Vegaanilapsille vaaditaan omat ruoat päiväkoteihin
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001175052.html
Toivottavasti ei suostuta, kalliimpaa ruokaa kuin normi ja tietenkin veronmaksajien rahoilla. Tuokoon omat eväät.
Ja lapset eivät ole vegaaneja, tuo on vanhempiensa pakottamaa käytöstä.
Kommentit (227)
Tavallaan ihminen on sekasyöjä, siis oikeasti sekasyöjä ei lihansyöjä, mikä tarkoittaa että ihmisen elimistö sopeutuu monenlaisiin ruokavalioihin(paitsi SAD), mikä tarkoittaa sitä että ihmiselle sopii hyvin myös vegaaniruoka. Sekin on tosiasia että liika liha ei ole hyväksi. Tosiasia on myös se, että ihmisen elimistö pilkkoo esim. proteiinin aminohapoiksi ja käyttää ne sitten, eikä erittele että tämä tryptofaani oli lehmästä käytän tämän en tuota kasviksesta olevaa tryptofaania vaan molemmat tryptofaanit on ihan samanlaisia. On ihan sama mistä lähteestä ihminen saa tarvittavat ravintoaineet, miksipä ei sitten vegaaniravinnosta, miksi siihen pitäisi teurastaa ja kiduttaa elukoita? Kyllä ihmisen pitäisi olla jo tällä vuosituhannella niin moraalisesti kehittynyt että ei ajatella vain omaa makunautintoa.
(B12-vitamiini purkista -aiheeseen totean vain että myös karjanruokaan joudutaan lisäämään purkista B12-vitaminia ja muitakin vitamiineja jotta sekasyöjä saa ne vitamiinit eläimen kautta, mikä järki kierrätyksessä, pienempi vaikutus ympäristöön on kun pienellä bakteerialustalla kasvatetaan B12-vitamiinia kuin että kasvatetaan lehmiä B12-vitamiinin saantiin, ihan yhtä luonnollinen tuo bakteerialustalla viljelty b12 on kuin sekaruoasta saatava).
Tosiaan, kaikki lapset voisivat syödä vegaaniruokaa tarhassa, se sopii niin moneen uskontoon ja allergiaankin, ei tarvitsisi montaa sorttia tehdä. Kotona voi sitten syödä mitä äiti käskee.
Minusta on kyllä muuten hirvittävää että lapset pakotetaan syömään lihaa, itselläni ainakin tuli lapsena hirvittävää masennusta ja traumaa asiasta, että on kyllä törkeää että täällä aikuiset ihmiset ajattelevat moista että vegaanilapsen pitäisi syödä lihaa! Aikuisten tehtävä olisi suojella lasta, ei kiusata.
T. vegaanitäti
Mites mahtaa käydä? Päiväkodissa on 70 lasta, yhden vegaanivanhempi haluaa, että KAIKILLE lapsille tarjotaan vegaaniruokaa. 69 lapsen vanhemmat haluavat, että heidän lapsilleen tarjoillaan sekaruokaa...
Minulle on sama mitä kukin syö ja mitä aatesuuntaa edustaa, mutta se, että vaaditaan KAIKKIEN alkavan noudattaa sitä mitä erittäin pieni vähemmistö edustaa...
Entäs, jos päiväkotiin tulee muslimilapsi ja hänen vanhemmat haluavat, että kaikki syövät halal-ruokaa...
Siitä vain vegaanit perustamaan omia vegaaniuskonto-päiväkotejaan. Kun se niin edullista ja kovassa suosiossa on. Ehdotin tätä jo aiemminkin ketjussa. Olkaa hyvät ja näyttäkää meille ruhonmädättäjille olevanne oikeassa omalla esimerkillänne.
Miksi aina jankutetaan, että vegaani PAKOTTAA lapsensa johonkin. Yhtä laillahan sekasyöjät pakottavat lapsensa altistumaan lihansyönnin "normaaliuteen". Totta kai perheen aikuiset päättävät, mitä lapsi syö, meillä syötäisiin jumalauta pelkkää vanukasta ja ranskalaisia, jos me vanhemmat emme tekisi ostopäätöksiä ruoan suhteen.
Miksi vegaanimammat eivät itse ala vegaani-perhepäivähoitajiksi? Mammat saisivat tuloja, työttömyys vähenisi, uskovaiset tapaisivat toisiaan ja Purjo-Kanerva saisi porkkanaa ja ituja.
Ai niin, vihervasemmistoanarkistien agendaan ei kuulu omatoimisuus, ja kaikki pitää saada muiden kustantamana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina jankutetaan, että vegaani PAKOTTAA lapsensa johonkin. Yhtä laillahan sekasyöjät pakottavat lapsensa altistumaan lihansyönnin "normaaliuteen". Totta kai perheen aikuiset päättävät, mitä lapsi syö, meillä syötäisiin jumalauta pelkkää vanukasta ja ranskalaisia, jos me vanhemmat emme tekisi ostopäätöksiä ruoan suhteen.
Vegaanien raivopäisyys ja fanaattisuus omaa uskontoaan kohtaan on aina jotenkin niin säälittävän huvittavaa.
En aio lainata koko 199 kommenttia, mutta ryhdyin toki taas syvemmin pohtimaan omaa kantaani sekäsyöntiin. Tosin tulin miettineeksi että onko vegaanius siis vain tämän ajan ja hetken.... vaihtoehtoinen syöntitapa. Koska itse rakennan elämäni sen perusteella, mikä voisi toimia melkein missä tahansa tilanteessa. Jokin alitajuntainen selvitymismekanismi kuka tietää. Esimerkiksi niin menneisyydessä kuin nykyisyydessä on tilanteita, jolloin ei voi valita ruokaansa. Ja suurin osa maailmassa ei yhä voikaan.
Leijona gaselli vertauksella tarkoitin sitä että minun elämänkokemuksen ja tiedon mukaan on luonnonmukaista että toinen elävä olento muuttuu toisen ravinnoksi. Eli luonto pitää huolen tietynlaisesta tasapainosta elämän ja kuoleman avulla. Siksi elämän glorifiointi ihmisten keskuudessa on ehkä jopa osa syynä tehotuotantoon sillä ihmiset eivät enää kuole samalla tahdilla kun aikaisemmin(enemmän ihmisiä - enemmän tarvetta ruokaan). Koska jos ihmisiä olisi vähemmän - ei tarvetta tehotuotantoon. Sen jälkeen vegaaniudesta jää aate elämän "kunnioittamista kohtaan" jonka vuoksi minä toin esimerkin elämän kiertokulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanien raivopäisyys ja fanaattisuus omaa uskontoaan kohtaan on aina jotenkin niin säälittävän huvittavaa.
Minusta on puolestaan pelkästään säälittävää sekasyöjien piintyneet uskomukset lihansyönnin "välttämättömyydestä", kaiken muun kustannuksella. You know, kuten oma ja lasten terveys (kai tiedät että lihajalosteet on WHO:n mukaan luokiteltu tupakkaan verrattaviksi karsinogeeneiksi, siitä vaan sille teidänkin Pirkko-Napsulille rööki huuleen!), ympäristö (51 % maailman hiilidioksidipäästöistä johtuu eläintuotannosta, mut paskanko väliä, kunhan saapi köntsän lihaa ihan ite), eläimet... Sinä olet säälittävä.
Vierailija kirjoitti:
itse rakennan elämäni sen perusteella, mikä voisi toimia melkein missä tahansa tilanteessa. Jokin alitajuntainen selvitymismekanismi kuka tietää. Esimerkiksi niin menneisyydessä kuin nykyisyydessä on tilanteita, jolloin ei voi valita ruokaansa. Ja suurin osa maailmassa ei yhä voikaan.
Ai luoja! :D :D Kiitos, luulin jo törmänneeni jokaiseen kuviteltavissa olevaan tekosyyhyn syödä lihaa. Mutta sinä alitajuntaisesti vaan syöt niin kuin voisit syödä menneisyydessä tai muutoin sellaisessa tilanteessa kun et vaan voi valita muuta kuin lihaa...... :D Siis sulla on kaikki vaihtoehdot käytettävissä juuri nyt, mutta koska joskus et oo voinut tehdä sitä valintaa, ni sun alitajunta käskee syödä lihaa, koska selviytymismekanismi. :'D
Vierailija kirjoitti:
Mua kummastuttaa et miten se päiväkodin vegaaniruoka on niin paljon kalliimpaa? Vai onkohan kyse taas tyhmyydestä jossa ostetaan kalliita korviketuotteita vaikka voisi päästä yhtä halvalla jos tekisi jotain työtä sen eteen että mistä saisi korvaavat ravintoarvot luontaisesti. Kaiken lisäksi tietäen koulujen ja päiväkotien vegaaniruuan laadun (pakastevihanneskeittoa, kuiva lisuke ja lisää pakastevihanneksia jne näitä riittää) niin tollasta en ihan usko
Käsittämätöntä, miten pihalla jengi on. Tällekin sataa peukutuksia... - ei ruuassa maksa vain raaka-aineet vaan myös työ - mitä useampaa sorttia, sitä monimutkaisempi valmistus/ kuljetus jne. Tämä lisää kustannuksia - ei raaka-aineet. Sitten joku neropatit keksii, että hei eihän tämä voi maksaa, kunhan vaan tehdään lisää työtä - kun ne työntekijät ovat kaupungille ilmaisia, vain raaka-aineet maksaa? Ihan oikeesti nyt.
Hulluksi on mennyt maailma. Tilasin saksalaisesta nettikaupasta ruokaa ja siivoustarvikkeita.
Samalla myös Florenan käsivoiteen ja eikös vaan siinä ole Vegan-merkki kyljessä. En olis kyllä sellasta tarvinnut, mutta on todella hyväntuoksuinen käsivoide!! Viinirypälesiemen ja soijaöljykäsivoide. 100 ml ja vaan 1,30€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on puolestaan pelkästään säälittävää sekasyöjien piintyneet uskomukset lihansyönnin "välttämättömyydestä", kaiken muun kustannuksella. You know, kuten oma ja lasten terveys (kai tiedät että lihajalosteet on WHO:n mukaan luokiteltu tupakkaan verrattaviksi karsinogeeneiksi, siitä vaan sille teidänkin Pirkko-Napsulille rööki huuleen!), ympäristö (51 % maailman hiilidioksidipäästöistä johtuu eläintuotannosta, mut paskanko väliä, kunhan saapi köntsän lihaa ihan ite), eläimet... Sinä olet säälittävä.
Lihajalosteet, ehkä. Mistä sinä tiedät mitä minä muuten syön? Mutta sinun mielestäsi kasvaville lapsille pitää siis muutaman heikkopäisen idunpopsijan vaatimuksesta tarjota päiväkodeissa siis pelkkää vegaaniruokaa? Perusta se vegaani-kustaanhunajaa-päiväkotisi.
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lähes kaikki ruoka päiväkoteihin ja kouluihin valmistuu isoissa laitoskeittiöissä (joista jakelu pienempiin yksikköihin). Kaukana ovat ajat jolloin päiväkodeissa tai koulussakaan hääräsi oma(t) keittäjät. Isompien koulujen keittiöt toimivat keskuskeittiiönä, joista ruokaa lähtee esim. palvelutaloihin. Kaikki on ulkoistettu ja keskitetty, koska se on edullisinta. Laatu tietysti kärsii.
En vaan millään jaksa uskoa, että vegaaniruoka tulisi edullisemmaksi. En millään. Työvaiheita valmistuksessa on usein enemmän ja jotta saadaan tarpeeksi monipuolinen ateriakokonaisuus tarvitaan paljon extraa raaka-aineissa. Niin ja se maku on sitten toinen juttu.
Mitenkäs välipalat? Jogurttien vegaaniversiot ovat kalliimpia, kuten kasviksetkin leivän päälle esim. juustoon/kinkkuun verrattuna. Ei käy rahka, pannari, grahamlihis, normi smoothie jne. Marjoja ja hedelmiäkään ei ihan pilkkahinnalla saa, sen vuoksi niitä ei kovin usein ruokalistoilla olekaan. Miten se vaihtelu ja monipuolisuus saadaan vegaaneille sopivilla tuotteilla aikaiseksi? Ja kustannustehokkaasti?
Kenen mielestä rahka, pannari tai grahamlihis sopii ylipäänsä kenenkään ravinnoksi, saati pienten lasten? Aivan älytöntä! Ruoat olisivat halvempia ja sillä säästyneellä rahalla voitaisi ostaa marjoja ja siemeniä. Koulut ja tarhat voisivat vaikka perustaa pieniä kasvihuoneita, joissa kasvatettaisi jotain keittiön tarpeisiin. Se kävisi erinomaisesti ilmiöpohjaiseen oppimiseenkin.
Tota, et taida tietää mikä työ oikeasti on kasvihuoneissa. Kuka sen työn tekisi ja millä ajalla? Rahka on ihan ok lapsen tai aikuisen ruokaa, samoin pannari jonka esim. minä teen ilman sokeria. Enkä kiitos halua että lapseni välipala on puolalaisia mustikoita ja kiinalaisia siemeniä.
Rehellisesti, ei aavistustakaan kasvihuoneista. Mutta opettajat ja oppilaathan sen hoitaisivat. Kouluajalla. Siitä tehtäisiin osa ilmiöpohjaista oppimista, mihin se sopisikin aivan mahtavasti.
Onko sulla helnykki päässyt pikkuisen tuo maantiedon osaaminen rapistumaan :)? Muistatko yhtään, millainen kasvukausi Suomessa on? Etelässä jossain pienkasvihuoneissa kasvatettua satoa päästään korjaamaan aikaintaan nyt ja silloin puhutaan jostain muutamista pienistä salaatinlehdistä ja ehkä yrteistä, joista vaikka sadan oppilaan koululle joo onkin älyttömästi iloa. Jossain Kuopion korkeudella ei sitäkään. Lapissa on vielä lunta. Oletan ettet nyt ympäristön suurena ystävänä tarkoita tehokasvihuoneita, joissa viljellään ympäri vuoden kotimaisia vihanneksia isolla rahalla ja joihin ei yhdelläkään kunnalla olisi varaa.
Koulut loppuvat n. kahden viikon päästä. Kukas näitä kasvihuoneita sitten hoitaa?
Kouluihin palataan elokuun puolivälissä, jolloin on sadonkorjuuaika, mutta mitäs satoa silloin siten korjataisiin? Elokuun puolivälissä on ihan turha alkaa mitään viljelemään, paitsi sitä salaattia ikkunalaudalla ja edelleen se hyöty...
Muutenhan nämä projektit ovat erinomaisia ja opettavaisia - projekteina. Meillä mm. lasten päiväkodissa oli kauan sitten tällainen projekti, jossa he viljelivät ja maistelivat kasvikunnan tuotteita. Tämä edellytti suurta harrastuneisuutta henkilökunnalta, joka sen yhden kesän ylläpiti sitä kasvimaata myös lomillaan, päiväkodin ollessa suljettuna koko heinäkuun, eli kävi kitkemässä, suojaamassa harventamassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne yhtään köyhää vegetyyppiä. Kaikki tuntemani vegaanit tulevat hyvistä perheistä, heillä on varaa syödä mitä haluavat, jne. Pidän, sori vaan, vegaani elisteinä, joilla ei ole erityisiä ongelmia elämässä. Mikäs siinä elellessä ja vaatiessa vegaaniruokavaliota, kun henkistä ja taloudellista energiaa ei kulu...toisin sanoen, on helppo kohdistaa huomio ja tarmo ravintokysymyksiin, kun ei tarvitse elää epävarmuudessa, suurten ongelmien äärellä.
Toinen asia, mitä en ymmärrä: miksi jonkun vähemmistön mukaan on enemmistön joustettava? Enemmistön on mukauduttava vähemmistön halun ja tahdon "alle". Sori, en tajua.
Vai että rikkaita elitistejä :D? Olen vegaani, sairastan montaa fyysistä sairautta ja ravaan jatkuvasti hoidoissa, olen opiskelija. Kieriskelen rahoissa, tätä varallisuuden karttumista ei voi millään estää! Eikä ole pappa betalar, olen lastensuojelun asiakas ollut lapsuudessani, joten siitä voit päätellä, millaista tukea vanhemmiltani saan ;).
Ei se vegaanius rahaa vaadi, eikä eläinten ja luonnon suojelu ole pois mistään omista resursseistani.
Käsittämättömiä kommentteja ihmisiltä, joilla ei ole lainkaan tietoa, vaan paljon ennakkoluuloja.
Ja ennen kuin joku tulee viisastelemaan, sairastuin sekaruokavalion aikana, vegaanius on vähentänyt oireita ja mahdollistanut lääkkeiden vähentämisen.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään lähes kaikki ruoka päiväkoteihin ja kouluihin valmistuu isoissa laitoskeittiöissä (joista jakelu pienempiin yksikköihin). Kaukana ovat ajat jolloin päiväkodeissa tai koulussakaan hääräsi oma(t) keittäjät. Isompien koulujen keittiöt toimivat keskuskeittiiönä, joista ruokaa lähtee esim. palvelutaloihin. Kaikki on ulkoistettu ja keskitetty, koska se on edullisinta. Laatu tietysti kärsii.
En vaan millään jaksa uskoa, että vegaaniruoka tulisi edullisemmaksi. En millään. Työvaiheita valmistuksessa on usein enemmän ja jotta saadaan tarpeeksi monipuolinen ateriakokonaisuus tarvitaan paljon extraa raaka-aineissa. Niin ja se maku on sitten toinen juttu.
Mitenkäs välipalat? Jogurttien vegaaniversiot ovat kalliimpia, kuten kasviksetkin leivän päälle esim. juustoon/kinkkuun verrattuna. Ei käy rahka, pannari, grahamlihis, normi smoothie jne. Marjoja ja hedelmiäkään ei ihan pilkkahinnalla saa, sen vuoksi niitä ei kovin usein ruokalistoilla olekaan. Miten se vaihtelu ja monipuolisuus saadaan vegaaneille sopivilla tuotteilla aikaiseksi? Ja kustannustehokkaasti?
Kenen mielestä rahka, pannari tai grahamlihis sopii ylipäänsä kenenkään ravinnoksi, saati pienten lasten? Aivan älytöntä! Ruoat olisivat halvempia ja sillä säästyneellä rahalla voitaisi ostaa marjoja ja siemeniä. Koulut ja tarhat voisivat vaikka perustaa pieniä kasvihuoneita, joissa kasvatettaisi jotain keittiön tarpeisiin. Se kävisi erinomaisesti ilmiöpohjaiseen oppimiseenkin.
Tota, et taida tietää mikä työ oikeasti on kasvihuoneissa. Kuka sen työn tekisi ja millä ajalla? Rahka on ihan ok lapsen tai aikuisen ruokaa, samoin pannari jonka esim. minä teen ilman sokeria. Enkä kiitos halua että lapseni välipala on puolalaisia mustikoita ja kiinalaisia siemeniä.
Rehellisesti, ei aavistustakaan kasvihuoneista. Mutta opettajat ja oppilaathan sen hoitaisivat. Kouluajalla. Siitä tehtäisiin osa ilmiöpohjaista oppimista, mihin se sopisikin aivan mahtavasti.
Onko sulla helnykki päässyt pikkuisen tuo maantiedon osaaminen rapistumaan :)? Muistatko yhtään, millainen kasvukausi Suomessa on? Etelässä jossain pienkasvihuoneissa kasvatettua satoa päästään korjaamaan aikaintaan nyt ja silloin puhutaan jostain muutamista pienistä salaatinlehdistä ja ehkä yrteistä, joista vaikka sadan oppilaan koululle joo onkin älyttömästi iloa. Jossain Kuopion korkeudella ei sitäkään. Lapissa on vielä lunta. Oletan ettet nyt ympäristön suurena ystävänä tarkoita tehokasvihuoneita, joissa viljellään ympäri vuoden kotimaisia vihanneksia isolla rahalla ja joihin ei yhdelläkään kunnalla olisi varaa.
Koulut loppuvat n. kahden viikon päästä. Kukas näitä kasvihuoneita sitten hoitaa?
Kouluihin palataan elokuun puolivälissä, jolloin on sadonkorjuuaika, mutta mitäs satoa silloin siten korjataisiin? Elokuun puolivälissä on ihan turha alkaa mitään viljelemään, paitsi sitä salaattia ikkunalaudalla ja edelleen se hyöty...
Muutenhan nämä projektit ovat erinomaisia ja opettavaisia - projekteina. Meillä mm. lasten päiväkodissa oli kauan sitten tällainen projekti, jossa he viljelivät ja maistelivat kasvikunnan tuotteita. Tämä edellytti suurta harrastuneisuutta henkilökunnalta, joka sen yhden kesän ylläpiti sitä kasvimaata myös lomillaan, päiväkodin ollessa suljettuna koko heinäkuun, eli kävi kitkemässä, suojaamassa harventamassa jne.
Lähinnä ajattelin, että niitä kasvihuoneita voisi laittaa sisätiloihin. Monissa kouluissa on esim. auloissa paljon tyhjää tilaa. Ja niihin kasvulamput. Jos kämppikseni sai keskellä Lontoon talvea kasvamaan vaatekaapissaan eräätä nimettömäksi jäävää kasvia, niin luulisi tuon onnistuvan vähän vähemmälläkin panostuksella koulun sisäkasvihuoneessa? Eri kasvi tietysti, vaikka voisihan siihen lisätä bisnesoppia ja kerätä koululle vähän varoja vegaanibudjettiinkin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse rakennan elämäni sen perusteella, mikä voisi toimia melkein missä tahansa tilanteessa. Jokin alitajuntainen selvitymismekanismi kuka tietää. Esimerkiksi niin menneisyydessä kuin nykyisyydessä on tilanteita, jolloin ei voi valita ruokaansa. Ja suurin osa maailmassa ei yhä voikaan.
Ai luoja! :D :D Kiitos, luulin jo törmänneeni jokaiseen kuviteltavissa olevaan tekosyyhyn syödä lihaa. Mutta sinä alitajuntaisesti vaan syöt niin kuin voisit syödä menneisyydessä tai muutoin sellaisessa tilanteessa kun et vaan voi valita muuta kuin lihaa...... :D Siis sulla on kaikki vaihtoehdot käytettävissä juuri nyt, mutta koska joskus et oo voinut tehdä sitä valintaa, ni sun alitajunta käskee syödä lihaa, koska selviytymismekanismi. :'D
Kyllä minä ihan tietoisesti valitsen lihan syönnin. Kommenttisi perusteella olen jotenkin syntinen kun vain olen sitä miksi olen syntynyt. Olen siis ihmisenä ja ihmisen tarpeilla varustettuna jotenkin vähempi arvoinen kuin muut eläimet ja luonto. Ja minun pitäisi karsia itsestäni niiden vuoksi. Eli pidemmälle vietynä minä olen jotenkin syyllinen asioihin joiden olemassa olosta en ole alunperin päättänyt. No joo, analysoin vähän liian pitkälle. Mutta pointti selvitymisessä oli se että olen köyhistä oloista. Silloin ei valita mitä syö. Joko syö sen mitä tarjotaan tai ollaan ilman ruokaa.
Erikoisruualle extra hinta. Sopii! Vaan ovatko vegaanivaatijat niitä, joiden pirtaan ei kuulu maksaa itse mitään mistään?
Voisiko joku kouluruokailusta ja hankinnoista tietävä vastata, mikä siinä vegaaniruoassa maksaa niin paljon, kun minun koulussani kouluruokailun vegaaniversio on usein tyyliin raastettuja juureksia (pääosin perunaa) kasvisliemessä ja ehkä 5-7 härkäpapua siinä yhdessä annoksessa? Maksaako tämä todella enemmän, mitä liharuoka ja miksi minä kotona saan tehtyä ravitsevampaa ruokaa pienemmillä kustannuksilla? Onko kouluille tukuissa jotkin ekstra kalliit hinnat vai mikä?
HEL-NYC kirjoitti:
Ongelma taitaa olla siinä, että niitä omia eväitä ei ole saanut tuoda Suomessa päiväkoteihin. Ei edes omia maitoja. En minäkään antaisi lasteni syödä sitä "ruokaa", jota päiväkodeissa lapsille tarjotaan.
No päiväkotiinhan ei ole mikään pakko mennä joten sikäli asiasta on aivan turha nillittää.
Päiväkodeissa tarjottava liha ei yleensä ole siitä kalleimmasta päästä, mikä suurella todennäköisyydella korreloi epäeettisyyden kanssa. Minkä takia lähtökohtaisesti oletetaan, että veronmaksajien - kuten minun, pitäisi tukea eläinten syömistä? Kanojen ja sikojen olot eivät tunnetusti liene ihan sitä mitä eläimille lyhyen elinkaaren aikana soisi, tulee työn puolesta nähtyä ihan omin silmin mitä se todellisuus on.
Ei kasvissyöjille pidä verorahoin mitään keskimääräistä kallimpaa kasvisruokaa kustantaa, sen sijaan perunamuussit papukastikkeineen eivät ole millään tavalla liharuokia kalliimpia saati haastavampia toteuttaa.