Pitävätkö ihmiset oikeasti koulutusta merkkinä viisaudesta
Muistan nähneeni jonkun meemin ylpeästi kahden maisterin jenkkiläisestä jolla oli 600 000 opintolainaa ja molemmat oli jotain tutkintoja mistä ei saanut töitä edes 30 vuotta sitten.
Hän ihmetteli miten ihmiset voivat kutsua häntä hölmöksi
Kommentit (63)
Kyllä DI on merkki ylivoimaisesta viisaudesta
Ei tietenkään, Koulutus on sitä mitä koulutuksesta saa. Se voi olla paljon tai vähän riippuen omasta "viisaudesta". Viisas ilman koulutusta on vain viisas ilman koulutusta.
Ei kai kukaan järkevä, mutta ihmiset voivat pitää.
Vähän riippuu. Fysiikan tohtorit yms yleensä aika fiksuja.
pitkä koulutus tappaa kaiken luovuuden ja tunneälykkyyden
pitkät koulutusputket luotiin tuottamaan rikkaalle eliitille työorjia jotka eivät koskaan haasta eliitin valta-asemaa
On se tietynlainen pälli-suodatin, vaikka ei toki ole tae.
Vierailija kirjoitti:
pitkä koulutus tappaa kaiken luovuuden ja tunneälykkyyden
pitkät koulutusputket luotiin tuottamaan rikkaalle eliitille työorjia jotka eivät koskaan haasta eliitin valta-asemaa
Juujuu. Mieti vielä.
Koulutus korreloi monien positiivisten ominaisuuksien kanssa.
Ei..liikaa korkeasti koulutettuja NS. paskaduuneissa jopa.Ei ne pärjää,löysäilyä.Eivät oo oppineet tekemään töitä.
Tottakai! Sukupuolen- tai rasismintutkijat on halutuimpia työmarkkinoilla.
No esimerkiksi jos vaikka koira on hyvin koulutettu ja osaa eri temppuja, kyllä ihmiset pitävät sitä älykkäänä kun on oppinut eri temppuja.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai! Sukupuolen- tai rasismintutkijat on halutuimpia työmarkkinoilla.
Missäs tällaista voi opiskella? Kuinka suuri sisäänotto vuosittain?
Pelkkä koulutus ei toki kerro viisaudesta. Hyvä jos on molempia viisautta ja koulutusta. Koulutus takaa kuitenkin sivistyksen. Ajatellaan asiaa siten, että jos haluat tuhota jonkun toisen olemassa olon samalla tuhoat itseäsi. Haluat, että tekoäly korvaa asiakaspalvelijat, mutta jonain päivänä sinä oletkin se joka korvataan ja joudut maistamaan omia lääkkeitäsi.
Ei, korkeakoulutus ei todellakaan takaa älykkyyttä. Se voi tarkoittaa että on osannut muistaa asioita ulkoa, mutta ei kenties osaa soveltaa oppimaansa tai osaa ajatella itse silti. Voi olla myös 'fiksu' mutta ei 'viisas'.
Vierailija kirjoitti:
Ei, korkeakoulutus ei todellakaan takaa älykkyyttä. Se voi tarkoittaa että on osannut muistaa asioita ulkoa, mutta ei kenties osaa soveltaa oppimaansa tai osaa ajatella itse silti. Voi olla myös 'fiksu' mutta ei 'viisas'.
Moni ylipistotutkinto vaatii aika paljon enemmänkin kuin ulkoa muistamista. Esimerkiksi matemaattisilla aloilla ei pärjää ulkoa opettelemalla lainkaan vaan täytyy osata soveltaa ja olla luova.
Minulla oli koulussa keskiarvo 9,8 ja olen älykäs. Menin koulutuksen osalta helpointa kautta eli kävin amiskan ja rupesin yrittäjäksi ja nyt hyvätuloinen+paljon vapaata töistä ja nautin elämästä. Hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmällä
Älykkyys ja viisaus ovat kaksi eri asiaa, mutta kyllä on viisasta opiskella edes yksi tutkinto elämänsä aikana.
Eräs päivi joka on korkeasti koulutettu lääkäri on hyvä esimerkki viisaasta ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ylipistotutkinto vaatii aika paljon enemmänkin kuin ulkoa muistamista. Esimerkiksi matemaattisilla aloilla ei pärjää ulkoa opettelemalla lainkaan vaan täytyy osata soveltaa ja olla luova.
No sittenhän se ei varmaan päde tuohon mitä sanoin. Mutta ei tarkoita että joihinkin ei pätisi.
No mitä itse ajattelet tästä?