Mikä on tätimäistä?
Usein mainitaan, että jokin vaate, tyyli, teko tms. on tätimäinen. Mutta mikä niistä tekee tätimäisiä? Listataan tähän tätimäisiä asioita perusteluineen.
Kommentit (122)
Yleensäkin villakangastakit ja vetoketjulliset matalat saappaat tai nilkkurit.
Mammat sekoittavat nyt juntin, wt:n ja tätimäisyyden keskenään.
Tätimäisellä ei todellakaan ole mitään tatskoja ja avoselkäisiä paitoja, ne ovat wt:llä.
Tätimäisyys: ei välttämättä katso liikakiloja vaan hoikka ja nuori voi olla tätimäinen. Pottapolkka, väritön. Laatikkomaiset vaatteet. Linttaan kävellyt leveälestise, korottomat tai tolppakorkoiset maltillisella korolla. Ylipolven mitta hameessa. Aina sukkahousut. Paitana voi olla t-paita, kauluspaita tai tunika. Ei avonaista kaula-aukkoa.
Tätimäisyyttä ei sovi myöskään sekoittaa "kulttuurinaisiin", jotka vetävät kananpersetukan lilapunaraidoilla ja ostavat kirkkaanvihreät pokat ja pukeutuvat jonkun jouhikkosuunnittelijan mustaan säkkiin.
- Tympeä ilme kehyksettömien silmälasien verhoamissa kasvoissa
- Burberry-trenssin kaulus nostettuna niin, että kaikki varmasti huomaavat kyseessä olevan Burberry-trenssi
Tilasin Zalandolta puseron, joka on poltetun oranssin värinen, umpinainen, tunika-mallinen ja siinä on kauniisti pyöristetty helma. Olin tosi innoissani tilauksestani. Myöhemmin, ennen paketin tuloa, kävin Zalandon sivuilla lukemassa tilaajien arvioita tuotteesta. Eräs ruotsalainen nainen oli luonnehtinut puseroa, että se on hänen makuunsa liian "tantlig", eli tätimäinen.
Kun sain puseron ja sovitin sitä, minua häiritsi ajatus tätimäisyydestä koko ajan enkä oikein vieläkään osaa sanoa, pidänkö siitä vai en. En palauttanut sitä, koska pyöristetty helma näyttää ihan kivalta, vaikka puseron muuten peittäisi mustalla neuletakilla, sitten talvella. :(
Minä taas olen sitä mieltä, että nro 62 on jo pudonnut kuviosta mitä tätimäisyys nykyään on. Tietyt perusasiat toki pysyvät klassikkoina kuten huivi. Huivi on aina tätimäistä. Matala korko perusjalkineissa on aina tätimäistä. Sukkahousumateriaalista tehdyt polvisukat ovat aina tätimäisiä. Kalevalakorut ovat aina tätimäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Käytökseltään niuho, nipo ja ei ymmärrä nuoren ihmisen viettiä millään tapaa.
Ymmärtää oikein hyvin, muttei enää itse innostu samoista jutuista kuin nuorena.
Mikään ei ole niin tätimäistä kuin lisääntyvät sisarukset! Terkuin, tätikasikasi
Olennainen osa tätimäisyyttä on arvokonservatiivisuus. Joissain tilanteessa täti saattaa tosin pitkin hampain esittää olevansa avarakatseisempi kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Olennainen osa tätimäisyyttä on arvokonservatiivisuus. Joissain tilanteessa täti saattaa tosin pitkin hampain esittää olevansa avarakatseisempi kuin on.
Tuokin on muuttunut. Nykytädit on liberaalimpia ja suvaitsevaisempia kuin lapsensa ja lapsenlapsensa. #Kukkahattutädit :)
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on muuttunut. Nykytädit on liberaalimpia ja suvaitsevaisempia kuin lapsensa ja lapsenlapsensa. #Kukkahattutädit :)
Kukkahattutätiys on hyvin kaukana perinteisestä tätieydestä. Oikeastaan kyse on suorastaan poikkeamasta, jos vertailukohtana käyttää aitoa tätiyttä.
Kuka laskee kuinka monta kertaa "laatikkomallinen" on mainittu?
Mielestäni luokanopet ja lto:t ovat lähes järjestään tätimäisiä, olivatpa he kuinka nuoria tahansa. Onko kyseessä halu näyttää ammatissaan uskottavalta, porukan valikoituminen tätimäisten joukosta (kiltit tytöt) vai huomaamaton sosiaalistuminen pukeutumiskulttuuriin?
Tätimäinen tässä yhteydessä tarkoittaa luonnollista lookkia eli meikkiä vähän tai ei ollenkaan, hiukset värjäämättömät tai kevyesti värjätyt - nuorilla pitkät hiukset ponnarilla ja keski-ikäisillä lyhyt, "järkevä" tukka. Samoin monilla on neutraalit silmälasit, kaulassa huivi tai esim. Aarikan puukoru, kengät käytännölliset (korottomat tai matalakorkoiset), laukku ei huuda merkkiä tai persoonaa ja pukeutumisessa suositaan neutraaleja värejä ja neuletakkeja.
Enkä siis yleistä mitenkään pahalla, alalle itsekin vaihtavana olen vain tämän huomion tehnyt. Itsekin tätä "tätityyliä" edustan, kun tuntuu sopivan mulle (oon maanläheinen ja järkevä), joskin toivoisin väliin olevani toisenlainen ja tyylissäni olevan enemmän persoonaa.
Tädeillä takin vyö on poikkeuksetta sidottu selän taakse.
Vierailija kirjoitti:
Tädeillä takin vyö on poikkeuksetta sidottu selän taakse.
Tai vyön päät piilotettuina taskuihin
Useita olemattoman ohuita hiluisia kultaketjuja auringossa rypistyneellä kaulalla ja dekolteella. Kaikki vuosien aikana saadut sormukset ja rannekorut yllä aina, kaikki, joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Useita olemattoman ohuita hiluisia kultaketjuja auringossa rypistyneellä kaulalla ja dekolteella.
Ja niillä kaikilla on jokin syvä merkitys, jonka vain todellinen täti tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Katso Vuosia nuoremmaksi ja Teri Niitin valintoja! Erittäin tätimäisiä, suorastaan mummomaisia.
Juuri tämä ja monet vastaavat ulkomaiset 20 vuotta "nuoremmaksi" ohjelmat. Nämä (etenkin miespuoliset) stailaajat taas ovat omia itsejään ja aina nuorekkaissa normaaleissa vaatteissa. Kauhea skenaario olisi kyllä joutua "nuorennuksen" kohteeksi. Niiiin laitetut hiukset ja meikki, yltiönaiselliset tai mummomaiset kuteet. Ja se ainainen kirkuvan punainen HUULIPUNA! Kun se kuulemma nuorentaa :D
palloksi tupeerattu tukka, kaulassa pieni "silkki"huivi jossa hevosenkengänkuvia, terveyskengät
samassa bussissa matkustaa usein noinn kolmekymppinen nainen, jonka tyyli on hyvin tätimäinen !
talvisin beige baskeri, kesäisin beige ns. "kalastajanhattu", beige villakangastakki/ beige trenssi, vaaleat suorart housut, sellaiset pyöreäkärkiset "pehmeät" mummokengät, iso musta nahkainen käsilaukku. hiekanvärinen polkkatukka, isot lasit mutta ei sellaisia värikkäitä vaan hyvin haaleat nekin, ei meikkiä.
Laatikkomallinen violetti tms. villakangastakki talvella