Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Ankeinta on ollut se, kun jouduin istumaan jämäpöydässä, jossa oli vain minulle tuntemattomia ihmisiä. Olimme niin kaukaisessa nurkassa, ettei ohjelmasta nähnyt mitään.
Juhlatila oli tungettu niin täyteen pöytiä, että oli melkein mahdotonta nousta omalta paikaltaan ilman että viisi ihmistä joutui myös nousemaan.
Oli ahdasta, tukalaa ja tylsää.
Tuo odottelu ilman ohjelmaa, ruokaa ja juomaa on kaikkein pahinta. Jos hääpari haluaa mennä valokuviin heti vihkimisen jälkeen, olisi kohteliasta järjestää vieraille jotain juhlapaikalle. Tai kutsuun voisi laittaa tarkan kellonajan siitä, milloin juhla alkaa ja antaa vaikka jotain pientä listaa esim. kahviloista tms. joissa viettää aikaa hääpaikkakunnalla sen sijaan että odottelisi juhlapaikalla tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla vain lukemaan ketjua, mutta kerronpa oman mielipiteeni tänne samalla.
Se oli suoraan sanottuna p*rseestä, kun saimme kutsun lapsettomiin häihin. Kyse oli vieläpä siskoni häistä, hän (silloin vielä) lapsettomana halusi lapsettomat häät ja ne myös sai - ilman perheeni osallistumista. Itsekästä ja lapsellista juurikin, jos ajattelee lasten "pilaavan" häät. Tuskinpa jäimme mistään välistä.
Onneksi voi äänestää jaloin!
Oon ollut häissä joissa lapset pilaa häät. Tai vanhemmathan ne on, mutta asian voi ratkaista vain pitämällä lapsettomat häät. Esim sukulaisen häät, pariskunta antoi noin kolmevuotiaan tyttärensä juoksennella koko vihkimisen ajan ympäri kirkkoa. Kukaan ei kuullut mitä pappi sanoi koska lapsen juoksuäänet kaikuivat niin pahasti kirkossa. Vihkimisen jälkeen morsiamen äiti itki eikä onnesta.
Olen nöhnyt kutsuja, joissa on lukenut jotensakin näin:
"Lapset ovat tervetulleita, mutta toivomme kuitenkin, että pienimpien kohdalla vanhemmat käyttävät harkintaa ja kunnioittavat toivetta hiljaisuudesta vihkikirkossa. "
Jotenkin muotoiltiin myös siten, että otattehan lasten kabssa huomioon, että ruokailu alkaa vasta klo jotakin.
Minusta se oli perusteltua ja asiallista.
Moni unohtaa, että pienten lasten vanhemmat eivät usein pääse häihin, jos lapsia ei voi tuoda, kun kaikki sukulausetkin on niissä häissä ja aivan pieniä ei voi edes jättää
Äudistä eroon (imetys).
Minusta todellakin on niin, että jos lapsi kirkuu kirkossa, jompikumpi vanhemmista vie HETI lapsen ulos. Yksi rääkäisy kestetään, ehkä kaksi, mutta sen jäljeen viedään jo lapsi pois, ellei rauhoitu. MITÄÄN juoksentelua ei kirkossa YHTÄÄN. Olen itse kahden pienen laosen äiti ja tämä on linjani muissakin juhlissa ja tapahtumissa. Niiden eteen on aina nähty vaivaa ja laitettu rahaa, vanhemmuus ei oikeuta niiden pilaamista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo odottelu ilman ohjelmaa, ruokaa ja juomaa on kaikkein pahinta. Jos hääpari haluaa mennä valokuviin heti vihkimisen jälkeen, olisi kohteliasta järjestää vieraille jotain juhlapaikalle. Tai kutsuun voisi laittaa tarkan kellonajan siitä, milloin juhla alkaa ja antaa vaikka jotain pientä listaa esim. kahviloista tms. joissa viettää aikaa hääpaikkakunnalla sen sijaan että odottelisi juhlapaikalla tekemättä mitään.
Juuri tuo tieto etukäteen helpottausi paljon.
Sen ymmärtää, että kuvat halutaan mutta parin on pohdittava vierauden nälkää, janoa, vessatarpeita, istumaan jalämmitettyyn tilaan pääsemistä.
Ihan mielellään voisi piipahtaa vaikka pikaruoalla tai kahvilassa, kun tietäisi aikataulun ja realiteetit ja kenties muutenkin jaloitella vaikka Helsingissä, jonne tultu häitä varten.
Kuules kun se ei ole katkeraa että joku sanoo täällä suoraan kaikkien puolesta sen, mitä ei voi näille bridezilloille tai edes omille rakkailleen tietenkään sanoa.
Päinvastoin olen kohtelias, kiva ja kannustava. Osaan kyllä näytellä osani. Sanonpahan vaan että kyllä häät ovat tosi perse.ees.tä muille kuin hääparille itselleen.
Ne vaan on pakko lusia mutta kun kysytään niin en tasan ala hymistelemään. Ihan kauheita häitä, pikkutuhmia ja typeriä lapsellisia ohjelmanumeroita, rumien ihmisten rumia hääluukkeja pakko kehua ja hyi niitä tyylittömiä seuraintaloja ja hiihtomajoja ja navettoja.
Mulle on ihan sama mitä joku on mieltä minun mielipiteestä netissä. Mutta jos edes yhdet kamalat häät saisi estettyä niin olisipa hyvä. Ketään ei sitä anoppia lukuunottamatta kiinnosta ja usein kaikesta huokuu se kännäyksen himo ja rahankeruu.
Mitä enemmän ajattelen, sitä enemmän inhoan suomalaisia junttihäitä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävimpiä kokemuksia on olleet ruoan loppuminen.
Ruoka oli varattu ihan liian vähän. Kohteliammille ei jäänyt ruokaa ja oli todella kova nälkä.
Jos saa ehdottaa, niin älkää menkö nälkäisinä häihin, sukujuhliin yhtään mihinkään niistä tai kylään vaikka mitä tarjoiluja on luvattu.
Syökää hyvin ennen juhliin menoa. Esim. häissä menee helposti tuntitolkulla ennen tarjoilua ja ahneimmat isoruokaiset syövät muillekin tarkoitetut ruoat. Pitopalvelu laskee normaalit annokset/pää. Kohteliaat ottavat vain pikkuisen. Siksi syökää ennen juhlia.
Kylmälaukkuun mukaan nakkeja, lihiksiä, sinappia, maitoa tai piimää.
Juhlapaikalla voi mikrossa lämmittää sitten ne lihikset.
Myös kutsusta kieltäytyminen on ymmärrettävä.
Opiskeluaikana tuli ystävän hääkutsu sukunsa seudulle toiselle puolelle Suomea, jonne minulla ei ole muuta asiaa eikö mitään yhteyksiä.
Oli gradukesö, valmistuminen syksyllö, ei työpaikkaa, koska halusin saada gradun tiiviisti opintotuella valmiiksi, tein sitäkokopäivötoimisesti, minkä ystävä tiesi. Rahatilanteeni oli siis varsin niukka, eikä minulla olevauraita vanhempia, joilta voi pyytää rahaa.
Olisi pitänyt maksaa matkat sinne ja mieluiten kaksi yöpymistä, ehdottomasti ainakin yksi. Sitten lahja, juhlavaatteet ja kengät. Ei, minulla ei köyhönä opiskelijana olut mitään tarvetta asiallisille juhlavaatteille, muutama partyvaate oli, joilla ei todella häihin voisu mennä.
Tämä oli ennen sosiaalista mediaa ja nettikirppareita, uffista ei löytynyt mitään. Eikä ole vaikka siskoa tai samankokoista ystävää, jolta lainata. Rahani menivät ihan tiukasti muutenkin vuokraan, laskuihin ja ruokaan, nipinnapin riittivät. Aika olimyös budjetoitu siihen graduun, mutta siitä olisi voinut joustaa. Meikin ja juhlakamoauksen olisin voinut tehdä itse.
Ei vaan mitenkään ollut rahaa matkoihin, yöpymisiin (mitään majoitusmahfollisuutta kutsuun ei sisältynyt), lahjaan, asuun ja kenkiin. Ei voi mennä farkuissa ja lenkkareissa häihin.
Kieltäydyin ajoissa, kovasti pahoitellen. Morsian, vauraan perheen tytär, ei käsittänyt lainkaan. Tarvittava summa oli enemmän kuin kuukausikuluni. Ei voi vaatia, että olen kyumauden syömättä ja asun kuunauden kadulla vuokrattuani soluhuoneenu jollekin kuukaudeksi, että pääsen häihin.
Jos häöt olisi olleet Helsingissä, olisi onnistunut jotenkin. Morsian suuttui. No, valmistuin syksyllä ja sain ensin hyvä harjoittelupaikan ja myöhrmmin alani töitä. Seuraavana kesänä olisi ollut varaa, muttei siitäkään ollut siinä lama-aikana takeita.
En vaan pystynyt.
Vinkki taaperoiden vanhemmille jos ei ole itselle tullut mieleen. Menkää heti aluksi tai toinen vanhemmista siirtyy levottomuuden alkaessa lehterille istumaan. Kerrankin olin lehterillä lapsen kanssa ja siellä oli lisäkseni joku isä oman lapsensa kanssa. Taaperot kiipeili hiki päässä penkeillä samalla kun pystyimme suht rauhassa seuraamaan tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kuules kun se ei ole katkeraa että joku sanoo täällä suoraan kaikkien puolesta sen, mitä ei voi näille bridezilloille tai edes omille rakkailleen tietenkään sanoa.
Päinvastoin olen kohtelias, kiva ja kannustava. Osaan kyllä näytellä osani. Sanonpahan vaan että kyllä häät ovat tosi perse.ees.tä muille kuin hääparille itselleen.
Ne vaan on pakko lusia mutta kun kysytään niin en tasan ala hymistelemään. Ihan kauheita häitä, pikkutuhmia ja typeriä lapsellisia ohjelmanumeroita, rumien ihmisten rumia hääluukkeja pakko kehua ja hyi niitä tyylittömiä seuraintaloja ja hiihtomajoja ja navettoja.
Mulle on ihan sama mitä joku on mieltä minun mielipiteestä netissä. Mutta jos edes yhdet kamalat häät saisi estettyä niin olisipa hyvä. Ketään ei sitä anoppia lukuunottamatta kiinnosta ja usein kaikesta huokuu se kännäyksen himo ja rahankeruu.
No tosi ikävää.
Itse en ole ollut tuollaisiasa häissä kertaakaan. Yhtäkään itsekästä morsianta myöskäön tunne
Olen nauttinut kaikissa 7 häissä, joihin minut on kutsuttu, oikein mukavia muistoja sekä parilla itsellään että vierailla.
Yhdet näistä häistä oli jöttisuuret, kaikki muut 50-100 hengen häitä eli tunnelmaa, ei liikaa jonoja, ei känniääliöitä.
Ihan älytöntä yrittää väittöö, että kaikilla on kurjaa häissä. Tai että papit vihaavat häitä. Se on heidän työtään, saavat palkkansa siitä ja tietävöt alalle lähtiessään, että kuuluu toimenkuvaan. Eivät he siellä koko iltaa istu, jos edess juhlapaikalle tulevat, usein eivät.
Tunnen kaksi pappia suht hyvin. Kumpikin rakastaa ihmisten kanssa olemista ja pitävät juhlapöytien tarjoilua kivana etuna työssään.
Puhu vain omasta puolestasu ja opetteöe kieltäytymään kutsusta, jos tuolta tuntuu.
Olin viime kesänä sukulaisen häissä. Hääpaikkana juuri tällainen "kartano" missä on paljon pieniä huoneita. Hääpari istui suurimmassa kavereiden kanssa, jopa sulhasen vanhemmat oli laitettu (eri!) huoneisiin istumaan. Tuntemattomat ihmiset ahdettuna pikkuhuoneisiin, ei mitään kosketusta hääpäriin tai mitä tapahtui. Jopa ruokaa hakemaan sai mennä tietyssä järjestyksessä, kaasot vahtivat huoneiden oville ettei kukaan mennyt "väärään aikaan", ja estivät ruuanhakumatkalla menemästä päähuoneeseen.
Minut oli laitettu "kiintiösukulaisena" pöytään missä kaikki muut olivat hääparin kavereita. Nämä kaverit eivät kai olleet sisäpiiriä koska heidät oli tungettu sivuhuoneeseen. Onneksi oltiin kaikki puheliaita. Mutta homma lähti purkautumaan kun joku uskalsi sanoa ääneen, että onpa perseestä kun meidät on laitettu pönöttämään tänne ulkopuolisina. Päätettiin, että osataan sitä pitää hauskaa näinkin. Laitettiin bileet pystyyn sivuhuoneeseen. Käytiin mm. keikkaamassa ruokapöydästä pari tyhjää mehukannua ja niihin juomapöydästä boolia, pari viinipulloa ja muita juomia. Oman baarin lisäksi meillä oli mm. oma Spotify-soittolista, omat hääleikit ja illan päätteeksi tilattiin kännipäissämme koko porukalle pizzat iltapalaksi. Oli muuten hauskat häät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tosi ikävää.
Itse en ole ollut tuollaisiasa häissä kertaakaan. Yhtäkään itsekästä morsianta myöskäön tunne
Olen nauttinut kaikissa 7 häissä, joihin minut on kutsuttu, oikein mukavia muistoja sekä parilla itsellään että vierailla.
Yhdet näistä häistä oli jöttisuuret, kaikki muut 50-100 hengen häitä eli tunnelmaa, ei liikaa jonoja, ei känniääliöitä.
Ihan älytöntä yrittää väittöö, että kaikilla on kurjaa häissä. Tai että papit vihaavat häitä. Se on heidän työtään, saavat palkkansa siitä ja tietävöt alalle lähtiessään, että kuuluu toimenkuvaan. Eivät he siellä koko iltaa istu, jos edess juhlapaikalle tulevat, usein eivät.
Tunnen kaksi pappia suht hyvin. Kumpikin rakastaa ihmisten kanssa olemista ja pitävät juhlapöytien tarjoilua kivana etuna työssään.
Puhu vain omasta puolestasu ja opetteöe kieltäytymään kutsusta, jos tuolta tuntuu.
Kyllä ja älytöntä myös väittää, että häät "on vaan pakko lusia läpi". Ei mitenkään ole. Ei kukasn halya, että tulet paikalle kärsimään.
Itse olen mielelläni matkustanut kahdestikin ulkomaille ystävön häihin. Kerran Englantiin ja kerran Unkariin ja Suomesaa kayemnas pari kertaa.
Opiskeluaikana ei olisu ollut minulkakaan varaa, mutta työelämässä on. Siitä tehty laajempi lomavikonloppu sitten, mukavaa ollut.
Osaan myös kieltäytyä. Kerran syynä oli muuttomme, kerran erityäin suuri työasiaseuraavalla viikolla, jota siis valmisteltu vuosi ja minulla nimenomaan siinä suuri päävastuu. Ei vain revennyt. Ei kaikki kutsutut aina pääse, etenkin jos kutsu tulee suht tiukalla aikataululla.
Itse olisin pahoillani, jis joku tulisi juhlaani "lusimaan" sen läpi. En oikein ymmärrä, millausia ihmissuhteita kirjoittajalla on. En toivoisi tuollaisia vieraita enkä menisi juhlaan, jos välitän juhlaparisra noin vähän.
Väitän, että useimmille hääkutsu on iloinen asia, jos oma terveys ja rahatilanne/aikataulu ovat kunnossa.
Suomalaiset häät. Oikein junttilaji! Mikä siinä on ettei aikuinen ihminen pysty olemaan muutamaa tuntia missään ilman että jotain syö tai juo? Ei ihme että kansasta suuri osa on hirveitä tankkeja ja sokerit koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla vain lukemaan ketjua, mutta kerronpa oman mielipiteeni tänne samalla.
Se oli suoraan sanottuna p*rseestä, kun saimme kutsun lapsettomiin häihin. Kyse oli vieläpä siskoni häistä, hän (silloin vielä) lapsettomana halusi lapsettomat häät ja ne myös sai - ilman perheeni osallistumista. Itsekästä ja lapsellista juurikin, jos ajattelee lasten "pilaavan" häät. Tuskinpa jäimme mistään välistä.
Oon ollut häissä joissa lapset pilaa häät. Tai vanhemmathan ne on, mutta asian voi ratkaista vain pitämällä lapsettomat häät. Esim sukulaisen häät, pariskunta antoi noin kolmevuotiaan tyttärensä juoksennella koko vihkimisen ajan ympäri kirkkoa. Kukaan ei kuullut mitä pappi sanoi koska lapsen juoksuäänet kaikuivat niin pahasti kirkossa. Vihkimisen jälkeen morsiamen äiti itki eikä onnesta.
Olen nöhnyt kutsuja, joissa on lukenut jotensakin näin:
"Lapset ovat tervetulleita, mutta toivomme kuitenkin, että pienimpien kohdalla vanhemmat käyttävät harkintaa ja kunnioittavat toivetta hiljaisuudesta vihkikirkossa. "
Jotenkin muotoiltiin myös siten, että otattehan lasten kabssa huomioon, että ruokailu alkaa vasta klo jotakin.
Minusta se oli perusteltua ja asiallista.
Moni unohtaa, että pienten lasten vanhemmat eivät usein pääse häihin, jos lapsia ei voi tuoda, kun kaikki sukulausetkin on niissä häissä ja aivan pieniä ei voi edes jättää
Äudistä eroon (imetys).Minusta todellakin on niin, että jos lapsi kirkuu kirkossa, jompikumpi vanhemmista vie HETI lapsen ulos. Yksi rääkäisy kestetään, ehkä kaksi, mutta sen jäljeen viedään jo lapsi pois, ellei rauhoitu. MITÄÄN juoksentelua ei kirkossa YHTÄÄN. Olen itse kahden pienen laosen äiti ja tämä on linjani muissakin juhlissa ja tapahtumissa. Niiden eteen on aina nähty vaivaa ja laitettu rahaa, vanhemmuus ei oikeuta niiden pilaamista.
Näin. On käsittämätöntä ja anteeksiantamatonta, että jotkut antavat kasteb pilata vihkimisen tai esim hautajaiset.
Kaikki ymmärrämme, että pieni lapsi ei isaa olla hiljaa tau paikallaan tai voi itkeä. Mutta silloin HETI TODELLAKIN se lapsi viedään ulos tai edes kirkon eteiseen.
Ja sama itse juhlissakin, vaikkei ihsn niin tiukasti. Se, että itsellä on pieni lapsi, ei tarkoita että kenenlään muun pitää joutua kuuntelemaan pirkään lapsen huutoa tai riehumista.
Itsellä vain yksi lapsu, toiaaalt olen tksinhuoltaja ja toimin näin. Missaan sitteb sen vihkimisen, mutta kyse ei olekaan minustavaan parin ainutkertausesta hetkesrä. En pääse paikalle ilman lastani, mutta en anna sen asian pilata kenenkään juhlaa!
Kutsussa luki :
VAIN miehet, lapset, nuoret ja mummot ovat tervetulleita.
Ja myös naiset, siinätapauksessa että hänen lähiomainen PITÄÄ NAISENSA KURISSA, arvosteluista ja kiukkuamiselta.
Naiset pilaavat aina hääjuhlat.
Jos ei tilaisuuden aikana, niin viimeistään jälkikäteen.
Naiset ovat kuin korppilauma haaskalla.
Olen samaa mieltä, on täysin mahdollista pitää lapset hiljaisina kirkollisissa menoissa sekä joka paikassa, missä tarpeen. Se vaatii kasvatusta, luottamusta ja hyvän kommunikaatioyhteyden lapseen. Myös arkijärkeä, ennakointia ja vastuuta vanhemmilta.
Lapsi ulos toisen vanhemman kanssa heti, jos kuitenkin tulee jokin hätä, useinkaan ei tule. Eikä lapsia ikinä opeteta siihen, että juoksentelu ympäriinsä tuollaisissa paikoissa olisi jokin optio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääleikit. Oli niitä sitten yksi tai useampi. Tai osallistuu niihin sitten vain morsiuspari taikka vieraat. Aina se on yhtä junttimaista, eikä enää yhtään tätä päivää. Tulee vain valtava myötähäpeä.
Parhaat häät joissa olen ollut, mennyt seuraavalla kaavalla: kirkko, juhlapaikalle, alkumaljat. Ruokapöytään, muutama puhe, kahvittelu, HYVIN pienimuotoinen morsiamen ryöstö, ja loppuillasta musiikkia ja maltillinen alkoholitarjoilu. Iltapala. Siinä sivussa kimpun ja sukkanauhan heitto.
Lisäksi sellaisissa häissä tullut oltua, jotka olivat kaksipäiväiset. Ensimmäisenä päivänä juhlat sukulaisille (eli juhlat maksatettiin) ruokana voileipäkakkua. Ja lisukkeena ruisleipää ja graavilohta. Eli ei lämmintä ruokaa lainkaan. Seuraavana päivänä sittem paremmat, ryyppybileet kavereille. Jes. Olen ollut 1vee synttäreilläkin, jossa oli paremmat tarjoilut! Oli jälkeenpäin vähän semmoiset fiilikset, että hyvimpä olisin voinut jättää välistä.
Kuinka yleistä on ettei häissä tarjoilla lämmintä ruokaa? En ole tällaisesta "tarjoilusta" kuullutkaan. Tää voisi olla mun kaltaiselle kulinaristille yksi pahimmista häämokista.
Mua ihmetytti suuresti yhden sukulaisen syntymäpäivä juhlat jonne ajettiin parin muun sukulaisen kanssa 300km . Paikalla oli kahvia ja kakkua mutta ei ollenkaan mitään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Perhe, jossa monta pikkulasta laitetaan viimeisiin pöytiin ja näin ollen pitää odottaa kauiten vuoroaan ruuan hakemiseen. Siinä nälkäisten kiukkuisten pikkuisten kanssa odottelu ei ollut kivaa. Melkein teki mieli antaa niille eväspatukat, mutta kun kerran hyvä ruoka tulossa niin pinnistelin jaksamaan nälkäisten lasten kiukkuamisen.
Ja sit siinä autoin lapsia syömään niin meni aika kauan, että pääsin ite hakemaan itselleni ruokaa. Kun vihdoin pääsi hakemaan niin muut vieraat haki jo toista tai kolmatta santsi annosta :D ja mä hain ekaa ja osa ruokalajeista oli jo loppunut.
Ymmärrän, että jos ei oo itellä lapsia niin tollasta ei ehkä tuu ajatelleeksi tai vaikka oliskin niin ei sitä kaikkea voi tajuta. Mut ainakin ite osaan tän kokemuksen myötä huomioda pikkulapsiperheet paremmin sit jos jotain isompia juhlia järjestän.
Ja sen opin, että vaikka häihin olis lapset tervetulleita niin noin pienien kanssa en enää lähde, oli kamala kokemus kaiken kaikkiaan :D yks pieni menisi mut kun on monta niin se vaan on sitä omien lasten kaitsemista eikä mihinkään seurusteluun tai ohjelmanumeroiden seuraamiseen oo aikaa.
Olisit nyt antanut nälkäkiukkuisille lapsille odottaessa ne välipalat. Ei ne lapset muista myöhemmin hienojen hääruokien makuvivahteita vaan sitä onko ollut kivaa vai kurjaa. Olisit ehkä päässyt itsekin syömään nopeammin. Ja omalla vastuullasi on huolehtia joku auttamaan lasten kanssa jos toinen vanhempi ei ole mukana, et voi odottaa hääparilta apua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääleikit. Oli niitä sitten yksi tai useampi. Tai osallistuu niihin sitten vain morsiuspari taikka vieraat. Aina se on yhtä junttimaista, eikä enää yhtään tätä päivää. Tulee vain valtava myötähäpeä.
Parhaat häät joissa olen ollut, mennyt seuraavalla kaavalla: kirkko, juhlapaikalle, alkumaljat. Ruokapöytään, muutama puhe, kahvittelu, HYVIN pienimuotoinen morsiamen ryöstö, ja loppuillasta musiikkia ja maltillinen alkoholitarjoilu. Iltapala. Siinä sivussa kimpun ja sukkanauhan heitto.
Lisäksi sellaisissa häissä tullut oltua, jotka olivat kaksipäiväiset. Ensimmäisenä päivänä juhlat sukulaisille (eli juhlat maksatettiin) ruokana voileipäkakkua. Ja lisukkeena ruisleipää ja graavilohta. Eli ei lämmintä ruokaa lainkaan. Seuraavana päivänä sittem paremmat, ryyppybileet kavereille. Jes. Olen ollut 1vee synttäreilläkin, jossa oli paremmat tarjoilut! Oli jälkeenpäin vähän semmoiset fiilikset, että hyvimpä olisin voinut jättää välistä.
Kuinka yleistä on ettei häissä tarjoilla lämmintä ruokaa? En ole tällaisesta "tarjoilusta" kuullutkaan. Tää voisi olla mun kaltaiselle kulinaristille yksi pahimmista häämokista.
Mua ihmetytti suuresti yhden sukulaisen syntymäpäivä juhlat jonne ajettiin parin muun sukulaisen kanssa 300km . Paikalla oli kahvia ja kakkua mutta ei ollenkaan mitään ruokaa.
Pahinta olisi
Ei lämmintä ruokaa
Ei suolaista syötävää
Huonoa ruokaa
Ei riittävästi ruokaa
Ei ruokaa ollenkaan
Sitten
Kutsu, josta ruokailut, kellonajat ja etäisyydet eivät ilmene
Typeriä leikkejä
Pikku huoneet, joihin ventovieraat sullotaan keskenään, eikä näköyhteyttä päähuoneeseen
Odotuttaminen ilman ruokaa ja juomaa
Pitkät matkat korpeen
Hääpaikka kaukana kirkosta
Ryypiskely, liika juominen siis
Hääpari kännissä
Meluavat kakarat
Lapsettomat häät silloin, kun lapsia kuitenkin esim. sukulaisilla on
Nuukailtu, köyhäily, jos pitää isot häät
Kaikkein pahimmat mokat liittyvät kuitenkin riittämättömään tarjoiluun
Vierailija kirjoitti:
Oletpa tosi itsekäs. Mahdoitko huomata, että kyseessä oli sisaresi häät ja morsiuspari ihan itse määrittelee, minkälaiset ne ovat. Sinä olisit voinut niellä närkästyksesi, vaikka Keiju-Helinää tai Pikku-Paavoa ei kutsuttu.
Olen ollut parissa kirkkohäissä, jossa pääosaa esitti kiljuvat lapset.
Tuskin jäitte mistään välistä? No tuskin hääparikaan.
Ootpa katkera.
Ensinnäkin häihin ei ole mitenkään pakko mennä. Jos se on noin kamalaa, kiitä kutsusta ja ole menemättä. Ehkä omien lasten, sisarusten tai kummilapsien häistä ei voi kieltäytyä, ellei nyt asu vaikkapa Australiassa, mutta kaikkien muiden häistä voi. Ihan tyytyväisiä ovat, kun kaltaisesi hapannaama ei tule paikalle.
Ja noi pienet häät, joita kommentoit tällä kailla, kuulosti ihanilta. Tiedätkö, kun monilla ihmisillä tosiaan on 18 ihmistä, jotka rahastavat heitä ha viihtyvät yhdessä.
Kyllä mulla on ollut hauskaa kaikissa häissä, kovin monia tosin ei ole ollut. Omista tutuista lopulta aika harvat menneet naimisiin, en itsekään ole.
Tylsintä on ollut odottaa niitä kuvauksessa olijoita, sellaistakin vain yksi kokemus ja oli kolea kesäpäivä, jolloin juhlahepeneissämme palelimme ja pidättelimme pissaa kaukana olevan (vielä ovet kiinni olevan) juhkapaikan pihalla. Pihakin sen verran puskaton, ettei ollut oikein mitään,minkä taakse kyykistyä.
Eniten harmitti, etteivät sanoneet etukäteen kirkolla, milloin juhla alkaa, olisi kaupungissa voitu käydä vaikka kahvilla, vessasaa tms mitä vain sen sijaan että kiirehdinme sinne maalle palelemaan. Minulla oli vakio jiomapullo mukana, mikä pelasti mut janolta, muilla oli nälkä, vessahätä, vilu ja jano. Meni monta tuntia ruokaan. Jossain vaiheessa pääsimme sisään istumaan, missä ruoanvalmistely vasta alkoi silloin kun henkilökunta sinne tuli ja ovet avasi. Tässö vaiheessa pariskunta tuli studiolta tänne juhlapaikalle vielä kuvattavaksi pihapiirin vanhaan keinuun jne, suht pitkäksi ajaksi, se jo ketutti.
Juhlapaikasaa oli aika kylmä koko ajan, kuistit yms, johon pöytiä katettu, ei ollut lämmitystä ja oikeesti sellainen tuulinen, pikkusateinen kylmä kesäpäivä.
Muuten juhla oli mukava, kun sitten alkoi, ruoka hyvää ja kauniisti koristeltu. Nälkä todella vaan ehti tulla ja ehkä sitähyvää ryokaa ei ollut riittästi siihen nälkään nähden. Häät oli kello 12 kaupungissa ja ruokaa saimme joskus ennen viittä. Eli kun olin aamiaisen syönyt klo 10 kotona ja joskus varttiavaille viisi saan hyvää ruokaa, niin kyllä siinä löunas jäi täysin puuttumaan. Tämä pitää ajatella, että eihön kukaan kirkossa syö eikä juuri enneb kirkkoa, vasn on matkalla ja sitä ennen laittautuu eikä matkalla kirkolta juhlapaikkaan syödä, kun luullaan tulevamme juhlapöytään, niin...