Häävieraan näkökulmasta ajateltuna, mikä on ollut häissä ikävintä/huonointa/tylsintä/epäonnistuneinta?
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Kommentit (2309)
Ei hitsi kuinka noloa tuo rahan kerjääminen. Ja maksullinen vessa on kyllä kaiken kruunaava huippu. Oisin mennyt pihalle kuselle.
Tämä on aika OT varsinaiseen aiheeseen, mutta yksi hääepisodi on erityisesti jäänyt mieleen. Olin kerran isoissa häissä, missä morsian itki hysteerisesti suuren osan siitä ajasta, jolloin ihmiset jonottivat onnittelemaan hääparia. Ei mitään onnenkyyneleitä tai sellaista, vaan todella hillitöntä itkua. Olin itse silloin aika nuori enkä tajunnut, että jännityksen purkautuminen voi ilmetä tuolla tapaa. (Vanhemmiten olen ymmärtänyt omakohtaisesti, en tosin omissa häissä, joita ei ole ollut.) Eli hän oli varmaan jännittänyt kirkossa "esiintymistä".
Olihan tilanne aika outo, kun morsiameen ei saanut juuri kontaktia, muistaakseni hän ojensi kättään kumminkin. No sitten tilanne tasaantui ja kaikki sujui varmaan suunnitellusti.
Nuo häät olivat sellaisissa ympyröissä, missä oltiin hyvinkin kilpailuhenkisiä, ja morsiamen vanhemmat olivat ainakin siinä täysillä mukana, kaiketi morsiankin. Samana kesänä oli ainakin kahdet sellaiset häät, joita vertailtiin ja joiden järjestäjät pyrkivät päihittämään toisensa. Mutta tästä on jo jonkin verran aikaa, nykyään tuollainen varmaan harvinaisempaa.
Kyllä buffetin voi saada toimimaan jos se on hyvin suunniteltu vierasmäärään nähden (harvemmin on), eli useampi linjasto jne. Suurin ongelma suomalaisissa häissä on se, että kutsutaan liikaa vieraita eikä ole varaa kestitä niitä kunnolla. Ihmiset ovat kuitenkin 2000-luvulla tottuneet tiettyyn tasoon. Jos haluaa rentoa meininkiä, niin sitten se pitää ilmoittaa kutsussa, esim että ollaan seurantalolla farkut&t-paita linjalla ja paistetaan makkaraa ja juodaan kaljaa tölkistä. Eikä siinä ole mitään pahaa, semmoisissa juhlissa voi olla tosi hauskaa, mutta on hyvä, että vieraat tietävät mikä on homman nimi eivätkä pukeudu juhlavaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jos ei saa ottaa avecia mukaan. Ymmärrän, että häiden järjestäminen on kallista, ja kutsuvieraslistaa on karsittava jotta se ei paisu aivan mahdottomaksi, mutta on vieraan kannalta aika ankeaa, jos ei saa ottaa seuralaista, eikä tunne häistä ketään.
Olin juuri viime kesänä entisen työkaverini häissä. Minut kutsuttiin yksin, koska he eivät olleet ikinä tavanneet avopuolisoani. Hääjuhla alkoi kahdelta päivällä, ja kesti klo 24.00 asti. Minut laitettiin istumaan pöytään, jossa kaikki muut olivat sukulaisia keskenään, ja oli hieman orpo olo kuunneella kun he puhuivat lastensa koulumenestyksestä ja kesälomasuunnitelmista. Kun yritin keskustella jotain, läsnäoloni lähinnä sivuutettiin olankohautuksella. En viitsinyt notkua hääparinkaan seurassa pitkään, sillä heillä riitti luonnollisesti niin paljon puhuttavaa myös muiden kanssa.
Tämä kuulostaa nyt kauhealta marttyyritarinalta, mutta kannattaa tosiaan miettiä vieraiden viihtyvyyttä myös tältä kantilta!
Olen samaa mieltä tästä. Olen myös ollut ilman avecia häissä, joissa tunsin ainoastaan morsiamen. Olen luonteeltani aika ujo, ja kynnys mennä juttelemaan vieraille ihmisille on korkea, joten oli aika pitkä ilta istua yksin jossain nurkassa!
Minä en ole luonteeltani mitenkään ujo, mutta sama kokemus on. Tosin en osaa moittia hääparia, koska oli ihana nähdä heitä. Ja muistaakseni kutsuun oli merkitty avec, joka tosin kieltäytyi työkiireisiin vedoten (oikeasti se ei halunnut viettää kokonaista päivää kanssani).
Mutta vieraille jutteleminen oli aika työn takana. Morsiamen äiti ainakin yritti jututtaa, mutta ei meillä kauaa sitä ajatustenvaihtoa kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksissä häissä oli kahdenlaista kutsuvierasta, parempaa ja huonompaa. Siis "huonommalla" väellä oli istumapaikat perällä ja laidoissa, tarjoilu oli vain se minimaalinen, kun toinen puolisko eli yltäkylläisyydessä. Se tuntui tylsältä, vaikka olinkin "paremman" väen puolella.
Nyt ette usko, mutta tämä on totta:
Oltiin kutsuttuna häihin ns. "kaukaiset sukulaiset ja tuttavat"-kategoriassa, eikä kutsu ollut ollenkaan vihkitilaisuuteen. Ihmeteltiin, että mites kutsu tuli vaan hääjuhlaan klo 19? Sitten ajateltiin, että voihan olla niinkin, että on ollut vaan siviilivihkiminen ja juhla sitten isommasti.No, olikin ollut kirkkovihkiminen klo 13, sen jälkeen juhla-ateria n. klo 15 pitkän kaavan mukaan. Tarkoitus oli, että ne vaatimattoman kategoriaan kuuluvat vieraat ei saa ruokaa ollenkaan, vaan tulevat vaan tanssimaan ja saavat vain juotavaa. Ja tuovat tietenkin lahjan. Tähän joukkoon kuului noin 12 vierasta, kun taas pääjoukkoon kuului noin 50 vierasta.
Mua harmittaa edelleen, vuosien päästä, ettei lähdetty pois, kun huomattiin tilanne. Ennen onnittelua ja lahjan antamista, ihan vaan käännytty ja lähdetty. Jälkiruoka-astioita oltiin juuri korjaamassa, kun pölähdimme paikalle 10 muun "kategoria II"-vieraan kanssa!
Olen ollut vieraana samantyyppisissä häissä ja ei tuo minusta ollut mitenkään moukkamaista, meille oli jo alunperin kerrottu että suku ja lähimmät ystävät (lähinnä kaasot ja bestmanit puolisoineen) ovat paikalla vihkimisen ja hääpäivällisen ja meidät muut ystävät, sekä sulhasella että morsiammella on todella laaja ystäväpiiri, oli kutsuttu sitten jatkoille. Vietiin lahja, naposteltiin cocktail-paloja, nosteltiin maljoja ja tanssittiin aamuun saakka. Hienot häät oli:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää häitä järjestäessänne, paljonko ne tulevat maksamaan rahaa ja vaivaa vieraille. Ei ole kiva, jos suurin osa vieraista joutuu matkustamaan juhliin 300km päästä ja kustantamaan kaikki siirtymiset ja yöpymiset itse. Hääpari tietenkin toivoo vain rahaa lahjaksi.
Itse jään tulevana kesänä ystäväni häistä pois, koska minulla ei vain ole 170-200e laittaa yhteen iltaan. Pois jää varmasti moni muukin.
Paljonko sitten häistä saisi aiheutua vieraille kuluja? Nolla euroako? Pitäisikö parin maksaa niin matka- ja majoituskulut kuin asukin? Mitä sitten seuraavaksi? Vieraille tuntipalkka siitä, että tulevat paikalle?
Minusta häistä saa aiheutua vieraalle kuluja muutama kymmenen euroa, ei yhtään enempää. Tämä on otettava huomioon häitä suunniteltaessa.
No kyllähän tuo onnistuu helposti. Häät pitää olla teiltä lyhyen ratikka/bussimatkan päässä, sanotaan maksimissaan 10 euroa edestakaisin. (Pitää varautua siihen, että vaikka paikalle pääsisi halvalla julkisella, takaisin tullessa yöllä voi joutua käyttää taksia, siksi varataan reilusti tuo kymppi.) Kirkko ja vihkipaikka pitää olla vierekkäin, että voi siirtyä kävellen. Vaatteiksi laitat 5 euron alennusmyyntipaidan ja 10 euron housut ja lainaat äidiltäsi kengät. Häälahjapaperiin ja korttiin menee noin 5 euroa. Häälahjaksi voit antaa jonkun oman vanhan maljakon, jota et enää tarvitse. Tsadaa: kulut yhteensä 30 euroa!
Vaihtoehtoisesti voit tietysti käyttää jotain vanhoja vaatteitasi, jolloin kulut ovat vieläkin pienemmät, vain 15 euroa. Se lienee sinun mielestäsi sopiva investointi ystävän tai sukulaisen hääpäivään.
Minä en ole antanut häissä enää mitään rahalahjoja häälahjan lisäksi. Kun on laitettu kiertämään possuja tai hattuja olen kylmästi siirtänyt ne eteenpäin seuraavalle. Minulla riittää pokkaa jos hääparillakin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää häitä järjestäessänne, paljonko ne tulevat maksamaan rahaa ja vaivaa vieraille. Ei ole kiva, jos suurin osa vieraista joutuu matkustamaan juhliin 300km päästä ja kustantamaan kaikki siirtymiset ja yöpymiset itse. Hääpari tietenkin toivoo vain rahaa lahjaksi.
Itse jään tulevana kesänä ystäväni häistä pois, koska minulla ei vain ole 170-200e laittaa yhteen iltaan. Pois jää varmasti moni muukin.
Paljonko sitten häistä saisi aiheutua vieraille kuluja? Nolla euroako? Pitäisikö parin maksaa niin matka- ja majoituskulut kuin asukin? Mitä sitten seuraavaksi? Vieraille tuntipalkka siitä, että tulevat paikalle?
Minusta häistä saa aiheutua vieraalle kuluja muutama kymmenen euroa, ei yhtään enempää. Tämä on otettava huomioon häitä suunniteltaessa.
Se nyt vaan väkisinkin tuppaa olemaan niin, että joillakin vierailla on pidempi (ja kalliimpi) matka kuin toisilla. Joskus on pakko yöpyä muualla kuin kotona, joskus on pakko ostaa uusia juhlavaatteita (itse tosin en laske vaatekuluja häistä aiheutuvaksi kuluksi, mutta tiedän monen laskevan), joskus on pakko käyttää useampikin kymppi bensaan, jopa ajaa taksilla. Jos siis haluaa osallistua häihin. Pakkohan ei kenenkään ole.
Juhlavaatteet lasken kuluiksi, koska en tarvitse niitä muuten mihinkään. Arkeni vietän farkuissa tai verkkarihousuissa, en muissa asuissa. On helppoa sanoa, että "pakko ei ole mennä häihin." Joskus vain on "sosiaallinen pakko", jos ei halua koko suvun vihoja niskaansa. Minusta on kohtuutonta järjestää häät paikassa, jonne toiset joutuu kulkemaan pitkään ja toiset ei. Puoliväli olisi hyvä kompromissi.
Jos taas pari haluaa viettää häitä Kuopiossa esim. morsiamen sukukirkkoa käyttäen, sulhasen sukulaisilla on pitempi matka ym.
Kah, savolaisilla omat sukukirkotkin. Muualla Suomessa kirkot ovat seurakuntien ja niiden jäsenten yhteisessä omistuksessa.
Eikö voi sanoa sukukirkko? Miksikä sitä nimitetään, jos monet suvun jäsenet on vihitty samassa kirkossa? Sitä hain. Täällä meillä (ei savossa) on kirkko, jossa on vihitty monia miehen sukuun kuuluvia. Anoppi puhuu, että sukukirkko. Tosin me ei menty siellä naimisiin, oli pienet rennot mökkihäät omalla mökilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa kesällä häihin, jotka pidetään noin 400km päässä meiltä. Mukaan tulee koko 7 hlön perhe eli puolisoni lisäksi 5 lasta. Junayhteyttä ei ole, joten on mentävä kahdella henkilöautolla, yhteen emme mahdu. Näin iso perhe tarvitsee vähintään kaksi hotellihuonetta, yhteen emme mahdu vaikka olisi ns perhehuone. Miehellä ja minulla on vanhoja vaatteita, mutta kasvuikäiset lapset tarvitsevat kaikki uudet vaatteet ja mahdollisesti kengätkin. No ehkä nuorimmalle löytyy jotain käytettyä toisilta lapsilta, koska sukupuoli passaa. (En todellakaan pue keskimmäistä poikaa tyttöjen vanhoihin mekkoihin.) Häälahja kustantaa varmaan 100 euroa.
Hääparin koko suku asuu täällä 400 km päässä, vain muutama ystävä asuu lähellä hääpaikkaa. Koko suku on myös innoissaan lähdössä häihin. Kenellekään ei ole edes juolahtanut mieleen vaatia, että hääparin pitäisi siirtää häänsä tänne suvun keskelle. Ehkä me pidämme sukulaisistamme enemmän kuin sinä.
Liian vähäinen aloholitarjoilu, tai mahdollisuus olla ostamatta sitä tarvittaessa itse, mikäli hääparin budjetti on rajallinen. On pitkä aika odottaa jossakin periferiassa alkumaljan jälkeen toiveikkaana, onko ruokaviiniä tai kahviavecia. Sitten selviää, ettei sellaisia ole tarjolla, eikä baaria mailla halmeilla. Takakonttiviinatkin saattanut unohtua itseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuo onnistuu helposti. Häät pitää olla teiltä lyhyen ratikka/bussimatkan päässä, sanotaan maksimissaan 10 euroa edestakaisin. (Pitää varautua siihen, että vaikka paikalle pääsisi halvalla julkisella, takaisin tullessa yöllä voi joutua käyttää taksia, siksi varataan reilusti tuo kymppi.) Kirkko ja vihkipaikka pitää olla vierekkäin, että voi siirtyä kävellen. Vaatteiksi laitat 5 euron alennusmyyntipaidan ja 10 euron housut ja lainaat äidiltäsi kengät. Häälahjapaperiin ja korttiin menee noin 5 euroa. Häälahjaksi voit antaa jonkun oman vanhan maljakon, jota et enää tarvitse. Tsadaa: kulut yhteensä 30 euroa!
Vaihtoehtoisesti voit tietysti käyttää jotain vanhoja vaatteitasi, jolloin kulut ovat vieläkin pienemmät, vain 15 euroa. Se lienee sinun mielestäsi sopiva investointi ystävän tai sukulaisen hääpäivään.
Kaikki eivät näköjään ymmärrä sarkasmia, koska tälle on annettu alapeukkujakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos yrittää välttää muiden tekemiä sudenkuoppia, saisi ehkä järjestettyä vieraillekin kivat häät. Hääparillehan se päivä on joka tapauksessa ikimuistoinen, mutta jotta vieraillakin olisi hauskaa, olisi kiva kuulla häävieraiden kokemuksia pilalle menneistä häistä.
Sen sijaan että haluttiin haukkumaketju, mitäs jos olisi kysytty että mitkä asiat ovat tehneet häistä onnistuneet ja millaiset ovat olleet mukavat häät? Jotta voisi ottaa vinkkejä siihen mistä ihmiset pitävät? Ehkä joillain on hauskempaa vain päästä haukkumaan muita :D
Kaikenlainen vieraiden ja/tai juhlakalujen nolaaminen. Jos on hääleikkejä, niiden pitäisi olla oikeasti jollakin tavoin oivaltavia ja viihdyttäviä, sellaisia, ettei tule myötähäpeää niitä seuratessa tai ikuisia traumoja mukaan joutuessa. Jos joku tiedetään ujoksi, ei häntä saa pakottaa leikkeihin, pitämään puhetta tms. Kaikenlainen pikkutuhmuus on myös äärimmäisen kiusallista (itselleni jo sukkanauhan metsästys hameen alta oli liikaa, enkä sellaista omiin häihini halunnut - mutta en nyt tietenkään tätä perinneohjelmanumeroa mitenkään erityisesti paheksu tai kammoa, jos joku sellaisen häihinsä haluaa).
Muuten melkein mikä tahansa menee, kunhan ruoka ei lopu ja on kahvia. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääpaikan pöydissä oli sydäntarroin koristellut kuittipiikit. Kun viimein hikisinä ja noin 2 tunnin odottelun jälkeen pääsimme sisään juhlapaikkaan ja löysimme istumapaikamme. Saimme alkaa ensimmäisen "leikin" jonka ideana oli täyttää pöytäkunnan piikki nopeiten seteleillä. Voittaja pöytä saisi ottaa ensiksi ruokaa ja juomaa buffasta. Kukaan ei saanut mitään, ei edes vettä, ennenkuin piikit olivat täynnä. Itselläni oli vain 30e taksia varten, sekin kortilla. Käsilaukuni sivutaskussa 7 euroa joista 5 pistin piikkiin.
Olin vasta valmistunut samasta koulusta kuin morsian, mutta työtön. Olin ostanut parille noin 100e lahjan, mistä morsiuspari oli ilahtunut. tähän tietysti matkat ja juhlaasu päälle, olin lähes PA.
Seuraavaksi oli ruokailu ja sitten muutama puhe, morsiammen äiti kyynelehtien kertoi kuinka morsiusparilla oli vauvahaaveita. Samaan aikaan pöytiin kannettiin tarjottimella säästöpossut jonne taas vedottiin sujauttamaan omantunnon mukaan rahaa niitä tulevia vauveleita varten. Sinne tungin sitten sen 2e ja muutaman pikku hilun mitä minulla oli. morsiammelle kerkesin jutella 2 lausetta. Ketään muita en tuntenut.
Muutaman leikin lopuksi morsian ryöstettiin ja taas kuljettiin hattu kourassa ympäri salia jotta morsian saataisiin takaisin ja kahvitus voisi alkaa.
Näitä rahankeruu juttuja oli näppärästi soviteltu joka mutkaan mihin mahdollista jopa wc-oli maksullinen johon kyllä sitten pääsin ilmaiseksi koska minulla ei ollut käteistä mistä antaa, jonaka jouduin "todistamaan" kaatamalla laukkuni ja lompsani sisällön tiskiin.
Jäi kyllä paskanmaku suuhun näistä häistä ja pariskunta ei enää kauan kuulunut ystäviini. Ovat jo muuten eronneet, rahat jotka kerjättiin häissä vauvoja tms. varten käytettiin Thaimaan lomaan. Lapsia heille ei koskaan tullut. Mainittakoon vielä että kyse ei ollut mistään köyhästä suvusta tai köyhästä perheestä tai köyhästä parista.
Tämä on kyllä jo pohjanoteeraus: maksullinen wc ja laukun ja lompakon tarkistus?! Vaikuttaa lähinnä jo ryöstöltä! Kuittipiikit, joihin pakotetaan laittamaan rahaa? Voiko näin törppöjä häiden järjestäjiä edes olla? Kuulostaa aivan uskomattomalta...
Itsekin olen ollut häissä joissa törkeästi vieraita pakotettiin antamaan rahaa. Oli morsiammen ryöstö ja hattu lähti kiertämään. Kun hattu pääsi takaisin mistä oli tullutkin kierrettyään kaikki vieraat alkoi hirveä mesoominen että mitä te näin vähät ootte laittaneet, ei tällä morsianta takaisin saada ja hattu kiertämään taas. Ihmiset vaivautuneina kaivelivat lompakoitaan ja lisäsivät rahaa. Tämäkään ei kelvannut vaan huudon säestämänä sulhanen ja bestman?(en tiedä) vaativat ihmisiä laittamaan lisää rahaa. Meni jollekkin papalle että NO REINO ainakin laittaa lisää eihän sulla rahasta ole pulee ja Reino alkaa kaivella lompakkoa esiin ja vetäsee sieltä 50e tiputtaa hattuun, ei riitä, lisää olis saatava kun olihan sulla siellä niitä 50enemmänkin. Sitä oli järkyttävää seurata vierestä o_o Tää Reino taisi lopulta kaataa kiusaantuneena koko lompakon sisällön hattuun painostettuna.
Olen ollut samantapaisissa häissä (serkkupoika meni vihille). Siellä ei muka kertynyt kaason ja bestmanin mielestä tarpeeksi rahaa ensimmäisellä kierroksella, joten lahjalaatikko uudestaan kiertoon, ensimmäiseksi morsiamen isälle. Tämä kilisti lasiaan ja ilmoitti, että nyt on se tilanne, että morsianta ei saada takaisin, jos ei makseta lisää. Hän on maksanut näistä häistä jo 3000 e, enempää hän ei aio antaa ja toivoo, että häävieraatkin ymmärtävät olla antamatta lisää. Tärkeintä on, että vieraat ovat tulleet yhdessä iloitsemaan Katrin ja Petrin avioliiton solmimisesta. Seuraavaksi piti vuorossa olla hääkakun leikkaamisen, mutta koska morsianta ei saada takaisin, niin otetaan edes kahvia. Ja niin setä vaimoineen marssi kahvipöytään, otti pakkopullaa ja kupillisen kahvia jättäen kaason ja bestmanin tuijottamaan suu auki peräänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sijaan että haluttiin haukkumaketju, mitäs jos olisi kysytty että mitkä asiat ovat tehneet häistä onnistuneet ja millaiset ovat olleet mukavat häät? Jotta voisi ottaa vinkkejä siihen mistä ihmiset pitävät? Ehkä joillain on hauskempaa vain päästä haukkumaan muita :D
Onnistuneista ja mukavista häistä keskustelu ei olisi tuonut esiin niitä sudenkuoppia, mihin moni on kompastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääpaikan pöydissä oli sydäntarroin koristellut kuittipiikit. Kun viimein hikisinä ja noin 2 tunnin odottelun jälkeen pääsimme sisään juhlapaikkaan ja löysimme istumapaikamme. Saimme alkaa ensimmäisen "leikin" jonka ideana oli täyttää pöytäkunnan piikki nopeiten seteleillä. Voittaja pöytä saisi ottaa ensiksi ruokaa ja juomaa buffasta. Kukaan ei saanut mitään, ei edes vettä, ennenkuin piikit olivat täynnä. Itselläni oli vain 30e taksia varten, sekin kortilla. Käsilaukuni sivutaskussa 7 euroa joista 5 pistin piikkiin.
Olin vasta valmistunut samasta koulusta kuin morsian, mutta työtön. Olin ostanut parille noin 100e lahjan, mistä morsiuspari oli ilahtunut. tähän tietysti matkat ja juhlaasu päälle, olin lähes PA.
Seuraavaksi oli ruokailu ja sitten muutama puhe, morsiammen äiti kyynelehtien kertoi kuinka morsiusparilla oli vauvahaaveita. Samaan aikaan pöytiin kannettiin tarjottimella säästöpossut jonne taas vedottiin sujauttamaan omantunnon mukaan rahaa niitä tulevia vauveleita varten. Sinne tungin sitten sen 2e ja muutaman pikku hilun mitä minulla oli. morsiammelle kerkesin jutella 2 lausetta. Ketään muita en tuntenut.
Muutaman leikin lopuksi morsian ryöstettiin ja taas kuljettiin hattu kourassa ympäri salia jotta morsian saataisiin takaisin ja kahvitus voisi alkaa.
Näitä rahankeruu juttuja oli näppärästi soviteltu joka mutkaan mihin mahdollista jopa wc-oli maksullinen johon kyllä sitten pääsin ilmaiseksi koska minulla ei ollut käteistä mistä antaa, jonaka jouduin "todistamaan" kaatamalla laukkuni ja lompsani sisällön tiskiin.
Jäi kyllä paskanmaku suuhun näistä häistä ja pariskunta ei enää kauan kuulunut ystäviini. Ovat jo muuten eronneet, rahat jotka kerjättiin häissä vauvoja tms. varten käytettiin Thaimaan lomaan. Lapsia heille ei koskaan tullut. Mainittakoon vielä että kyse ei ollut mistään köyhästä suvusta tai köyhästä perheestä tai köyhästä parista.
Tämä on kyllä jo pohjanoteeraus: maksullinen wc ja laukun ja lompakon tarkistus?! Vaikuttaa lähinnä jo ryöstöltä! Kuittipiikit, joihin pakotetaan laittamaan rahaa? Voiko näin törppöjä häiden järjestäjiä edes olla? Kuulostaa aivan uskomattomalta...
Itsekin olen ollut häissä joissa törkeästi vieraita pakotettiin antamaan rahaa. Oli morsiammen ryöstö ja hattu lähti kiertämään. Kun hattu pääsi takaisin mistä oli tullutkin kierrettyään kaikki vieraat alkoi hirveä mesoominen että mitä te näin vähät ootte laittaneet, ei tällä morsianta takaisin saada ja hattu kiertämään taas. Ihmiset vaivautuneina kaivelivat lompakoitaan ja lisäsivät rahaa. Tämäkään ei kelvannut vaan huudon säestämänä sulhanen ja bestman?(en tiedä) vaativat ihmisiä laittamaan lisää rahaa. Meni jollekkin papalle että NO REINO ainakin laittaa lisää eihän sulla rahasta ole pulee ja Reino alkaa kaivella lompakkoa esiin ja vetäsee sieltä 50e tiputtaa hattuun, ei riitä, lisää olis saatava kun olihan sulla siellä niitä 50enemmänkin. Sitä oli järkyttävää seurata vierestä o_o Tää Reino taisi lopulta kaataa kiusaantuneena koko lompakon sisällön hattuun painostettuna.
Olen ollut samantapaisissa häissä (serkkupoika meni vihille). Siellä ei muka kertynyt kaason ja bestmanin mielestä tarpeeksi rahaa ensimmäisellä kierroksella, joten lahjalaatikko uudestaan kiertoon, ensimmäiseksi morsiamen isälle. Tämä kilisti lasiaan ja ilmoitti, että nyt on se tilanne, että morsianta ei saada takaisin, jos ei makseta lisää. Hän on maksanut näistä häistä jo 3000 e, enempää hän ei aio antaa ja toivoo, että häävieraatkin ymmärtävät olla antamatta lisää. Tärkeintä on, että vieraat ovat tulleet yhdessä iloitsemaan Katrin ja Petrin avioliiton solmimisesta. Seuraavaksi piti vuorossa olla hääkakun leikkaamisen, mutta koska morsianta ei saada takaisin, niin otetaan edes kahvia. Ja niin setä vaimoineen marssi kahvipöytään, otti pakkopullaa ja kupillisen kahvia jättäen kaason ja bestmanin tuijottamaan suu auki peräänsä.
WAU. Nostan hattua isälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa! Pisteet isälle.
Tästä on aikaa yli 25 vuotta, mutta tämä palaa aina välillä mieleeni. Enoni meni naimisiin kun olin lapsi. Muistan häiden olleen hienot, mutta juuri muuta en sitten muistakaan. Minua on kuitenkin jäänyt vaivaamaan, miksi minua ei pyydetty morsiuslapseksi. Enolla ja hänen vaimollaan oli morsiuslapsia häissään ja minä olin suvun ainoa lapsi. Myöskään parilla itsellään ei ollut tuolloin lapsia. Toki olin ruma ja lihava lapsi. Ehkä vastaus löytyy tästä. Äitini kuoli kauan sitten ja välit enooni ovat niin ikään menneet vuosia sitten, joten en voi asiasta kysyäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häät ilman katosta, suorassa paahteessa. Sain migreenikohtauksen, ensioireiden aikaan kyselin jo morsiamelta että pääsisikö sukutilan päärakennukseen lepäämään, varjoa ei ollut missään. Sain vain epämääräisiä syitä, miksi ei. Aloin voida pahoin ja oli vaikeuksia nähdä mitään. Oksentelin sitten pusikkoon ja morsian koitti kieltää minua soittamasta kyytiä itselleni, "eihän tässä mitään ole". Edelleenkään sisälle ei päässyt ja ambulanssikyytiä ei pelkän migreenikohtauksen takia saa. Jonkun lapsi sai auringonpistoksen ja toinen alkoi muuten vaan voida huonosti +27 asteessa suorassa paahteessa, heitäkään ei sisälle päästetty. Lopulta lähdettiin yhteiskyydillä kotiin.
Sukulaismiehen morsian halusi viettää häät meillä sukutalossa, tai oikeastaan pihalla. Esitimme kaikki syyt, miksi ei, mutta hän piti päänsä ja lopulta suostuimme mutta vain sillä ehdolla, että sisälle ei tulla. Ja että me emme itse tee yhtään mitään telttojen pystytystä tai sähköasennuksia, että saadaan ruoka lämpimänä tarjolle.
Viikkoa ennen juhlaa tulivat kaason ja bestmanin kanssa pihaan ja ensimmäisenä paukkasivat sisään katsomaan, missä on morsiamen lepotila. Ilmoitin, että edelleenkään sisälle ei tule kukaan, ei edes vessaan. Hankkikaa bajamajat. Näytin, missä on ruohonleikkuri ja muistutin, mistä alueesta on sovittu.
Viikon aikana kävivät joka päivä, vähän vähältä saivat katoksia pystyyn. Joka kerta morsian vaati, että hän tarvitsee lepohuoneen ja minä intin yhtä itsepäisesti, että ovet on lukossa. Hääpäivänä pitopalvelu tuli pihaan, mitään sähköjä ei oltu muistettu laittaa, joten tarjolla ei ollut kylmiä juomia ja kuumaa ruokaa. Ei ollut vesipistettä jne., koska morsian oli viimeiseen asti luottanut, että kun pitopalvelu röyhkeästi tulee keittiöön, niin en kehtaa kieltääkään. Kehtasin.
Ensimmäiset ovellekoputtajat tulivat heti vihkimistilaisuuden jälkeen: pitää päästä vessaan. Neuvoimme huoltoasemalle 3 km päähän. Sanoimme, että meillä ei ole juhlia, juhlat on pihalla ja jos sinne ei ole hankittu wc-tiloja niin se on aika harmillista.
Siksi ymmärrän ne epämääräiset selitykset siitä, miksi sukutaloon ei päässyt. Ehkä sen omistajan kanssa ei sovittu etukäteen mitään tai sovittiin vain piha-alueen käytöstä.
Uskomatonta käytöstä teillä puolin ja toisin. Kuinka kehtasit olla noin töykeä? :O
No jos ei puhe mene perille (morsiamelle siis), niin minkäs teet.
Rahan kerjäys on noloa, komppaan.
Hommatkaa kunnon seremoniamestari häihinne. Semmoinen joka houstaa mitä tapahtuu, mitä on tapahtumassa ja milloin sekä mistä löytyy mitäkin, esim juotavaa tai wc:t. Monissa häissä on odoteltu jotain tapahtuvaksi eikä kukaan kerro milloin pitäisi tapahtua. Sitten kun tapahtuu, kaikki ovat tupakilla tai wc:ssä tai muuten muualla. Seremoniamestari siis ehdottomasti, ja mahdollisimman supliikki kaveri.
Mielestäni myös buffet-tarjoilut on vähän kyseenalaista. Jos lompakko kestää, niin pöytiin tarjoiluna lämmin ruoka, ehdottomasti. Ei tarvitse vieraita laittaa jonotuttamaan kuin ilmaisia ämpäreitä. Jälkkäribufee runsaudessaan tietysti toimii vain bufeena.
Jos juhlissa on lapsivieraita niin heille ohjelmaa. Olin yksissä häissä joissa oli lapset hienosti otettu huomioon, oli oma "nurkkaus" jossa kasvomaalausta ja klovni puhaltelemassa ilmapallokoiria. Ei mene vanhemmillakaan koko aika lasten viihdyttämiseen kun jotain kivaa on järjestetty. Eikä varmasti lohkaise budjetista kovin suurta palaa.