YLE: Kohdunkaulan seulontanäytteen voi kohta ottaa kotona omatoimisesti!
HPV-näyte onnistuu kohta helposti ja kivuttomasti kotona itse otetulla testillä. Pumpulipuikkoa pyöräytetään alapäässä ja avot, testi on tehty. Ikävät kokemukset ja kipu jäänevät kohta tämän näytteenoton kohdalla historiaan.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kohta otetaan sitten kaikki näytteet itse. Säästyy hyvinvointialueilta paljon palkkakuluista.
No mutta miksi ei? Tuon jutun mukaan kyseinen kotitesti on luotettava ja turvallinen, on jo muissa maissa käytössä. Jos siinä on jotain poikkeavaa, niin kutsutaan terveydenhoidon toimipisteelle lisätutkimuksiin. Silloin resurssit menevät sinne, missä niitä tarvitaankin eniten.
Aion ainakin testata tämän kotitestin heti kun se vaan tulee saataville.
Odotan hetkeä, jolloin kierukan voi asentaa ja poistaa itse. Katsotaan vain video-ohjetta, gynekologi voi seurata ja opastaa näytön kautta etänä, jos meinaa olla vaikeaa.
Tulos on erittäin epävarma. Ainoastaan kohdunsuun imunäyte on luotettava
Vierailija kirjoitti:
Imunäyte? No problem, eiköhän tuolta lähiökuppilasta löydy joku avuksi semmoistakin kotioloissa ottamaan.
Näin marketissa vaihdevuositestejä. Olen valtavan innostunut. Ja merkit selvät ettei testiäkään tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kohta otetaan sitten kaikki näytteet itse. Säästyy hyvinvointialueilta paljon palkkakuluista.
Tuo näyte on helppo ottaa itse, se on luotettava ja jos se helppoudellaan lisää seulontaan osallistuvien määrää, hanke on ehdottomasti kannatettava. Edelleenkin saa silti valita labrassa otettavan näytteen jos haluaa.
Kuulostaa sen verran hyvältä, että onko aprillia?
Vierailija kirjoitti:
Imunäyte, erikoista. Kerropa tarkemmin, kiinnostaa ihan näin ammatillisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sen verran hyvältä, että onko aprillia?
Ei. Tämä on ollut jo pari vuotta kokeilussa.
Tämä auttaa vain niitä naisia, jotka harrastavat edes kerran vuosikymmenessä seksiä toisen ihmisen kanssa. Ei minulle siis tarpeellinen.
Uuden käytännön mukaan naiset ottavat itse näytteenottotikulla emättimestä klamydia ja tippuritestin entisen virtsanäytteen sijaan. Tähän HPV- tikkutestiin en ihan tältä lukemalla usko, vaikka kehitys tietenkin kehittyy. Ongelma lienee siinä, ettei itse näe kohdunnapukkaan, kun kuitenkin etsitään nimenomaan kohdunkaulan muutoksia. Emättimessä voi olla hpv-muutoksia, mutta ei välttämättä. Toisaalta, olen kyllä nähnyt emättimessä ja ulkosynnyttimissä ihan syyläryppäitä, joten ei ole ihan huuhaata.
Hyi hitsi en ala ronklaamaan kohdunkaulaani itse. Onnistuisin varmasti aiheuttamaan toheloillillani enemmän epämukavuutta itselleni kuin ammattilainen, jolta homma sujuu alle minuutissa.
Työllisyyttä ajatellen on myös parempi käydä labrassa kuin viedä taas työt joltain labrahoitajalta.