Finnair nakkasi pähkinäallergisen ruotsalaisnaisen lentokoneesta allergian takia
(Ip-lehden toimittajat: saa vapaasti lainata kunhan ilmoittaa lähteen. Te kun kopioitte täältä aina kaiken muunkin).
Ruotsalainen Emelie 20 vee on Rhodoksella josta hänen piti palata toissapäivänä Finnairin lennolla takaisin kotiinsa Suomeen. Emelie oli ollut yhteydessä Finnairiin hyvissä ajoin ennen lentoa ja saanut kuulla, että pähkinäallergia ei tuota ongelmia lennolla. Kuitenkin lentokoneeseen päästyään Emelie sai kuulla henkilökunnalta, että tarvitaan kirjallinen (lääkärin)todistus, jotta lennolla ei myytäisi pähkinöitä. Henkilökunta ei myöskään halunnut kuuluttaa muille matkustajille, että kyydissä on pähkinäallergikko niin kuin muut yhtiöt tekevät. (Emelie lensi Rhodokselle kreikkalaisella lentoyhtiöllä jolle ei ollut ongelma olla myymättä pähkinöitä lennolla). Emelien mukaan muiden lentoyhtiöiden henkilökunta tapaa sanoa hänen lähellään istuville etteivät nämä söisi pähkinöitä lennolla. Riittää, ettei kolme riviä Emelien edessä ja takana ei auo pähkinäpusseja.
Ensin lentoemo sanoi Emelielle, että Emelie saa ihan itse valita ottaako riskin ja tuleeko lennolle mukaan vai ei. Kuitenkin lentoemännän puhuttua lentäjän kanssa päätettiin, ettei Emelie saa tulla lennolle mukaan. Hänen käskettiin poistua koneesta. Lentoemäntä sanoi Emelielle ettei tämän pitäisi lentää ollenkaan kun on niin allerginen. Nyt Emelie on jumissa Rhodoksella josta hänen pitäisi päästä piakkoin kotiin Suomeen diabeteslääkkeidensä takia (ne alkavat loppua). Finnair on luvannut maksaa lippurahat Emelielle takaisin.
Finnair pahoittelee tilannetta ja sanoo henkilökunnan toimineen oikein. Finnair ei voi taata 100 % pähkinävapaita lentoja eikä henkilökunta voi kontrolloida mitä muut matkustajat tuovat mukanaan tai tekevät lennolla. Finnair ei voinut myöskään kuuluttaa asiasta muille matkustajille koska "meidän policymme ei toimi niin".
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut lennolla ( ei ollut Finnairin), jossa yksinkertaisesti kuulutettiin, että koneessa on erittäin pahasti pähkinöille allerginen henkilö, emmekä sen vuoksi myy pähkinöitä, eikä niitä tule kenenkään omista eväistäkään nauttia. No problem.
Eli mielestäsi yhden matkustajan, jolla ei ole todistusta mukanaan, sanelemat "säännöt" pätevät pariinsataan muuhun matkustajaan?
Ne parisataa muuta pysyvät kyllä hengissä matkan ajan, vaikka eivät söisikään pähkinöitä. Tämä yksi saattaa heittää henkensä.
Kyse ei ole siitä, söisikö ne muut matkustajat niitä pähkinöitä vai eivät, vaan tämän idiootin omasta turvallisuudesta ja Finnairin omista ohjeistuksista, lippuehdoista ja säännöksistä.
Vakavasti sairasta matkustajaakaan ei oteta lennoille, miksi ottaa riski yhden haahuilijan takia?
EI munkaan mielestä pähkinäallergisen tarvi lentää ollenkaan. Eihän rullatuolipotilaatkaan lennä
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ja myös molemmat lapseni ovat erittäin allergisia ja stma on kaikilla myöskin.
Aloitamme aina viikon etukäteen kaikille antihistamiinit, jotta se jo ehkäisee oireita. Lisäksi on epipenkynät matkassa ja KAIKKI K
LÄÄKKEET KÄSIMATKATAVAROISSA, AINA, JA PARIN VIIKON VARA-ANNOKSET KAIKISTA LÄÄKKEIST' MUKANA JA KÄSIMATKALAUKUSSA.
Eli on ihna itse osattava ennakoida ja varautua.
En toki ymmärrä mikä ongelma on ihmisillä ololla syömäättä pähkinöitä lennonajan ?
Eväitä on niin monenlaisia nykyään, et nälkäänn ei kuole.
Toki en ymmärrä, et vaikeasti allerginen lähtee reissuun ilam ylimääräistä lääkitystä ja lääkärintodistuksia
Itsekkä on myös aina kaikkien viimeisimmät epikriisti käsimatkalaukussa, kuten reseptitkin.
Tulimme myös viikolla Rodokselta :)
Entä jos ihminen on allerginen kaikelle? Mites muut maailman ihmiset? Ovat syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Finnair on jo pahoitellut ja korvannut, vaikka matkustaja oli ihan itse syyllinen.
En voi ymmärtää kaltaisiasi ihmisiä laisinkaan.
Toivottavasti sitten ymmärrät minun kaltaisia.
Finnairilta asiasta on kysytty ennen lähtöä ja ostettu liput annetun tiedon mukaan. Vaikka kuinka luet sopimustekstejä, myyjällä on velvollisuus toimittaa lupaamansa palvelu. Jos Finnair on myynyt lipun, jolla oli tarkoitus päästä kotiin, mitä siihen rahojen palautus auttaa, jos se tarkoitus ei ole toteutunut, johon matkalippu on ostettu?
Jos Finnair haluaa jättää kaupan toteuttamatta, eiköhän matkustajaa auta paljon rahaa enemmän, että Finnair ostaa muulta toimijalta matkan niin, että se voidaan toteuttaa.
Matkustajalla ei ole mitään velvollisuutta toimittaa lääkärintodistusta saadakseen palvelua, josta on myyntitilanteessa sopinut. Jos on pyytänyt erikseen pähkinäallergiansa huomioimista ja se on luvattu, sn on onnistuttava.
Aivan kuin jos myyjä lupaa värjätä tilatun auton keltaiseksi, vaikka keltainen ei kuulu automerkin värivalikoimaan, myyjän on myynnin jälkeen toteutettava se auton väritys.
Ymmärrän sikäli, että on riski että saa kohtauksen lennolla. Pähkinäallergiat on rajuja ja yleensä aina hengenvaarallisia. Jos vieressä istuva syö keksin/suklaan, jossa on hitunenkin pähkinää niin se on siinä.
Ja vielä tämä pointti jonka pitäisi tässä vaiheessa olla kaikkien, Emelienkin, tiedossa: matkavakuutus ei todennäköisesti korvaa jos Emppu saa jossain vaiheessa reissuaan sen anafylaksian ja tämä johtaa vaikkapa hätälaskuun. Voipi tulla kallis reissu...
No jos tämä allergikko olisi lukenut pienellä painetun tekstin niin olisi kyllä tiennyt mitä saattaa olla edessä. Kapteeni toimi ohjesääntöjen mukaan, hänellä on siihen oikeus. Muutenkin kyllä erittäin typerää matkustaa ilman englannin kielistä lääkärintodistusta jos on noin paha allergia.
t. allergikon äiti
Vierailija kirjoitti:
EI munkaan mielestä pähkinäallergisen tarvi lentää ollenkaan. Eihän rullatuolipotilaatkaan lennä
Kyllähän ne lentää, niitä varten on ihan henkilökuntaakin lentokentillä joiden tehtävänä on kuskata niitä terminaalista koneeseen ja takaisin.
Lennon kapteeni tekee aina lopulliset päätökset lentoa ja siihen liittyviin riskeihin ja asioihin liittyen. Tämä kannattaa mammojen muistaa lennoille lähtiessään ja erikoiskohtelua vaatiessaan.
Ja lisäksi Emelia ei ole siis edes lukenut lippua ostaessaan matkustusehtoja/hyvä tietää kohtia lentoa koskien , joka jo itsessään on AINA matkustajan ihan omassa kädessä. Ja saattaa estää lentämisen.
Jos itse paskoo alleen, on siitä turha syyttää ketään muuta.
Vierailija kirjoitti:
käyttäjä-11339 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuommoisen monisairauksisen ehkä kannattaisi ottaa selvää millä matkustaa.Etukäteen.
"Emelie oli ollut yhteydessä Finnairiin hyvissä ajoin ennen lentoa ja saanut kuulla, että pähkinäallergia ei tuota ongelmia lennolla."
Minullakin on kokemuksia Finnairin heikosta tiedonkulusta allergioiden suhteen. Onneksi ei ole pähkinäallergiaa. Soitin etukäteen ja varmistin, että tietty allergiani on tiedossa, koska nettilomakkeessa ei ollut sitä vaihtoehtoa. Tarjotussa jälkiruoassa oli kuitenkin juuri sitä, jolle olin allerginen. Mitätön harmi minulle, mutta luulisi allergioiden olevan silti tuolla yhtiöllä kunnossa. Anafylaktista shokkia ei taida olla helppo hoitaa yläilmoissa.
Ja eiköhän finskille ole paljon helpompi järjestää lento ilman pähkinöitä kuin tuolle heiltä hyvässä uskossa lipun ostaneelta keksiä vaihtoehtoinen paluu. Ei ole mistään muusta kyse kuin Finnairin jääräpäisestä päätöksestä olla kieltämättä pähkinät yhdellä lennolla.
Miten niin yhdellä lennolla? Kääntöajat ovat niin lyhyitä, että koneelle ei tosiaan tehdä mitään suursiivousta meno- ja paluulennon välissä. Eli pähkinät pitäisi kieltää useammalla lennolla.
Finnairilla on logistiikka murehtimassa noita ongelmia meidän puolesta. Kyllä he osaisivat ratkaista tuon, jos vain tahtoa olisi. Eikä nyt ollut pyydetty kuin pienellä alueella pähkinättömyys, ei lentokoneen etukäteistä suursiivousta.
Vierailija kirjoitti:
Finnair on jo pahoitellut ja korvannut, vaikka matkustaja oli ihan itse syyllinen.
Finnairilta asiasta on kysytty ennen lähtöä ja ostettu liput annetun tiedon mukaan. Vaikka kuinka luet sopimustekstejä, myyjällä on velvollisuus toimittaa lupaamansa palvelu. Jos Finnair on myynyt lipun, jolla oli tarkoitus päästä kotiin, mitä siihen rahojen palautus auttaa, jos se tarkoitus ei ole toteutunut, johon matkalippu on ostettu?
Jos Finnair haluaa jättää kaupan toteuttamatta, eiköhän matkustajaa auta paljon rahaa enemmän, että Finnair ostaa muulta toimijalta matkan niin, että se voidaan toteuttaa.
Matkustajalla ei ole mitään velvollisuutta toimittaa lääkärintodistusta saadakseen palvelua, josta on myyntitilanteessa sopinut. Jos on pyytänyt erikseen pähkinäallergiansa huomioimista ja se on luvattu, sn on onnistuttava.
Aivan kuin jos myyjä lupaa värjätä tilatun auton keltaiseksi, vaikka keltainen ei kuulu automerkin värivalikoimaan, myyjän on myynnin jälkeen toteutettava se auton väritys.
No sitten vaan haastamaan Finnair oikeuteen .
Vierailija kirjoitti:
Itseltäni löytyy liuta allergioita, osa erittäin pahoina. Ei kyllä ole kala- eikä pähkinäallergiaa.
Olen yleensä tehnyt niin, että syön tukevasti ennen lähtöä ja olen sitten kokonaan syömättä koneessa. Esim. paprika on sellainen, että olen sille erittäin pahasti allerginen (hengitys vaikeutuu, silmät kutisee ym.) ja omena ja mansikka ovat sellaisia, että pienikin pala noita (omena ei käy missään muodossa, oireet on yhtä pahat, vaikka söisin esim. omenahilloa vertaa tuoreeseen omenaan) ja istun sen jälkeen seuraavat kaksi tuntia vessassa. Samoin muutama mauste on sellainen, että olen niille pahasti allerginen (mm. kaneli).
Miksi ihmeessä et ota omia eväitä? Onhan ne sallittuja, nesteetkin jos ostat turvatarkastuksen jälkeen. Jotain mitä syöt kotonakin? Ja kai noita hajuihin ym liittyviä allergisia reaktioita voi lennon kaltaisessa tilapäisessä olosuhteessa lievittää sillä että ottaa vaikkapa 3 antihistamiinitablettia ja 40 mg prednisolonia kentällä ennen lentoa? Plus tupla-Epipen varalla. Pienempi ongelma mun mielestä kuin järjestellä muun matk u stamon eväät ja myyntikärryt uudelleen,ja kohdistuu vain siihen ihmiseen jolla ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Finnair olisi luvannut mitään sellaista täällekään matkustajalle, joka sotisi lentoyhtiön nettisivujen tietoja vastaan?
Todistustaakka tässä on matkustajalla, ei Finnairilla. Et taida olla kovinkaan mediakriittinen, tiedätkö mikä on aiheeton somekohu, säälitarinat tai vaikkapa lehdistön perättömät väitteet?
Vierailija kirjoitti:
No jos tämä allergikko olisi lukenut pienellä painetun tekstin niin olisi kyllä tiennyt mitä saattaa olla edessä. Kapteeni toimi ohjesääntöjen mukaan, hänellä on siihen oikeus. Muutenkin kyllä erittäin typerää matkustaa ilman englannin kielistä lääkärintodistusta jos on noin paha allergia.
t. allergikon äiti
Finnair on myynyt lipun ja asiakas varmistanut Finnairilta erikseen, että hänen allergiansa ei aiheuta ongelmaa. Vastuu pienestä präntistä on sillä, joka on kertonut sen onnistuvan.
Kapteenin oikeus erilaisissa tilanteissa ei poista myyjän velvollisuutta toimittaa palvelua, jonka on myynyt. Finnairille ei ole edes vaikeata järjestää asia kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseltäni löytyy liuta allergioita, osa erittäin pahoina. Ei kyllä ole kala- eikä pähkinäallergiaa.
Olen yleensä tehnyt niin, että syön tukevasti ennen lähtöä ja olen sitten kokonaan syömättä koneessa. Esim. paprika on sellainen, että olen sille erittäin pahasti allerginen (hengitys vaikeutuu, silmät kutisee ym.) ja omena ja mansikka ovat sellaisia, että pienikin pala noita (omena ei käy missään muodossa, oireet on yhtä pahat, vaikka söisin esim. omenahilloa vertaa tuoreeseen omenaan) ja istun sen jälkeen seuraavat kaksi tuntia vessassa. Samoin muutama mauste on sellainen, että olen niille pahasti allerginen (mm. kaneli).
Miksi ihmeessä et ota omia eväitä? Onhan ne sallittuja, nesteetkin jos ostat turvatarkastuksen jälkeen. Jotain mitä syöt kotonakin? Ja kai noita hajuihin ym liittyviä allergisia reaktioita voi lennon kaltaisessa tilapäisessä olosuhteessa lievittää sillä että ottaa vaikkapa 3 antihistamiinitablettia ja 40 mg prednisolonia kentällä ennen lentoa? Plus tupla-Epipen varalla. Pienempi ongelma mun mielestä kuin järjestellä muun matk u stamon eväät ja myyntikärryt uudelleen,ja kohdistuu vain siihen ihmiseen jolla ongelma on.
Välillä otan omat eväät. Riippuu ihan lennon pituudesta, riittääkö kotona syöty tukeva ateria vai ei :) Mulla on lisäksi astma ja hajusteallergia, joskus on sattunnut joku hajuvedellä peseytynyt samalle penkkiriville ja olen kysynyt josko voin vaihtaa paikkaa (ja näyttänyt todistuksen). Aina on onnistunnut . Olen sitä mieltä, että ei se ole muiden ongelma, jos jollain on paha hajusteallergia/-yliherkkyys.. Itse pystyn kyllä olemaan, kunhan tuo haisuli ei ole ihan vieressä (= samalla penkkirivillä tai takana tai edessä).
Mjooo, lensin portugaliin tap airilla, oli todistukset, ilmoitettu lentoyhtiölle, epipenit, tilattu omat ruuat jne. Ja ruuaksi tuotiin kalaa, eli sitä, joka vie multa hengen. Allergiat on ei-allergisille pelkkä vitsi, kunnes joku kuolee anaf. shokkiin.
Toki lentoyhtiö voi olla myymättä/tarjoilematta pähkinöitä ja pyytää matkustajia olemaan syömättä pähkinöitä. Pakottaa ei kuitenkaan voi. Joten mitä jos joku matkustaja pyynnöistä huolimatta napostelee omia eväspähkinöitään? Tai jospa joku ei tajua, että hänen myslipatukkansa sisältää pähkinöitä? Kenen on vastuu, jos jotain tapahtuu? Lentoyhtiöhän tuossa vaikeuksiin joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuommoisen monisairauksisen ehkä kannattaisi ottaa selvää millä matkustaa.Etukäteen.
"Emelie oli ollut yhteydessä Finnairiin hyvissä ajoin ennen lentoa ja saanut kuulla, että pähkinäallergia ei tuota ongelmia lennolla."
Minullakin on kokemuksia Finnairin heikosta tiedonkulusta allergioiden suhteen. Onneksi ei ole pähkinäallergiaa. Soitin etukäteen ja varmistin, että tietty allergiani on tiedossa, koska nettilomakkeessa ei ollut sitä vaihtoehtoa. Tarjotussa jälkiruoassa oli kuitenkin juuri sitä, jolle olin allerginen. Mitätön harmi minulle, mutta luulisi allergioiden olevan silti tuolla yhtiöllä kunnossa. Anafylaktista shokkia ei taida olla helppo hoitaa yläilmoissa.
Ja eiköhän finskille ole paljon helpompi järjestää lento ilman pähkinöitä kuin tuolle heiltä hyvässä uskossa lipun ostaneelta keksiä vaihtoehtoinen paluu. Ei ole mistään muusta kyse kuin Finnairin jääräpäisestä päätöksestä olla kieltämättä pähkinät yhdellä lennolla.
Miten niin yhdellä lennolla? Kääntöajat ovat niin lyhyitä, että koneelle ei tosiaan tehdä mitään suursiivousta meno- ja paluulennon välissä. Eli pähkinät pitäisi kieltää useammalla lennolla.
Finnairilla on logistiikka murehtimassa noita ongelmia meidän puolesta. Kyllä he osaisivat ratkaista tuon, jos vain tahtoa olisi. Eikä nyt ollut pyydetty kuin pienellä alueella pähkinättömyys, ei lentokoneen etukäteistä suursiivousta.
Joopa. Minäkin olen allerginen typeryydelle, mutta sinä saat ihoni näppylöille.
Kyseessä oli tässäkin tapauksessa matkustajan oma turvallisuus, ei se mitä muut eivät ehkä söisi.
Matkustajan turvallisuutta ei yksi kuulutus vielä olisi taannut tässä tapauksessa.
Matkustaakohan tämä neiti koskaan junassa, bussissa tai laivoilla vaatien 10 metrin suojaetäisyyttä itselleen aina vaatien?
Jotain rajaa näihin paskasomekohuihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, tiesin kyllä että kalalle voi olla niin allerginen että hajustakin saa oireita mutta että pähkinällekkin :o
Tiede tuntee tapauksen, jossa nainen sai liki kuolettavan allergiakohtauksen aidonnäköisistä tekokukista, kun sattui olemaan juuri tälle kukalle allerginen. Muistaakseni tapauksen kuvasi Sigmund Freud jossain opuksessaan.
Olen itse ja myös molemmat lapseni ovat erittäin allergisia ja stma on kaikilla myöskin.
Aloitamme aina viikon etukäteen kaikille antihistamiinit, jotta se jo ehkäisee oireita. Lisäksi on epipenkynät matkassa ja KAIKKI K
LÄÄKKEET KÄSIMATKATAVAROISSA, AINA, JA PARIN VIIKON VARA-ANNOKSET KAIKISTA LÄÄKKEIST' MUKANA JA KÄSIMATKALAUKUSSA.
Eli on ihna itse osattava ennakoida ja varautua.
En toki ymmärrä mikä ongelma on ihmisillä ololla syömäättä pähkinöitä lennonajan ?
Eväitä on niin monenlaisia nykyään, et nälkäänn ei kuole.
Toki en ymmärrä, et vaikeasti allerginen lähtee reissuun ilam ylimääräistä lääkitystä ja lääkärintodistuksia
Itsekkä on myös aina kaikkien viimeisimmät epikriisti käsimatkalaukussa, kuten reseptitkin.
Tulimme myös viikolla Rodokselta :)