Soteli-esivalintakokeen oikeat vastaukset
Onko muita vastauksia odottelevia?
Soteli.metropolia.fi -sivulla ssanotaan "Kysymysten oikeat vastaukset julkaistaan tällä sivustolla 10.5. mennessä.", minä täällä olen jo tunnin ajan käynyt katsomassa joko näkyisi.
Toivottavasti tulisi pian!
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Naurettava koe. Millaisille ihmisille tuo on tehty? Katsoin, että saisin lähes täydet, vaikka pelkkä peruskoulu käytynä. Ei tarvitse edes ennakkomateriaalia lukea, paljon pystyy päättelemään ilmankin. Puhumattakaan noista äikän, englannin ja matikan osioista. Saa olla aika palikka, jos ei opiskelemaan pääse :D Vakava- koe oli samaa tasoa. Olen järkyttynyt.
Ennakkomateriaalin kysymyksiin, ei pelkällä päättelyllä pystyny vastaamaan koska kysymykset perustu siihen materiaaliin. Eli mitä siinä tekstissä oli sanottu asiasta. Vaikka kysymyksen joku vaihtoehto kuulostaisi hyvältä tai jopa järkevimmältä, se saattoi olla väärin.
Juu en viitti edes ruveta laskemaan omia pisteitäni kun ei mitään hajua mitä olen vastannut noihin materiaalikysymyksiin. Katsoin silti että väärin on mennyt aika moni.
Mutta ärsyttää kysymys 33! Mietin sitä kokeen aikana, mietin sitä myös nyt. Vastasin silti oikein näköjään, mutta miten tällaista voidaan edes kysyä?
Move!:ssa
-0.3 alaraajojen voimaa mitataan kyykistyksellä.
-0.3 pallon heitolla mitataan yläraajojen voimaa.
1 kyykistyksellä mitataan kehon liikkuvuutta.
-0.3 kestävyyttä mitataan vauhdittomalla 5-loikalla.
Suora copypaste aineistosta:
5) kehon liikkuvuutta (kyykistys, alaselän ojennus täysistunnassa ja olkapäiden liikkuvuusmittaukset) ja 6) käsittely- taitoja, havaintomotorisia taitoja sekä yläraajojen voimaa (pallon heitto ja kiinniotto)
Miten tuo toinen vaihtoehto on väärin? Mihin voin valittaa ihan valittamisen ilosta :D
Xcdm kirjoitti:
Pallon heitto ja kiinniotto. Ei pelkästään pallon heitto. :)
Näin sen itse ajattelin kun vastasin, mutta silti se ei poissulje sitä vääräksi. Tämähän on tietysti vain oma mielipiteeni :D Kyllähän liikkuvuuttakin testattiin muillakin kun kyykistyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Xcdm kirjoitti:
Näin sen itse ajattelin kun vastasin, mutta silti se ei poissulje sitä vääräksi. Tämähän on tietysti vain oma mielipiteeni :D Kyllähän liikkuvuuttakin testattiin muillakin kun kyykistyksellä.
En ole sama kuin jolle vastasit, mutta olisiko se niin että pallon kiinniotto yhdessä heiton kanssa.... onneksi itse löysin oikean vastauksen kiireessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xcdm kirjoitti:
En ole sama kuin jolle vastasit, mutta olisiko se niin että pallon kiinniotto yhdessä heiton kanssa.... onneksi itse löysin oikean vastauksen kiireessä
Voi olla. Joka tapauksessa mielestäni tosi häijy kysymys, kun se tuntuu olevan tosi tulkinnanvarainen asia tekstissäkin.
no nyt on palikka olo. suomi ja enkku lähes täydet ja luulin matikan menneen hyvin, mutta mitäpä vielä? iha ihme vastauksia, joita en oman järjenkään kanssa saa oikeiksi. tosin matikan opiskelusta on jo pari vuotta kulunut eli selittyiskö sitten sillä... materiaaliosio taas oli ihan suoranaista pilkunviilaamista.
hyvin karkeasti laskettuna 57.5/80 voin vaan rukoilla ja toivoa, että olen laskenut miinuspisteitä jostakin, johon vastasinkin oikein. ja että ei vaadittaisi ihan 70/80 pisteitä. helsinkiin kuitenkin haen niin taitaa kummiskin tulla taas välivuosi :(
Itse laskin, että saisin 69p./80p. (hieman negatiivissävytteinen laskelma, kun en muistanut kaikkia vastauksiani). Saa nähdä riittääkö tuo.. D: Ainakin on 6 hakukohdetta sosionomiksi, jos sitä nyt vain jaksaisi toivoa parasta.
Vierailija kirjoitti:
Naurettava koe. Millaisille ihmisille tuo on tehty? Katsoin, että saisin lähes täydet, vaikka pelkkä peruskoulu käytynä. Ei tarvitse edes ennakkomateriaalia lukea, paljon pystyy päättelemään ilmankin. Puhumattakaan noista äikän, englannin ja matikan osioista. Saa olla aika palikka, jos ei opiskelemaan pääse :D Vakava- koe oli samaa tasoa. Olen järkyttynyt.
Helppo se on sanoa vastaukset naaman edessä :) Tässä vaikeuttamassa oli erittäin tiukka aikaraja. Ajan kanssa onkin helppoa.
Oliko osioissa joku minimipistemäärä joka piti vähintään saada? Joku puhui 2 pisteestä.
ertyu kirjoitti:
Oliko osioissa joku minimipistemäärä joka piti vähintään saada? Joku puhui 2 pisteestä.
Juu niin minä ymmärsin että vähintään 2/osio piti saada päästäkseen läpi.
Minäkin katsoin tuota kahta pistettä jossain, ja laskettiinko siihen myös ne miinukset mukaan. Mulla tuli enkussa kiire ja paljon turhia virheitä. Muut osiot meni tosi hyvin, harmittaa jos kaatuu tuohon 😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo se on sanoa vastaukset naaman edessä :) Tässä vaikeuttamassa oli erittäin tiukka aikaraja. Ajan kanssa onkin helppoa.
Väittääkö täällä oikeasti joku tietävänsä, mitä joku työntekijä on jossain Uudellamaalla sanonut selaamatta aineistoa?
Toki pystyy päättelemään paljonkin, mutta ei sanatarkkaan niin miten aineistossa on sanottu. Ja sitä tässä vaadittiin useassa kohdassa. En nyt jaksa uskoa että joku olisi "melkein täydet" saanut katsomatta aineistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittääkö täällä oikeasti joku tietävänsä, mitä joku työntekijä on jossain Uudellamaalla sanonut selaamatta aineistoa?
Toki pystyy päättelemään paljonkin, mutta ei sanatarkkaan niin miten aineistossa on sanottu. Ja sitä tässä vaadittiin useassa kohdassa. En nyt jaksa uskoa että joku olisi "melkein täydet" saanut katsomatta aineistoon.
No ei taatusti olekaan, kunhan trollaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei taatusti olekaan, kunhan trollaa.
Älä nyt, uskoin ihan kympillä että peruskoulun käynyt voisi sanoa noin amk- ja vakavakokeesta
Missä tuo vähintään 2 pistettä per osio sanottiin? Minä olin siinä käsityksessä, että koe ei olisi hylätty, vaikka saisi miten pienet pisteet koko kokeesta tai jostakin osiosta, vaan pelkästään yleinen koulutuksen hakijoiden taso määrittäisi pisteet, joilla pääsee eteenpäin.
Hain kyllä niin oikeaan aikaan, kun pari vuotta hain (ja pääsin) sosionomikoulutukseen vielä vanhalla valintamenetelmällä :D
Matikkapää niin huono, etten olisi varmaan saanut edes muutamaa oikein noista laskuista, pääsykokeessakin englanninkielen osio meni täysin lottoamalla (ko. osiosta ei tullut virhepisteitä väärästä vastauksesta). Riitti kun oli tutustunut hyvin esimateriaaliin ja haastattelussa pärjäsin ehkä eniten sillä, että olin jo ennen koulun pääsyä kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista.
Ja samaan aikaan eräs tuttu, joka omaa hyvän matemaattisen- ja kielellisen pään, haki viisi kertaa ennen sisäänpääsyä :D
En muista mitä vastasin osaan kysymyksistä, joten saatoin saada joko 74,8 pistettä tai 64,4 pistettä - tai jotain siltä väliltä. Yhteen vastasin englannin osiossa väärin ja loput pisteet lähtee ennakkomateriaaliosion matkaopas-kysymyksistä.
Jotenkin tuntuu, että ei riittäisi pisteet ainakaan ykkösvaihtoehtooni (ensihoito, Metropolia). Se nyt riippuu paljonko hakijoita kutsutaan kokeeseen, mutta jos hakijoita kutsutaan se minimi, eli kaksinkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden, niin en elättele turhia toiveita... Hain myös sairaanhoitajaksi samaan kouluun. Ehkä tulee kutsu, ehkä ei.