Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Vierailija kirjoitti:
Mitä herrantertuille sitten pitäisi oikein järjestää, jos ilmaiset reissut hienoihin linnoihin, huvipuistoihin ynnä muihin eivät kelpaa? Tai vaikka Tampereen Vapriikkiin, jossa on toistakymmentä museota jääkiekkomuseosta pelimuseoon?
Pitäisikö järjestää virtuaali-luokkaretki, jossa joka oppilas nysvää apaattisena kännykkäänsä niin kuin aina muutenkin?
Minä luulen, että jokainen tänne kirjoittanut on jo päässyt ala-asteelta pois.
Vai räkänokat :D
Vauraalla 80-luvulla oli suorastaan yltäkylläisesti kaikkea uutta, hienoa ja mielenkiintoista, että siinä ei luokkaretki jollekin paskavedenpuhdistamolle oikein tehnyt vaikutusta...
Leningrad, tämä on tosi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kouvola. Ihan oikeasti käytiin siellä luokkaretkellä 70-luvulla. En muista reissusta muuta kun että käytiin jossain kaupassa ostamassa karkkia. Varmaan jotain muutakin oli ohjelmassa. mutta eipä ole jäänyt mieleen.
Mä olin Kouvolassa luokkaretkellä keväällä 1986. Kierreltiin bussilla pitkin kaupunkia, käytiin urheilutalolla, missä kuljettiin mm. sisävelodromradan poikki, käytiin Valiolla, koska se sivusi kotitaloutta. Luokkaretken vetäjänä oli meidän köksän maikka. Sitten käytiin jossain sivummalla, missä oli joku museon tapainen mesta. Maantien varressa oli vanha korsu, jonka sisällä käväisin. Siellä oli hämärää ja pitkällä pöydällä lojui jotain sotilaskamaa ja seinällä roikkui sotilaan kypärä. Lopuksi käytiin Tykkimäen huvipuistossa.
Muunmuassa nämä muistan luokkaretkestä Kouvolaan. Oli kiva reissu, vaihtelua siihen normaaliin koulupäivään.
Vierailija kirjoitti:
Leningrad, tämä on tosi juttu.
Oliko oikein kunnon Neuvostomenoa ja -kuria? ☺
Mun vanhemmat ovat käyneet Leningradissa, silloin vanhaan hyvään aikaan 1980-luvun alkupuolella. Bussikuljetuksia järjestettiin sinne. Ite en ole koskaan käynyt Imatraa lähempänä itärajaa. Arveluttaa vähän koko Venäjä.
Pyöräily muutaman kilometrin päähän opettajan kotiin.
Mikä tahansa Keski-Suomen luontopolku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helsinki oli siis: korkasaari, linnanmäki ja eduskuntatalo. Nyt kun mietin niin junamatka helsinkiin ja takaisin oli paljon mielenkiintoisempi
En tykkää helsingistä itsekkään, mutta sinä taidat olla vajaa älyinen...Junaa ei käytä kun juntit ja ihmiset jotka ei erotu massasta mitenkään. Muuten saat turpaasi helsingissä!
Opettele ensin edes kirjoittamaan oikein, ennen kuin alat tuntemattomia ihmisiä haukkumaan junteiksi ja vajaaälyisiksi. Itsekään et ole mikään penaalin terävin kynä, kun kirjoitat pääkaupungin nimen pienellä alkukirjaimella.
Meidän omalla kesämökillä. Isä tais olla jossain kylätoimikunnan puheenjohtajan hommissa tms. ja olivat opettajan kanssa hyvää pataa. Pieni kyläkoulu. Olihan se pettymys ettei muualle päässy ku omalle mökille missä oltiin koko kesäloma oltu muutenki. Toisaalta oli ihan kivaki ku oli semmosiaki kavereita mukana ketkä ei normaalisti käyny. Uitiin ja paistettiin makkaraa yms. Semmosta oli lama-ajan touhu. Mökki kyllä on kiva ja viihtyisällä paikalla, mutta silti..
Ei me 70-luvulla päästy ollenkaan sellaisille luokkaretkille, joihin ei jaksettu kävellä tai pyöräillä. Ei ala- eikä yläasteella.
Uimahalliinkaan ei päästy koulun puolesta kertaakaan, koska paikkakunnalla ei sellaista ollut. Lähin oli varmaan tunnin automatkan päässä, joten ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksikirkko. Ei saatanan saatana. Ala-asteen luokkaretki 80-luvulla.
Tästä tuli mieleen (menee ihan jonkun verran aiheen vierestä mutta pakko kertoo):kun olin n.4-vuotias isälläni oli vapaapäivä töistä ja mulla sattu olemaan vapaapäivä päiväkodista.Isä kysyi aamulla äidiltä mitä tekemistä keksisi mun kanssa siksi päiväksi.Äiti sanoi että menkää vaikka johonkin museoon.No iskä sai idean että mennään Kuopion ortodoksiseen kirkkomuseoon😅 Siellä sattu vielä olemaan käymässä arkkipiispa Leo jonka kanssa juteltiin.
Outokummun kaivos. Mieleen reissusta jäi vaan jäätelökioski ja kiva linja-automatka. Sellanen pimeä kaivos pieniä muksuja kiinnostanut. Opettajat tietysti ajatteli itteään kun kohteen valitsi.
Ala-asteen luokkaretki Puuhamaahan. Kohde olisi varmaan muuten ollut hyvä, mutta päivä oli niin kylmä ja sateinen, ettei uimaan voinut mennä ja ulkoilu oli muutenkin ankeaa.
Kutosella museokierros Uudessakaarlebyyssä, Pietarsaaressa ja Kokkolassa. Ja toive oli Särkänniemi! Opettajat vielä perustelivat etteivät muutkaan paikkakunnan kutoset pääse Särkänniemeen. Seiskalla paljastui suuri kusetus 😂 Muut olivat särkänniemessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksikirkko. Ei saatanan saatana. Ala-asteen luokkaretki 80-luvulla.
Tästä tuli mieleen (menee ihan jonkun verran aiheen vierestä mutta pakko kertoo):kun olin n.4-vuotias isälläni oli vapaapäivä töistä ja mulla sattu olemaan vapaapäivä päiväkodista.Isä kysyi aamulla äidiltä mitä tekemistä keksisi mun kanssa siksi päiväksi.Äiti sanoi että menkää vaikka johonkin museoon.No iskä sai idean että mennään Kuopion ortodoksiseen kirkkomuseoon😅 Siellä sattu vielä olemaan käymässä arkkipiispa Leo jonka kanssa juteltiin.
Rakastin lapsena Kuopion ortodoksista kirkkomuseota! Siellä oli jotenkin niin mielenkiintoisia esineitä ja ortodoksisen kirkon tunnelmassa jotain salaperäistä. Museoon piti päästä joka kesä, kun olin sukulaisilla käymässä. Ehkä pitäisi käydä katsastamassa museo nyt aikuisenakin.
Rauma, erityisesti Vanha Rauma. Ainoa kohokohta oli tori jäätelöineen. Viidesluokkalaiselle ei mikään järin ihmeellinen elämys.
Vierailija kirjoitti:
Onpa monta retkeä tehty jätenvedenpuhdistamolle. :o
Sitä pidettiin aikanaan oikein hyvänä osana ympäristökasvatusta.
Ei se mitään, että suurin osa porukasta yökki ja nieleskeli oksennusta vielä seuraavanakin päivänä.
Itsekin joutunut käymään, mutta kyseessä ei ollut luokkaretki.
Ponitalli. Kaikki rahat meni kutosten luokkaretkeen Helsinkiin ja me päästiin johonki kuppaiselle tallille.
Me käveltiin kahtena vuotena muutaman kilometrin päässä olevaan sikalaan. Muistan sen hajun, se oli hirveä. Yksi vuosi pyöräiltiin katsomaan vanhaa puukirkkoa viiden kilometrin päähän. Kirkko taisi olla jokaiselle tuttu, mutta sitä vain katsottiin, kukaan ei kertonut mitään kirkosta. Me ei taidettu saada edes pillimehua.