Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia on nuo seksuaalisesti virittyneet leikit. Olen itse mm joutunut seuraamaan kuinka keski-ikäinen mieheni pökkii takaapäin äitiään joka oli pöydän päälle kumartuneena 😃. Oli siinä sentään ilmapallo välissä mutta näky paloi verkkokalvoilleni sen mitä kykenin katsomaan 😃.
Miten noin voi huonolla maullakaan päästä käymään? Kuulostaa ihan hirveän kiusalliselta!
1. Liian pitkä vihkitoimitus
2. Liian pitkä matka vihkimisestä juhlapaikalle. Matka max. Mitä korkkareilla voi kävellä ja jos pidempi niin sitten morsiusparin kustantama bussi tms Kaikilla ei ole omaa autoa.
3. Vieraiden seisottaminen. Joku odottamassa juhlapaikalla että vieraat pääsee heti sisään. Lisäksi ne hää kuvat ottaa jo aikasemmin.
4. Ei juotavaa kesähäissä. Vesikannut kaikkiin pöytiin niin että saa juotavaa heti ja lisäksi esim puheiden aikana kukaan ei häiritse jos juotavaa tahtoo.
5. Lapsia ei ole ajateltu. Mikäli häihin saa ottaa lapset mukaan niin tarjoilut olisi hyvä katsoa niin että maistuu myös heille. Nälästä itkevät ja kiukuttelevat lapset ovat häiriö. Lisäksi pöytiin voi laittaa vaikka värityskuvia tai pieniä satukirjoja, jotka takaavat rauhan aikuisille jutella.
6. Epäselvä ohjelma ja liikaa hääleikkejä, varsinkin pakotettuna.
7. Liikaa alkoholia. Viiniä ruoan kanssa ja tervetulomaljat riittää. Jos enemmän haluaa niin vasta sitten myöhemmin, kun ihmiset joita se juominen ei kiinnosta ovat lähteneet. Sitä kännisten örvellystä ehtii katsoa sitten illalla.
8. Vessat pienen pienet kopit ja ei tarpeeksi paperia. Tämä on kauheaa jos on kaunis mekko päällä eikä mahdu siististi käymään vessassa tai paperi loppuu kesken.
9. Liian iso, pieni tai monihuoneinen hää paikka.
10. Ei tarpeeksi ruokaa ja juomaa tai sitten on yltäkylläinen määrä, mutta huonolaatuista ruokaa.
11. Määrätyt istumapaikat
Vierailija kirjoitti:
Tylsimmät ovat olleet alkoholittomat häät. Tunnelma oli kovin jäykkä ja ihmiset lähtivät ajoissa kotiin.
Tälle vastapainona: häät, joissa ei ole muuta juotavaa tarjolla kuin alkoholia (siis ruokailun ja kahvin jälkeen). Oli boolia, viiniä, olutta, siideriä ja lonkeroa, mutta kun menin kysymään alkoholitonta vaihtoehtoa, vastaus oli ei ole. Sain pienen muovimukillisen spriteä, joka oli tarkoitettu booliin, mutta kuulemma sitä ei ollut enempää ylimääräistä. Melko nopeasti me raskaanaolevat, autoilevat ja muuten vain selväpäiset liukenimme paikalta heti ohjelmanumeroiden jälkeen. Jos olisin kehdannut, olisin lähtenyt jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Hääleikit. Oli niitä sitten yksi tai useampi. Tai osallistuu niihin sitten vain morsiuspari taikka vieraat. Aina se on yhtä junttimaista, eikä enää yhtään tätä päivää. Tulee vain valtava myötähäpeä.
Parhaat häät joissa olen ollut, mennyt seuraavalla kaavalla: kirkko, juhlapaikalle, alkumaljat. Ruokapöytään, muutama puhe, kahvittelu, HYVIN pienimuotoinen morsiamen ryöstö, ja loppuillasta musiikkia ja maltillinen alkoholitarjoilu. Iltapala. Siinä sivussa kimpun ja sukkanauhan heitto.
Lisäksi sellaisissa häissä tullut oltua, jotka olivat kaksipäiväiset. Ensimmäisenä päivänä juhlat sukulaisille (eli juhlat maksatettiin) ruokana voileipäkakkua. Ja lisukkeena ruisleipää ja graavilohta. Eli ei lämmintä ruokaa lainkaan. Seuraavana päivänä sittem paremmat, ryyppybileet kavereille. Jes. Olen ollut 1vee synttäreilläkin, jossa oli paremmat tarjoilut! Oli jälkeenpäin vähän semmoiset fiilikset, että hyvimpä olisin voinut jättää välistä.
Kuinka yleistä on ettei häissä tarjoilla lämmintä ruokaa? En ole tällaisesta "tarjoilusta" kuullutkaan. Tää voisi olla mun kaltaiselle kulinaristille yksi pahimmista häämokista.
Vierailija kirjoitti:
Yksi on ainakin se, että morsian ja sulhanen seurustelevat vain tutuista tutuimpien kanssa ja kuppikuntautuvat vaikkapa bestmanien ja kaasojen kanssa, ja muut vieraat jäävät paitsioon. Ja toinen: en itse vastusta hääleikkejä, mutta huonoimmat hääleikit ovat sellaisia, jossa velvoitetaan vieraalta hirveästi esiintymistä tai poukkoilua paikasta toiseen. Joillekin se voi olla virkistävää, mutta hiemankin esiintymiskammoisille ja rauhankaipuisille ikävää.
Just tämä! usemmat hät on kahlattu läpi vuosien mittaan ja olen ihmetellyt hääparin käytöstapojen puutetta. Kutsutaan ne sukulaiset mutta jutellaan vaan kavereille. Kohteliasta olisi jos kävisi moikkamassa pöytäkunnittain ja muutaman sanan vaihtamassa illan mittaan.
Olin vuosi sitten kaverini häissä, jotka olivat muuten oikein onnistuneet, mutta se istumajärjestys.. Morsian oli kutsunut omia kavereitaan 6 kpl (itse yksi heistä), ja päädyin istumaan samaan pöytään kaveriporukan kanssa, jotka kaikki tunsivat toisensa opiskeluajoilta. Ei ollut mukavaa tulla ulkopuolisena ignooratuksi, kun porukka vaihtaa omia kuulumisiaan ja keskustelee sisäpiirijutuista, joista en luonnollisesti tajunnut yhtään mitään. Olin tavannut sulhasen kavereista lähes kaikki jo aikaisemmin, ja loppuillasta siirryinkin sitten viettämään heidän kanssaan aikaa.
Olisi myös mukavaa, jos hääpari viettäisi aikaa itse tilaisuudessa jossain muualla, kuin visusti omassa pöydässään tai siinä parhaiden kavereiden pöydässä. Tuntuu vähän oudolta istua ison juhlapaikan kauimmaisessa nurkassa näkemättä hääparia kirkon jälkeen ollenkaan, vieraat voisi käydä moikkaamassa läpi edes kerran.
Ei alkoholitarjoilua ollenkaan. Ei tarvitse kännejä vetääkään mutta edes ruokajuomat!? Ruokana karjalanpaistia, kunnon köyhäilyä. Päälle vielä typerät leikit ja tökeröt puheet niin siinä on jo ainekset kamaliin häihin.
Ikävintä on se, että ihmiset istuvat vain tuttujen kanssa eivätkä sulhasen ja morsiamet ystävät ja suku ole välttämättä missään tekemisissä keskenään. Ja jos ei tanssi paritansseja (= ei osaa), joutuu jumittamaan pöydän ääressä. Olisi mukava jollain tavalla muutenkin osallistua kuin vain katsojan roolissa.
Aika paha ovat myös tyhmät kaasot ja sulhaset, jotka luulevat olevansa koviakin seremoniamestareita ja vetävät kuluneita leikkejä huonosti. Eli korjausehdotus: ei välttämättä sitä parasta kaveria mikrofonia pitelemään, vaan se, jolla juttu luistaa. Ja ohjelma jotain muuta kuin niitä iänikuisia ...
Muutama vinkki:
- Tuhlataan omaisuus esim. pukuun/muihin ulkonäkö asioihin mutta pihdataan tarjoiluista
- jos ei ole varaa tarjota kunnon ruokaa kaikille niin kutsu silloin vähemmän vieraita. Itse olen ollut häissä missä sai salaattia ja voileipää ja vieraita 160 ja toisissa häissä tarjottiin perunasoppaa, vieraita 200. Pizzerian kautta kotiin ja huom. ei ollut iltapalaa ja häät alkoivat klo 13.00.
- Ei ole pätevää kaasoa, bm tai seremoniamestaria joka juontaisi illan kulun ja jos tämmöinen on niin mikki uupuu (vain harva kuulee) ja paikkana kartano missä 4 eri huonetta.
-Jos budjetissa varaa niin tilaa vaikka stand up koomikko, paljon parempi kuin nolot sataan kertaan nähdyt leikit
-et huomioi vieraitasi, puhut vain kavereillesi etkä lähetä kiitoskortteja. Ei näin!!! Kun vieraat tekevät lähtöä ja käyvät vielä moikkaamassa niin muista kiittää vierailusta ainakin pitkänmatkalaisia "kiva kun tulitte juhlistamaan päiväämme" ei ole paljon vaadittu.
-tilaa bändi joka soittaa monipuolista musiikkia ja keskustele biisivalinnoista etukäteen bändin kanssa.
-hääkuvien otto vihkimisen jälkeen, miksei niitä tosiaan voi ottaa etukäteen varsinkin jos kyseessä on pari jotka ovat olleet useita vuosia yhdessä. Vieraat odottaa kesäkuumalla ulkona sen 2 tuntia. Jos haluat perhekunnista valokuvia esim. että isät ja äidit ovat mukana ja sisarukset niin hoida sekin etukäteen. Meistä otettiin hääkuvat ulkona ja sitten otettiin lähiperheistä kuvat saman tien.
-ruuan kanssa maltillinen alkoholitarjoilu ja että ruoka ei lopu kesken eikä viinit tai oluet tms. Mieti tarjoilua ammattilaisen kanssa ja että siitä tulee mahd monipuolinen.
-Itse olin kerran häissä missä oli tosi kivasti tehty pieni ohjelmanumero missä näytettiin morsiamen ja sulhasen lapsuuden-teini kuvia ja sitten yhteiselämän alkutaipaleelta/harrastuksista/matkoilta tms ja sulhasen sisko reippaana juonsi tämän ja kertoi lyhyesti hääparista.
-ennen ruokailua kiva on ollut myös lyhyt esittely kun kaikki ovat päässet pöytään ja se seremoniamestari on hyvä tässä esim. tässä ovat morsiamet tädit, tässä serkut yms. ja kukin vuorollaan on noussut seisomaan. Oli tosi kiva, näin vähän osasi hahmottaa esim. sulhasen ja morsiamen sukulaisia ja kavereita.
-yksissä häissä oli kiva karkkibuffa lapsille ja värityskirjoja ja piirrustus lehtiöitä. Pikkulapsia tuli monia.
-iltapala jos häät kestävät myöhälle yöhön ja booli ajoissa tarjolle jos semmoista on ja huomioikaa raittiit muullakin kuin hanavedellä.
- Mieti illan kulkua seremoniamestarin kanssa ja jos viitsit niin tee ohjelmalehtiset pöytiin,
-Talvihäissä oli tosi kiva 24.00 tulishow ulkona, aivan mahtava lopetus ja näissä häissä oli alkumaljana kuuma hehkuviini.
-onko hääkakun pakko olla se perinteinen mansikkakakku? itse olin vieraana saanut maistaa suklaamoussekakkua ja raikasta mangopassion kakkua.
-kaikista kamalin näky mikä on omalle kohdalle sattunut niin morsian ja sulhanen ihan tukka täynnä ja sitten aletaan riitelemään loppuyöstä välittämättä siitä kuka on kuulemassa ja näkemässä.
-jos hääpaikan ja kirkon välillä pitkä etäisyys -> järjestä bussikuljetus kirkolta.
-morsian on kireä ja tiuskii ja äyskii kaikille ja antaa stressin näkyä. Nauti päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Odottelu on ehdottomasti tylsintä ikinä... Eli pliis, ottakaa ne hääkuvat etukäteen, ei vasta kirkon jälkeen.
Olen usein häissä miettinyt, että mikäli ne hääkuvat ehdottomasti haluaa otettavan vasta kirkon jälkeen, miksi häävieraat eivät voisi jo aloitella ruokailua odotellessa hääparia? Tottakai hääkakun pitää aloittaa hääpari, mutta mikä ihmeen pakko siellä ruokapöydässä on hääparin pakko olla ensimmäisenä? Olen ollut joskus häissä, joissa hääparia on odotettu tuntikausia paikalle ja se on TYLSÄÄ!
Ja juhlien isäntäväkikö kätellään ja onnitellaan vasta kun on ruuat syöty? Kiva järjestely.
En ole ollut yksissäkään epäonnistuneissa häissä. Aina on ollut kivaa. No eräissä häissä, missä samoissa ravintolatiloissa oli kaksi eri hääseuruetta, eräs meidän porukan tyyppi rupesi haastamaan riitaa toisen porukan kanssa. Riidanhaluiset ohjattiin pihalle tappelemaan, ja juhla jatkui enemmittä häiriöittä.
Tästä syystä emme pidä häitä. Menemme naimisiin maistraatissa ja sen jälkeen syömään lähimpien ystävien kanssa. Ei tarvitse kenenkään tylsistyä ja maksaa tuhansia yhdestä päivästä.
Joku ulkopuolinen viihdetaiteilija vetämässä hassuun asuun pukeutuneena pikkutuhmaa esitystään on todella noloa. Kahdestikin ollut tällaista todistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo odottelu kirkon ja juhlan alkamisen välissä. Kerran odoteltiin hääparia toista tuntia suorassa auringonpaisteessa. Mulla palo olkapäät ja voin vaan kuvitella miesten tuskaa, jotka puvut päällä siellä pönötti. Juhlapaikkaan ei päässyt sisälle (vessahätäkin alkoi tulla), ei ollut istumapaikkaa, juotavasta ja syötävästävästä puhumattakaan. Juhlapaikka oli keskellä ei mitään, joten ei ollut mahdollisuutta mennä odottelun ajaksi muuallekkaan.
Toisissa häissä odoteltiin myös yli tunnin, mutta sisälle pääsi ja oli mahdollisuus istua, syötävää ja juotavaa oli tarjolla. Odottelu ei siis haitannut ollenkaan.
Pakko muuten lisätä, että nuo ensin mainitut häätkin oli tuota kirkon ja juhlan välissä ollutta odottelua lukuunottamatta todella mukavat ja onnistuneet. En tiedä mikä ajatuskatkos häitä järjestäessä oli tuossa kohtaa tullut.
Huh, osattiin siis tehdä jotain oikein, kun meil ei ollut lainkaan leikkejä ja hääbingoja tms. Ennen ruokaa oli malja ja pari puhetta, ruoka oli seisovasta pöydästä ja viiniä sai hakea itse lisää, ruoan jälkeen oli lisää ohjelmaa ja sit oli hääkakun leikkaus & kahvipöytä perinteiseen tapaan. Kahvin kanssa tarjottavat sekä ruoan yhteydessä olleet salaatit & leivät jätettiin tarjolle koko loppuillaksi, samoin viinit niin kauan kuin riitti, loppuillasta oli boolia ja olutta myös vapaasti otettavana. Ihmiset tuntui tykkäävän, kun ruokaa ja juomaa oli riittävästi ja sai itse hakea mitä halusi. Ja että ohjelman aikanakin sai hakea viiniä tai syötävää - jengi jaksoi paremmin. Me haluttiin panostaa ruokaan ja juomaan ja rentouteen. Siksi ei ollut plaseeraustakaan, tila oli iso nuorisoseurantalo, jossa kaikki pääsivät tuttujensa kanssa samaan pöytään.
Onko hääparin pakko kököttää siellä pöydässään? kun ruokailu on ohi niin menkää tervehtimään vieraita ja pieni small talk ei ole iso vaatimus. Ja ne jotka eivät käytä alkoholia niin ota huomioon tarjoiluissa. Ja täällä jo aiemmin mainittu että jos haluat välttämättä tarjota karjalanpaistia niin mieti edes hetkisen!
Vierailija kirjoitti:
Meillä hyvän tunnelman loi lapset - olimme vartavasten pyytäneet lapset mukaan. Heille oli oma leikkipiha ja omat tarjoilut (Keittoa, kolmioleipiä, hedelmiä, karkkibaari ja sipsejä ja keksejä) Lisäksi meillä oli paperia ja viirejä joita sai väritellä ja piirrellä, saippuakuplia ja en enää edes muista mitä kaikkea pientä. Toki aiukuisten asioita sai ottaa, mutta kaikki aikuisten ruoat eivät ehkä olleet ihan lasten makuun. Moi vanhempi oli todella iloinen, kun lapset pääsivät mukaan ja juhlista tuli koko perheen juttu. Aikuiset seurustelivat leikkipihan vierellä olevassa tilassa keskenään - lapset viuhtoivat omaa menoaan. Lasten läsnäolo teki juhlista itselleni ainakin, varsin rennon, mukavan ja spontaanin. Heille juhla oli erityinen, koska lapset oli otettu huomioon. Vanhemmille myös juuri siksi - oli helppo rentoutua kaikkien. Meillä puheita ei ollut kuin yksi ja muutama lauluesitys, jotka ilmaantuivat spontaanisti. Mitään suunniteltua ei ollut, koska väkeä oli niin paljon, että leikit, tms. olisivat hukkuneet massaan. Noista häistä saimme positiivista palautetta vielä vuosia niiden jälkeen, kun ystävät suunnittelivat omiaan.
Oletteko lestadiolaisia? Tuosta väenpaljoudesta tuli mieleen.
Ikävimmät häät, joissa olen ollut, olivat opiskelukaverini häät, joihin hän kutsui minut, mutta ei muita opiskelukavereita. Avomieheni, jonka hän oli nähnyt lyhyesti pari kertaa, ei saanut kutsua, joten jouduin menemään juhliin yksin.
Kirkossa istuin yksin. Kirkolta juhlapaikalle oli hyvin hankala julkinen yhteys (bussilla 10 min matka, mutta kulki vain kerran tunnissa). Kirkon pihalla mietin epätoivoisesti, miten pääsen juhlapaikalle, kun olen autoton ja yksin liikenteessä. Onneksi bestman kulki ohitseni ja huikkasi jollekin toiselle, että hänen täytyy nyt joka tapauksessa lähteä avaamaan ovia juhlapaikalle. Tartuin siihen kuin oljenkorteen ja kysyin tuntemattomalta nuorelta herralta, saanko kyydin, ettei tarvitse jäädä odottamaan bussia.
Juhlapaikka täyttyi ihmisistä hitaasti. Pöydissä oli skumppalasit, joita kukaan ei uskaltanut juoda, koska moni varmasti luuli, että niillä kilistellään ihan kohta. Noin 20-30 minuuttia myöhemmin bestman ilmoitti, että hääpari on kuvauksessa ja saapuu 45 minuutin päästä. Ei ollut ohjelmaa, seuraa, tekemistä... Jos olisin tiennyt, olisin voinut vaikkapa odottaa bussia kirkolla.
Pöytäseurueeni koostui morsiamen lapsuudenystävistä. He puhuivat koko illan omia insidejuttujaan. Ja ramppasivat jokaisessa mahdollisessa välissä tupakalla. Puheita tuli jälkiruoan jälkeen 5 putkeen, mikä oli liikaa yhtä mittaa.
Illan aikana totesin, että olin ainoa, jonka avo-/aviopuolisoa ei ollut kutsuttu. Sen verran hyvin ehdin skannata vierasjoukon läpi, kun minulla ei ollut seuraa. Morsian ei tietenkään ehtinyt viihdyttää minua enkä sitä odottanutkaan, mutta hän oli ainoa, jonka tunsin. Jo alkuruoan jälkeen katselin epätoivoisena, miten monta kohtaa illan ohjelmassa on vielä tulossa ennen kuin kehtaan poistua.
Olisin avomiehenikin kanssa lähtenyt varmaan melko aikaisin pois, mutta viihtynyt varmasti paremmin, kun olisi ollut joku, jolle jutella.
Pystyin kyllä objektiivisesti toteamaan, että häissä oli hyvä meno, tunnelma korkealla, tunteet pinnassa, ok ruoka, riittävästi juomaa, kauniit koristeet ja valaistus, tyylikäs juhlapaikka, hyvää musiikkia ja hyvät bileet. Sillä kaikella ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, jos ei ole ketään "leikkikaveria".
Siis jokaisella vieraalla pitää olla joku tuttu, jonka kanssa saa istua samassa pöydässä. Aivan yksin vieraassa porukassa on loukkaus vierasta kohtaan. Se tuntuu pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Yksissä häissä oli kahdenlaista kutsuvierasta, parempaa ja huonompaa. Siis "huonommalla" väellä oli istumapaikat perällä ja laidoissa, tarjoilu oli vain se minimaalinen, kun toinen puolisko eli yltäkylläisyydessä. Se tuntui tylsältä, vaikka olinkin "paremman" väen puolella.
Miten tämä oli käytännössä toteutettu? Mellakka-aita välissä? Pöytiintarjoilu kuulostaisi todennäköiseltä. K
Minullekin on käynyt näin. Oli vielä todella kolea ilta, ja meidän huoneemme oli eteisaulan vieressä. Aina kun joku ramppasi tupakalla ja ovi kävi, tuli kylmä viima selkään. Pöytämme oli myös ahdettu oven taakse niin, ettemme nähneet sieltä mitään. Pääsali oli kolme huoneen päässä, joten emme kuulleet edes häävalssia. Koska olimme vähäpätöisimpiä vieraita, meille tuotiin ruoka viimeisenä, kun muissa huoneissa oli jo siirrytty kakkuun.