Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Kirjasto. Ja jouduttiin pyöräilemään sinne 6km. Kerran mentiin johonkin kotieläinmetsään, minne oli iham tajuton matka ja sekin pyörillä, helteessä.
Ala-asteen luokkaretket 2000 luvun alussa:
puukkotehdas (kuunneltiin kun tehtaan työntekijä kertoi erilaisista puukoista)
Sanomalehtipaino (Oli yhden luokkalaisen vanhempien työpaikka)
Turvesuo (johtaja kertoi meille pelleteistä jne.)
Kierreltiin bussissa katsomassa hylättyjä juna-asemia, jotka oli lakkautettu joskus 70 - luvulla
Kaatopaikka ja kierrätyskeskus (haju oli kaamea)
... Juu, kävin ala-asteen luokassa jossa oli paljon oppilaita köyhistä perheistä (minä mukaan lukien), rahankeruu ei onnistunut koskaan...
Pk-seudun koululaisena 80-luvulla oli helppo käydä bussilla noita helsingin vakiokohteita. Eli varmaan kaikki tavanomaiset tuli käytyä moneen kertaan. Alakoulussa parasta oli tietty retki fazerille ja sieltä mukaan saatu eväspussi firman tuotteita.
Joku teatterikäynti lukiossa taisi olla karsein mutta se johtui vaan siitä että se näytelmä oli aivan järjettömän tylsä. Lukiossa käytiin myös joka vuosi ruotsalaisessa teatterissa. Ne oli yleensä parempia reissuja koska noi opettajat oli valinneet hauskemmat näytelmät, eli esim komediaa tai musikaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli lukiossa, mutta kehitysvammaisten keskuslaitos. Liittyi psykologian tunteihin. En juurikaan ollut kehitysvammaisia, aikuisia ihmisiä nähnyt. Ei heihin osannut suhtautua ja koko paikka tuntui pelottavalta. Huono tutustumiskohde tuon ikäisille nuorille.
Hei, mun ala-aste oli samassa rakennuksessa kehitysvammaisten koulun kanssa. Ei millään pahalla, mutta osa niistä oli oikeasti pelottavia. Olen varmaan paska ihminen kun ajattelen näin, mutta edelleenkin vierastan kehitysvammaisia sen takia että kuusi vuotta sai pelätä niitä muutamia hulluja.
Mun ollessa ala-asteella meidän koululla oli ystäväkouluna (en muista oliko tuo se tarkka termi) paikallinen kehitysvammaisten koulu.Tämä toteutui käytännössä niin että meidän luokka kävi kolmannella luokalla vierailulla siinä koulussa mikä oli osalle luokasta ahdistavaa,osalle huvittavaa ja lopuille kiusallista (kyse oli 9-10-vuotiaista lapsista jotka eivät olleet tottuneet kehitysvammaisiin).Muistaakseni 3.luokan kevätjuhlasta lähtien osa sen koulun oppilaista kävi katsomassa meidän koulun kaikkien kevät-ja joulujuhlien kenraaliharjoituksen.Toi ensimmäinen on kaikella kunnioituksella kehitysvammaisia kohtaan yksi ahdistavimpia lapsuusmuistojani. Jälkimmäinen oli lähinnä vähän kiusallista kun ystäväkoulun oppilaat alkoivat meluta salin perällä kesken jouluevankeliumien ja Suvivirsien.Tunnistajat tunnistaa😅
Vierailija kirjoitti:
Retki Joutsenon Pulpin sellutehtaalle ja retki Lappeentannnan Kaukaan tehtaan sahalle.
Samat!
Kerran käytiin nelosluokalla teatterissa ja hesburgerilla ja vitosella laavulla paistamassa makkaraa. Ennen tai jälkeen ei yhtään missään koko kouluaikana. Ysiluokalla tajusimme kysyä opettajalta että miksei meidän koulussa käydä luokkaretkillä - kuulemma meidän olisi seiskaluokalla itse pitänyt tajuta alkaa järjestää varainkeruuta, koska koulu ei sellaisia maksa. Ja kun kysyimme vielä, miksei kukaan opettaja ollut koskaan maininnut tästä mitään, olisi meidän pitänyt 13-vuotiaina tajuta itse ottaa selvää.
Ysillä mentiin Tampereelle, Särkänniemeen tietenkin. En mennyt edes huvipuistoon sisälle, kun inhosin huvipuistolaitteita, eikä ollut ketään kaveria omalla luokalla. Satoi vettä, ja huvipuistossa olijat oli ihan märkiä. Akvaariossa taisin käydä ja planetaariossa. Kaupungilla ostosaikaa oli varattu varmaan tunti, ja kun kaupunkia ei tuntenut yhtään,niin eipä sieltä juuri mitään löytänyt. Koiralle ostin taluttimen.
Käytettyjen tekopenisten korjaamo oli aika ankea. Luokan tytöt kyllä tykkäs.
Vierailija kirjoitti:
Leningrad, tämä on tosi juttu.
Moni on kateellinen, enää ei pääse
Vierailija kirjoitti:
Oli vähän tylsää kun luokkaretki tehtiin johonkin liikuntakeskukseen jossa yövyttiinkin monta yötä, enkä ole koskaan ollut erityisen liikunnallinen ihminen. Mentiin varmaan niiden suosittujen liikuntaharrastajien ehdoilla täysin. Joku ulkomaanmatka olisi ollut kiva.
Olisitko ollut valmis talkoilemaan sen ulkomaanmatkan eteen? Ne eivät ole halpoja ja sielläkin olisitte kiertäneet ”tylsiä” nähtävyyksiä, kuten museoita, muistomerkkejä ja maailmanhistoriaan vaikuttaneita paikkoja ja rakennuksia eikä pelkästään shoppailua ja ryyppäämistä.
Käytiin Pirkkalasta Nokialla linja-autolla. Tämä noin v. 1995.
Vierailija kirjoitti:
Kerran käytiin nelosluokalla teatterissa ja hesburgerilla ja vitosella laavulla paistamassa makkaraa. Ennen tai jälkeen ei yhtään missään koko kouluaikana. Ysiluokalla tajusimme kysyä opettajalta että miksei meidän koulussa käydä luokkaretkillä - kuulemma meidän olisi seiskaluokalla itse pitänyt tajuta alkaa järjestää varainkeruuta, koska koulu ei sellaisia maksa. Ja kun kysyimme vielä, miksei kukaan opettaja ollut koskaan maininnut tästä mitään, olisi meidän pitänyt 13-vuotiaina tajuta itse ottaa selvää.
Luokkaretkien valvonta on niin hirveää hommaa, usein ilman mitään lisäkorvausta, etten ihmettele, etteivät opettajat mainosta mahdollisuutta mitenkään. Nykyään ei ole edes pakko talkoilla, mutta mukaan on kaikki otettava, joten helpommalla pääsee, kun ei järjestä luokkaretkeä.
Kerran käytiin katsomassa opettajan kavereita bandidoksen kerholla ja opettajan serkkua vankilassa. Illalla tutustuttiin vielä erotiikkaravintolan toimintaan.
Kallion ala-asteella käytiin ensin Kreikassa joten seuraavan vuoden reissu Ahvenanmaalle oli aika ankea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa oli yllättäen ihan kivoja tai ainakin sellaisia ei-nihkeitä reissuja (Espoo, 80-luku, ennen lamakautta), mutta seiska- tai kasiluokalla mentiin liikuntapäivänä Messilään. Talvella. Siellä piti joko lasketella (ehkä jopa lumilautailla) tai mennä pulkkamäkeen. Olin varmaan ainoa, joka ei ikinä ollut lasketellut (vihasin tavallista hiihtämistäkin), joten menin yksinäni pikkulasten joukkoon pulkkamäkeen (13-14 -vuotiaalle ala-asteikäiset olivat tietysti ihan vauvoja), laskin kerran ja vietin loppupäivän juoden kaakaota kahvilassa ja etsien kivoja juttuja matkamuistomyymälästä. Sinänsä ihan mukavaa, minulla ei ollut luokallani ketään ystäviä (olin melkoisen syrjitty ja välillä kiusattukin), joten päivän viettäminen yksin oli mukavampaa kuin väkisin muiden joukossa olo. Aika tietysti kävi vähän pitkäksi välillä - olisi pitänyt ottaa jotain lukemista mukaan...
Siihen liittyen: vuotta tai paria nuorempana menimme Tampereelle. Emme Särkänniemen huvipuistoon, vaan Sara Hildenin taidemuseoon ja Tampereen tuomiokirkkoon. Olin varmaan ainoa, joka tykkäsi siitä reissusta (Hugo Simbergin upeat maalaukset! taidemuseo! ei pakkoviihtymistä jossain huvipuistossa!)
Tästä tuli mieleen, että 80-luvulla ala-asteella käytiin myös yhtenä talvena laskettelemassa tai jos ei lasketellut, niin muuten ulkoilemassa laskettelurinteen alueella. Bussilla tehtiin tämäkin retki.
Taidettiin reissailla kasarilla niin paljon ettei kaikkea meinaa muistaakaan enää :D
Sattui löytymään vanhojen koulupapereiden seasta vielä yksi luokkaretkikohde jossa käytiin yläasteella, nimittäin teatterissa. Kuopion kaupunginteatterissa on käyty 30.1.1990 klo 12:00 katsomassa Shakespearen "Kesäyön unelma". Lippu ja esittäjien nimilistakin on lojunut tallessa kaikki nämä vuodet. Lipun hinta 25 mk (Lapsi / opiskelija). En nyt muista pitikö tuo itse maksaa vai kustansiko koulu sen, olin peruskoulun 9. luokalla tuolloin. Muistan, että joku itsensäpaljastuskohtaus ko. esityksessä oli... mahtaisiko tänä päivänä mennä läpi semmoinen esitys...
Mä tykkäsin kaikista luokkaretkistä. Pienistä ja suurista.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäsin kaikista luokkaretkistä. Pienistä ja suurista.
Eikun nyt vasta luin otsikon kunnolla... ala-asteella. Se oli luokat 1-4 meillä. En kyllä muista, että oltaisiin käyty missään, vaikka ehkä käytiinkin.
Emil Vikströmin taidemuseo ei oikein ollut tokaluokkalaisten makuun.
En nyt nihkeimmästä tiedä, tavallaan tykkäsin kaikista. Jopa täällä parjatusta retkestä open kotiin - meillä se ei kyllä edes ollut virallinen luokkaretki tms, opettajamme oli eläköitymässä kolmannen luokkamme päättyessä ja kutsui luokan käymään hieman ennen tätä luonaan. Se oli pikkuisena jotenkin vain hauskaa, että jaa ope asuu täällä ja tän näkönen koti :D
Ehkä sellanen hieman harmillinen tapaus oli kun mentiin luokan kanssa telttailemaan. Voi olla että joskus olen tämän palstalla maininnutkin... Retkellä oli pari opettajaa ja pari vanhempaa mukana. Opettaja löysi metsästä iso tatin, jonka innoissaan paistoi pannulla ruuaksi. Moni oppilaskin maistoi. Itse inhosin sieniä, joten en syönyt sitä - onneksi, sillä yötä vasten monille iski ilmeisesti sienestä pahoinvointi ja alkoivat oksentelemaan. Siinä sitten iltamyöhällä vanhempia kutsuttiin hakemaan lapsiaan kotiin. Me terveet vissiin jäätiin telttailemaan, muistikuvia ainakin on että nukuin teltassa.
Tosin vanhemmiten olen kuullut, ettei tatteja ainakaan myrkyllisiä olisi. Mutta muistelen että tattia silloin hehkutettiin.
Lappeenrannan kaukaan tehdas ja Joutsenon Pulpin sellutehdas.