Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?

Vierailija
12.05.2016 |

Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.

Kommentit (2309)

Vierailija
541/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että odottelu on ikävää, mutta milloin ne kuvat sitten pitäisi ottaa? Ennen vihkimistäkö (sormus sormeen ennen vihkimistä??) vai joku toinen päivä (kampaajat ja meikit uudelleen)? Paras ratkaisu olisi heti kuvattavaksi, mutta ei mitään yli tunnin sessiota ja juhlapaikalla ruoat ja pelimanni jo valmiina.

Jälkimmäisessä myös sää voi olla erilainen ja kuvaajalle pitäisi maksaa kahdesta eri päivästä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että juhlat järjestetään ennen kaikkea vieraita varten, mutta tässä asiassa olen vähän konservatiivinen enkä joustaisi itse. Hääpari kuitenkin maksaa jokaisesta vieraasta sen 100€, niin vähän voi odotella jos kuitenkin on ruokaa ja juomaa tarjolla, sekä paikka missä istua.

Meillä hoidettiin kuvaukset juuri näin. Me käytiin kuvissa sillä aikaa kun vieraat vielä söivät ja otettiin halukkaiden kanssa ryhmäkuvat samalla. Kuvaaja oli sama kuin koko päivän aamusta-iltaan. Ei odottelua ja hyvät kuvat saatiin.

Vierailija
542/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse opiskeluaikoina paljon tarjoilu- ja pitopalvelukeikkoja ja tuli monen monet häät nähtyä. Ruoka ei ikinä loppunut kesken, mutta yksissä häissä, joihin kakku oli hommattu jostain muualta, kuin pitopalvelusta, se upea luomus oli auttamatta liian pieni isolle hääväelle. Onneksi tämä huomattiin etukäteen ja pikaisesti sitten väsättiin valmispohjista kakkuja, että saatiin kaikille vieraille edes jotain kakkua syötäväksi, mutta nurinaa kyllä kuului kakkujonossa, kun eivät saaneetkaan fiinin konditorian kakkua.

Ja juhlapaikoista tuli huomattua, että aika usein niissä hienoimmissa vanhoissa kartanoissa (eihän ne Suomessa sellaisia linnoja ole kuin ulkomailla) ei ollut riittävän isoja tiloja isoille vierasmäärille, vaan tilat oli jaettu pienempiin huoneisiin, joten aika lailla kaikki ne, jotka eivät olleet hääparin kanssa samassa tilassa, jäivät ulkopuolisiksi. Silloin ajattelin, että itse en tuollaisessa paikassa häitäni järjestäisi, vaikka puitteet muuten olivatkin hienot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme siskontyttöni häissä. Sukumme on pieni ja asumme suurin osa kaukana toisistamme. Useat meistä näkivät nuo häät tilaisuutena päästä juttelemaan toisten sukulaisten kanssa pitkästä aikaa. Morsiuspari sen sijaan oli ajatellut, että tässäpä porukka tutustuu uusiin ihmisiin ja istutti meidät kaikki eri pöytiin, kauas toisistamme. Siinä sitten yritimme keksiä jutunjuurta täysin vieraiden ihmisten kanssa ja käydä pikaisesti tervehtimässä sukulaisiamme virallisen ohjelman ja ruokailun eri osien välissä. Lähes kaikki meistä myös lähtivät juhlista heti pakollisen ohjelman jälkeen pitkän ajomatkan vuoksi. Olisi pitänyt jättää juhlat väliin, eikä kerrankin tehdä poikkeusta.

Vierailija
544/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että odottelu on ikävää, mutta milloin ne kuvat sitten pitäisi ottaa? Ennen vihkimistäkö (sormus sormeen ennen vihkimistä??) vai joku toinen päivä (kampaajat ja meikit uudelleen)? Paras ratkaisu olisi heti kuvattavaksi, mutta ei mitään yli tunnin sessiota ja juhlapaikalla ruoat ja pelimanni jo valmiina.

Jälkimmäisessä myös sää voi olla erilainen ja kuvaajalle pitäisi maksaa kahdesta eri päivästä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että juhlat järjestetään ennen kaikkea vieraita varten, mutta tässä asiassa olen vähän konservatiivinen enkä joustaisi itse. Hääpari kuitenkin maksaa jokaisesta vieraasta sen 100€, niin vähän voi odotella jos kuitenkin on ruokaa ja juomaa tarjolla, sekä paikka missä istua.

Kyllä niille vieraillekin kuluja tulee . Ensinnäkin lahja, joka helposti perheeltä on jo yli 100 e satsaus. Matkat. Oma sukuni asuu 500 kmn päässä, joten ei niin vaan telepirtata hääpaikalle. Yöpymiset, vaatteet, ruuat reissulla jne jne. Kun on tämän kaiken satsannut niin eipä kiinnosta seisoksia paahteessa/ kylmässä tuntikaupalla ja sitten vielä viihdyttää hääparin työkavereita tai mökkinaapureita ja juhlan ajan. Kun studiokuvat otetaan just ennen vihkimistä voidaan sopia, könttäsumma jolla kuvaaja on mukana kaikissa juhlan käänteissä.

Vierailija
545/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkät puheet ja ohjelmat. Vieraat haluavat osallistua, ei vain istua ja yrittää kuulla tai nähdä. Hääpari voisi organisoida niin että käy istumassa joka huoneessa jonkin aikaa jos tila ei ole yhtenäinen.

Vierailija
546/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveät, nolot ja seksistiset hääleikit joihin yleisö joutui osallistumaan. Parin leikin jälkeen rupesin tekemään lähtöä ulos siinä pelossa että tulee kolmas ja joudun itsekin tekemään jotain suunnattoman noloa jonkun tuttavani tai setämiehen kanssa. Jos annatte miespuolisen kolliporukan suunnitella hääleikit, niin laittakaa joku nainen varmistamaan mitä jätkät on keksineet. Se mikä on epäilemättä kännisen poikaporukan mielestä hirveän hauskaa suunnitteluvaiheessa, on varsinaisessa tilanteessa äärimmäisen kiusaannuttavaa.

Mikään laki ei pakota niihin osallistumaan eikä edes selittelemään niihin osallistumattomuutta. Jos joku suuttuu, niin pistä välit poikki. Ei kannata antaa ihmisten kävellä ylitse.

Vierailija
547/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä hoidettiin kuvaukset juuri näin. Me käytiin kuvissa sillä aikaa kun vieraat vielä söivät ja otettiin halukkaiden kanssa ryhmäkuvat samalla. Kuvaaja oli sama kuin koko päivän aamusta-iltaan. Ei odottelua ja hyvät kuvat saatiin.

Kiitos asiallisista vastauksista. "Järkyttynyt äänensävyni" kommenteissani johtui siitä, että olen monista kommenteista täältä saanut sen kuvan, niin kuin häät olisivat vihoviimeinen tilaisuus minne vieraat haluaisivat osallistua, ja hääparin pitää uhrata kaikki omat intressinsä etteivät vieraat vaan lähtisi ennen vastaanottoa pois. En ole tyhmä, tottakai ymmärrän ettei ketään kiinnosta odotella tuntikausia juhlapaikalla, että pari käy ottamassa hääkuvia. Mielestäni esimerkiksi tunnin vapaa seurustelu juhlapaikalla, missä on ruokaa ja juomaa, istumapaikkoja sekä musiikkia, ei ole kuitenkaan liikaa pyydetty. Onhan häät kuitenkin ennen kaikkea hääparin juhlapäivä. Tuo ruokailun aikana kuvattavaksi lähteminen on mielestäni ihan huippuidea mikä ei tullut minulle edes mieleenkään. Vaikuttaa myös siihen, ettei myöskään niitä puheita pidetä sitten ruokailun aikana, kun hääpari ei ole edes paikalla, eli win-win.

Vierailija
548/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään iso vaiva pukea niitä sormuksia hetkeksi sormeen kuvauksen takia. Meillä oli selvä että kuvat ensin, oli vielä tuore meikki ja kampauskin ja kenenkään ei tarvinnut odottaa turhaan kuvausten ajan. Pari kertaa ollut häissä missä hääparia on joutunut odottamaan tosi kauan kuvauksesta, ei ole vieraiden kannalta fiksu järjestys.

Vierailija
549/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisista vastauksista. "Järkyttynyt äänensävyni" kommenteissani johtui siitä, että olen monista kommenteista täältä saanut sen kuvan, niin kuin häät olisivat vihoviimeinen tilaisuus minne vieraat haluaisivat osallistua, ja hääparin pitää uhrata kaikki omat intressinsä etteivät vieraat vaan lähtisi ennen vastaanottoa pois. En ole tyhmä, tottakai ymmärrän ettei ketään kiinnosta odotella tuntikausia juhlapaikalla, että pari käy ottamassa hääkuvia. Mielestäni esimerkiksi tunnin vapaa seurustelu juhlapaikalla, missä on ruokaa ja juomaa, istumapaikkoja sekä musiikkia, ei ole kuitenkaan liikaa pyydetty. Onhan häät kuitenkin ennen kaikkea hääparin juhlapäivä. Tuo ruokailun aikana kuvattavaksi lähteminen on mielestäni ihan huippuidea mikä ei tullut minulle edes mieleenkään. Vaikuttaa myös siihen, ettei myöskään niitä puheita pidetä sitten ruokailun aikana, kun hääpari ei ole edes paikalla, eli win-win.

Järjestelykysymys.

Näin se menee:

Tiedota aikataulusta. "Tervetuloa vihkiäisiimme klo 15 Etujärven kirkkoon! Juhlat alkavat Takalammen seuraintalolla klo 17 ja jatkuvat puolille öin asti."

Järjestä suoraan kirkosta juhlapaikalle meneville olot mukavaksi. Vähintäänkin pitää päästä varjoon/suojaan ja käymään vessassa. Jos hellettä, pitää olla juomaa tarjolla. Ja istumapaikkoja! Älä seisotuta ketään tuntia seuraintalon pihalla.

Sellaiset häät, joissa vierailla ei ole kivaa, ei oikeasti ole morsiusparillekaan kiva. Jos vieraista ei välitä yhtään, ei niitä kannata kutsuakaan.

Vierailija
550/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjestelykysymys.

Näin se menee:

Tiedota aikataulusta. "Tervetuloa vihkiäisiimme klo 15 Etujärven kirkkoon! Juhlat alkavat Takalammen seuraintalolla klo 17 ja jatkuvat puolille öin asti."

Järjestä suoraan kirkosta juhlapaikalle meneville olot mukavaksi. Vähintäänkin pitää päästä varjoon/suojaan ja käymään vessassa. Jos hellettä, pitää olla juomaa tarjolla. Ja istumapaikkoja! Älä seisotuta ketään tuntia seuraintalon pihalla.

Sellaiset häät, joissa vierailla ei ole kivaa, ei oikeasti ole morsiusparillekaan kiva. Jos vieraista ei välitä yhtään, ei niitä kannata kutsuakaan.

En tiedä oliko tarkoituksesi vastata johonkin toiseen kommenttiin, mutta kirjoitin omaani selvästi, että odottelun ajan pitää olla tarjolla ruokaa, juomaa ja istumapaikkoja sekä jotain viihdykettä.

Vierailija
551/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Virossa hääseurueen, jossa sulhasen ja morsiamen vierailla oli värikoodin mukaiset solmiot/huivit.

Häät ovat perhejuhla ja alkoholinkäyttö pitäisi olla maltillista. Miten lapset oppivat perinteitä, jos eivät saa olla mukana.

Hääleikit no no. Puheet ja laulu- tai runoesitykset jes.

Aikataulupito on tärkeää. Hääkuvat voi ottaa ennen seremonioita niin hääväen ei tarvitse odottaa.

Hääparin pitää muistaa levätä ennen häitä, ettei kireys ota valtaa ja pilaa tunnelmaa.

Vierailija
552/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapaikalla pöydät oli aseteltu liian lähelle toisiaan. Takana istuva joutui aina nousemaan kun itse halusit nousta. Tuolit ottivat koko ajan kiinni toisiinsa, myös vieressä istuvaan. Yksinkertaisesti liikaa vieraita liian pienessä tilassa. Ja kun oli aika hakea ruoka noutopöydästä, järjestys arvottiin. Eräs vanhus lähti heti hakemaan ruokaa niin kaaso karjui mikrofoniin että takaisin pöytään, teidän pöytänne vuoro ei ole vielä. ”Vanhustenpöytä” oli viimeisenä vuorossa.

Vieraat patistettiin ulos vesisateeseen kun ruokalautaset tultiin korjaamaan pöydistä. Kaikki vieraat ohjattiin hengailemaan autotielle. Siellä sitten iso lauma vieraita yritti väistellä autoja. Puolet vieraista lähti kakun jälkeen.

Vierailija
553/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonointa on se, kun kukaan ei toimi seremoniamestarina.

Hyvän ystävättäreni hääjuhlat olivat tästä syystä kamalat.

Kummankaan osapuolen sukulaisista ei ollut mihinkään.

Neljä tuntia kesti, että edes päästiin kahviin ja kakkuun asti, jolloin morsiamen saamattoman veljen vaimo vihdoinkin otti ohjat käsiinsä, ja alkoi hoitaa juhlaa eteenpäin.

Mutta onnellinen aviopari tuli tuosta hääparista huonoista järjestelyistä huolimatta....

Vierailija
554/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveät, nolot ja seksistiset hääleikit joihin yleisö joutui osallistumaan. Parin leikin jälkeen rupesin tekemään lähtöä ulos siinä pelossa että tulee kolmas ja joudun itsekin tekemään jotain suunnattoman noloa jonkun tuttavani tai setämiehen kanssa. Jos annatte miespuolisen kolliporukan suunnitella hääleikit, niin laittakaa joku nainen varmistamaan mitä jätkät on keksineet. Se mikä on epäilemättä kännisen poikaporukan mielestä hirveän hauskaa suunnitteluvaiheessa, on varsinaisessa tilanteessa äärimmäisen kiusaannuttavaa.

Mikään laki ei pakota niihin osallistumaan eikä edes selittelemään niihin osallistumattomuutta. Jos joku suuttuu, niin pistä välit poikki. Ei kannata antaa ihmisten kävellä ylitse.

Kieltäytyminen on vaikeaa, kun porukka ympärillä on sitä mieltä, että mene nyt äläkä oletosikko, leikkiähän se vain on. Ja seksiviittaukset ja niihin liittyvät "leikit" saisi kyllä jättää joko polttareihin tai kaveribileisiin, jos sellaisia ihan ehdottomasti tarvitaan.

Vierailija
555/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonhan noita on jo tuossa tullutkin kuten turhanpäiväinen odottelu, pölhö ohjelma, ruoan vähyys mutta ihmettelen myös tätä joissain häissä ollutta tapaa kerätä hääparille kolehtia kun lahja on kuitenkin tullut jo annettua.

Vierailija
556/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaminen, liikaa puheita, paha ruoka (lohikeitto!!), toistuva viinalla läträily.

Vierailija
557/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni epätoivottu asia onkin jo mainittu, joten kerron vain tämän yhden kokemuksen.

Morsian, joka tanssi isänsä kanssa, ainoana parina tanssilattialla ja morsiamen isä ei osannut tanssia YHTÄÄN. Morsian oli raivon partaalla ja isä naama punaisena, se oli varsin kauheaa katseltavaa. Älkää siis pakottako sellaisia ihmisiä tanssimaan, jotka eivät osaa eivätkä halua, vaikka kuinka "kuuluisi" jonkun perinteen mukaan.

Vierailija
558/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisin pidetyt hääleikit, vaivaannuttavaa katseltavaa

Vierailija
559/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä osallistuisi häihin 1) jotka järjestetään jossain saaressa tms. josta ei pääse pois silloin kun haluaa 2) joista en tunne ketään muuta kuin morsiusparin 3) jossa hääpari odottaa kalliita lahjoja tai matkustamista kauaksi, ellei kyseessä ole koko suvun juhlat. 

Vierailija
560/2309 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on painais-häät

- liikaa alkoholia

- liian pieni juhlatila

- liian pitkiä puheita

- morsiamen/sulhasen ryöstö EI ❗

- ihmiset ovat KUPPIKUNNISSA , vieraiden kanssa ei osata keskustella yhtään ! Typerää.

- ei mitään yhteistä vieraille (voisi olla esim. jokin tanssi tai letkajenkka, tai yhteislaulu, se yhdistää)

- liikaa odotettua

- liian suuret määrät vieraita ( max 100 hlöä)

Veikkaanpa, että suurimmalle osalle kuitenkin häät, joissa on letkajenkkaa tai yhteislaulua, kuuluvat sinne pa*kimmat häät osastoon. Itse en ainakaan ilahtuisi. Painais-häät todellakin!