Eikös tästä voi ihan asiallisesti sanoa?
Olemme uusioperhe ja lapset ovat meillä vuoroviikoin. Mieheni vanhin lapsi täytti juuri 18v eikä ole koskaan meillä asunut. On siis ollut vanhempiensa erosta lähtien vallan äidillään ja käynyt isällään vain päiväseltään kääntymässä vaihtelevasti.
On koko ajan toiminut niin, että kun tulee niin syö myös. Usein tulee tarkoituksella ruoka-aikaan tai aamupalalle. Viime viikolla oli tullut kaverinsa kanssa ja olivat syöneet meidän pakastimesta jäätelöä ilman lupaa. Tästä mies sanoikin, että ei tykkää siitä, että mennään ilman lupaa vetämään pakkasesta jäätelöt naamaan.
On käynyt kuitenkin toistaiseksi niin harvoin, että tästä ei juurikaan ole ongelmaa tullut.
Mutta nyt ilmoitti, että kun sai ajokortin niin alkaa käydä meillä SYÖMÄSSÄ. Juuri yhtenä päivänä kävi ja sanoi lähtiessä, että tulee taas kun on jotain hyvää ruokaa. Mies sanoi sitten, että senkus tulet, mutta sitten saat kuskata lapsia myös harrastuksiin samalla. Sen tyttö kuittasi vähän niin, että joo vaikka mutta en tuo niitä takaisin ja naureskeli päälle. Ei ole ollenkaan valmis tekemään mitään ja ne kaikki jäätelökipot ja muut löytyy aina tiskialtaasta eli ei siivoa jälkiään edes.
Mutta se kysymykseni eli eikös ole ihan ok sanoa, että ei meillä voi alkaa käydä syömässä tuosta vaan. Olemme jokatoinen viikko kaksin miehen kanssa ja syödään melko vähän kaksistaan ja usein on mietitty syömiset niin, että ne tosiaan riittää meille kahdelle. Ja "lapsellisilla viikoilla" minä tietysti mietin niin, että lapsille on aina koulun jälkeen ruokaa ja aamupalat sun muut mietitty. Ja lapsia viisi näillä väliviikoilla niin sitä ruokaa tosiaan kuluu.
Miehen tytär varmaan meinaa, että se on hänen kotinsa ja hänen isänsä asuu siellä niin hän voi tulla ja mennä miten lystää. Mutta onko se siis niin? Se on joskus ollut tytön koti, mutta ei ole sitä enää ollut useampaan vuoteen. En minäkään kotoa muuton jälkeen käynyt isäni jääkaappia luvatta tyhjentämässä tai marssinut sisään vain ja alkanut syödä.
Tyttö siis on ihan kiva eli kyse ei nyt ole siitä, että en vain voi sietää mieheni tytärtä.
Kommentit (167)
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestä tuntuisi ainakin pahalle jos omaan lapsuudenkotiin olisi muuttanut uusi nainen lapsineen ja sitten minun pitäisi alkaa kysellä milloin saan mennä kylään tai saanko syödä jääkaapista..
Sellaista se aikuiseksi kasvaminen on. Vähän haikeaa.
Olisihan se kivaa olla aina vaan se iskän ja äiskän kultamussukka, joka saa tehdä mitä vaan, ja jolta ei vaadita mitään. Mutku aikuiseksi kasvaminen ja realiteetit. Nyyh.
Ja aikuinen on heti kun 18v. täyttää? Toivottavasti ap muuten noudattaa omiensa kanssa samoja sääntöjä eli potkaisee lapsensa ulos heti näiden täytettyä 18v. Veikkaan kuitenkin, että heihin ei moisia sääntöjä sovelleta vaan he saavat asua kotonaan ja mennä ja tulla oman mielensä mukaan. Vain tämän yhden syömisiä kytätään ja vain tämä potkaistaan pihalle perheestä täysi-ikäisyyden koittaessa. Omat on lapsia vielä päälle 20v:na.
Onpa omituinen keskustelu. Minä muutin ihan ydinperheestä muualle opiskelemaan ja ei olisi tullut mieleenkään sen jälkeen marssia kotiini ilmoittamatta. Toki kävin viikonloppuja ja minulla oli avain mutta ne sovittiin etukäteen. Ei myöskään mitään naurettavia ruokakasseja mukaan, äitini oletti (ja ihan oikein) että omillani asuessani osaan myös huolehtia ruuastani.
Eikä minun omat teinit tule tänne isäviikolla kesken kaiken tuosta vain ilmoittamatta. Kuuluu ihan käytöstapoihin. Ja kun muuttavat kokonaan pois oletan samoin kuin oma äitini että kyläilyt kerrotaan etukäteen.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon sitten varmaan vielä kolmekymppisenäkin iskän ja äiskän kultamussukka vaikka muutin jo 17-vuotiaana pois kotoa! Ikinä en ole kokenut kummankaan vanhemman kotia kyläksi. Eikä 18-vuotias ole vielä edes niin aikuinen. Tosin aviomiehen vanhemmille meillä on myös avain ja käydään siellä ihan miten sattuu, haetaan näin kesäaikaan esim veneen avaimet (perheellä yhteinen vene, avaimet vaan heidän vanhemmillaan) ja saatetaan samalla vaikka katsoa onko pakkasessa jäätelöä tai juoda jääkaapista vissyä, ottaa kellarista oluet mukaan veneretkelle.
Näinhän monet toimivat. Tekevät vaan, miettimättä yhtään, onko se toisille ok.
Oletko ihan varma, että on poikaystäväsi vanhemmille ihan ok, että heidän poikansa tyttöystävä tulee heidän kotiinsa ja imuroi heidän juomansa jääkaapista, ja lainaatte venettä (ja vielä mahdollisesti juotte olutta veneessä?) lupaa kysymättä? Oletko kysynyt koskaan?
Hän on aviomieheni ja vene on perheen yhteinen niinkuin kirjoitin :). anoppi saattaa monesti jättää lapun esim et kellarissa kylmää olutta tai kaapissa evääksi piirakkaa jos nyt tietävät etukäteen et käydään eivätkä ole kotona (veneillessä voi ihan hyvin ottaa oluen pari, ei tarvitse alkaa ryyppäämään). Mieheni vanhemmat matkustelevat paljon, saatetaan heidän poissaollessa mennä yöksikin ja lämmittää sauna, hoidellaan samalla postit laatikosta ja kastellaan kukat. Anopilla on jopa ruokatili ja on kirjoittanut tilin numeron jääkaapin oveen jotta voimme halutessamme käydä kaupassa, sama koskee miehen siskoa ja heidän perhettään. Minusta tuossa ei ole mitään outoa, jos meillä on joskus omia lapsia niin aina saavat tulla kotiinsa niinkuin kotiinsa, aikuisinakin!
Siis toki tytöltä saa odottaa käytöstapoja, että ilmoittaa tulemisistaan ja noudattaa samoja sääntöjä kuin muutkin lapset. Eli jos kukaan ei saa syödä jäätelöitä ilman lupaa, ei tämäkään saa. Jos muiden teinien pitää siivota astiat astianpesukoneeseen niin toki tällekin kuuluu sanoa, ettei tiskialtaaseen laittaminen riitä. Voi sanoa muutenkin, kun on vanhempi kuin muut.
Ap:n viestit ovat vaan sen kuuloisia, kuin 18-vuotias ei olisi tervetullut heidän perheensä ruokapöytään. Valittaa kun pitäisi laittaa ruokaa yhdelle enemmälle, kun tekee arkiruokaa tuon kokoiselle perheelle niin luulisi että sitä voi tehdä sen yhden annoksen enemmän, jos tyttö viestittää tulevansa. Ap jopa mainitsi isän maksaneen elatusmaksunsa ja sen pitäisi riittää? Kuulostaa vähän asennevammalta. Kyllä isän kodin oven pitäisi olla 18-vuotiaalle lapselle avoin, samoilla säännöillä kuin muillekin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Muuta en aio sanoa, kuin että jos oma "äitipuoleni" olisi tuollainen hirviö, ei paljoa tarvitsis isällä käydä. :-) Minä saan mennä sinne kun haluan, syödä kaikkea mitä haluan. Se on minun isäni koti, ja minä olen hänen tyttärensä. Siihen suhteeseen ei yksi akka väliin tule. Mutta isäni onkin terve päästään, eikä hullu nipo joka soittaa perään jäätelörasiasta.
N18
Jos ei anna lähestulkoon aikuisen ihmisen elää kuin pellossa, on automaattisesti "hirviö"!?? Jo on aikoihin eletty... :( Mikäli AP:n miehen tytöllä on vastaava asenne, ei ole ihme, että hermot kiristyvät! Epäilen tosin, että näitä todellisuudesta vieraantuneita vastauksia tehtailee joku katkerahko henkilö ja/tai prinsessaharhoissa ja traumoissa piehtaroija (vrt. äitipuolensa kuppiin räkijä #63).
Kukaan ei nähdäkseni ole sanonut, etteikö se mimmi saisi sinne mennä, mutta onko jossain määrin hallittu toiminta liian paljon vaadittu hänen taholtaan? Ei luulisi olevan ylivoimaista kysäistä, että voiko jotain ottaa; varsinkin jos haluaa syödä kaapista jotain muuta kuin sieltä aina löytyvää perussettiä (voileipää tms.). Tuon ikäiseltä voidaan odottaa myös omien jälkiensä siivousta, asui hän talossa tai ei! Tämä on päivänselvä asia ihmisille, jotka ovat omaksuneet normaalit käytöstavat.
En ymmärrä osaa näistä vastauksista. Kun muutiin pois äitini luota niin ei käynyt mielessäkään että menisin sinne ilmoittamatta ja tyhjentämään kaappeja- ei se ole minun kotini enää. Isäni kodissa en ole ikinä asunut joten kun menen sinne olen kylässä, en kuin kotonani. On kyllä törkeää käytöstä aikuiselta tyttäreltä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestä tuntuisi ainakin pahalle jos omaan lapsuudenkotiin olisi muuttanut uusi nainen lapsineen ja sitten minun pitäisi alkaa kysellä milloin saan mennä kylään tai saanko syödä jääkaapista..
Sellaista se aikuiseksi kasvaminen on. Vähän haikeaa.
Olisihan se kivaa olla aina vaan se iskän ja äiskän kultamussukka, joka saa tehdä mitä vaan, ja jolta ei vaadita mitään. Mutku aikuiseksi kasvaminen ja realiteetit. Nyyh.
En haluisi olla sun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon sitten varmaan vielä kolmekymppisenäkin iskän ja äiskän kultamussukka vaikka muutin jo 17-vuotiaana pois kotoa! Ikinä en ole kokenut kummankaan vanhemman kotia kyläksi. Eikä 18-vuotias ole vielä edes niin aikuinen. Tosin aviomiehen vanhemmille meillä on myös avain ja käydään siellä ihan miten sattuu, haetaan näin kesäaikaan esim veneen avaimet (perheellä yhteinen vene, avaimet vaan heidän vanhemmillaan) ja saatetaan samalla vaikka katsoa onko pakkasessa jäätelöä tai juoda jääkaapista vissyä, ottaa kellarista oluet mukaan veneretkelle.
Oletko ihan varma, että on poikaystäväsi vanhemmille ihan ok, että heidän poikansa tyttöystävä tulee heidän kotiinsa ja imuroi heidän juomansa jääkaapista, ja lainaatte venettä (ja vielä mahdollisesti juotte olutta veneessä?) lupaa kysymättä? Oletko kysynyt koskaan?
Hän on aviomieheni ja vene on perheen yhteinen niinkuin kirjoitin :). anoppi saattaa monesti jättää lapun esim et kellarissa kylmää olutta tai kaapissa evääksi piirakkaa jos nyt tietävät etukäteen et käydään eivätkä ole kotona (veneillessä voi ihan hyvin ottaa oluen pari, ei tarvitse alkaa ryyppäämään). Mieheni vanhemmat matkustelevat paljon, saatetaan heidän poissaollessa mennä yöksikin ja lämmittää sauna, hoidellaan samalla postit laatikosta ja kastellaan kukat. Anopilla on jopa ruokatili ja on kirjoittanut tilin numeron jääkaapin oveen jotta voimme halutessamme käydä kaupassa, sama koskee miehen siskoa ja heidän perhettään. Minusta tuossa ei ole mitään outoa, jos meillä on joskus omia lapsia niin aina saavat tulla kotiinsa niinkuin kotiinsa, aikuisinakin!
Meilläkin toimitaan noin. Samalla tavalla se pojan koti on aina avoinna meille appivanhemmille, voidaan koska tahansa mennä sinne omilla avaimilla ja vaikka jäädä yöksi, jos siltä tuntuu. Lämmitetään sauna, istuskellaan paljussa, otetaan pakastimesta ruokaa ja viinikaapista viiniä, nukkua köllötellään pojan ja vaimonsa vuoteessa. Se on meille kuin toinen koti, vaikka miniä joskus leikillään yrittää meiltä avaimia pois. Se on pojan koti ja meidän koti on pojan koti, joten yhteisiä ne on molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Siis toki tytöltä saa odottaa käytöstapoja, että ilmoittaa tulemisistaan ja noudattaa samoja sääntöjä kuin muutkin lapset. Eli jos kukaan ei saa syödä jäätelöitä ilman lupaa, ei tämäkään saa. Jos muiden teinien pitää siivota astiat astianpesukoneeseen niin toki tällekin kuuluu sanoa, ettei tiskialtaaseen laittaminen riitä. Voi sanoa muutenkin, kun on vanhempi kuin muut.
Ap:n viestit ovat vaan sen kuuloisia, kuin 18-vuotias ei olisi tervetullut heidän perheensä ruokapöytään. Valittaa kun pitäisi laittaa ruokaa yhdelle enemmälle, kun tekee arkiruokaa tuon kokoiselle perheelle niin luulisi että sitä voi tehdä sen yhden annoksen enemmän, jos tyttö viestittää tulevansa. Ap jopa mainitsi isän maksaneen elatusmaksunsa ja sen pitäisi riittää? Kuulostaa vähän asennevammalta. Kyllä isän kodin oven pitäisi olla 18-vuotiaalle lapselle avoin, samoilla säännöillä kuin muillekin lapsille.
Minä ymmärsin niin, että tyttö tulee syömään silloin kun huvittaa eikä ilmoita etukäteen. Jos ap ja miehensä ovat joku viikko kahdestaan, tekevätkö he joka päivä ruokaa? Mitä jos tyttö soittaa, että hän on tullut ja on nälkäinen, missä te viivytte, ja ap on miehensä kanssa ravintolassa syömässä? Voihan sitä sanoa, että jääkaapissa on maksalaatikko, lämmitä vaikka sitä, mutta tuskin se kelpaisi.
Kotona asuville lapsille pitää tehdä ruokaa ja yleensä siitä riittää lisäsyöjillekin. Jos kotona ei ole lapsia, en minä ainakaan tee mitään varmuuden vuoksi, jos joku kuitenkin tulee syömään. Työssäkäyvää aikuista saa laiskottaa välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmeisesti ollut vanhempieni suhteen onnekas, mutta tuntuisi kurjalta alkaa kenenkään yksittäisen perheenjäsenen syömisiä vahtimaan taloudellisista syistä.
Jollei puolison lapsia määritellä perheenjäseniksi, se lienee asia erikseen.
Oliko tässä nyt muka kyse taloudellisista syistä?
Kyllä mua ottaisi myös pattiin, jos teen ruokaa tietylle määrälle ja se katoaa yllätyssyöjän suihin. En todellakaan tee ruokaa varuiksi ylimääräistä. Järkevä ateriasuunnittelu ei onnistu, jos joku lappaa syömässä (ja sotkemassa) aina silloin kun sattuu huvittamaan.
Mä en kyllä ihan heti usko, että ap:n tekemä vähintään 7:lle hengelle tehty ruoka katoaa tän yhden teinitytön suihin noin vaan. Siis iso vuoallinen lasagnea tms. Tai sitten ap tekee todella vähän ruokaa, pienen vuoan josta jaetaan nokare kullekin. Ymmärrän ongelman jos syöjiä olis pari, mutta että yksi teini syö muka 7 hengen ruuan tosta vaan. Ap liioittelee. Ison vuoan jos jakaa 8:lle niin siitä riittää oikein mainiosti. Ja jos ovat kahdestaan miehen kanssa niin tekee ruokaa kolmen-neljän hengen annoksen, siitähän riittää sitten miehelle töihin jos teini ei tulekaan. Ylimääräiset pakastimeen varalle niin helpottuu tuo ruokailu, kun hätävaraa on tarjolla. Lisäkkeeksi kannattaa aina laittaa salaattia ja vaikka höyrytettyjä kasviksia, saa ne lapset kasvispuoltakin. Ja varsinaista ruokaa kuluu vähemmän.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun luetunymmärtäminen ei ole tänään terässä. Se vene on yhteinen (se lukee siinä selvästi), kai se toinen omistaja silloin saa sitä käyttää? Vai pitääkö pojan kysyä lupa omistamansa veneen käyttöön? Kai sitten appivanhemmatkin kysyy myös pojalta aina luvan veneen käyttöön? Ja kysyvät aina luvan jos meinaavat olutta juoda veneessä? Vai onko tämän luvan kysyminen vain pojan ja miniän velvollisuus? Siitä huolimatta että omistavat osan veneestä.
Ja kyse ei ollut poikaystävästä ja tyttöystävästä vaan avioparista. Sekin lukee siellä varsin selvästi.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin toimitaan noin. Samalla tavalla se pojan koti on aina avoinna meille appivanhemmille, voidaan koska tahansa mennä sinne omilla avaimilla ja vaikka jäädä yöksi, jos siltä tuntuu. Lämmitetään sauna, istuskellaan paljussa, otetaan pakastimesta ruokaa ja viinikaapista viiniä, nukkua köllötellään pojan ja vaimonsa vuoteessa. Se on meille kuin toinen koti, vaikka miniä joskus leikillään yrittää meiltä avaimia pois. Se on pojan koti ja meidän koti on pojan koti, joten yhteisiä ne on molemmat.
Aivan loistava! Hyvät naurut sain :)
Minun vanhemmilla saisi käydä vaikka joo päivä syömässä kaapit tyhjiksi. Ovat aina sanoneet, että lapsuuden kotini on aina kotini ha siellä saa olla kuten kotona asuessakin.
Tämän ketjun luettuani tuli mieleen vain tämä: Rakastan omaa isääni. ❤ Taidankin olla aika onnekas. Isän luokse saa mennä milloin vain, ja hänellä on aina minulle, köyhälle opiskelijalle, ruokaa ja herkkuja. Oma avainkin on.
N25
Mun äitipuoli nassutti ruuasta vain mulle ja veljelle, omillensa ei puhunut mitään. Opin nopeasti tekemään koulun jälkeen itselle eväät illaksi tai menin tekemään iltapalan silloin kun omakin lapsensa, niin ei kehdannut nassuttaa. Ja asuttiin siis isällä. Sanomattakin selvää, että ei olla enää väleissä, kun isä kuoli.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani tuli mieleen vain tämä: Rakastan omaa isääni. ❤ Taidankin olla aika onnekas. Isän luokse saa mennä milloin vain, ja hänellä on aina minulle, köyhälle opiskelijalle, ruokaa ja herkkuja. Oma avainkin on.
N25
Te, joilla on tällaiset vanhemmat olette niin onnekkaita!
Toivottavasti tiedätte miten hyvät vanhemmat teillä on.
Meillä muilla on ap. kaltaisia paskakasoja vanhempina, voin kertoa, että elämä ilman mitään tukipistettä "kotia" ei ole helppoa nuorena.
Itse en edes puhu vanhemmilleni, äitipuolelleni, ne on kaikki ap. kaltaisia ihmisiä. Kovasti niillä nykyään kaduttaa, mutta nyt on myöhäistä, silloin, kun tarvitsin tukea ja apua elämässä, en saanut mitään.
Aikuisen äiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan loistava! Hyvät naurut sain :)
No tuskin ne meille haluaa tulla kun itsellään on paremmat tilukset! Hyvissä väleissä ollaan anopin kanssa eli jos oon sen mielestä hirviöminiä niinkuin joku tuolla nimitti niin hyvin osaa peittää sen! Esim joulunaikaan oltiin yhdessä Thaimaassa heidän kanssaan ja heidän kutsumanaan :)
Sen jälkeen kun muutin itse pois, olin aina tervetullut syömään. Toisinaan saatetaan ilmoittamatta mennä käymään mun vanhemmilla ja aina ruokaa on riittänyt mulle ja miehelle.
Olen lapsista vanhin ja kotona asuu vielä 5 nuorempaa sisarusta ja aina ruokaa on riittävästi ylimääräisille vieraille.
Voin käydä kaapilla ottamassa mitä haluan, mutta jos tiedän siellä olevan jotai josta joku tykkää erityisesti tai on vaikka isäni kinkkua kysyn kyllä luvan.
Turhaa kitinää sinulta ja mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Sun luetunymmärtäminen ei ole tänään terässä. Se vene on yhteinen (se lukee siinä selvästi), kai se toinen omistaja silloin saa sitä käyttää? Vai pitääkö pojan kysyä lupa omistamansa veneen käyttöön? Kai sitten appivanhemmatkin kysyy myös pojalta aina luvan veneen käyttöön? Ja kysyvät aina luvan jos meinaavat olutta juoda veneessä? Vai onko tämän luvan kysyminen vain pojan ja miniän velvollisuus? Siitä huolimatta että omistavat osan veneestä.
Ja kyse ei ollut poikaystävästä ja tyttöystävästä vaan avioparista. Sekin lukee siellä varsin selvästi.
ohis
Anteeksi jos luin hätäisesti. Ilman muuta se on ok mennä sinne appivanhemmille, jos niin on kerran sovittu. Eli jos teillä on perheessä toimittu noin, ja se on ollut kaikille osapuolille ok, niin antaa palaa vaan.
Pointtini on se, että aika usein aikuiset lapset /heidän poika- tai tyttöystävät, kaverit tai puolisot olettavat, että on ihan ok mennä siipeilemään vanhempien kotiin. Ei se ole automaattisesti niin. Jokaisella perheellä on säännöt, ja niitä pitää kunnioittaa.
Itse en ikinä hyväksikäyttäisi vanhempiani millään tavalla, en esim. kehtaisi kesällä olla viikkoakaan heidän ruuissaan mökillä, tai olettaa, että he tekevät kaikki kotityöt kun minä makaan riippukeinussa. Saati sitten, että käyttäytyisin seurustelukumppanin vanhempia kohtaan noin.
Kyse on käytöstavoista. Ei mistään sen ihmeellisemmästä. 18-vuotiaan pitäisi jo hieman tajuta asioita, saati ihan oikeasti aikuisten ihmisten. Loisiminen aina vaan vanhempien nurkissa/ jääkaapilla /lompakolla tuntuu vaan olevan aika yleistä tänä päivänä.
Toisaalta, jos vanhemmat eivät osaa asettaa rajoja jälkikasvulleen, itsepähän ovat tilanteensa pedanneet. Jokainen vanhempi saa sellaiset lapset, jotka on ansainnut.
🇺🇦🇮🇱
Röyhkeää käytöstä. Poikaystävän vanhemmat miettii varmaan, että taas se pummi miniäkokelas tulee. Mutta ovat liian kohteliaita sanoakseen mitään. Kaffepullan kanssa samaa mieltä.