Vegaanilapsille vaaditaan omat ruoat päiväkoteihin
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001175052.html
Toivottavasti ei suostuta, kalliimpaa ruokaa kuin normi ja tietenkin veronmaksajien rahoilla. Tuokoon omat eväät.
Ja lapset eivät ole vegaaneja, tuo on vanhempiensa pakottamaa käytöstä.
Kommentit (227)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tunne yhtään köyhää vegetyyppiä. Kaikki tuntemani vegaanit tulevat hyvistä perheistä, heillä on varaa syödä mitä haluavat, jne. Pidän, sori vaan, vegaani elisteinä, joilla ei ole erityisiä ongelmia elämässä. Mikäs siinä elellessä ja vaatiessa vegaaniruokavaliota, kun henkistä ja taloudellista energiaa ei kulu...toisin sanoen, on helppo kohdistaa huomio ja tarmo ravintokysymyksiin, kun ei tarvitse elää epävarmuudessa, suurten ongelmien äärellä.
Toinen asia, mitä en ymmärrä: miksi jonkun vähemmistön mukaan on enemmistön joustettava? Enemmistön on mukauduttava vähemmistön halun ja tahdon "alle". Sori, en tajua.
No vaikka siksi, että teidän halunne ja tahtonne tuhoaa maapallon? Käykö se syyksi?
Teidän 2 katumaasturianne, jatkuva lentäminen kahden mantereen välillä, suurkaupunkiasuminen ja ne 2 lasta joita miehesi ei edes halunnu ym. Sen sijaan vaan auttaa maailmaa puhdistamaan itse itseään. Voin kertoa että suomalaista lähiruokaa (ja lihaa!) syövän lapsettoman suomalaisen hiilijalanjälki on varmasti sinun jalanjälkeäsi huomattavasti pienempi.
Ei se vain niin mene. Maito- ja lihatuotteet saastuttavat huomattavasti enemmän, kuin mikään omistamamme tai lentomme. Lähiruoka on ihan kiva juttu, mutta ilmaston kannalta on parempaa roudata kvinoaa toiselta puolen maapalloa, kuin kuluttaa naapurissa kasvatettua maitoa. Lukekaa itse YK:n päästöraportteja, jos ette usko.
Ja voin vieläpä taata, että vaikka ajaisin maasturillani yhtä paljon, kuin mieheni pienemmällä autollaan, hänen autonsa päästöt ovat paljon isommat. Ei se kokoa katso. Ne ovat kuitenkin kärpäsen kakkoja verrattuna maito- ja lihateollisuuteen.
Matematiikka ei tainnut olla sinun vahvin osaamisalue. On totta, että karjatalous kuormittaa ilmastoa ja paljon, mutta niin kuormittaa lentorahtauskin. Karjataloudessa rehuntuotantoon käytettävät kemialliset lannoitteet (niiden tuotanto) ovat pääasiallinen kuormituksen syy.
Ei tainnut olla sinunkaan. Karjatalous on ylivoimaisesti suurin kuormittaja, edes kaikki kulkuneuvot yhteensä eivät kuormita niin paljon.
Ja kuinka monta kiloa rehua se lehmä ehtii elinaikanaan syödä per 100g/kcal vs. että ihminen söisi sen (rehu tai vastaavalla alalla kasvatetun kasvi)kilon 100g/kcal?
YK:n tilastot koskevat koko maapalloa. Teidän perheenne ei kertomasi mukaan ole mikään keskiverto. Teidän perheen yksi edestakainen lentomatka kuormittaa enemmän, kuin sellaisen naudanlihamäärän tuottaminen, jolla ruokkisi kokonaisen päiväkodin vuoden ajan. Että en kehtaisi ympäristöllisiin argumentteihin vedota siltä pohjalta, mitä olet kertonut elämäntyylistänne. Vaikka se taitaa provoa ollakin.
En ole vielä muodostanut mielipidettä, että onko ymmärtämättömyytesi tässä ketjussa tahallista provoamista vai tahatonta yksinkertaisuutta.
Ei, meidän perheemme kulutus ei taida olla keskiverto. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kaikki voisi tehdä jotain, mitä helpolla kykenee elämässään muuttamaan. Vegaaniruoka tarhoissa ja kouluissa ei olisi iso muutos kellekään.
Kuinka siis kasvavan lapsen kalsiumin tarve turvataan vegaanisesti sillä pienellä rahamäärällä, joka on varaa päiväkotiruokailuun käyttää? Kalliit erikoismaidot sulkeutuvat pois jo hinnan vuoksi, eli kuinka se riittävä kalsium saadaan ilman erikoismaitoja ja kalsiumlisiä?
Ei suomalaisetkaan saa kuin reilu 60% kalsiumistaan maitotuotteista. Ja mites ne maat, joissa maitoa ei käytetä ollenkaan? Kiina - osteoporoositilastot ovat kaukana Suomen tasoista.
Mutta, onhan noita vaihtoehtoja; palkokasveja, ruusunmarjoja, pähkinöitä, vihreitä lehtikasveja, tofua.
Kiinassa kyllä juotetaan lapsille maitoa. Eihän maitoa kannattaisi siellä muuten väärentää.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään en ole kuullut vastausta siihen , miksi vegaanit lisääntyvät?
Lihaa syövä, autoton, velamies.
Olen vela, mutta monille tuntemilleni vegaaneille tai semivegaaneille eläinperäisten tuotteiden tehotuotanto on suurempi ongelma, ja ympäristösyyt tai muut lähinnä bonus. Vegekaverit siis varmaan hankkivat lapsia, koska eivät koe suurta maailmantuskaa hiilijalanjäljestä vaan ennemmin tuotantoeläinten kohtelusta. Ymmärrän sen hyvin, sillä meidän perheellä on karjaa ja näin juuri viime vuonna videolta, kuinka tutulla teurastamolla meidänkin lehmiä on kohdeltu. Ryhdyin samana päivänä vegaaniksi, koska tajusin, etten mitenkään voi varmistaa koko tuotannon toimivuutta, vaikka itse kasvattaisin.
Itselleni suurin ristiriita on eläimet. Minulla on kissoja, jotka hankin ennen vegaaniksi ryhtymistä. Olin ostanut niille luomuruokaa, mutta nyt en enää ole tyytyväinen edes siihen eläintuotannon standardiin. Kyseessä on siis aikamoinen dilemma. En halua lisätä tai tukea tehotuotantoa, mutta en myöskään halua lopettaa kissojani. Koen siis tämän ennemmin ongelmalliseksi, sillä monilla vegaaneilla on lihaa syöviä lemmikkejä, joita hankitaan jopa ollessa vegaani. Itse en luonnollisesti enää kulutusta lisää ottamalla uusia kissoja, mutta koen silti asetelman oudoksi. En silti ole vielä keksinyt ulospääsyä tilanteesta, sillä en osaa kuvitella luopuvani rakkaista lemmikeistä.
Vegaani, autoton ja vela, joka matkustelee sinne sun tänne.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kannataisin maksullista ruokaa. Ihan sama minulle mitä kukin syö tai on syömättä, mutta se on kustannuskysymys. Vegaaniruoka vaatii lisää valmistajia keittöille, jotka ovat nytkin ylityöllistettyjä kaikkien allergioiden yms. takia (nämä toki ymmärrän). Pavut ja linssit yms. vaativat enemmän aikaa liotuksineen ja haudutuksineen.
Keittöillä on myös tietty budjetti, jonka mukaan ruokalistat suunnitellaan ja raakaineet hankitaan. Esimerkiksi soija- manteli-riisimaidot tulevat takuulla kalliimmaksi kuin normaali maito (ja maitoakin pitää olla nykyään laktoositonta, rasvatonta, kevytmaitoa jne.). Eli vegaanien "erikoisruoka" on pois sekasyöjien budjetista.
Paitsi, jos kaikki siirretään vegaanisiksi. Kertyneillä säästöillä voitaisi vaikka palkata lisää henkilökuntaa, jota ei muuten tarvitse. Liotuskaan ei kovin montaa työtuntia vie.
Ongelmahan on noussut siitä, että vegaanilapsille tai edes maidottomille lapsille ei ole saanut viedä omia maitoja Suomessa päiväkoteihin.
Lapsen ei tarvitse juoda kasvismaitoa päiväkodissa, voi juoda sen maitonsa yhtä hyvin kotona, jos sitä on pakko saada. Ilmankin pärjää. Se ongelma ratkeaa helposti.
Ruokaongelma ei ratkea tarjoamalla vegaaniruokaa kaikille lapsille, koska silloin osa jää kokonaan ilman tiettyjä vain eläinkunnan tuotteista saatavia välttämättömiä aineita. Vegaaniperhe syö ne kotona purkista, ongelma ei siis olekaan silloin enää heidän eikä sen enemmistön, joka syö kotonakin ruokaa. Ongelma on vegaaniryhmää isommalla joukolla, joka ei syö kotona kuin satunnaisesti, kun on mitä syödä.
Jos olisit vegaani, olisit asiasta tietoinen.
Mitä sä selität? Tuskin niiden lasten kodeista käydään juustot ja lihat hakemassa. Jos sinulla olisi älyä niin tajuaisit sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Siat ja lehmät eivät ole ruokaa sen enempää kuin kissat ja koiratkaan. Hienoa, jos yhä useampi lapsi kasvatetaan empaattiseksi.
Miten empatiaa voidaan määritellä sillä mitä syö? Kyllä vaan muutan ihan oikeasti joissain maissa syödään kissaa ja koiraa. Kettu, kotka,haukka ym. voi viedä kissan ja koiran. Tarkoittaako tämä sitä, että näillä ei ole empatiaa? Taisi nyt mennä vähän mönkään sulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siat ja lehmät eivät ole ruokaa sen enempää kuin kissat ja koiratkaan. Hienoa, jos yhä useampi lapsi kasvatetaan empaattiseksi.
Miten empatiaa voidaan määritellä sillä mitä syö? Kyllä vaan muutan ihan oikeasti joissain maissa syödään kissaa ja koiraa. Kettu, kotka,haukka ym. voi viedä kissan ja koiran. Tarkoittaako tämä sitä, että näillä ei ole empatiaa? Taisi nyt mennä vähän mönkään sulla.
Älä jaksa esittää vielä tyhmempää kuin olet.
Ymmärrän terveyssyistä erikoisruokavaliot. Mutta selittäkää joku mikä ero on sillä, että kun uskonnon takia ei syödä tiettyjä ruokia niin koulut, sairaalat jne huolehtii yhteisistä varoista erikoisruuat näillä henkilöille, mutta silloin kun niinikään omaan uskomukseen / vakaumukseen vedoten ei syödä esim lihaa niin erikoisruokia ei makseta?
Onko henk koht vakaumuksella merkitystä vain silloin, kun se on rekisteröity uskonto?
Kasvisvaihtoehto - ok, onhan monissa kouluissakin sellainen.
Vegaanivaihtoehto - ei helvetti, tajuatteko jotkut, mikä ero näillä on? Ruoassa ei saisi olla mitään eläinperäistä, ei maitoa, ei kananmunaa, ei liivatetta... Paljon tiukempi ruokavalio kuin joku "juustolla täytetyt paprikat".
Seuraavaksi varmaan pitää olla "gluteeniton vaihtoehto kaikille"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatia yleensä käsitetään ihmislajin ominaisuudeksi.
En usko, että ketuilla, kotkilla tai haukoilla on samanlainen tunne-elämä tältä osin, kuin ihmisillä.
Siinä olen ihan samaa? mieltä, että eläin, kuin eläin sama moraalinen aspekti syömisessä. Toki petoeläinten syöminen on epäterveellisempää kuin kasvissyöjien, ympäristömyrkyistä johtuen, mutta moraalisesti siis sama asia.
Mutta jos kokee voimakasta empatiaa eläimiä kohtaan, on aika vaikea hyväksyä niiden tuotantokasvatusta, tappamista ja syömistä. Sikäli empatia osaltaan määrittää syömisiämme.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisvaihtoehto - ok, onhan monissa kouluissakin sellainen.
Vegaanivaihtoehto - ei helvetti, tajuatteko jotkut, mikä ero näillä on? Ruoassa ei saisi olla mitään eläinperäistä, ei maitoa, ei kananmunaa, ei liivatetta... Paljon tiukempi ruokavalio kuin joku "juustolla täytetyt paprikat".
Seuraavaksi varmaan pitää olla "gluteeniton vaihtoehto kaikille"...
Minusta kasvisruokavaihtoehto voisi olla aidosti kasvisruokavaihtoehto, siis ei maitotuotteita tai kananmunaa, mutta esim. hunaja olisi sallittu. Halutessaan voi sitten kukin juoda maitoa kasvisvaihtoehdon kanssa, mutta itse ruokaan ei maitoa ja/tai kananmunaa ympättäisi.
Vegaanius on OMA Valinta joten itse myös hankittava ne vegaaniset ruoat. Ei voida olettaa että veronmaksajien rahoilla tapahtuu tämä. Eri asia jos on esimerkiksi allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on OMA Valinta joten itse myös hankittava ne vegaaniset ruoat. Ei voida olettaa että veronmaksajien rahoilla tapahtuu tämä. Eri asia jos on esimerkiksi allerginen.
Hevosenliha ja sisäelimet ovat halpaa ravintoa. Samoin esim. monet särkikalata ja erittäin hyvä ravintoarvo. Se, ettei niitä syö, on OMA Valinta joten ite on myös hankittava toisenlaiset ruoat. Ei voida olettaa että veronmaksajien rahoilla tapahtuu tämä.
Toivottavasti ei mene läpi tuo haluaminen. Olen nähnyt muutaman vegelapsen, ja heidän kropan muoto vastaa nälkämaan lapsen ulkomuotoa. Raajat seitinohuet, ja maha pullottaa kuin keski-ikäisen äijä kaljamaha. Ei taatusti saa kaikkea tarvitsemaansa ravintoaineita tuosta ruokavaliosta. Ja lapsukainen kuitenkin syö useimman ateriansa hoidossa.
Tässä on typerää väitellä mikä ruoka on terveellistä ja mikä ei, ainoa asia minkä pitäisi kiinnostaa tässä tilanteessa on raha. Miten ihmeessä tuollaiseen on varaa kun samalla kaikesta muusta leikataan? Sijoitetaan rahat, mitä nyt näyttää yhtäkkiä olevan liikaakin, varhaiskasvatukseen ja kunnolliseen ruokaan, vanhuksiin ja sairaisiin. Miten ihmeessä tällainen pelleily edes sallitaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka Niko-Petterin oikeus on saada viikossa viisikiloa nitraattimakkaraa ja karrageenikermaa, kuolevatpahan nuorena niin ei tarvitse huolehtia heistä vanhana ja laittaa vanhainkotiin kitumaan
Siinäkö mielestäsi oli kaikki vaihtoehdot, syödä vegaanisti, tai nitraattimakkaraa ja karrageenikermaa?
Tuota karrageenikermaa voisi jokainen kyllä ostobokotoida.
Aivan turha ja kermaan kuulumaton aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevosenliha ja sisäelimet ovat halpaa ravintoa. Samoin esim. monet särkikalata ja erittäin hyvä ravintoarvo. Se, ettei niitä syö, on OMA Valinta joten ite on myös hankittava toisenlaiset ruoat. Ei voida olettaa että veronmaksajien rahoilla tapahtuu tämä.
Onko rankkaa olla vähemmistössä?
Ennen wanhaan vähemmistöjen edustajat oli oman elämänsä sotureita ja soveltamisen mestareita, jotka kulkivat reippaasti omia polkujaan. Nykyään säälittäviä uusavuttomia ulisijoita ja uhriutujia, jotka vaativat itselleen kaiken huomioinnin, enemmistön kustannuksella.
Jollekin voi olla vaikea myöntää, että enemmistö ihmisistä on sekasyöjiä, tai kenties vihaatte ja kyseenalaistatte koko sanan "enemmistö". Mutta niin se vaan on, roskalihavertauksesi oli "nokkela" mutta turha. Enemmistö syö sika-nautaa ja kanaa.
t. ikuinen outsideri, joka on turhautunut siihen, että ihmiset eivät osaa kantaa vastuuta omista valinnoistaan
Vierailija kirjoitti:
Uskonto esim muslimi, juutalainen, on OMA valinta. Omat, itse maksetut ruuat pitäisi olla. Naudanliha on paljon kalliimpaa kuin sianliha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonto esim muslimi, juutalainen, on OMA valinta. Omat, itse maksetut ruuat pitäisi olla. Naudanliha on paljon kalliimpaa kuin sianliha.
Muslimit syövät kaikkia muita eläinperäisiä tuotteita paitsi sianlihaa. Muslimilapsen ruokailu on siis huomattavasti helpompi järjestää (sikaa ei ole tarjolla joka päivä) kuin äärivegaanilapsen, joka ei "saa" syödä mitään missä on edes maitoa tai kananmunaa.
Kouluissa ja päiväkodeissa on ollut muslimeja jo vuosikymmeniä, hengissä ovat tiedettävästi pysyneet.
Voi tätä ruokahössötystä. Kyllä pitäisi riittää kasvisruoka. Turhaa haihattelua vegaaniruoat. Saako edes tarpeeksi tarvittavia ravintoaineita. Toivottavasti ei toteudu. Opettakaa lapset syömään normi ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rankkaa olla vähemmistössä?
Ennen wanhaan vähemmistöjen edustajat oli oman elämänsä sotureita ja soveltamisen mestareita, jotka kulkivat reippaasti omia polkujaan. Nykyään säälittäviä uusavuttomia ulisijoita ja uhriutujia, jotka vaativat itselleen kaiken huomioinnin, enemmistön kustannuksella.
Jollekin voi olla vaikea myöntää, että enemmistö ihmisistä on sekasyöjiä, tai kenties vihaatte ja kyseenalaistatte koko sanan "enemmistö". Mutta niin se vaan on, roskalihavertauksesi oli "nokkela" mutta turha. Enemmistö syö sika-nautaa ja kanaa.
t. ikuinen outsideri, joka on turhautunut siihen, että ihmiset eivät osaa kantaa vastuuta omista valinnoistaan
Aika suuren linjan päätelmiä. Mä olen ihan sekasyöjä ja hyvinkin insaideri, mutta argumenttina en koe kestäväksi sitä, että vegaanius on oma valinta, koska kaikkien ruokavaliohan on oma valinta. Eikö pitäisi valita sitten ylipäänsä kaikille se halvin? Minun mielestäni on suurta tuhlausta, että suurin osa syömäkelpoisesta aineksesta koetaan meidän ruokatottumusten takia jätteeksi.
t. aikamoinen perusjantteri, joka on turhautunut siihen, että ihmiset eivät saa tehdä valintoja, koska kaikki pitää tasapäistää
Lapsen ei tarvitse juoda kasvismaitoa päiväkodissa, voi juoda sen maitonsa yhtä hyvin kotona, jos sitä on pakko saada. Ilmankin pärjää. Se ongelma ratkeaa helposti.
Ruokaongelma ei ratkea tarjoamalla vegaaniruokaa kaikille lapsille, koska silloin osa jää kokonaan ilman tiettyjä vain eläinkunnan tuotteista saatavia välttämättömiä aineita. Vegaaniperhe syö ne kotona purkista, ongelma ei siis olekaan silloin enää heidän eikä sen enemmistön, joka syö kotonakin ruokaa. Ongelma on vegaaniryhmää isommalla joukolla, joka ei syö kotona kuin satunnaisesti, kun on mitä syödä.
Jos olisit vegaani, olisit asiasta tietoinen.