Sisko haluaa julkistaa kihlauksensa valmistumisjuhlissani
Valmistun piakkoin insinööriksi. Juhlia on järjestelty pitkin kevättä ja kaikki alkaa olla kunnossa. Eilen kuulin vahingossa pommin: siskoni aikoo mennä kihloihin poikaystävänsä kanssa ja asia julkistetaan juhlissani sukulaisille.
Ensinnäkin: sisko on seurustellut vasta noin 9 kk miehen kanssa, joka on yli kolmikymppinen, sisko täyttää vasta 26. Ikäero ja lyhyt suhde arveluttavat. Siskon edellinen suhde päättyi vasta vuosi sitten ja minusta mies on pelkkä laastari. Ihan ok työssäkäyvä poikamies omistusasuntoineen kyllä. Eli en usko jutun kestävän.
Toiseksi: minun juhlani menevät pilalle. Sisko on aina, jo lapsesta asti, varastanut shown. Synttäreilläni sisko omi kaverini aina itselleen ja minä nyhjäsin yksin jossain. Tätä en olisi silti halunnut uskoa.
Kuulin siis eilen vahingossa toisesta huoneesta puhelinkeskustelun, kun hän puhui poikaystävänsä kanssa sormuksista ja siitä päivästä ja sisko hihitteli, että kyllä vanhemmat yllättyy!
Haluaisin perua koko juhlat. En pysty sanomaan siskolle asiasta. Siitä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää.
Melkein toivon, että hän lukisi tämän, mutta hän ei av:llä pyöri, toisin kuin luuserisiskonsa.
Kiitos, kun sain kertoa. Se helpotti jäsentämään asiaa.
Kommentit (161)
En jaksanut lukea ketjua mutta mikäli joku on niin itsekeskeinen, että ilmoittaa tuollaisen sinun juhlissasi, varaudu kaikkien aikojen spektaakkeliin kun "vahingossa" paljastat kyseessä olevan ns shotgun-wedding eli siskokullalla on pulla uunissa. EIKU HUPS ANTEEKS EI VARMAANKAAN OLIS NÄIN AIKASEEN SAANU KERTOA KAIKILLE, SIIS SORI OIKEESTI!
ja päälle vielä nostatte koko juhlakansan kesken kahdelle (tässä vaiheessa jo toivottavasti nololle) täysidiootille ja heidän tulevalle perheelleen.
SKÅL!
Vierailija kirjoitti:
Jos asiasi ei etene siskon tai äidin kautta, niin ota yhteyttä siskon uuteen mieheen. Ja kysy häneltä suoraan, että onko kaupungilta kuulemasi? huhu heidän kihlajaisistaan totta. Jos on, niin kysy, että juhlitaanko kihlajaisia jollakin tapaa?
Jos mies alkaa kertomaan, että heillä on tarkoitus juhlia sinun valmistujaispäivänäsi, niin sano, että se ei käy. Sinä olet valmistellut valmistujaisjuhlat ja siellä on paljon sinun kavereitasi. Siellä ei ole mahdollista juhlia heidän kihlajaisiaan. Kyllä kihlajaiset aivan oman juhlan vaativat. Sitten ehdotat jotain myöhempää ajankohtaa...
Minä suosittelen myös tätä. Ehkä se kihlattu on normaali, fiksu mies. Kerro hänelle ihan suoraan, että olet itse ujo etkä uskalla puhua siskolle, ja kuinka hänellä on tapana varastaa show - koska hän on niin valloittava ja ihana (et siis hauku, vaan kehut) mutta kuinka kerrankin haluaisit olla juhlien keskipiste. Että voisiko hän vaikuttaa asiaan.
Toinen vaihtoehto on palkata joku opiskelukaveri jäynään, kutsua hänet mukaan ja aloittaa juhlat julkistamalla teidän kihlaus. Jonka sitten puratte kuukauden kuluttua.
Yksi toimiva tapa joka sopii myös ap:n kaltaiselle syrjäänvetäytyvälle ja aralle ihmiselle olisi myös näyttää tunteensa. Eli lysähtää surullisena kasaan ja itkeä. Ja sanoa, että miten päätittekin julkaista tämän juuri minun juhlapäivänäni. Että onnea toki teille, mutta sinä lähdet nyt kotiin.
Voin sanoa, että kaikki ovat sinun puolellasi ja rehellisiä tunteita ei voi näytellä. Ja jos sisko ja äiti suuttuvat, niin se suuttumus tulee silloin häpeästä. Mikä on ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Yksi toimiva tapa joka sopii myös ap:n kaltaiselle syrjäänvetäytyvälle ja aralle ihmiselle olisi myös näyttää tunteensa. Eli lysähtää surullisena kasaan ja itkeä. Ja sanoa, että miten päätittekin julkaista tämän juuri minun juhlapäivänäni. Että onnea toki teille, mutta sinä lähdet nyt kotiin.
Voin sanoa, että kaikki ovat sinun puolellasi ja rehellisiä tunteita ei voi näytellä. Ja jos sisko ja äiti suuttuvat, niin se suuttumus tulee silloin häpeästä. Mikä on ihan oikein.
Tää on mielestäni paras vaihtoehto. Kiitos, tätä käytän itse jatkossa.
T.Toinen hissukka
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten kaikki ihmettelevät, että mikäs siihen Mirkkuun nyt meni, eikö se osaa olla onnellinen siskonsa kihlauksesta ja mikä pakko sen on joka hetki olla huomion keskipisteenä.
Vierailija kirjoitti:
mäkin oon perheen paskakasa-sisar... En vaan tiedä mitä tein väärin... Varmaan synnyin 😂
näytä sille ja osta oikein sikamagee mekko ja muutenkin hurmaa kaikki, kun sisko julkistaa tämän niin vähättele, ja kerro pari luurankoa miehen kaapista. Jos et tiedä luurankoja niin keksi. Pilaa kerrankin siskosi päivä 😁
Onneksi tajuat itsekin olevasi paskakasa, ei normaalilla tunneälyllä varustettu terve ihminen tuollaista suunnittelisi... (Onneksi siis siksi ettet ehkä ole täysi psykopaatti vaan kenties jopa kehistykelpoinen? Ongelmien tunnustaminen on ensimmäinen askel niistä parantumiseen.)
Minä tekisin näin, vaikka se on varmaan vähän arveluttava valinta eli en pitäisi varsinaisesti puoliani, mutten menisi sinne nöyryyttämään itseänikään missään tapauksessa.
1. Kertoisin vanhemmilleni, että kuulin vahingossa puhelun, jossa oli tuo kihlausuutinen.
2. Sanoisin, etten halua missään tapauksessa omia juhliani tällaiseksi kihlajaisjuhlien ja valmistujaisten yhteisnäyttämöksi.
3. Sanoisin, että juhlien sijaan lähden itselleni lahjoittamalleni palkintomatkalle xxx:in, jonka varaan huomenna.
4. He saavat siskon kanssa järjestellä juhlan aiheen muutoksen, juhlapäivä saakoon puolestani pysyä paikoillaan tai perukaa, minulle ihan sama, koska vetäydyn tästä juhlasuunnitelmasta nyt pois.
Vierailija kirjoitti:
Siskolla ei taida ihan olla etiketti hallussa. On todellinen emämoka "omia" toisen juhlat ja viedä huomio. Sano siskollesi, että kuulit heidän suunnitelmansa ja että se osoittaa käytöstapojen puutetta. Jos et uskalla sanoa siskollesi, sano vanhemmillesi. Jos et puutu asiaan, mahdollistat siskosi huonon käytöksen hiljaisella hyväksynnällä. Vaikka vieraat pitävät kihlausuutisen julkistamista juhlissasi tökerönä, harva kehtaa sitä ääneen sanoa. Niinpä on sinun aikasi oppia pitämään puolesi.
Tai sitten sanot heidän julkistettua kihlauksensa, ääneen kaikkien vieraiden aikana, ettet sitten parempaa ajankohtaa keksinyt juhlistaaksesi kihlajaisiasi. Totea vielä vittumaisesti, että eroatte kuitenkin.
Mahtava idea - katkeraksi, vittumaiseksi kusipääksi leimautuminen varmasti parantaakin hänen juhliaan! Not.
Mä antaisin olla, mutta suosittelen pikkuhiljaa ulkoistumaan perheestäsi.
Itse lähdin suvusta josta en saanut mitään muuta kuin pahaa mieltä jatkuvasti.
Ei omia sukulaisia tarvitse sietää jos ne on tunteettomia paskiaisia.
Tänä päivänäkin äitini vielä ihmettelee, että mitä tapahtui, ei vaan tajua.
Vierailija kirjoitti:
Mä antaisin olla, mutta suosittelen pikkuhiljaa ulkoistumaan perheestäsi.
Itse lähdin suvusta josta en saanut mitään muuta kuin pahaa mieltä jatkuvasti.
Ei omia sukulaisia tarvitse sietää jos ne on tunteettomia paskiaisia.
Tänä päivänäkin äitini vielä ihmettelee, että mitä tapahtui, ei vaan tajua.
Lisään vielä että 10 vuotta on siitä kun lähdin katsomatta taakseni. Veljeeni olen vielä puheyhteydessä.
Joskus on ikävä ja syyllinenkin olo, mutta se ei ole mitään verrattuna siihen henkiseen pahoinvointiin mikä siitä jatkuvasta vähättelystä tuli. Monta kertaa sanoin äidille, että kaipaan hyväksyntääsi ja rakkauttasi.
Noissa julkisissa näpäytyksissä on se huono puoli, että todella moni tulkitsee ne siten, että näpäyttäjä on kateellinen eikä sallisi toiselle mitään hyvää. Näin av:lle kirjoittaessa on helppo väittää, että on sen puolella joka aina jää ilman huomiota omissa juhlissaan, mutta käytännössä on toisin. Juhlakalu, joka yrittää saada huomion takaisin itseensä, nähdään aika herkästi itsekkäänä.
Edellinen on oikeassa. Kärsi vaan hiljaa ja ole mahdollisimman vähän vaivaksi. Sitä kaikki sinulta odottavat, eikä mitään sooloilua.
En osaa oikein samaistua ap:n tuskaan, mutta ehkä olen itse niin turtunut tilanteeseeni etten enää erota mikä on normaalia.
Meillä veli ei itse hae huomiota, mutta vanhemmat tekevät jatkuvasti minun juhlistani jotenkin enemmän veljeni juhlat. En viitsi tunnistamisen pelossa kertoa enempää, mutta valmistujaisissani kaikki tarjottavat oli tehty laktoosittomiksi jotta laktoosi-intolerantti veli voisi huoletta syödä kaikkea, mutta minulle kasvissyöjänä ei ollut mitään ruokaa - jopa kaikkiin salaatteihin oli sekoitettu lihaa. Samoin maljapuheessa toki puhuttiin minustakin, mutta "tasapuolisuuden vuoksi" puolet isän onnittelupuheesta käsitteli veljeni elämää. Hänelle kyseessä oli ihan normaali vuosi, ei mitään merkittäviä opiskelupaikkoja tai armeijoita, joten isä tyytyi puhumaan esimerkiksi siitä miten veljeni lenkkeilee ahkerasti ja on saanut kesätöitä kaupasta. Toki kivoja juttuja, mutta en tiedä tarvitseeko niitä nyt nostaa esille maljapuheessa...
Mutta tosiaan, älä ap ala juonittelemaan mitään kostoja. Se näyttää pikkumaiselta ja antaa siskollesi oivan tavan kääntää lisää huomiota itseensä kun on niin uhria kun sinä olet tuollainen...
Kihlajaisuutinen jonkun toisen valmistujaisissa saattaa kyllä lässähtää aika pahasti. Äitini kummityttö julkisti OMAN kihlauksensa valmistujaisissaan, ja osa vieraista paheksui sitä outona ja huomionhakuisena. Mieti kun ei ole edes omat juhlat kyseessä...
Oikeastikko te luulette, että sukulaiset tulee juhliin valmistunutta ja kiinnittämään KAIKEN huomionsa häneen? Ja kuka oikeasti kehtaa vaatia, että HÄNEN tulee olla KOKO PÄIVÄN huomion keskipiste?
Eiköhän juhlissa tärkeää ole se, että vieraat viihtyy ja suvun kuulumiset vaihdellaan puolin ja toisin, varsinkin jos ei pienellä kylällä asuta ja päivittäin nähdä. Itselleni on ainakin se pääasia, että vierailla on mukavaa ja itsekin pääsen seurustelemaan läheisteni kanssa hyvien tarjottavien merkeissä. Ilman mitään ylimääräistä sankarinpalvontaa.
Mielestäni on ihan sopivaa ilmoittaa kihlauksesta vaikka pari tuntia juhlien alkamisen jälkeen, jos on sopiva hetki. Esim. maljapuhe siskolle ja sitten ilmoittaa oma kuulumisensa loppuun, jos sen haluaa väkisin julkistamalla julkistaa. Ei itseäni haittaisi tippaakaan, tosin eipä ole sisaruksia siunaantunut pilaamaan omia juhliani. Tappelevat vanhemmat ovat sen jo hoitaneet sillä, etteivät voi tulla samoihin juhliin, toinen vanhemmistani jätti tulematta häihinikin... Itse olisin ikionnellinen, jos minulle olisi ylipäätään järjestetty juhlat.
Nimimerkki kiitettävin arvosanoin valmistunut maisteri, joka kävi yliopiston tilaisuuden jälkeen puolison ja äidin kanssa intialaisessa (kun kukaan ei tajunnu tehdä pöytävarausta etukäteen).
Osittain jo aikaisemmin sanottu mutta minä tekisin apn sijassa niin että juhlisin juhlani ja antaisin tapahtua mitä tapahtuu.
Jos julkaisevat kihlauksensa niin onnittelisin lyhyesti ja asiallisesti mutta ei muuta.
Sitten keskittyisin oman urani ja sosiaalisen elämäni kehittämiseen ja pitäisin yhteyttä niihin sukulaisiin jotka kokisin olevan aidosti puolellani ja muihin alkaisin ottaa etäisyyttä.
Pitäisin huolen ettei tuo sisko enää ikinä pääse sotkeutumaan mihinkään juhliini tai tapahtumiini vastaavalla tavalla.
Pitäisin vastedes langat omissa käsissäni mm juhlia ei enää vanhempien kotona eikä järjestämänä.
Nämä juhlat ovat jo menetetty.
Mitä tahansa ap nyt tekeekin , on se helppo kääntää hänen pikkumaisuudekseen.
Siksi se täytyy vastaisuudessa ehkäistä jo ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä tekisin niin, että kun on aika nostaa maljat minulle, juhlien pääsankarille, kohottaisin lasini, antaisin (kuten etiketin mukaan on tapana) vieraiden ottaa se onnittelukulaus ja sitten päräyttäisin selkeällä ja kuuluvalla äänellä, että meillä on perheessä syytä muuhunkin juhlaan, siskoni on juuri kihlautunut xxx:n kanssa ja tässä voimmekin sitten kaikki odotella kutsua heidän häihinsä, onnea siskolle ja xxx:lle!
Tilanne menisi ohi ja sinä olisit ohjaksissa.
Olin tulossa ehdottamaan ihan samaa! Ap olisi ihana sisko, kun ottaa toisen onnen näin hienosti huomioon, ja siskoa taas kismittäisi ap:n viedessä "showta".
Ap, oletko vielä seurannut tätä? Olisi mukava kuulla mitä ajattelet.
Ja onnea valmistumisesi johdosta :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille ymmärryksestä. Ja etenkin siitä, ettei kukaan ole vielä väittänyt provoksi. Sen takia en tuota insinööritarkennustakaan laittanut, kun ajattelin, että siihen tartutaan vähätellen kuitenkin. Olen siis amk:sta valmistuva. Olen joutunut tekemään valtavasti töitä sen eteen, koska minulla on lukihäiriö.
En ikimaailmassa pystyisi sanomaan asiasta siskolle enkä etenkään äidille, jonka mielestä sisko on maailman napa ja äiti varmaan tulkitsisi minua niin, että haluan himmentää ilon siskon kihlauksesta. Ja juhlat pidetään vanhempiemme luona, koska asun pienessä vuokrayksiössä ja isä haluaa pitää minulle isohkot juhlat, koska hänellä on iso suku.Isä on ainoa, joka välittää minusta, mutta hän on samanlainen hissukka kuin minä. Velikin on, mutta häntä ei tällaiset jutut kiinnosta.
Jos sisko kuulisi minun kuulleen puhelun, hän syyttäisi minua salakuuntelusta. Ja esittäisi marttyyria, kun hän olisi halunnut yllättää suvun ja minä menin pilaamaan sen.
Voi sinä toinen, joka sanoit olevasi perheesi hyljeksimä, tsemppiä sinulle!
Ap
Isä järkkää juhlat!? Huomaatko että olet itse erittäin rakastettu lapsi!!!!!!! Turhaa marttyyriyttä siskoa kohtaan. Mikset pysty kertoa ja juoruta että sisko menee kihloihin oman perheen kesken. Ja mitä se sulta on pois. Sä ne lahjat saat!!
Ap, siskosi toimii väärin ja SINÄ toimit väärin, jos et aukaise suutasi.
Sinun ylitsesi kävellään mennen tullen ihan niin kauan kuin itse sen sallit. Nyt soitat siskollesi ja kerrot kuulleesi puhelinkeskustelun ja onnittelet. Sitten sanot, että vaikka oletkin hänen puolestaan iloinen, et halua, että hän julkistaa kihlauksensa sinun juhlassasi. SINÄ olet sen keskipiste, olet nähnyt vaivaa järjestelyiden eteen ja toivot, että sisko osaa tulla sinne juhlimaan SINUA, eikä yritä ryövätä tilaisuutta.
(Tuo, mitä kommentoit siskosi kihlatusta, on omaa mielipidettäsi, äläkä sitä siskollesi sano. Muutaman vuoden ikäero ei todellakaan ole mitään, ja 9 kk seurustelua on ihan ok. Voi olla, että tuo uusi mies on hänelle laastarisuhde, mutta voi hyvin olla olemattakin, eikä se sinulle kuulu. Siskon yritykset kahmia sinun juhlasi sen sijaan kuuluu!)
Ymmärrän, että arastelet seurauksia sen suhteen, jos panet siskosi kuriin. Hän todella voi loukkaantua, jos kiellät häntä ryöväämästä juhliasi. Mutta so what? Välinne ovat nytkin jo huonot juuri siksi, että olet ottanut kynnysmaton roolin ja annat siskon käyttää sinua hyväkseen. Jos siedät mitä vaan, keräät vain vihaa sieluusi ja se purskahtaa sieltä kyllä ulos ennen pitkää, trust me.