Mikä on tätimäistä?
Usein mainitaan, että jokin vaate, tyyli, teko tms. on tätimäinen. Mutta mikä niistä tekee tätimäisiä? Listataan tähän tätimäisiä asioita perusteluineen.
Kommentit (122)
monilla on mennyt puurot ja vellit pahasti sekaisin ! tätityyliin EI kuulu esim. revityt farkut! :O
googlettakaa "Irma rönkkö " (sketsihahmo, tätien täti) ja "Paula Koivuniemi" (laulaja) niin ymmärätte mitä tarkoitan..
Miksi tätimäisyys on negatiivinen termi?
Mitä pahaa tärkeissä on? Miksi heitä pilkataan?
Tuohon tätimäisyyteenhän liittyy melko vahvasti keski-ikäisyys, se että ei olla enää nuoria ja viehättäviä. Ja keski-ikäisyys naisia arvostellaan vaikka tyylinsä olisi mikä tahansa. Ei saa olla täti, ei saa olla rokki, ei saa olla muodikas (sehän yrittää olla nuorekas).
Ei ole mikään ihme että moni keski-ikäinen nainen on kiukkuinen. Ensin on nuorena kokenut vähättelyä, keski-iässä sitten on muuttunut halveksunnan kohteeksi.
T. Nelikymppinen rokkitäti joka ei pyytele anteeksi olemustaan eikä yritä muuttaa tyyliään nuorisoa tai ketään muutakaan miellyttäväksi vaan pukeutuu jatkossakin niinkuin itse tykkää 😜
beiget remmiavokkaat hillityllä korolla ja jos vähänkin juhlavampi tilaisuus, niin beiget sukkahousut vaikka olisi miten kuuma! polven alle yltävä mekko ( jota asianomainen itse kutsuu leningiksi) tunkkaista kukkukakuosia, päässä Espanjasta vuonna 89 ostettu lierihattu narupunosta, rusinanryppyisellä kaulalla ohut kultaketju tai useampi ja korvissa pienet hillityt kultakorvikset. meikki koostuu ripsiväristä, puuterista ja juhlatilaisuuksissa siitä kirkkaanpunaisesta huulipunasta, jota ei sitten arkena käytetä!
juovat kahvia tai skumppaa, erikoiskahvit ovat nuorten hömpötyksiä ja olut taas miesten juomaa sekä vetävät samalla tupakkaa häpeämättä, ennenhän sitä poltettiin sisälläkin! hienostuneemmat tosin ovat vaihtaneet tupakan sikariin...
Vierailija kirjoitti:
beiget remmiavokkaat hillityllä korolla ja jos vähänkin juhlavampi tilaisuus, niin beiget sukkahousut vaikka olisi miten kuuma! polven alle yltävä mekko ( jota asianomainen itse kutsuu leningiksi) tunkkaista kukkukakuosia, päässä Espanjasta vuonna 89 ostettu lierihattu narupunosta, rusinanryppyisellä kaulalla ohut kultaketju tai useampi ja korvissa pienet hillityt kultakorvikset. meikki koostuu ripsiväristä, puuterista ja juhlatilaisuuksissa siitä kirkkaanpunaisesta huulipunasta, jota ei sitten arkena käytetä!
Juhlapukeutumiseen kuuluu kyllä iäkkäämmällä sukkahousut/sukat, olisi tyylitöntä mennä paljain kintuin. Siihen on yleensä kyllä syynsä, vaikka olisi hoikatkin sääret niin näyttävät karmeilta esim kotelomekon kanssa.
Monella on täällä kyllä tyylit menneet sekaisin.
Minusta täti ei käytä maksimekkoja ja varvassandaaleita eikä pukeudu kukkaprinttiin farkkutakin, revittyjen farkkujen ja valkoisten tennareitten kanssa.
Täti on kuningatar Elisabeth, kuten joku jo sanoikin.
Täti ei ole sama kuin puuma. Tatskat, revityt farkut ja ylipäätään pari vuotta trendien perässä tuleminen ei minustakaan ole tätimäisyyttä, vaan enemmänkin jotain wt/puuma/wannabemilf/ihaNainen hömppää. Tätimäinen tarkoittaa minulle (olen 35) enemmänkin sellaista suorat housut / neuletakki / laadukkaat nahkakävelykengät -settiä, hajutonta ja mautonta pukeutumista, jossa järkevyys ja vaatteiden käyttömukavuus on tärkeintä. Toki tätimäisyys on ylipäätään hyvin vapaasti määriteltävissä oleva termi, ja jollekin se saattaa tarkoittaa kaikkea yllämainittua.
Kasvatusalan ihmisten tätimäisyys on minusta vähän myytti, sillä taustalla pukeutumisessa on usein juuri mukavuus ja käytännöllisyys, ei niinkään tyylitajun puute. Vapaalla ollaan sitten kirjaimellisesti vapaampia pukeutujia. Toivoisin kasvattajiinkin silti lisää rohkeita työpukeutujia: lisää persoonaa peliin aina kun vain voi! :)
Apua, olen tätimäinen ! Ikää 48. Mulla on tavallinen (lyhyehkö ja 10 kg ylipainoinen )vartalo. Pidän näköjään tätimäisistä vaatteista, ne jotenkin näyttää omasta mielestäni päälläni parhailta ja niihin voi "piilottaa" ylikiloja.
No tärkeintä varmaan, että itse viihdyn ja mieskin on pysynyt :)
Mun tyyli on tätimäistä. Nyt olen jo täti-ikäinenkin (41) mutta olen pukeutunut samalla tavalla jo kaksikymppisenä, se on vain mun oma tyyli.
Eli pukeudun erittäin klassisesti. Mun päällä ei nähdä kuvio-t-paitoja saati tekstillisiä, tai farkkuja joissa on jotain vaaleaa kulutusta saati reikiä. Käytän hyvin neutraalin mallisia housuja, suoralahkeisia ja korkeavyötäröisiä, yleensä mustia tai tummansinisiä. Paidat on yksivärisiä ja malliltaan neutraaleja. Tykkään väriyhdistelmistä kuten musta-punainen, musta-sininen, musta-keltainen, koska ne sopivat minulle hyvin kun on tumma tukka ja vaalea iho. Meikkaan ja laitan hiukseni myös hyvin klassisesti, huolellisesti mutta hillitysti.
Vierailija kirjoitti:
samassa bussissa matkustaa usein noinn kolmekymppinen nainen, jonka tyyli on hyvin tätimäinen !
talvisin beige baskeri, kesäisin beige ns. "kalastajanhattu", beige villakangastakki/ beige trenssi, vaaleat suorart housut, sellaiset pyöreäkärkiset "pehmeät" mummokengät, iso musta nahkainen käsilaukku. hiekanvärinen polkkatukka, isot lasit mutta ei sellaisia värikkäitä vaan hyvin haaleat nekin, ei meikkiä.
Mielestäni tämä kuulostaa itse asiassa ihanan klassiselta tyyliltä, mutta vaikea sanoa näkemättä. Itse ihailen kaiken ikäisillä naisillaa nimenomaan klassisen pukeutumistyylin hallintaa, se kun on niin hakusessa nykyään monella. Ainoastaan jotkut suomenruotsalaisten perheiden tyttäret hallitsevat tämän. Wt-pissikset onnistuvat näyttämään vain juuri siltä mitä ovatkin.
Tätimäisyydessä tai "rouvamaisuudessa" ei sinänsä ole mitään vikaa, jos sen tekee tyylillä. Vakoilen joskus Stokkalla vanhempia suomenruotsalaisia rouvia, joista monet ovat ihanan tyylikkäitä baskereineen ja Hermes-huiveineen :D
Mitä tätimäisyyteen tulee, niin mielestäni ehkä kolme pahinta mokaa voi tiivistää näihin:
1) ylipaino
2) lyhyet hiukset
3) silmälasit
Nuo ovat asioita, jotka vanhentavat kenet vaan. Jos nuo onnistuu välttämään, ollaan jo voiton puolella.
🇺🇦🇮🇱
Caprihousut, Citymarketista ostetut t-paidat, punainen kananpersetukka, matalat paksukorkoiset kengät, Kalevala-korut, crocksit, graafisesti kuvioidut puolipitkät mekot, aarikan korut...
Roikkuva iho hoikemmalla ja sitten taas paksummalla tädillä pahkaniska ja selluliitti allit.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mahda mitään, mutta mielestäni tämä Annika on erittäin tätimäinen...
Niin on, ja vieläpä oikein hipster-tätimäinen! Uaak.
Graafikkolasit meni muodista jo 10 vuotta sitten. Ja jotkut mukanuorekkaat bändipaidat keski-ikäisellä.... aargh!
No on kyllä ihmeen nuoren näköinen, jos on jo keski-ikäinen.
Nimimerkillä Kateellinen
Tätipallo-hiukset luonnonvärisenä. Marimekko-kuosi. Kirjastovirkailija-tyyli.
Vierailija kirjoitti:
Caprihousut, Citymarketista ostetut t-paidat, punainen kananpersetukka, matalat paksukorkoiset kengät, Kalevala-korut, crocksit, graafisesti kuvioidut puolipitkät mekot, aarikan korut...
Onnistuit täydellisesti kuvaamaan suuren osan työpaikkani keski-ikäisistä tädeistä, itseni mukaan lukien. Ja tietysti tällainen tyyli on tätiä, kun täti siihen sonnustautuu. Ja nykynuorten tyyli, vaikka se aikojen myötä muuttuisi, tulee tietysti myös olemaan tätiä aikanaan. Ei siltä kukaan säästy.
Mutta se klassinen tätimäinen tyyli on aika lähellä esbo-tyyliä, beige, beige, vaaleanharmaa, ehkä roosaa, jos oikein repäistään, terveyskengät tai muuten vain matalakorkoiset, ehdottomasti aina sukkikset, hameet polven alapuolelle, villapaita+hame-yhdistelmä, helmet. Sinänsä ihan OK tyyli, ei luulisi ärsyttävän ketään.
Kyllähän se niin vähän on kuin joku tuossa aiemmin jo kommentoi, että naisten ulkonäön arvosteleminen ei tunnut loppuvan koskaan. Nuorena et pukeutua niin ja näin, äiti-ihmisenä et varsinkaan siten ja täten, mutta herrajestas keski-ikäinen nainen, sitä ei oikeastaan saisi olla olemassa ollenkaan. Se vain känisee ja on ruman näköinen, siitä ei ole kenellekään mitään iloa. D; Niinpä luulen, et minunkin työpaikkani kaikki keski-ikäiseset naiset, minä mukaanlukien, eivät enää jaksa niin kauheasti välittää muiden mielipiteistä ja valituksista. On sitten tätimäinen, liian nuorekkaasti pukeutuva, muka-artsy, kirjastontätikauheus, kouvola-wt, Paula Koivuniemi -hirvitysklooni.
Moni nuori luulee olevansa klassisen tyylikäs, vaikka tulos on ylikonservatiivisen tätimäinen, suorastaan tanttamainen.
Kuuntelen radio nostalgiaa. Koen sen ehkä vähän tätimäiseksi radiokanavaksi alle 30-vuotiaalle. Sieltä vaan tulee mukavaa vaihtelua kaiken nykymusiikin kuran sijaan. Voisin myös kuunnella ylen kanavia, niistä tulee mukavia tietoiskuja päivittäin.
Konservatiivinen kauhistelu. Pöyristyminen. Kantaaottamattomuus, paitsi silloin kun ihan varmasti tietää mitä kuulijakunta tahtookin kuulla. Paheksuminen.
Vierailija kirjoitti:
Herramunjee, löysin itseni! Mutta en tiennyt olevani tätityylinen. Voi pzka.
Arttuwiskari-kroppa tekee tätimäiseksi vaikka olisi nuorikin.
Varmaan se, että ei tiedä eikä oikeastaan edes välitä?
Musta on ehkä tulossa tätimäinen...