Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanilapsille vaaditaan omat ruoat päiväkoteihin

Vierailija
09.05.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001175052.html

Toivottavasti ei suostuta, kalliimpaa ruokaa kuin normi ja tietenkin veronmaksajien rahoilla. Tuokoon omat eväät.
Ja lapset eivät ole vegaaneja, tuo on vanhempiensa pakottamaa käytöstä.

Kommentit (227)

Vierailija
221/227 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalio on eri asia kuin sairaudesta johtuvat erilliset ruokavaliot, joten mielestäni ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. JOS asia on niin tärkeä vanhemmille (päiväkoti-ikäinen lapsi ei ole kypsä päättämään asiasta eikä sitä täysin ymmärrä), maksavat itse ruoan tai laittavat lapselle eväät. Koska omat eväät pitää olla monessa yksityisessä päiväkodissa, se ei voi olla vanhemmille ylivoimainen asia järjestää.

Itse yritin tätä kun lapseni meni aikoinaan päiväkotiin. Ei ollut edes siis mikään vegaani vaan ei vain syönyt punaista lihaa, eli kana ja kala kävi, kuten minä itsekin. Eipä onnistunut, päiväkotiin ei saa tuoda omia eväitä! Joten joutuivat siis järjestämään hänelle oman ruuan ihan itse. Mutta minulle olisi hyvin käynyt että viedään omat eväät niinä päivinä kun on sitä lihaa tarjolla. 

Vierailija
222/227 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kouluruokailusta ja hankinnoista tietävä vastata, mikä siinä vegaaniruoassa maksaa niin paljon, kun minun koulussani kouluruokailun vegaaniversio on usein tyyliin raastettuja juureksia (pääosin perunaa) kasvisliemessä ja ehkä 5-7 härkäpapua siinä yhdessä annoksessa? Maksaako tämä todella enemmän, mitä liharuoka ja miksi minä kotona saan tehtyä ravitsevampaa ruokaa pienemmillä kustannuksilla? Onko kouluille tukuissa jotkin ekstra kalliit hinnat vai mikä?

Itsestäänhän ne sinne laariin tippuu , eikö niin? Ihmetteletkö sitäkin, miksi ravintolassa ruoka on kalliimpaa kuin kotona?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
223/227 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Ongelma taitaa olla siinä, että niitä omia eväitä ei ole saanut tuoda Suomessa päiväkoteihin. Ei edes omia maitoja. En minäkään antaisi lasteni syödä sitä "ruokaa", jota päiväkodeissa lapsille tarjotaan. 

No päiväkotiinhan ei ole mikään pakko mennä joten sikäli asiasta on aivan turha nillittää.

Mutta eikö pre-schoolin ole pakko mennä Suomessa? Ei sinnekään saa viedä eväitä.

Vierailija
224/227 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Ongelma taitaa olla siinä, että niitä omia eväitä ei ole saanut tuoda Suomessa päiväkoteihin. Ei edes omia maitoja. En minäkään antaisi lasteni syödä sitä "ruokaa", jota päiväkodeissa lapsille tarjotaan. 

No päiväkotiinhan ei ole mikään pakko mennä joten sikäli asiasta on aivan turha nillittää.

Mutta eikö pre-schoolin ole pakko mennä Suomessa? Ei sinnekään saa viedä eväitä.

Ei ole. Myöskään kouluun ei ole pakko mennä Suomessa. Oppivelvollisuuden voi suorittaa myös esim. kotona. Eli taas aivan tyhjästä tehty ongelma.

Vierailija
225/227 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lähes kaikki ruoka päiväkoteihin ja kouluihin valmistuu isoissa laitoskeittiöissä (joista jakelu pienempiin yksikköihin). Kaukana ovat ajat jolloin päiväkodeissa tai koulussakaan hääräsi oma(t) keittäjät. Isompien koulujen keittiöt toimivat keskuskeittiiönä, joista ruokaa lähtee esim. palvelutaloihin. Kaikki on ulkoistettu ja keskitetty, koska se on edullisinta. Laatu tietysti kärsii.

En vaan millään jaksa uskoa, että vegaaniruoka tulisi edullisemmaksi. En millään. Työvaiheita valmistuksessa on usein enemmän ja jotta saadaan tarpeeksi monipuolinen ateriakokonaisuus tarvitaan paljon extraa raaka-aineissa. Niin ja se maku on sitten toinen juttu.

Mitenkäs välipalat? Jogurttien vegaaniversiot ovat kalliimpia, kuten kasviksetkin leivän päälle esim. juustoon/kinkkuun verrattuna. Ei käy rahka, pannari, grahamlihis, normi smoothie jne. Marjoja ja hedelmiäkään ei ihan pilkkahinnalla saa, sen vuoksi niitä ei kovin usein ruokalistoilla olekaan. Miten se vaihtelu ja monipuolisuus saadaan vegaaneille sopivilla tuotteilla aikaiseksi? Ja kustannustehokkaasti?

Kenen mielestä rahka, pannari tai grahamlihis sopii ylipäänsä kenenkään ravinnoksi, saati pienten lasten? Aivan älytöntä! Ruoat olisivat halvempia ja sillä säästyneellä rahalla voitaisi ostaa marjoja ja siemeniä. Koulut ja tarhat voisivat vaikka perustaa pieniä kasvihuoneita, joissa kasvatettaisi jotain keittiön tarpeisiin. Se kävisi erinomaisesti ilmiöpohjaiseen oppimiseenkin.  

Tota, et taida tietää mikä työ oikeasti on kasvihuoneissa. Kuka sen työn tekisi ja millä ajalla? Rahka on ihan ok lapsen tai aikuisen ruokaa, samoin pannari jonka esim. minä teen ilman sokeria. Enkä kiitos halua että lapseni välipala on puolalaisia mustikoita ja kiinalaisia siemeniä. 

Rehellisesti, ei aavistustakaan kasvihuoneista. Mutta opettajat ja oppilaathan sen hoitaisivat. Kouluajalla. Siitä tehtäisiin osa ilmiöpohjaista oppimista, mihin se sopisikin aivan mahtavasti.

Onko sulla helnykki päässyt pikkuisen tuo maantiedon osaaminen rapistumaan :)? Muistatko yhtään, millainen kasvukausi Suomessa on? Etelässä jossain pienkasvihuoneissa kasvatettua satoa päästään korjaamaan aikaintaan nyt ja silloin puhutaan jostain muutamista pienistä salaatinlehdistä ja ehkä yrteistä, joista vaikka sadan oppilaan koululle joo onkin älyttömästi iloa. Jossain Kuopion korkeudella ei sitäkään. Lapissa on vielä lunta. Oletan ettet nyt ympäristön suurena ystävänä tarkoita tehokasvihuoneita, joissa viljellään ympäri vuoden kotimaisia vihanneksia isolla rahalla ja joihin ei yhdelläkään kunnalla olisi varaa.

Koulut loppuvat n. kahden viikon päästä. Kukas näitä kasvihuoneita sitten hoitaa?

Kouluihin palataan elokuun puolivälissä, jolloin on sadonkorjuuaika, mutta mitäs satoa silloin siten korjataisiin? Elokuun puolivälissä on ihan turha alkaa mitään viljelemään, paitsi sitä salaattia ikkunalaudalla ja edelleen se hyöty...

Muutenhan nämä projektit ovat erinomaisia ja opettavaisia - projekteina. Meillä mm. lasten päiväkodissa oli kauan sitten tällainen projekti, jossa he viljelivät ja maistelivat kasvikunnan tuotteita. Tämä edellytti suurta harrastuneisuutta henkilökunnalta, joka sen yhden kesän ylläpiti sitä kasvimaata myös lomillaan, päiväkodin ollessa suljettuna koko heinäkuun, eli kävi kitkemässä, suojaamassa harventamassa jne.

Lähinnä ajattelin, että niitä kasvihuoneita voisi laittaa sisätiloihin. Monissa kouluissa on esim. auloissa paljon tyhjää tilaa. Ja niihin kasvulamput. Jos kämppikseni sai keskellä Lontoon talvea kasvamaan vaatekaapissaan eräätä nimettömäksi jäävää kasvia, niin luulisi tuon onnistuvan vähän vähemmälläkin panostuksella koulun sisäkasvihuoneessa? Eri kasvi tietysti, vaikka voisihan siihen lisätä bisnesoppia ja kerätä koululle vähän varoja vegaanibudjettiinkin ;)

Siis kuvitteletko, että koulujen auloihin mahtuisi sata metriä pitkä kasvihuone, jossa oppilaat tekisivät pitkää päivää ja että niistä kasviksista jäisi vielä syötävääkin ja että lapsityövoimaan voisi tällä tavalla jotenkin säännöllisesti käyttää, ihan bisnekseenkin? Ja että ihan kasvilamput. Onko sulla mitään käsitystä, paljonko tuollainen, sanotaan vaikka 50 metri pitkä ja 15 metriä leveä kasvihuone kuluttaa sähköä? Pidetäänkö muu koulu pimeänä sitten kustannussyistä?

Vierailija
226/227 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei saa syrjiä henkilöön liittyvän tai siihen rinnastettavan seikan perusteella.

Lapseni henkilöhabitus edellyttää että saa oman pöydän sillä olemme vakaasti siinä uskossa että näin kehittyy suuret ajattelijat. Sibeliuskin sävelsi omassa pöydässä. Meitä ei saa tämän takia syrjiä, ja tulemmekin saamaan jatkossa oman pöydän lapsellemme päivähoidossa.

Vierailija
227/227 |
10.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruokavalio on eri asia kuin sairaudesta johtuvat erilliset ruokavaliot, joten mielestäni ei kuulu yhteiskunnan maksettavaksi. JOS asia on niin tärkeä vanhemmille (päiväkoti-ikäinen lapsi ei ole kypsä päättämään asiasta eikä sitä täysin ymmärrä), maksavat itse ruoan tai laittavat lapselle eväät. Koska omat eväät pitää olla monessa yksityisessä päiväkodissa, se ei voi olla vanhemmille ylivoimainen asia järjestää.

Itse yritin tätä kun lapseni meni aikoinaan päiväkotiin. Ei ollut edes siis mikään vegaani vaan ei vain syönyt punaista lihaa, eli kana ja kala kävi, kuten minä itsekin. Eipä onnistunut, päiväkotiin ei saa tuoda omia eväitä! Joten joutuivat siis järjestämään hänelle oman ruuan ihan itse. Mutta minulle olisi hyvin käynyt että viedään omat eväät niinä päivinä kun on sitä lihaa tarjolla. 

Ja ketähän olisit sitten syyttänyt, kun lapsesi olisi saanut vaikka ruokamyrkytyksen?