Miten jakaisitte kulut
Tilanne tämä: perheen äiti hoitanut lapsia kotona ja nyt sairaslomalla. Tämän jälkeen kyseeseen tulee ainakin alkuun osa-aikatyö terveyssyistä.
Isä tehnyt työtä tämän ajan ja maksanut suurimman osan perheen kuluista. Omistusasunto.
Isä nyt tyytymätön siihen, että äiti ei maksa puolia kuluista. Miettii perheen vuokra-asuntoon muuttoa, jolloin äiti voisi maksaa puuttuvan osan menoista sillä rahalla jonka saisi talon myynnistä. Asumistukea äiti ei saisi, sillä perheen isän tulot otetaan huomioon. Mielipiteitä, miten teille menisi?
Kommentit (21)
Meillä on aina kaikki tulot tulleet yhteiselle tilille ja siltä on maksettu kaikki menot ja lisäksi laitettu kummankin rahastoihin samansuuruinen summa. Näin on menty jo 30 vuotta ilman yhtään riitaa rahasta. Suosittelen!
Jos on noin vaikeaa, että pitää laskea sentilleen menot ja kulut kun tienaa enemmän, niin suosittelen eroa,jos ei kestä että puoliso sairastui. Ei mene hyvin ylä ja alamäessä.
onpa teillä ongelmat... yrittäkää halkoa hiuksianne ja sitten laskette ne puolikaat ja jaatte keskenänne jonka jälkeen asetutte selin toisiinne ja lähdette kulkemaan
Onko omistusasunto jo täysin maksettu? Minkä verran kuluja on? Meillä varmaan jatkuisi omistusasunnossa asuminen ja kulut tasattaisiin niin että kumpikin maksaa sen verran kuluja kun kykenee. Koska äiti tekisi osa-aikatyötä, hän maksaisi sen verran mikä hänen tuloillaan on kohtuullista.
Mikä ihmisiä vaivaa kun pelkkä rahankiilto silmissä? Eikö perhe ole sitä että on ruokaa pöydässä ja laskut maksettu eikä väliä kuka ne hoitaa kun tulee hoidetuksi. Itse en olisi sellaisen ihmisen kanssa joka laskee joka euron mitä kukin on mihinkin laittanut.
Itse olen se paremmin tienaava ja en ole koskaan ajatellut että kaikki laitetaisiin tasan puoliksi kuluissa
Minusta tuossa ei alunperinkään ole kyse rahasta vaan siitä, ettei päätöksiä lastenhoidosta ja kulujen jakamisesta ole tehty yhteisymmärryksessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko omistusasunto jo täysin maksettu? Minkä verran kuluja on? Meillä varmaan jatkuisi omistusasunnossa asuminen ja kulut tasattaisiin niin että kumpikin maksaa sen verran kuluja kun kykenee. Koska äiti tekisi osa-aikatyötä, hän maksaisi sen verran mikä hänen tuloillaan on kohtuullista.
Ei ole kuin pieni osa koko lainasta maksettu. Kulut voisi toki olla pienemmät mutta olisi ne yhtälailla isot vuokra-asunnossa että sinne kaikki mahtuisimme.
-ap
Jos on tiedossa että tilanne tulee kestämään useita kuukausia, niin jostain pitää tinkiä että kumpikin aikuinen maksaa omat kulunsa ja puolet lasten kuluista. Mikään muu ei ole pidemmän päälle kestävää eikä reilua.
Jos tilanne olisi lyhytaikainen, voisin paremmin tienaavana joustaa.
Pienempituloisena en suostuisi asunnonmyyntitulojani laittamaan elämiseen kuten puoliso vaatii, vaan ero olisi edessä.
En kyllä paremmintienaavana suostuisi muuttamaan vuokrallekaan, miksi maksaa toiselle kun voi maksaa itselle.
Tässä nyt punnitaan kummankin halu olla yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa ei alunperinkään ole kyse rahasta vaan siitä, ettei päätöksiä lastenhoidosta ja kulujen jakamisesta ole tehty yhteisymmärryksessä.
Kyllä, tämä on iso ongelma. Ja vasta ajan myötä olemme tajunneet erot arvoissamme. Mutta lisäksi en pystyisi tekemään itsestäni täystyökykyistä sormia napsauttamalla ja mies ei tunnu ymmärtävän että alallani ei suurta palkkaa voi saada osa-aikatyössä.
-ap
"Kulut voisi toki olla pienemmät mutta olisi ne yhtälailla isot vuokra-asunnossa että sinne kaikki mahtuisimme."
Eli käytännössä mikään ei muuttuisi muuten kuin että syötte osan omaisuudestanne. Sitten kun se on syöty, olette jälleen samassa jamassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi? Jos kummankin tulot on riittänyt puolikkaaseen. Nyt tilanne muuttuu ja neuvotellaan uudelleen mikä se yhteisymmärrys on.
Vierailija kirjoitti:
"Kulut voisi toki olla pienemmät mutta olisi ne yhtälailla isot vuokra-asunnossa että sinne kaikki mahtuisimme."
Eli käytännössä mikään ei muuttuisi muuten kuin että syötte osan omaisuudestanne. Sitten kun se on syöty, olette jälleen samassa jamassa.
Varmaankin totta :'D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei olisi? Jos kummankin tulot on riittänyt puolikkaaseen. Nyt tilanne muuttuu ja neuvotellaan uudelleen mikä se yhteisymmärrys on.
Tilanne oli tämä ennen lapsia, mutta nyt menot paljon suuremmat ja äidin tulot pienemmät.
-ap
Kyllähän tuossa lähestyvä ero jo nenään tuntuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne oli tämä ennen lapsia, mutta nyt menot paljon suuremmat ja äidin tulot pienemmät.
-ap
Eli keskustelu olisi pitänyt käydä siinä vaiheessa kun lastenteko tuli ajankohtaisksi.
Ymmärrän kyllä sitä maksajankin roolia, ei sekään ole helppo. Omalla kohdallani se laskeminen (omassa mielessä) alkoi siinä vaiheessa kun tajusin että ei sillä toisella ole edes mitään yritystä mennä töihin ja maksaa sitä myötä myös niitä yhteisiä kuluja. Itse päädyin eroon. Erosta 14 vuotta, se toinen osapuoli ei ole mennyt sinne töihin vieläkään. Toki kalliiksi tämäkin tuli kun yhteisten lasten elättäminen on ollut edelleen vain minun vastuullani, mutta eipä ole tarvinnut elättää sitä toista, eikä katsella silmissään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmisiä vaivaa kun pelkkä rahankiilto silmissä? Eikö perhe ole sitä että on ruokaa pöydässä ja laskut maksettu eikä väliä kuka ne hoitaa kun tulee hoidetuksi. Itse en olisi sellaisen ihmisen kanssa joka laskee joka euron mitä kukin on mihinkin laittanut.
Itse olen se paremmin tienaava ja en ole koskaan ajatellut että kaikki laitetaisiin tasan puoliksi kuluissa
Sama tilanne meillä. Minä tienaan reilusti enemmän ja on täysin vieras, suorastaan absurdi ajatus, että kulut pitäisi maksaa puoliksi. Me ollaan aviopari ja yhdessä on päätetty elää tämä elämä.
Kulujen maksaminen puoliksi tarkoittaisi mm. sitä että asuttaisiin paljon ahtaammin, koska puolison olisi täysin mahdotonta maksaa puolta asumiskuluista. Tai siis näin olisi ollut silloin kun oli vielä lainaa omakotitalosta.
Toinen seuraus olisi se, että minä joutuisin köllöttelemään yksin jossain palmun alla kaukomailla. Ei puolisolla olisi tuollaiseen rahaa. Mikä ihmeen järki olisi reissata yksin, samalla kun rakkaani kärmistelee kotona.
Herätkää nyt hyvät ihmiset!
Huoh. Tottakai miehenä maksan isommista tuloistani leijonaosan ja molemmille jää saman verran käyttörahaa. Ei vaimo mikään vuokralainen ole saakeli. Kuonoon sellaisia jotka pitää puolisoaan taloudellisessa ahdingossa
M52
Lisäyksenä, myyntirahat riittäisivät korkeintaan 1,5v tasoittamaan menoja.
-aloittaja