Sisko haluaa julkistaa kihlauksensa valmistumisjuhlissani
Valmistun piakkoin insinööriksi. Juhlia on järjestelty pitkin kevättä ja kaikki alkaa olla kunnossa. Eilen kuulin vahingossa pommin: siskoni aikoo mennä kihloihin poikaystävänsä kanssa ja asia julkistetaan juhlissani sukulaisille.
Ensinnäkin: sisko on seurustellut vasta noin 9 kk miehen kanssa, joka on yli kolmikymppinen, sisko täyttää vasta 26. Ikäero ja lyhyt suhde arveluttavat. Siskon edellinen suhde päättyi vasta vuosi sitten ja minusta mies on pelkkä laastari. Ihan ok työssäkäyvä poikamies omistusasuntoineen kyllä. Eli en usko jutun kestävän.
Toiseksi: minun juhlani menevät pilalle. Sisko on aina, jo lapsesta asti, varastanut shown. Synttäreilläni sisko omi kaverini aina itselleen ja minä nyhjäsin yksin jossain. Tätä en olisi silti halunnut uskoa.
Kuulin siis eilen vahingossa toisesta huoneesta puhelinkeskustelun, kun hän puhui poikaystävänsä kanssa sormuksista ja siitä päivästä ja sisko hihitteli, että kyllä vanhemmat yllättyy!
Haluaisin perua koko juhlat. En pysty sanomaan siskolle asiasta. Siitä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää.
Melkein toivon, että hän lukisi tämän, mutta hän ei av:llä pyöri, toisin kuin luuserisiskonsa.
Kiitos, kun sain kertoa. Se helpotti jäsentämään asiaa.
Kommentit (161)
Minäpä tekisin niin, että kun on aika nostaa maljat minulle, juhlien pääsankarille, kohottaisin lasini, antaisin (kuten etiketin mukaan on tapana) vieraiden ottaa se onnittelukulaus ja sitten päräyttäisin selkeällä ja kuuluvalla äänellä, että meillä on perheessä syytä muuhunkin juhlaan, siskoni on juuri kihlautunut xxx:n kanssa ja tässä voimmekin sitten kaikki odotella kutsua heidän häihinsä, onnea siskolle ja xxx:lle!
Tilanne menisi ohi ja sinä olisit ohjaksissa.
Kiitos kaikille ymmärryksestä. Ja etenkin siitä, ettei kukaan ole vielä väittänyt provoksi. Sen takia en tuota insinööritarkennustakaan laittanut, kun ajattelin, että siihen tartutaan vähätellen kuitenkin. Olen siis amk:sta valmistuva. Olen joutunut tekemään valtavasti töitä sen eteen, koska minulla on lukihäiriö.
En ikimaailmassa pystyisi sanomaan asiasta siskolle enkä etenkään äidille, jonka mielestä sisko on maailman napa ja äiti varmaan tulkitsisi minua niin, että haluan himmentää ilon siskon kihlauksesta. Ja juhlat pidetään vanhempiemme luona, koska asun pienessä vuokrayksiössä ja isä haluaa pitää minulle isohkot juhlat, koska hänellä on iso suku.Isä on ainoa, joka välittää minusta, mutta hän on samanlainen hissukka kuin minä. Velikin on, mutta häntä ei tällaiset jutut kiinnosta.
Jos sisko kuulisi minun kuulleen puhelun, hän syyttäisi minua salakuuntelusta. Ja esittäisi marttyyria, kun hän olisi halunnut yllättää suvun ja minä menin pilaamaan sen.
Voi sinä toinen, joka sanoit olevasi perheesi hyljeksimä, tsemppiä sinulle!
Ap
Siinä tapauksessa: jätä sisko kutsumatta.
Kova kovaa vastaan, jos ei meinaa kihlautumista pitää mahassaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille ymmärryksestä. Ja etenkin siitä, ettei kukaan ole vielä väittänyt provoksi. Sen takia en tuota insinööritarkennustakaan laittanut, kun ajattelin, että siihen tartutaan vähätellen kuitenkin. Olen siis amk:sta valmistuva. Olen joutunut tekemään valtavasti töitä sen eteen, koska minulla on lukihäiriö.
En ikimaailmassa pystyisi sanomaan asiasta siskolle enkä etenkään äidille, jonka mielestä sisko on maailman napa ja äiti varmaan tulkitsisi minua niin, että haluan himmentää ilon siskon kihlauksesta. Ja juhlat pidetään vanhempiemme luona, koska asun pienessä vuokrayksiössä ja isä haluaa pitää minulle isohkot juhlat, koska hänellä on iso suku.Isä on ainoa, joka välittää minusta, mutta hän on samanlainen hissukka kuin minä. Velikin on, mutta häntä ei tällaiset jutut kiinnosta.
Jos sisko kuulisi minun kuulleen puhelun, hän syyttäisi minua salakuuntelusta. Ja esittäisi marttyyria, kun hän olisi halunnut yllättää suvun ja minä menin pilaamaan sen.
Ap
No paljastit juuri itsesi provoksi. Tämä on nimittäin näitä "mikään neuvoistanne ei kelpaa enkä muutenkaan oikeastaan aio tehdä asialle mitään, mutta sympatia kelpaisi"-provo.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minäkin kannatan sitä, että juoruat asian etukäteen tietoon. Leiki, että kuulit ainoastaan kihlauksesta etkä ollenkaan siitä, että asia on tarkoitus julkistaa juhlissasi. Älä siis liitä asiaan omaa loukkaantumistasi. Kerro vaikka äidillesi hyvin innoissaan, että vahingossa kuulit siskon menneen kihloihin! Anna sen jälkeen siskon olla vihainen ihan rauhassa ja edelleen leiki, että et ole tiennyt asian liittyvän sinun juhliin millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos sukulaisissa on vähänkin järkeä, niin tuskinpa noteeraavat tuota uutista pakollista onnittelua kummemmin. Oletan, ettei kaikki sukulaiset edes tunne tätä sulhasta jos kerran noin vähän aikaa ovat vasta olleet yhdessä. Osa varmaan luulee, että on kihlautumassa sen edellisen poikaystävänsä kanssa.
Minulla on juuri vastakkaisia kokemuksia. Sukulaiset unohtaa kokonaan uranaisen valmistumisen kun ajatukset rientää häihin ja vauvoihin ja ties minne. Varsinkin vanhemmille ihmisille voi olla yllättävän merkityksellistä, että joku löytää miehen itselleen (taustoista viis).
Vierailija kirjoitti:
Minäpä tekisin niin, että kun on aika nostaa maljat minulle, juhlien pääsankarille, kohottaisin lasini, antaisin (kuten etiketin mukaan on tapana) vieraiden ottaa se onnittelukulaus ja sitten päräyttäisin selkeällä ja kuuluvalla äänellä, että meillä on perheessä syytä muuhunkin juhlaan, siskoni on juuri kihlautunut xxx:n kanssa ja tässä voimmekin sitten kaikki odotella kutsua heidän häihinsä, onnea siskolle ja xxx:lle!
Tilanne menisi ohi ja sinä olisit ohjaksissa.
Ja korostat sanaa häät oikein kovasti, että tuleeko oikein syyshäät kun kesähäitä ette taida enää ehtiä järjestää! Vai meneekö vielä ensi vuoden puolelle? Siinähän selittelevät, että ei me olla edes häistä puhuttu ja plää.
Huhhuh... itse olen ollut vähän samanlaisessa tilaisuudessa aikoinaan. Juhlinnan aiheena oli siis aivan muu juttu, mutta paljon ihmisiä paikalla. Ruokailun lomassa eräs nuoripari kilisti lasia, nousivat muikeina ylös ja kertoivat menneensä juuri kihloihin. Voi sitä kuoleman hiljaisuutta sen uutisen jälkeen. Tuli aika vaivaantunut tunnelma kun iso osa ei edes tuntenut näitä juuri kihlautuneita. Muutama lähellä istuva kai onnitteli mutta pari itsekin sitten istui aika nolona takaisin pöytään.
No sitten vain toivotat vieraat tervetulleiksi, nostat maljan ja sanot "ai niin, pikkulinnut lauloivat, että systeri on mennyt kihloihin, saapa nähdä saadaanko lisää uutisia tänään mutta ainakin pikkusisko juhlii valmistumistaan, hurraa minulle" ja naurat päälle ;)
Sympatiat sinulle ap, minäkin olen sisaruksista se vähiten kiinnostava, varmaan siksi kun olen aina hoitanut omat asiani kuntoon ilman kenenkään puuttumista. On yliopistotutkinto, on asunto, on pitkä parisuhde ja avioliitto, perus hyvä työpaikka ym ym kaikki kunnossa. Sisaruksilla taas elämät vähän levällään ja puolisot vaihtuu ja yhtäkkiä on taas häät ja ikinä ei valmistuta puheista huolimatta juhlitaan vaan ja lainaillaan sukulaisilta rahaa. Silti he ovat paljon rakkaampia lapsia ja lapsenlapsia. Heille suunnitellaan perintöjä ja ilmaisia asuntoja (ei sillä että kaipaisin mitään tällaista, mutta on kurja jäädä ulkopuolelle). Eivät edes kotona käy ikinä, minä käyn vähintään kerran viikossa auttelemassa vanhempia ja soittelen perään. Tulipas katkera sepustus, mutta tuli tästä vaan mieleen, miten veljen kihlausta itkusilmässä juhlittiin ja meidän kihlauksemme yhteydessä ei edes onniteltu.
Entäpä jos ap kertoo äidilleen kihlauksesta ja äiti pitääkin pelkät kihlajaiset ja jättää valmistujaiset unholaan! Niinkin voi käydä, jos äiti tosiaan palvoo vain siskoa.
Kihlauksesta juoruaminen etukäteen ei olisi yhtään sen tökerömpää kuin se, että sisko aikoo varastaa juhlasi uutisellaan. Mielestäni sinun pitäisi nyt kerrankin ottaa ohjat omiin käsiisi, jos olet aina tullut hänen tallomakseen. Joko pilata hänen yllätyksensä tai sitten tehdä niin kuin 22 ehdotti, että julkistat itse heidän kihlauksensa puheessasi.
Jos et tee mitään niin sitten vaan hyväksyt sen tosiasian, että sisko tulee jälleen kerran varastamaan shown juhlissasi.
Pidä puhe jossa mainitset kuulleesi siskosi aikomuksista julkistaa kihlaus sinun juhlissasi, syystä ettei hänen tarvitsisi nähdä vaivaa kihlajaisten järjestämiseen. Sinä puolestasi halusit tuoda asian esille maljapuheessasi, jotta siskolta säästyisi sekin vaiva.
Kerro sinä juhlien aluksi, että kuulit että siskosi menee kihloihin ja toivotat paljon onnea. Sitten sanot, että näin iloisista uutisista onkin kiva jatkaa oman saavutuksen juhlistamista.
Jos haluaisi olla ilkeä, niin sisaren julistaessa kihlaustaan kiekaiset kovaan ääneen, että no minä mietinkin että miksi sisko otti alkoholittoman juotavan, taitaa olla muitakin uutisia tulossa! Ja sitten vaihdat äkkiä puheen aihetta. Mutta tämä on ehkä vähän liian julma.
Vierailija kirjoitti:
Sympatiat sinulle ap, minäkin olen sisaruksista se vähiten kiinnostava, varmaan siksi kun olen aina hoitanut omat asiani kuntoon ilman kenenkään puuttumista. On yliopistotutkinto, on asunto, on pitkä parisuhde ja avioliitto, perus hyvä työpaikka ym ym kaikki kunnossa. Sisaruksilla taas elämät vähän levällään ja puolisot vaihtuu ja yhtäkkiä on taas häät ja ikinä ei valmistuta puheista huolimatta juhlitaan vaan ja lainaillaan sukulaisilta rahaa. Silti he ovat paljon rakkaampia lapsia ja lapsenlapsia. Heille suunnitellaan perintöjä ja ilmaisia asuntoja (ei sillä että kaipaisin mitään tällaista, mutta on kurja jäädä ulkopuolelle). Eivät edes kotona käy ikinä, minä käyn vähintään kerran viikossa auttelemassa vanhempia ja soittelen perään. Tulipas katkera sepustus, mutta tuli tästä vaan mieleen, miten veljen kihlausta itkusilmässä juhlittiin ja meidän kihlauksemme yhteydessä ei edes onniteltu.
Sinulla on sama juttu kuin minulla. Yrität liikaa miellyttää vanhempiasi, ja se ärsyttää heitä. Muut lapset ovat kiinnostavampia, kun vanhempien pitää taistella heidän suosiostaan. Näin äitini kerran heikkona hetkenään sanoi minulle, kun ihmettelin, miksei minun luonani käydä ja lapseni ovat kuin ilmaa. Toisin kuin sisaruksillani.
Vierailija kirjoitti:
Sisko on vasta 26 ja mies yli 30. Eikös 4 vuotta ole yleinen ikäero
No jaa. Minä olen 26-vuotias ja mieheni 38. Olemme onnellisia yhdessä. En koe ikäeroamme outona. Olen kuitenkin aikuinen nainen.
Minä olen kolmesta sisaresta nuorin. Vanhimman kihlajaiset olivat suurtapahtuma. Äidin face oli täynnään kuvia ja ilon kyyneleitä, ihanaa vävyä hehkutettiin maasta taivaaseen. Oikeasti äiti tapasi hänet toista kertaa elämässään noissa kihlajaisissa ja minä tiedän, että mies on vätys.
Mnä menin naimisiin vuosi sen jälkeen, hyvä, että äiti onnitteli. Ainuttakaan kuvaa ei näkynyt missään. En ole kaunis kuten siskoni, se kai oli syynä. Kulissit ennen kaikkea.
Sympatiat. Helpostihan sitä noin joku ajattelee, kun kaikki on koolla, niin siinä luikauttaa moisen tiedotuksen. Ikäero kohdalla kyllä mietin provoksi. Mikä ikäero?
Toisaalta ihmiset ovat noin taunoja huomionhakuisuudessaan. Veljelläni oli häät heinäkuun 21. päivä. Siskoni meni pitkäaikaisen miehensä kanssa naimisiin pari viikkoa aikaisemmin, ei juhlia. Äitini piipahti miesystävänsä maistraatissa päivää ennen veljeni häitä. Sisko osas käyttäytyä, mutta äidin oli pakko pitää oma "vastaanotto", jossa istui kuin kuningatar ja kertoi kaikille naimisiin menostaan.
Tuosta on nyt viisi vuotta, mutta mua vieläkin ketuttaa äidin temppu. Veli ja morsian vaan kohauttivat harteitaan ja totes, eikö se nyt ollut odotettavissa. Äiti on nyttemmin eronnut.. kahdesti.
Sano siskollisi et se on idiootti ja näytä tää ketju jos ei usko.