Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Finnair nakkasi pähkinäallergisen ruotsalaisnaisen lentokoneesta allergian takia

Vierailija
07.05.2016 |

(Ip-lehden toimittajat: saa vapaasti lainata kunhan ilmoittaa lähteen. Te kun kopioitte täältä aina kaiken muunkin).

Ruotsalainen Emelie 20 vee on Rhodoksella josta hänen piti palata toissapäivänä Finnairin lennolla takaisin kotiinsa Suomeen. Emelie oli ollut yhteydessä Finnairiin hyvissä ajoin ennen lentoa ja saanut kuulla, että pähkinäallergia ei tuota ongelmia lennolla. Kuitenkin lentokoneeseen päästyään Emelie sai kuulla henkilökunnalta, että tarvitaan kirjallinen (lääkärin)todistus, jotta lennolla ei myytäisi pähkinöitä. Henkilökunta ei myöskään halunnut kuuluttaa muille matkustajille, että kyydissä on pähkinäallergikko niin kuin muut yhtiöt tekevät. (Emelie lensi Rhodokselle kreikkalaisella lentoyhtiöllä jolle ei ollut ongelma olla myymättä pähkinöitä lennolla). Emelien mukaan muiden lentoyhtiöiden henkilökunta tapaa sanoa hänen lähellään istuville etteivät nämä söisi pähkinöitä lennolla. Riittää, ettei kolme riviä Emelien edessä ja takana ei auo pähkinäpusseja.

Ensin lentoemo sanoi Emelielle, että Emelie saa ihan itse valita ottaako riskin ja tuleeko lennolle mukaan vai ei. Kuitenkin lentoemännän puhuttua lentäjän kanssa päätettiin, ettei Emelie saa tulla lennolle mukaan. Hänen käskettiin poistua koneesta. Lentoemäntä sanoi Emelielle ettei tämän pitäisi lentää ollenkaan kun on niin allerginen. Nyt Emelie on jumissa Rhodoksella josta hänen pitäisi päästä piakkoin kotiin Suomeen diabeteslääkkeidensä takia (ne alkavat loppua). Finnair on luvannut maksaa lippurahat Emelielle takaisin.

Finnair pahoittelee tilannetta ja sanoo henkilökunnan toimineen oikein. Finnair ei voi taata 100 % pähkinävapaita lentoja eikä henkilökunta voi kontrolloida mitä muut matkustajat tuovat mukanaan tai tekevät lennolla. Finnair ei voinut myöskään kuuluttaa asiasta muille matkustajille koska "meidän policymme ei toimi niin".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22768686.ab

Kommentit (193)

Vierailija
121/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatiko se myös bussissa erityisjärjestelyitä? Ja taksissa? Ja kahviloissa, baareissa, ravintoloissa? Hotellissa? Entä eikö hengityksensuojain voisi auttaa?

Minusta tämä haiskahtaa nyt vain rahastukselta ja huomion hakemiselta.

Noista paikoista voi poistua ja pääsee nopeasti sairaalaankin. Ja tiedän etteivät pähkinäallergiset käy esim. elokuvissa.

Jos on henki katkolla, eikä addukynäkään tuo turvaa, niin sitten ei lennä. Yksinkertaista. Aivan älytöntä vaatia koko koneellista kanssamatkustajia rajoittamaan omaa elämäänsä.

Mitäköhän seuraavaksi? Joku on vaikka pinkille värille allerginen, myös vaatteiden kuosituksessa.

Vierailija
122/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa olen tosi onnellinen ettei mulla ole vakavia allergioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lähteä ihmisten ilmoille muiden elämää vaikeuttamaan ja pilaamaan, jos tosiaan on niin herkkä että kuolee pelkkään pahaan katseeseen tai puusta putoavaan lehteen. Saatana.

Vierailija
124/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä henkilö voi esim kävellä kadulla, siinähän joku voi syödä pähkinöitä metrin päässä edessä?

Miten hän voi mennä mihinkään suljettuun tilaan ennen kuin ilmoittaa vaivastaan?

Onkohan yritetty lääketieteen uusimpia konsteja eli hitaasti yritetty lisätä pähkinöitä ruokavalioon?

Minäminäminäminäminäminä haiskahtaa taas TODELLA vahvasti.

Vierailija
125/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani Empulle, ei elämä ole välttämättä niin kivaa jos on sekä vakava allergia plus diabetes. Mutta ymmärrän kyllä Finnairin suhtautumistapaa tässä, mielestäni Finnair ei mokannut pistäessään tytön ulos ja palauttaessaan rahat.

Voin muuten kuvitella,miten 70+v vähän hassu/höppänä äitini reagoisi lennolla, jolla kuulutettaisiin, ettei saa syödä pähkinää allergian vuoksi. "Voi voi onpa kamalaa tuollainen allergia, hyvä kun kuuluttavat, niin ei käy hassusti, hyvä kun minulla ei edes ollutkaan pähkinöitä mukana niin en voi edes vahingossa syödä, mutta otanpa tämän suklaapatukan kun jotain pientä hyvää tekis mieli.." Ja suklaapatukkana tyyliin Snickers.

Vierailija
126/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin allerginen kissoille, että jos yksikään koneessa olijoista omistaa kissan, en voi mennä samalle lennolle. Siis en tarkoita, että kissa olisi mukana, vaan riittää, että jonkun kanssamatkustajan kodissa on kissa. Monesti sitten Finnair onkin ystävällisesti soittanut jokaiselle lennolle tulevalle ja pyytänyt joko luopumaan kissastaan tai sitten tulemaan toisella lennolla. T: yx tavallinen narsisti Kauniaisista

Vierailija
127/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Todella törkeää suhtautumista vakavasti allergisiin.

Vierailija
128/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen niin allerginen kissoille, että jos yksikään koneessa olijoista omistaa kissan, en voi mennä samalle lennolle. Siis en tarkoita, että kissa olisi mukana, vaan riittää, että jonkun kanssamatkustajan kodissa on kissa. Monesti sitten Finnair onkin ystävällisesti soittanut jokaiselle lennolle tulevalle ja pyytänyt joko luopumaan kissastaan tai sitten tulemaan toisella lennolla. T: yx tavallinen narsisti Kauniaisista

Minä olin aikoinaan yhdessä työkkärin tilaisuudessa josta lähti kesken kaiken menemään yksi nainen. Hänellä alkoi silmät ja nenä vuotaa ja hän sanoi, että nyt on pakko mennä ennen kuin menee pahemmaksi. Hän kertoi, että hänellä on tosi paha koira-allergia ja hän saa oireita jo siitä jos on samassa tilassa jonkun kanssa jolla on koira kotona. Joo, minulla oli kaksikin koiraa kotona enkä varmasti ollut ainoa koirallinen siinä tilanteessa. Ja vaatteeni oli ihan siistit ja karvattomat, kuten aina. En siis levitellyt mitään koirankarvoja ympäristööni.

Vierailija
129/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapetaan kaikki maailman pähkinät ja kissaeläimet yms. koska ne ovat epänormaaleja.

Pähkinä/kissa/kala jne.allergiset taas sen sijaan ovat maailmassa uusi normi ja normaaliuden esikuva joita muiden tulee katsoa ylöspäin?

Vierailija
130/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua? Ei kai ne pähkinät sentään leviä ilman kautta pelkällä läsnäolollaan saatana...

Ei niin, aika omituinen allergia olisi. Kyllähän nyt kala-allergikkokin voi istua samassa pöydässä, missä syödään kalaa kunhan ei koskettele sitä kalaa tai ala heti vetelemään kielareita niiden kalansyöjien kanssa. Vittu mitä sontaa taas.

Lapsena en pystynyt. Enkä edelleenkään pysty, jos kala on vastikään savustettu.

Vierailija
131/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatiko se myös bussissa erityisjärjestelyitä? Ja taksissa? Ja kahviloissa, baareissa, ravintoloissa? Hotellissa? Entä eikö hengityksensuojain voisi auttaa?

Minusta tämä haiskahtaa nyt vain rahastukselta ja huomion hakemiselta.

Noista paikoista voi poistua ja pääsee nopeasti sairaalaankin. Ja tiedän etteivät pähkinäallergiset käy esim. elokuvissa.

Nimenomaan. Taksista tai lentokentältä pääsee nopeasti sairaalaan. Lennolta ei pääse. Siksi erikoisjärjestelyt lennolla. Taukit.

132/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut lennolla ( ei ollut Finnairin), jossa yksinkertaisesti kuulutettiin, että koneessa on erittäin pahasti pähkinöille allerginen henkilö, emmekä sen vuoksi myy pähkinöitä, eikä niitä tule kenenkään omista eväistäkään nauttia. No problem.

Eli mielestäsi yhden matkustajan, jolla ei ole todistusta mukanaan, sanelemat "säännöt" pätevät pariinsataan muuhun matkustajaan? 

Miten se pähkinöiden syömättömyys vaikuttaa niihin muihin? Saako ne parisataa muuta jonkun allergisen reaktion jossei saa syödä pähkinöitä lennolla? 

Koska heillä on oikeus syödä pähkinöitä.

Jokaisen oma asia hoitaa allergiansa

Kylläpä on omituisia mielipiteitä. Kenelläkään ei ole oikeutta vahingoittaa toista.

Lennolla kuten merillä kapteenin sana on laki. Jos asiakkaat eivät ole erikseen sopineet lentoyhtiön kanssa pähkinän syömisestä, voi kapteeni päättää, ettei lennolla syödä pähkinöitä. Vaikka pähkinöistä olisikin erikseen sovittu, voi kapteeni kieltää sen vaikka turvallisuuden vuoksi.

Kukaan ei ole niin riippuvainen pähkinöistä, ettei pärjää muutamaa tuntia ilman. Pähkinäallergiselle lyhytkin aivan mitätön altistus voi johtaa hengitysteiden tukkeutumiseen ja tukehtumiseen. Pähkinäallergisella lääkkeet antavat vain lisäaikaa sairaalaan pääsyyn.

Vierailija
133/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tapaa? Olisiko Finnairin pitänyt siis lennättää tämä neiti pähkinävapaalla , erikoissiivotulla yksityiskoneella Suomeen ,

vai miten olisi pitänyt toimia?

Vierailija
134/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus ollut lennolla ( ei ollut Finnairin), jossa yksinkertaisesti kuulutettiin, että koneessa on erittäin pahasti pähkinöille allerginen henkilö, emmekä sen vuoksi myy pähkinöitä, eikä niitä tule kenenkään omista eväistäkään nauttia. No problem.

Eli mielestäsi yhden matkustajan, jolla ei ole todistusta mukanaan, sanelemat "säännöt" pätevät pariinsataan muuhun matkustajaan? 

No, ainakin linja-autossa se menee noin, jos autossa on joku, joka ei halua kuunnella radiota, niin silloin se on suljettava.

Vierailija
135/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lääkäri tietää, miten voimakas allergia jollakin on. Ehkei kukaan kirjoita todistusta.

Sen pystyy tutkimaan. Verikokeesta voi tutkiapähkinän varastoproteiinin ja saada selville, aiheuttaako pähkinä anafylaksiaa vai ei.

Vierailija
136/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se pähkinöiden syömättömyys vaikuttaa niihin muihin? Saako ne parisataa muuta jonkun allergisen reaktion jossei saa syödä pähkinöitä lennolla? 

Kylläpä on omituisia mielipiteitä. Kenelläkään ei ole oikeutta vahingoittaa toista.

Lennolla kuten merillä kapteenin sana on laki. Jos asiakkaat eivät ole erikseen sopineet lentoyhtiön kanssa pähkinän syömisestä, voi kapteeni päättää, ettei lennolla syödä pähkinöitä. Vaikka pähkinöistä olisikin erikseen sovittu, voi kapteeni kieltää sen vaikka turvallisuuden vuoksi.

Kukaan ei ole niin riippuvainen pähkinöistä, ettei pärjää muutamaa tuntia ilman. Pähkinäallergiselle lyhytkin aivan mitätön altistus voi johtaa hengitysteiden tukkeutumiseen ja tukehtumiseen. Pähkinäallergisella lääkkeet antavat vain lisäaikaa sairaalaan pääsyyn.

Neljännen kerran. Kyse ei edelleenkään ole siitä, mitä muut syö, vaan matkustajan omasta turvallisuudesta.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
137/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kuinkahan moni noista suhtautuu kielteisesti parvekkeella tupakointiin.

Kuitenkin käyttäytyvät samalla tavoin kuin parvekepolttajat, "minulla on oikeus" jne...

138/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monenko olet kuullut saaneen kissasta anafylaktista shokkia? Heinästä, lemmikeistä tai monista muistakaan allergian aiheuttajasta ei saa henkeä heti vaarantavia oireita, vaikka oireet ovat erittäin pahat ja epämiellyttävät. Ne allergiat jotka aiheuttavat anafylaktista shokkia on välittömän hengenvaaran aiheuttavia.

Pähkinä, kala ja kumiallergia ovat sellaisia, jotka voivat aiheuttaa anafylaktisen shokin. Minulla on vahvat eläinallergiat ja olen siitepölyille todella allerginen. Silmät menee vesille, kutisee ja limaa erittyy allergialääkkeistä huolimatta. Silti pysyn hengissä. Pähkinäallerginen kuolee, jos ei pääse sairaalahoitoon allergiakohtauksen saadessaan. Hengittämättä ei pysy elossa montaa minuuttia.

139/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

käyttäjä-11339 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljännen kerran. Kyse ei edelleenkään ole siitä, mitä muut syö, vaan matkustajan omasta turvallisuudesta.

Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Mitä sanot neljännen kerran? Minä ymmärrän, että kyse on matkustajan turvallisuudesta. Miten ajattelit, että matkustaja pääsee paremmin matkustamaan kuin huomioimalla hänen allergiansa?

Matkustajan tai matkustajien turvallisuuden vuoksi lennolla voi kieltää pähkinät. Ei Finnair ole missään matkustusehdoissa luvannut, että pähkinöitä saa syödä. Ihan samalla tavalla kielletään muitakin turvallisuutta uhkaavia.

Vierailija
140/193 |
08.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitoproteiiniallergian omaavana ei ole kyllä ikinä tullut mieleen, että lentokoneessa sanoisin lentoemännälle, että minun vierustovereilleni ei saa tarjota mitään maitoproteiinia sisältävää, jos vaikka turbulenssin takia maitokahvit lentävät mun päälle... Tilanteeseen kuitenkin voi varautua aloittamalla allergialääkityksen ajoissa, ottamalla vaihtovaatteet mukaan jne. Miksei pähkinäallergikko voi ottaa maskia mukaan ja pitää naamansa päällä, niin ettei pähkinäallergeenejä pääse limakalvoille ja pitää pitkähihaista paitaa jne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi