä, joiden kanssa ette ole ettekä tule olemaan tekemisissä. Eivät ne teidän häät niin mahtava tapahtuma kenellekään ole, että sinne kannattaisi joku muutaman kerran tavattu pikkuserku tai lapsuudenystävä 20 vuoden takaa vaivata. Se on vain kiusaannuttavaa. Hääkutsusta kun on niin epämukavaa kieltäytyäkin.
Heittäkää roskiin ne iänikuiset sukkanauhan kaivamiset ja morsiamen ryöstöt. Erittäin vaivaannuttavaa.
Panostakaa koristeluihin, persoonallisiin yksityiskohtiin. On kiva, että häissä on jotain katseltavaa.
Järkätkää leikkien tilalta esityksiä, joita oikeasti katsoo ja kuuntelee ilokseen.
Tarjotkaa monipuolinen noutopöytä. Ruokaisia maukkaita salaatteja, hyvin valmistettua kalaa ja kasviksia. Miettikää, mitä itse söisitte mieluusti juhlissa vieraana. Tehkää kunnon budjetti, ennen kuin alatte lähettää kutsuja. Tinkikää kutsuttavien määrästä ennemmin kuin juhlan laadusta.