Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?

Vierailija
12.05.2016 |

Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.

Kommentit (2309)

Vierailija
101/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut kutsun häihin, joissa vihkiminen pidetään niin pienessä kappelissa, että vain hääparin perheet mahtuvat sisälle. Vieraita pyydetään odottamaan kappelin ulkopuolella ja varustautumaan kumisaappailla, jos sää on sateinen. Tympii jo valmiiksi.

Vierailija
102/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää oli ruuan loppuminen kesken. Sille ei hääpari tietenkään mitään voinut. Harmitti heidän puolestaan. Menin vikmeisten joukossa ottamaan. Jäljellä oli kalojen ruotoja ja tyhjiä astioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon kans ton kuvausasian. Omat hääkuvat otimme ENNEN vihkimistä. Oli ensinnäkin kampaus kuosissa ja tuore ja kaunis meikki, jota ei oltu kyynelehditty pilalle. Vihkiseremonian jälkeen sitten suoraan juhlapaikalle ja juhlat käyntiin ja näin kenenkään vieraan ei tarvinnut odotella.

Toinen juttu: ruokajuomana pitää olla muutakin kuin maitoa ja vettä. En tarkoita, että pitää olla tolkuttomat viinalastit, mutta minusta viinit kuuluvat juhlaan.

Vierailija
104/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkakun tarjoamista kannattaa venyttää, sillä sitä aiemmin ei vieraat yleensä kehtaa lähteä.

Jotkut itsekkäät lähtevät turhan aikaisin

Vierailija
105/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on vielä aivan normaali etäisyys, jos hääpaikalle on kirkolta 20 km. Josbei ole autoa, pitää tilata taksi tai kysyä joltain kyytiä.

Tai jättää yksinkertaisesti menemättä.

On hääparin asia valita paikka niin, että kaikki pääsevät sinne helposti tulemaan (ja jos tilaisuuden kesken täytyy vaihtaa paikkaa, myös siirtymään). Jos etäisyydet eivät ole käveltävissä eikä erityisen toimivaa julkista liikennettä ole, on hääparin asia järjestää kuljetus niille jotka sitä tarvitsevat.

Jos ja kun hääpari ei näin tee, voivat he syyttää vieraskadosta vain itseään.

Toki jos haluaa keekoilla kalliissa asuissaan puolityhjässä juhlatilassa jossain hinnan perusteella valitussa (ja sijaintinsa takia hinnoittelultaan halvassa) paikassa, ok. Muuten tuo hankala ja kallis siirtyminen paikasta toiseen kesken juhlan on vain yritys maksattaa vierailla osa juhlien järjestämisen kuluista. 

Vierailija
106/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkät puheet ja ohjelmat, pitää istua ja odottaa eikä pääse seurustelemaan ihmisten kanssa on pahin virhe.

Vierailija
107/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran häissä, jossa kaasojen ja bestmanin puheet olivat niin täynnä insideläppä ettei siitä ymmärtänyt muut kuin kaveriporukka. Muutenkin ne häät oli suunniteltu sellaisiksi kaveribileiksi.

Vierailija
108/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sen 20 km:n matkan voi ratkaista tarjoamalla vieraille tilauskyydin, jonka tarpeesta pitää ilmoittaa esim. ilmoittautumisen yhteydessä (kuten myös erityisruokavaliot). Se on järjestäjien tahdosta kiinni. Serkkuni meni 10 vuotta sitten naimisiin pienen maaseutukaupungin kesäkirkossa, josta oli keskustaan n. 10 kilometrin matka. Ei julkista liikennettä. Paikallisilla vierailla toki oli autot ja kortit, mutta kaikilla kauempaa tulevilla vierailla ei. Tarvittaessa serkkuni olisi tilannut vieraille bussikuljetuksen, mutta kyytiläisiä oli lopulta niin vähän, että hääpari koordinoi meidät ennakkoon muiden vieraiden kyytiin. Kenenkään ei tarvinnut jännittää etukäteen kulkemista. 

Illalla moni jätti auton kaupungin keskustaan juhlapaikalle. Hääpari oli varannut tilataksin, joka kuljetti vieraita koteihinsa / muihin yöpaikkoihin koko illan ja yön niin kauan kuin asiakkaita riitti. 

Vieraat näkevät vaivaa häiden vuoksi muutenkin. Varaavat juhlapäivän, ostavat juhlavaatteet, kampaavat hiuksensa, tuovat lahjan ja matkustavat ehkä pitkiäkin matkoja ja majoittuvat hotelliin omakustanteisesti. Siksi itse juhlassa kaiken on oltava vieraille helppoa. 

Vierailija
109/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon kans ton kuvausasian. Omat hääkuvat otimme ENNEN vihkimistä. Oli ensinnäkin kampaus kuosissa ja tuore ja kaunis meikki, jota ei oltu kyynelehditty pilalle. Vihkiseremonian jälkeen sitten suoraan juhlapaikalle ja juhlat käyntiin ja näin kenenkään vieraan ei tarvinnut odotella.

Toinen juttu: ruokajuomana pitää olla muutakin kuin maitoa ja vettä. En tarkoita, että pitää olla tolkuttomat viinalastit, mutta minusta viinit kuuluvat juhlaan.

Juuri näin! Kuvaus ennen vihkimistä, mutta muistakaa laittaa SORMUKSET sormiin. Meillä puolet kuvista jo otettu, kunnes huomasimme "mokan" :D

Vierailija
110/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä epämääräinen odottelu ilman mitään musiikkia on kyllä tylsää. Jotkut ovat ratkaisseet asian mielestäni aika onnistuneesti laittamalla vieraiden pöytiin monivalintavisailun hääpariin liittyvistä asioista. Sillä vähän vieraammatkin usein saa vähän tutustumaan ja aika kuluu rattoisammin odotellessakin. Jossain vaiheessa iltaa hääpari sitten kertoo oikeat vastaukset ja kenties oikein vastannut porukka saa jonkun palkinnon.

Ikävimmät häät kyllä muistoissani ovat kuitenkin ne, jossa morsian ei juuri hymyillyt koko aikana. En ollut varma, jännittikö vain vai mikä oli. No, erosivat sitten aika pian, kun morsian oli kokenut, että ei tämä tyyppi sittenkään ole sopiva hänelle. Parasta häissä on se, että pari on aidosti onnellinen ja häät on tehty juhlistamaan tätä onnea eikä esittelemään jotain trendihääteemaa. Sitten kun vielä vieraat kuulevat ja näkevät ohjelman eikä se ole vain inside-juttuja täynnä, niin ollaan jo voiton puolella.

Omista häistä tuli paljon kiitosta jälkikäteen, koska oltiin huomioitu vieraat "välikahveilla" eli suoraan ruokailun jälkeen kahvia/teetä tarvitsevat saivat noutaa sitä sivupöydältä. Useinhan häissä joutuu orastavan päänsäryn kanssa odottamaan hääkakkukahveja monta tuntia iltaan asti ja itse alan olla siinä vaiheessa jo ihan liian väsynyt nauttimaan mistään.

Vierailija
111/2309 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hääkakun tarjoamista kannattaa venyttää, sillä sitä aiemmin ei vieraat yleensä kehtaa lähteä.

Olen ollut pelkästään onnistuneissa häissä, joissa olen viihtynyt hyvin, mutta tämä hääkakun viivyttäminen on varmaan ainoita juttuja, jotka ovat jääneet hiukan kismittämään. Lapsettomat häät, ja lapsenvahtimme piti lähteä ennen keskiyötä kotiin, joten emme ehtineet edes nähdä saati maistaa kakkua tai muita jälkiruokia, ennen kuin piti lähteä kotiin vähän klo 22 jälkeen.  Ei ollut itsekkyydestä kyse, ettemme voineet jättää lapsenvahtia pulaan tai 1- ja 2-vuotiasta yksin ilman vahtia.

Olisi ollut mukavampi, jos kakku ja muut jälkiruoat olisivat olleet heti ruokailun lopuksi ja myöhemmin sitten iltapala.

Vierailija
112/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makarooni laatikkoa ei ollut tarpeeksi ja ketsuppi oli jotain mautonta eldoradoa. Pöytiin ei oltu laitettu suola purkkeja.

Vierailija
113/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä on ollut pahinta, kun ei ole ollut etukäteen määrättyä istumajärjestystä. Silloin väkisinkin joku joutuu istumaan ns. ylijäämäpöytään josta ei tunne yhtään ketään.

Ehdottomasti ikävin hääkokemukseni määrättyyn istumajärjestykseen. Jouduin pöytään, jossa oli morsiamen ja hänen sisarensa (he siis serkkujani) oma ystäväpiiri. Kaikki muut paitsi minä tunsivat toisensa. Arvatenkin olin joutunut siihen pöytään, koska olimme samaa ikäluokkaa, mutta paljon mieluummin olisin istunut vaikka jonkun ikälopun, mutta minulle tutun sukulaiseni vieressä.

Vierailija
114/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sanottu jo moneen kertaan, mutta pliiiiis luopukaa niistä hääleikeistä!

Ne ovat yleensä yleisölle ja varsinkin "leikkijöille" todella, todella vaivaannuttavia. Itse esiintymiskammoisena sydän kylmänä istun joka kerran kun häissä on näiden leikkijöiden nimiä lueteltu. Kerran olen joutunut ja se oli kamalaa, eikä kieltäytyä tietenkään kehtaa.

Vierailija
115/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minun kokemuksia:

- Juhlat rakennettu sen varaan, että saa on hyvä. Sitten onkin kylmä, sataa tai itikoita ja viihtyvyys perustuu ulkona olemiseen. Älä siis perusta mitään säähän vaan sellaiset häätilat, että siellä on hyvä olla kaikilla vaikka sataisi rakeita.

- Sellainen juhlatila, että kaikki näkee ja kuulee tapahtumat. 

- Ruokatarjoiluit niin ettei jonoa muodostu. Muutamissa häissä tarjoilut on jaettu 2-4 linjastoon (siis samat tarjottavat). Näin jonotusta ei synny kun samat asiat saa useasta jonosta.

- Ei liikaa sisäpiirivitsejä ohjelmassa. Vähän toki saa olla.

- Ei liikaa leikkejä. Ovat usein tylsiä ja miljoonaan kertaan samat ohjelmat nähty.

- Ei liikaa odottelua. Tunnelma latistuu. Esim iltapainotteiset häät ovat olleet hauskoja, koska ei olla tuntikausia jo odoteltu ja täytetty tyhjää aikaa kun juhlat pääsevät käyntiin vasta.

Vierailija
116/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on vielä aivan normaali etäisyys, jos hääpaikalle on kirkolta 20 km. Josbei ole autoa, pitää tilata taksi tai kysyä joltain kyytiä.

Tai jättää yksinkertaisesti menemättä.

On hääparin asia valita paikka niin, että kaikki pääsevät sinne helposti tulemaan (ja jos tilaisuuden kesken täytyy vaihtaa paikkaa, myös siirtymään). Jos etäisyydet eivät ole käveltävissä eikä erityisen toimivaa julkista liikennettä ole, on hääparin asia järjestää kuljetus niille jotka sitä tarvitsevat.

Jos ja kun hääpari ei näin tee, voivat he syyttää vieraskadosta vain itseään.

Toki jos haluaa keekoilla kalliissa asuissaan puolityhjässä juhlatilassa jossain hinnan perusteella valitussa (ja sijaintinsa takia hinnoittelultaan halvassa) paikassa, ok. Muuten tuo hankala ja kallis siirtyminen paikasta toiseen kesken juhlan on vain yritys maksattaa vierailla osa juhlien järjestämisen kuluista. 

Ymmärtäisin oikeasti jos matka olisi vaikka 50km tai yli, mutta että 20km on aivan järkyttävä matka? Huhhuh. Olen ollut monissa häissä ja useimmiten hääpaikka on eri kuin vihkimispaikka, ja vaikka en ole itse autolla ollut olen esimerkiksi sukulaisten kanssa kysynyt kenen kyytiin mahtuisin jne. Mutta ehkä itse olisin vain tyytyväinen jos ylläolevan kirjoittajan kaltainen valittaja ei saapuisi häihini. Vaatisi varmaan että hääpari kustantaa taksin hakemaan hänet kotoa, koska on hääparin asia varmistaa että ko. henkilö pääsee juhlapaikalle ilman minkäänlaista omatoimisuutta.

Vierailija
117/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä epämääräinen odottelu ilman mitään musiikkia on kyllä tylsää. Jotkut ovat ratkaisseet asian mielestäni aika onnistuneesti laittamalla vieraiden pöytiin monivalintavisailun hääpariin liittyvistä asioista. Sillä vähän vieraammatkin usein saa vähän tutustumaan ja aika kuluu rattoisammin odotellessakin. Jossain vaiheessa iltaa hääpari sitten kertoo oikeat vastaukset ja kenties oikein vastannut porukka saa jonkun palkinnon.

Ikävimmät häät kyllä muistoissani ovat kuitenkin ne, jossa morsian ei juuri hymyillyt koko aikana. En ollut varma, jännittikö vain vai mikä oli. No, erosivat sitten aika pian, kun morsian oli kokenut, että ei tämä tyyppi sittenkään ole sopiva hänelle. Parasta häissä on se, että pari on aidosti onnellinen ja häät on tehty juhlistamaan tätä onnea eikä esittelemään jotain trendihääteemaa. Sitten kun vielä vieraat kuulevat ja näkevät ohjelman eikä se ole vain inside-juttuja täynnä, niin ollaan jo voiton puolella.

Omista häistä tuli paljon kiitosta jälkikäteen, koska oltiin huomioitu vieraat "välikahveilla" eli suoraan ruokailun jälkeen kahvia/teetä tarvitsevat saivat noutaa sitä sivupöydältä. Useinhan häissä joutuu orastavan päänsäryn kanssa odottamaan hääkakkukahveja monta tuntia iltaan asti ja itse alan olla siinä vaiheessa jo ihan liian väsynyt nauttimaan mistään.

Sama täällä. Usein odottelun ja kyttäilyn takia minäkin saan päänsäryn ja sitten en todellakaan ole juhlafiiliksellä enää. Tiivistetty ja napakka ohjelma, ei odottelua. Olisi hyvä jos jostain saisi kahvia/teetä/juomaa koko ajan tai pientä purtavaa.

Vierailija
118/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma mihin olen törmännyt on se, että hääpari toivoisi juhlaväen juhlivan ja nauttivan alkoholijuomia. Tilaisuus kuitenkin järjestetään sellaisessa paikassa, että auto on välttämätön kulkemisen kannalta - takseihin menisi omaisuus, eikä sujuvaa julkista liikennettä ole. Tämä aiheuttaa sen, että alkoholia ei voi nauttia tai ainakin yksi porukasta on kuskina, jolloin jo hänen takia lähdetään ajoissa.

Vierailija
119/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää jos vieraat valittaa! Esim isä valitti kokoajan minulle ja äidille (ei onneksi muille) esim että miten kalliit häät on, että ei parilla ole varaa niihin (samaa mieltä mutta en sanonut ääneen), miten ohjelma on typerää, ruokaa on liikaa jne.. Ei siis hääparin vika mutta mainitsen nyt kuitenkin.

Vierailija
120/2309 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vieraat saa pysymään paikalla vaan koska eivät kehtaa lähteä niin silloin juhla ei todellakaan ole onnistunut...

Tarkoitus lienee, että vieraat VIIHTYVÄT pitkään, eikä että kohteliaisuuttaan KÄRVISTELEVÄT pitkään. Tähän pari vinkkiä:

- Tiivis ohjelma ja aikataulu. Ei tuntikausien täyttöohjelmaa ennen kuin häät pääsevät vauhtiin. Iltapainotteinen vihkiminen usein edesauttaa tätä.

- Ruokaa/juomaa tarjolla jossain määrin kokoajan. Ulkomaillahan on usein ns. coctail hour alun odottelun aikana: kahvi/tee/virvoitusjuoma/drinksut & pikkupurtava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme