Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
En nyt ihan hirveän monissa häissä ole ollut, mutta kun vertaa onnistuneet vs ei-niin-onnistuneet:
- Liikaa puheita ja muuta ohjelmaa, ei aikaa keskustella muiden kanssa.
- Ei ollenkaan ohjelmaa.
- Huonosti suunniteltu istumajärjestys, missä tuntemattomia paljon samassa pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on outoa, että ihmiset vetää herneen nenään lapsettomista häistä. Eikös se ole oiva mahdollisuus viettää laatuaikaa oman kumppanin kanssa?
Selittäkää joku, miksi lapsettomat häät on verinen loukkaus.
Olisiko paras niin, että jokainen saisi itse päättää, haluaako järjestää lastenhoitajan ja viettää laatuaikaa puolison kanssa.
Esim itse olen viikolla niin paljon työn takia perheen luota pois, että viikonloppuisin haluan viettää aikaa oman perheen kanssa. Esim. juhlissa.
Sanottiinkos tässä, ettei saa päättää? Senkus jätät menemättä, jos et kykene lapsistasi irrottautumaan siksi aikaa, mutta älä vingu siitä, jos joku haluaa järjestää lapsettomat juhlat. Jäät vain pois.
Problem solved. Kaikkien etu.
Ja sitten pitää huomioda se toinen puoli, eli lapsettomien häiden järjestäminen on totta kai täysin ok, mutta samalla pitää sitten ymmärtää sekin, että jos joku ei sen takia tule paikalle häihin, siitä ei kannata ottaa nokkiinsa.
Sinänsä ihan ok juhlat, mutta muutama häävieraan kannalta hankala juttu:
-vain yhteiskuljetus juhlapaikkaan (mua alkoi kovasti paleltaa ja kyllästyttää loppuvaiheilla, mutta piti vain odotella sitä kuljetusta)
-samaisissa juhlissa ei ollut oikein mitään erityistä ohjelmaa. Juhlapaikka oli sokkeloinen, että jos ohjelmaa oli, niin sitä ei näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä sitä, miksi ihmiset pahoittavat mielensä siitä, päätetäänkö juhliin kutsua lapsia vai ei. Jos ei kutsuta, niin ei kutsuta. Jos kutsutaan, niin kutsutaan.
Kutsuttu päättää, tuleeko vai ei niillä reunaehdoilla. Päättää tulla tai olla tulematta. Joskus voi jopa olla, että on laskettu sen varaan, ettei joku tule, kun ei lapsia kutsuta. Kaipa hääpari kutsutut tuntee.. Joku saattaa myös jättää tulematta lapsirunsaisiin häihin ja investoi johonkin muuhun menoon - ihan yhtälailla kuin joku jättää tulematta ilman lapsia.
Tärkeintä on, että pelisäännöt ovat selvät. Kuten ketjussa on jo mainittu, niin se on rasittavaa, jos on olevinaan lapsivapaat häät, mutta paikalla kuitenkin joitain lapsia: olet laittanut omat lapset hoitoon ja päädyt istumaan pöytään muiden lasten kanssa - se on rasittavaa.
Harva varmaan nyt kovin mieltään siitä pahoittaa, jos lapsia ei ole kutsuttu juhliin. Ongelma on kovin usein siinä, että järjestetään lapsettomat juhlat ja sitten oletetaan, että kutsutut tuosta noin vaan järjestävät ne lapsensa jonnekin hoitoon ja tulevat itse paikalle - ja sitten kun nämä kieltäytyvätkin tulemasta suututaan siitä. Se on se varsinainen ongelma asiassa.
Häät, joiden piti olla tyyliltään rennot kesäbileet kavereiden ja lähisuvun kesken (noin 50 henkeä).
Miedot ja alkoholittomat juomat loppui heti/niitä ei ollut. Ruokaa oli niukasti. Kukaan ei "juontanut" juhlia, koska kaaso ja bestman hääräili koko ajan keittiössä, pitopalvelua ei ollut. Juhlapaikka oli kaunis, mutta budjetti oli kai loppunut kesken, syötiin paperilautasilta jne.
Kaikesta paistoi suunnittelemattomuus, ja mulle ei näissä "rennoissa bilehäissä" tullut yhtään rento olo. Enemmän vaan huoletti se, että toivottavasti edes hääpari nauttisi päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käydäänkö edelleen yleensä kuvassa vasta vihkimisen jälkeen? Meillä ei käynyt edes mielessä, ettei kuvia olisi otettu ennen vihkimistä.
Aika moni käy edelleen kuvassa vasta vihkimisen jälkeen ja jos haluavat ottaa kuvat vasta sitten kun ovat oikeasti naimisissa, niin se heille suotakoon. Tuskin kenelläkään on valittamista siitä kuvauksen aikana odottelusta, jos vaan vieraat päästetään sisätiloihin ja saavat syötävää ja juotavaa.
Miksi, oi miksi näin ei lähes koskaan toimita? Itse olen odotellut aivan liian monta kertaa kesäkuisessa raesateessa tai heinäkuun helteessä. Ei ole edes penkkejä tai vessaa. Kun hääpari lopulta saapuu, jonotetaan jalat ristissä onnittelemaan ja kannatellaan heikompia, etteivät pyörry.
Kieltäydyn nykyään hääkutsuista aina, kun voin.
Se, kun hääparin sulhanen sanoi heti vihkimisen jälkeen tuoreelle morsiamelleen ruokapöydässä, että oon muuten pettäny sua ystäväsi kanssa (joka oli myös vieraana.)
Ero tuli seuraavana päivänä... poistuin aika nopeasti kyseisistä häistä.
Kaksivuotias poikamme oli laitettu eri pöytään kuin meidät! Oli siis nimikoidut paikat. Kaksivuotiaamme siellä itselleen täysin vieraiden kouluikäisten kanssa, jotta me pystyisimme seurustelemaan muidenkin kanssa! Luulivatko järjestystä laatineet, että senikäinen osaa itse liikkua isossa tilassa hakemassa itselleen ruuat ja juomat yms, käydä vessassa.. Onneksi oli tyhjä paikka pöydässä, jossa olimme. Se näytti ärsyttävän kovasti tiettyjä ihmisiä, että pieni lapsi tuli siihen pöytään.
Siihen koululaisten pöytään ei ollut edes näköyhteyttä. Vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kaksivuotias poikamme oli laitettu eri pöytään kuin meidät! Oli siis nimikoidut paikat. Kaksivuotiaamme siellä itselleen täysin vieraiden kouluikäisten kanssa, jotta me pystyisimme seurustelemaan muidenkin kanssa! Luulivatko järjestystä laatineet, että senikäinen osaa itse liikkua isossa tilassa hakemassa itselleen ruuat ja juomat yms, käydä vessassa.. Onneksi oli tyhjä paikka pöydässä, jossa olimme. Se näytti ärsyttävän kovasti tiettyjä ihmisiä, että pieni lapsi tuli siihen pöytään.
Siihen koululaisten pöytään ei ollut edes näköyhteyttä. Vaikea ymmärtää.
Varmaan ollut kaunis ajatus että lapset viihtyy keskenään parhaiten ja aikuiset saa nauttia silloin juhlasta muuten :D Mutta kai nyt tyhmemmänkin - ja lapsettomien - pitäis tajuta että kaksivuotias on ihan liian pieni tuollaiseen. Kouluikäistenkin kanssa on vähän niin ja näin, että toimiiko vai meneekö ihan hulinaksi. Mieluummin joku leikkipaikka, tai -tila lapsille ja tekemistä kaikenikäisille sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvin mautonta, jättää kaason puoliso kutsumatta.
Itse olin kaverin häissä myös vieraana ilman puolisoa, vaikka olin 7. kuulla raskaana. Tiesivät siis jo kutsuessaan vain minut, että olin raskaana ja ollut puolisoni kanssa yhdessä jo useamman vuoden. Siinä sitten selittelet/keksit hätävalheita hääjuhlassa tuntemattomille ihmisille, miksi minun puolisoni "ei päässyt" mukaan. Olin ainoa ilman avecia. Oli todella kiusallista ja nöyryyttävää, vaikka pahan mielen yritinkin peittää parhaani mukaan.
Olin hääparin toisen osapuolen läheinen ystävä yli 10 v ajan, tuo tapahtuma viilensi välit totaalisesti.
Vaikkei kaikkien sukulaisten/kavereiden puolisot miellyttäisi, niin kutsu molemmille olisi silti kohtuullinen pitkään yhdessä olleille pareille.
Minä tuollaisissa tilanteissa sanon totuuden
Kerron että puolisoa ei kutsuttu, siksi ei ole mukana.
En tokikaan ala asiaa päivittelemään tai ihmettelemään kenellekään , mutta en kyllä myöskään valehtele.
Se on hääparin asia nolostella ja selitellä asiaa , jos se esille tulee jossain vaiheessa.Minä en olisi edes mennyt. Olisin käyttänyt raskautta tekosyynä. Hääkutsusta saa kieltäytyä.
Mieheni ei lähtenyt serkkunsa häihin, koska kutsu koski vain häntä itseään. Olimme olleet naimisissa yli 10 vuotta, joten kutsuja kyllä tiesi, että miehelläni on puoliso
On kyllä todellista white trash-toimintaa olla kutsumatta kaason puolisoa häihin. Noloa. Muutenkin nämä ilman avecia olevat kutsut on arveluttavia ja epäkunnioittavia, jos on on kyseessä kuitenkin seurusteleva/aviossa oleva pari. Jos ei rahat riitä, niin priorisoidaan kutsuttavia. Jättäisin menemättä minkä tahansa syyn varjolla jos puolisoa ei kutsuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvin mautonta, jättää kaason puoliso kutsumatta.
Itse olin kaverin häissä myös vieraana ilman puolisoa, vaikka olin 7. kuulla raskaana. Tiesivät siis jo kutsuessaan vain minut, että olin raskaana ja ollut puolisoni kanssa yhdessä jo useamman vuoden. Siinä sitten selittelet/keksit hätävalheita hääjuhlassa tuntemattomille ihmisille, miksi minun puolisoni "ei päässyt" mukaan. Olin ainoa ilman avecia. Oli todella kiusallista ja nöyryyttävää, vaikka pahan mielen yritinkin peittää parhaani mukaan.
Olin hääparin toisen osapuolen läheinen ystävä yli 10 v ajan, tuo tapahtuma viilensi välit totaalisesti.
Vaikkei kaikkien sukulaisten/kavereiden puolisot miellyttäisi, niin kutsu molemmille olisi silti kohtuullinen pitkään yhdessä olleille pareille.
Minä tuollaisissa tilanteissa sanon totuuden
Kerron että puolisoa ei kutsuttu, siksi ei ole mukana.
En tokikaan ala asiaa päivittelemään tai ihmettelemään kenellekään , mutta en kyllä myöskään valehtele.
Se on hääparin asia nolostella ja selitellä asiaa , jos se esille tulee jossain vaiheessa.Minä en olisi edes mennyt. Olisin käyttänyt raskautta tekosyynä. Hääkutsusta saa kieltäytyä.
Mieheni ei lähtenyt serkkunsa häihin, koska kutsu koski vain häntä itseään. Olimme olleet naimisissa yli 10 vuotta, joten kutsuja kyllä tiesi, että miehelläni on puoliso
On kyllä todellista white trash-toimintaa olla kutsumatta kaason puolisoa häihin. Noloa. Muutenkin nämä ilman avecia olevat kutsut on arveluttavia ja epäkunnioittavia, jos on on kyseessä kuitenkin seurusteleva/aviossa oleva pari. Jos ei rahat riitä, niin priorisoidaan kutsuttavia. Jättäisin menemättä minkä tahansa syyn varjolla jos puolisoa ei kutsuttaisi.
Jos pariskunnasta vain toinen kutsutaan häihin, niin kuinka yhteydenpito jatkossa sujuu? Jos minut jätettäisiin kutsumatta ja puoliso kutsuttaisiin, niin en ainakaan kyseistä hääparia kylään pyytäisi, en taatusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvin vastattu. Minäkin ymmärrän tuon tuskan alkkisperheessä kasvaneena ja pelkäsin omia häitäni paljon ja monta unetonta yötä vietin asiaa vatvoen. Ajattelisin että jos rohkaistut toimimaan noin kuten tuossa vastauksessa neuvotaan, vapaudut siskosi taakasta samalla. Mikä ihana vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten, onko niitä alkoholistisukulaisia pakko kutsua? Ihmisiä joista ei edes pidä?
Tämä on kyllä paha rasti. Sisarukseni on alkoholisti, joka "koko ajan yrittää olla raittiina". Tästä johtuen jouluisin ei ole pöydässä viiniä, eikä juhannuksena saunaolutta, eikä minään muunakaan juhlapäivänä, ettei sisaruksella olisi paha mieli kun ei voi ottaa itse, tai ettei hän ratkeaisi.
Kaikki yrittävät siis tukea sisarustani alkottomuudessa.
Omasta mielestäni tämä on silkkaa pelleilyä ja huomion viemistä sisarukseeni. Kaikki lähipiirin juhlat pitäisi mennä hänen alkoholisminsa ehdoilla, eli juhlien järjestäjän pitäisi ottaa ensisijaisesti hänet huomioon, ja hänen mukaansa järjestää juhlansa.
Sisarukseni ryyppää sitten itse valitseminaan ajankohtina, ja viikkotolkulla kun sille päälle lähtee. Ymmärtäisin tämän tukemisen, jos sisarukseni oikeasti olisi juomaton alkoholisti, mutta kun hän ei ole, hän vain haluaa esittää olevansa, ettei hänestä ajateltaisi että hän on se mikä onkin, eli juoppo.
Olemme mieheni kanssa miettineet naimisiinmenoa jo vuosia, mutta juhlien järjestäminen kosahtaa tähän sisarukseeni. Hän on kuitenkin VAIN yksi henkilö siinä kutsuporukassa, ja juhlat meidän omamme, eikä meillä ole mitään halua juhlia kuivin suin tämän narskusisarukseni vuoksi.
Jättäisimme hänet todella mielellämme kutsumatta, mutta se tarkoittaisi sitä että vanhempanikaan eivät tulisi juhliin, eikä muutama muukaan lähisukulaiseni. Tämän lisäksi hääiloamme varjostaisi se että hjuhlan jälkeen välit olisivat pilalla osaan minun suvustani.
Toinen vaihtoehto olisi vain järjestää alkotarjoilu, jolloin sisarukseni suuttuisi, koska muut ottaisivat olutta, ja hän joutuisi olemaan kuivinsuin, koska ei kehtaisi ottaa mitään kun esittää suvullemme niin raitista että!! Vanhempani loukkaantuisivat myös, koska "en ajattelisi yhtään sitä miten vaikeaa sisaruksellani juhlissa on".
Kolmas vaihtoehto olisi järjestää alkottomat häät, ja juhlia OMIA häitämme sisarukseni määräysten mukaan.
Neljäs vaihtoehto on olla järjestämättä juhlia ollenkaan, jolloin sisarukseni taas päättäisi ettei meille tule hääjuhlaa koska emme suostu juhlaa hänen mukaans järjestämään.
5. vaihtoehto on järjestää juhla vain kavereiden kesken, jolloin minun puolen sukuni ei ihmettelisi, vaan ajattelisi että "jaa, ne onkin vain tuolle nuorisoporukalle pikkukekkerit", mutta sitten pitäisi jättää myös miehen suku kutsumatta, ja sitä emme haluaisi.
Ihan rehellisesti emme ole tästä syystä menneet naimisiin. En halua edes mmaistraattivihkimistä, koska sitäkin päivää varjostaisi se että olisin halunnut juhlat, mutta sisarukseni pilaisi ne tavalla tai toisella.
Kiitos että sain purkautua.
Teidän häät, teidän elämä. Jos alatte muiden ihmisten ongelmien ja tarpeiden mukaan hyppimään, siihen se teidän elämä sitten meneekin. Niinkuin nyt jo näyttää tapahtuvan.
Tässä elämässä ei voi vaan voi miellyttää kaikkia ilman, että sen yrittämisenkin hintana on oma pahoinvointi. Ja miksi ihmeessä edes tarvitsee. Teidän lähipiirille pitäisi olla ensisijainen asia, että te olette onnellisia mennessänne naimisiin ja muut setvikööt ongelmansa tykönään. Ja jos se ei ole muille tärkeää, niin sellaisten ihmisten siirtäminen sivuun omasta elämästä on enemmän kuin suotavaa. Olkoot sitten perheenjäseniä tai ei.
Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä. En kuitenkaan halua muistaa omia häitäni tällaisena virranjakajana, jonka ansiosta siirrettiin ihmisiä elämästämme sivuun. Tai että meidät siirrettiin.
Ymmärrän että tätä voi olla vaikea sellaisen ymmärtää jolla ei tällaisesta kokemusta ole. Teimme niin tai näin niin sisaruksen kädenjälki näkyy.
Luottavaisesti suhtaudun siihen että tulevaisuus tuo mukanaan jotain ihan muuta, ja menemme naimisiin sitten kun meille sopiva hetki tulee, ja silloin nämä asiat ovat jo tavalla tai toisella takana :) Kiitos kuitenkin ihanasta viestistäsi, se lämmitti mieltä.
Hankalaa. Alkoholistit ovat lähtökohtaisesti erittäin itsekkäitä ihmisiä eivätkä koskaan mieti asioita lähimmäistensä kannalta, he ajattelevat ainoastaan itseään ja pulloaan, oli tilanne mikä hyvänsä. Kasvoin itse alkkisperheessä joten tiedän oikein hyvin miten nää jutut menee. Todellisuudessa alkoholistihan on itse vastuussa käytöksestään ja juomisestaan tai raitistumisestaan. Maailma on täynnä alkoholia eikä raitistunut alkoholisti voi sitä jatkuvasti vältellä, hänen on loppupeleissä opittava sanomaan ei vaikka viinaa olisi tarjolla saavikaupalla.
Itse tekisin niin että järjestäisin sellaiset häät kuin itse haluan, ja kertoisin perheelleni millaiset ne tulevat olemaan. Voit muistuttaa heitä siitä että olet tähän asti kunnioittanut sisaren tahtoa kaikissa muissa juhlissa, mutta nämä ovat sinun ja miehesi häät ja ne järjestetään kuten te itse haluatte. Onhan miehelläsikin oikeus juhlia kuten haluaa ilman että käly määrää juhlien luonteen. Sisaresi ja vanhempasi voivat sitten päättää tulevatko häihin vai eivätkö. Kun ymmärrät että osallistuminen tai osallistumatta jättäminen on sisaresi ja vanhempiesi OMA päätös, ei sinun ja miehesi, asia helpottuu. He kantavat siitä vastuun, ette te.
Tätä on vatvottu niin paljon, että kaikki vaihtoehdot on jo mietitty, ja niistä valittu se meille sopivin, emmekä neuvoja kaipaile asian suhteen. Olen varma että pääsemme nauttimaan meidännäköisestä hääjuhlasta vielä, kunhan sen aika on :)
Ymmärrän sataprosenttisesti miks et halua muita suhdesekoiluja tahraamaan muistoasi häistäsi, enkä ymmärrä miten kenellekään tulee edes mieleen alapeukuttaa :/ Olispa kiva katsella hääkuvaa ja muistella miten meni silloin välit puoleen suvusta.
Nää ei ymmärrä vaan kun ei ole kokemusta. Helppo aina uhota että tee niin ja näin, niin mä AINAKIN tekisin.
Häät häinä ja tuollainen välienselvittely sitten joko ennen tai jälkeen niitten, ei samaan aikaan kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun alkoholittomana juomana oli tarjolla vain hanavettä ja kotikaljaa. En voi sietää kaljan makua. Juhlajuomani oli siis vesi.
Alkoholittomia vaihtoehtoja olisi runsaasti. Muuten häissä ei oltu penniä venytetty.
Tämä on muuten omituinen asia. Olen yleensä omalla autolla liikkeellä, joten en juhlissa ota alkoholia.
Vesi ja pommac on ne juomat. Kotikaljaa tai mehukattia, jos oikein ylellistä. Eräissä juhlissa kysyin, että olisiko jotain alkoholitonta (oli tupaantuliaiset ja oli boolia yms ja pöydällä useita pulloja limsaa). Emäntä vastasi, että ota hanasta vettä. Limsaa ei voinut antaa lasillista, koska se oli tarkoitettu booliin.
Yksissä häissä pyysin alkoholittoman maljan, niin morsiamen äiti rääkäisi kovaan ääneen, että taasko sää oot paksuna. Siinä sitten seisoin kaikkien tuijottaessa mahanseutuani. En ollut raskaana, mutta en kokenut olevani tilivelvollinen muille vieraille siitä. No kauhealla tohinalla morsiamen äiti kävi hakemasta keittiöstä sitten vihreää mehukattimehua, jota oli varannut lapsille.
No mitä se alkoholiton juoma sitten saisi teille olla? Limsaa, mehua, maitoa, mocktaileja, alkoholitonta olutta, vai mitä? Kiinnostaisi tietää...
Jos on tarjolla viinejä, voisi olla tarjolla alkoholittomia viinejä myös tai sitten vaikka erilaisia makukivennäisvesiä Vichy, Aqua yms Cokiskin on parempi kuin vesi - juhlissa kun ollaan. Kaikki kupliva alkoholiton olisi kiva.
Muuten kyllä juon vettä paljon, mutta että häissä ruoka- ja seurustelujuomana hanavesi..
Ei nyt pentele sentään mehukattiakaan aikuisille..
Kyllä minulle vesi on se paras ja ainoa juoma ruuan kanssa. Kokisen lipitys ruokajuomana häissä on kyllä junttia, jopa niiltät lapsilta. Joko viini, olut, tai vesi, ei mitään mehuja ja limppareita aikuisille ihmisille juhlissa ruokajuomaksi! Hanavesi on ihan sitä samaa vettä mitä pullovesikin H2O:ta, eikä mitään huonoa halppisversiota. Vesikannuun koristeeksi sitruunaa tai mansikkaa, ja vähän mintunlehteä niin on täydellinen ja koristeellinen juoma juhlaan kuin juhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä sitä, miksi ihmiset pahoittavat mielensä siitä, päätetäänkö juhliin kutsua lapsia vai ei. Jos ei kutsuta, niin ei kutsuta. Jos kutsutaan, niin kutsutaan.
Kutsuttu päättää, tuleeko vai ei niillä reunaehdoilla. Päättää tulla tai olla tulematta. Joskus voi jopa olla, että on laskettu sen varaan, ettei joku tule, kun ei lapsia kutsuta. Kaipa hääpari kutsutut tuntee.. Joku saattaa myös jättää tulematta lapsirunsaisiin häihin ja investoi johonkin muuhun menoon - ihan yhtälailla kuin joku jättää tulematta ilman lapsia.
Tärkeintä on, että pelisäännöt ovat selvät. Kuten ketjussa on jo mainittu, niin se on rasittavaa, jos on olevinaan lapsivapaat häät, mutta paikalla kuitenkin joitain lapsia: olet laittanut omat lapset hoitoon ja päädyt istumaan pöytään muiden lasten kanssa - se on rasittavaa.
Harva varmaan nyt kovin mieltään siitä pahoittaa, jos lapsia ei ole kutsuttu juhliin. Ongelma on kovin usein siinä, että järjestetään lapsettomat juhlat ja sitten oletetaan, että kutsutut tuosta noin vaan järjestävät ne lapsensa jonnekin hoitoon ja tulevat itse paikalle - ja sitten kun nämä kieltäytyvätkin tulemasta suututaan siitä. Se on se varsinainen ongelma asiassa.
Plus että hääpari haluaa järjestää juhlat itsensä kunniaksi, eikä vieraiden lasten hupipäiväksi. Monestihan vanhemmat pahoittavat mielensä siitä että olisi ollut kiva viedä se oma lapsi häihin temmeltämään, että kokisi se lapsi jotain mukavaa. Tätä varten pitää kyllä itse mennä naimisiin, saa se lapsi siinä sitten jännän ja uuden kokemuksen, eikä lapset häiritse hääparia vaikka tekisivät mitä, koska hääpari on lapsen omat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaverihäissä" tällainen voi jopa onnistua, kun lapset mahdollisesti saa isovanhemmille. "Sukulaishäissä" ne isovanhemmat on yleensä itsekin kutsuttuna paikalle, kuten siskot ja muutkin helpot läheiset.
Oltiin bändin kanssa soittamassa häissä ja morsiamen sisko halusi laulaa biisin. Säestettiin kyllä, mutta oli kyllä kauheaa kuunneltavaa, kun ei osannut laulaa ollenkaan.
Tällaiset pienen budjetin kerhohuonehäät on painajaisia. Ensin hääpari kerjää ennen häitä että onko lainata tietynlaisia astioita, sitten pitäisi kyytiä saada kirkkoon ja hääpaikkaan, ruokia tehneelle kaverille ei oltu ilmoitettu aikataulusta (eikä kai sitten edes maksettu raaka-aineista), alkoholit loppui tietysti kesken, ja sitten kun vihdoin saatu vähän hyvää fiilistä, niin aletaan hoputtaan et ei oo enää kauaa aikaa jäljellä, et nyt vieraiden pitää alkaa tiskata astioita ja siivota. Osa nakitettiin vielä seuraavana aamuna siivoon lisää. Jos ei ole varaa järjestää kunnon juhlia, niin järjestää pienemmät, tai ei ollenkaan. Tietenkin vielä haluttiin häämatkarahastoon rahaa.
Näitä kun lukee, niin monen kohdalla tulee tunne, että häävieraana olo on kamalan välttämätön paha. Kuulostaa surulliselta, onko ihmisillä tosiaan noin kamalia hääkokemuksia? Itse olen aina nauttinut muiden häistä ja viikonloppu hotellissa poissa omalta kotipaikkakunnalta on mukava irtiotto arjesta. Minusta on ihanaa laittaa ykköset ylle ja päästä mukaan ystävien tai sukulaisten juhlahumuun, olivat juhlat sitten vieraassa kaupungissa tai maassa!
Vieraan kannalta ikävintä varmasti on juurikin odottelu ja tietämättömyys siitä, mitä missäkin tapahtuu. Eräs ystäväni oli käynyt mielikuvaharjoituksena koko juhlan läpi "vieraan näkökulmasta" ja sitä kautta pyrkinyt taklaamaan ongelmakohtia, oli kuulemma tullut joitakin ahaa-elämyksiä. Tuota voisin itsekin soveltaa, mikäli joskus menen naimisiin. Vaikka vieraiden viihtyvyys on tietysti todella tärkeää onnistuneiden juhlien kannalta, ovat häät kuitenkin hääparia, ei vieraita varten!
Tosi ärsyttävää oli, kun joku ”valveutunut feministi” piti sukulaiseni häissä eteisessä omaa yksityistä esitelmätilaisuuttaan siitä, kuinka ”tällaisetkin häät alentavat naisen arvoa”.
Häissä ei ollut mitään vikaa, ihan tavalliset häät, eikä siellä ketään halvennettu.