Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan lääkärit eivät määrää kipulääkkeitä. Oletteko huomanneet saman ja mistä johtuu?

kivunhoitoa
29.04.2016 |

Minulla on ollut kivulias vaiva vuosien ajan ja koko ajan vuosien saatossa on yhä vaikeampi saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, vaikka minulla on pettämättömät todisteet niiden oikeasta, fyysisestä tarpeesta. Olen normaalin ja asiallisen näköinen eikä minulla ole myöskään minkäänlaista päihdekäyttöhistoriaa. Itseasiassa ei edes mitään mielenterveysongelmia, jos senkin kortin nyt joku keksii vetää esiin. Silti lähes poikkeuksetta on aina vaan vaikeampaa saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, tuleepa jopa vihjailua siitä miten paljon heiltä ollaan aina lääkkeitä kaikki ruinaamassa vääriin tarkoituksiin. Mistä ihmeestä tällainen voi johtua ja oletteko muut kokeneet samaa? Tekisi mieli tehdä valitus, mutta turhaahan se olisi kun jokaisen lääkärin kohdalla sama juttu.

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset eivät tajua kivunhoidosta mitään. Luullaan että on olemassa yksi ainut selkeästi mitattava samasta syystä johtuva "kipu", johon on helppo määrätä "parantava kipulääke".

Eihän se noin mene, vaan kipu on oire, joka on osa vaivaa tai sairautta, jota hoidetaan. Jokainen potilas on myös yksilö, joten lääkettä määrätessä pitää henkiön muu lääkitys, ikä, sukupuoli, yms. ottaa huomioon. Lisäksi kivunhoitoa on hyvin monenlaista, mutta ihmiset haluavat päästä itse helpolla ja saada vain sen kipulääkereseptin, vaikka se ei vaivaa paranna mitenkään.

Yleisin väärinymmärrys on selkäkivut ja niiden kipulääkitys, viittaan tässä siihen kun diagnoosi on selän kuluma/välilevytyrä/välilevyn pullistuma. Eli erittäin tavallinen ja yleinen vaiva, joka toisilla aiheuttaa kipua, toisilla taas ei. Joillain harvoilla pullistuma joudutaan leikkaamaan, suurimmalla osalla sen akuutti vaihe paranee itsestään (kulumahan ei parane).

Omahoito on sitä ettei jäädä sängyn pohjalle, vaan samalla kun tulehdusta parantava kuuri(!) kipulääkkeitä aloitetaan voi jo liikkua ja treenata selkää, vaikkapa jumppapallolla. Kuurin loputtua pitäisi lopettaa tupakanpoltto, laihduttaa, ja ruveta liikkumaan, että selän kunto paranee. Hakeutua fysioterapiaan, jos ei ymmärrä selän toimintaa, jne. Ehkä kiinnittää huomiota ergonomiaan kotona ja työpaikalla, vaihtaa kunnolliset jalkineet linttaanastuttujen tennarien tai ylikorkeiden korkokenkien sijaan. Ja kokeilla muita kivunhoitomenetelmiä kuin kipulääkkeet. Ja koska selän kuluma ei muutu, jos lyö lekkeriksi myöhemmin, se kostautuu selässä kyllä.

Tätä vaan ei tavallinen suomalainen ymmärrä, vaan hän luulee, että a) kaikkien pitäisi päästä leikkaukseen ja b) loppuelämä pitäisi saada vahvoja kipulääkkeitä, kun ei itse haluta tehdä asian eteen mitään. Ja jos a tai b ei toteudu, häntä on hoidettu "väärin".

Vierailija
122/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustaa, 3v sitten revennyt välilevy ja pari pullistumaa. Ajoittain kivut ovat niin kovat että lääkkeiden avullakaan ei pysty kävelemään vaan pitää maata viikko - kaksi että kivut helpottavat. Murtumiakin on ollut mutta niissä se kipu on aivan lyhytaikaista ja pientä verrattuna näihin kroonisiin kipuihin.

Ensin söin Panacodeja 8kpl/päivä mutta minulta ilmeisesti puuttuu se morfiinigeeni koska vaikutusta ei hirveästi ole. Panacodeja meni melkein tuhat ja otettiin sitten Lyrica rinnalle hermosärkyyn. Arcoxiakin tepsi mutta aiheutti migreenin. Sitten eräs fysiatri kirjoitti kipulastareita (Norspan, buprenorfiini), aivan mahtava lääke. Vie kivun mutta ei juuri sekoita päätä ja 5mg annoksella voi ajaa vielä autoakin. Näillä on nyt menty.

Viimeksi päivystyksessä kivunhoitoon erikoistuva lääkäri haukkui minut että miksi sinä noita käytät ja kirjoitti Gabrionia. Ihmettelin siinä että kun ei ole hermokipuja mutta silti kirjoitti kun kipupolilla ei haluta käyttää opiaatteja. Hoitava lääkäri sitten ihmetteli samaa ja lopetettiin Gabrioni ja kirjoitettiin lisää Norspaneja koska mulla ei ole ollut kovin pahoja vieroitusoireita vaan olen päässyt lääkkeistä aina tarvittaessa eroon. Enkä edes halua käyttää niitä jos ei ole pakko.

Kroonisen kivun myötä tuli sitten masennus ja burnoutti kylään, ne on näitä liitännäisoireita..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75% katukaupassa liikkuvista opiaattilääkkeistä on alkuperältään lääkäreiden määrämiä, joista ne sitten virtaa sinne narkkien katukauppaan. Oliskohan siinä syy, miksi linjaa olisi syytä kiristää edelleenkin? Vika ei ole lääkäreiden vaan lääkkeitä väärinkäyttävien ihmisten. Toki oikeat kipupotilaat kärsivät, mutta pohjimmiltaan syy on niiden Panacodia, Fentanylia, Oxynormia yms diilavien kamakauppiaiden.

Ei missään tapauksessa. Potilaiden ei kuulu kärsiä.

Kipuun ei kuole. Sensijaan opiaattiyliannostuksiin, esim Fentanyl kuolee vuosittain kymmeniä ihmisiä, yleensä nuoria. Just viime viikolla elvytettiin ihan normaalisti koulunsa hoitanutta lukioikäistä tyttöä, joka oli ekaa kertaa kokeillut joltain kaveriltaan saamia Fentanyleja.

Jos tyttö olisi saanut lääkäriltä reseptin asialliseen kievunlievitykseen ei olisi tarvinnut yrittää lääkitä itseään lainalääkkeillä. Maalaisjärkikin sen sanoo.

Vierailija
124/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivoitätätyhmyyttä kirjoitti:

Jotenkin kertoo kaiken tämän palstan keskivertokäyttäjän älykkyydestä, että se kommentti, jossa ihmeteltiin miksi oxycontinia ym. ei saa apteekista ilman reseptiä oli hyvin suosittu. Voi voi teidän ja järjenlahjojenne, tai pikemminkin niiden täydellisen puutteen kanssa.

Otappa kuule asioista selvää ennen kuin tulet avautumaan isoista älynlahjoistasi. Oksikodonin ja adderalin vapaa saatavuus tarkottaisi vain sitä, ettei ihmisten tarvitsisi ostaa katupiriä ja katuhepoa, joita jatketaan ties millä paskalla. Siinä häviäisi kaduilta kaksi vahvasti koukuttavaa huumetta kun ihmiset voisivat hakea apteekista puhtaampaa ja turvallisempaa tavaraa.

Se olisi taas pois sairaanhoitokuluista kun ihmiset käyttäisivät puhtaampaa ja turvallisempaa ainetta. Samalla järjestäynyt rikollisuus menettäisi suurimmat tulonlähteensä kun ihmiset eivät enää ostaisi laittomasti kahta voimakkaasti koukuttavaa kovaa huumetta.

Vierailija
125/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voivoitätätyhmyyttä kirjoitti:

Jotenkin kertoo kaiken tämän palstan keskivertokäyttäjän älykkyydestä, että se kommentti, jossa ihmeteltiin miksi oxycontinia ym. ei saa apteekista ilman reseptiä oli hyvin suosittu. Voi voi teidän ja järjenlahjojenne, tai pikemminkin niiden täydellisen puutteen kanssa.

Otappa kuule asioista selvää ennen kuin tulet avautumaan isoista älynlahjoistasi. Oksikodonin ja adderalin vapaa saatavuus tarkottaisi vain sitä, ettei ihmisten tarvitsisi ostaa katupiriä ja katuhepoa, joita jatketaan ties millä paskalla. Siinä häviäisi kaduilta kaksi vahvasti koukuttavaa huumetta kun ihmiset voisivat hakea apteekista puhtaampaa ja turvallisempaa tavaraa.

Se olisi taas pois sairaanhoitokuluista kun ihmiset käyttäisivät puhtaampaa ja turvallisempaa ainetta. Samalla järjestäynyt rikollisuus menettäisi suurimmat tulonlähteensä kun ihmiset eivät enää ostaisi laittomasti kahta voimakkaasti koukuttavaa kovaa huumetta.

Käyttävät aineita... lääkkeiden päihdekäyttö on syvältä.

Vierailija
126/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole samoja kokemuksia. Aina on saanut kipulääkettä ja oikein tyrkytetty urakalla vaikka en välttämättä olisi halunnut. Migreeni- ja jännitysniska- diagnoosit.

Vierailija
127/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaan tehtävä on kertoa oireet, lääkärin tehtävä on määrätä siihen hoito!

Ei niin, että potilas alkaa leikkimään lääkäriä.

Entäs kun toimivaksi kipulääkeyhdistemäksi kuukautiskipuihin on käyttänyt buranaa ja panacodia ja sitten ilmapiiri muuttuu sen verran, että panacodeja on todella vaikea saada?

Vierailija
128/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, en saannut kohtutulehdukseen kipulääkettä, (ainoa mitä käsikauppatavarana voin ottaa on panadol, eikä se mitään auttanut) enkä myöskään saikkua. Siinä sitten hammasta purren tippa linssissä tein työni kovissa kivuissa.

Vierailija
129/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas ei suostuta määräämään niskajumeihin muuta kuin tramalia, vaikka aiemmin käytössä ollut lihakset rentouttava lääke oli paljon tehokkaampi. Se tramal ei sovi minulle yhtään, oksennan joka ikinen kerta kun olen ottanut (yht 2 kertaa) ja olo on tuskaisempi kuin ennen lääkkeen ottoa. En ymmärrä miksi vaihdettiin, enkä todellakaan sitä miksi lääkäri ei suostu kirjoittamaan edellistä/jotain toista lääkettä kun tämä ei vaan sovi! Nytkin tup kipu jyskyttää niskassa ja yritän kituuttaa buranalla.

Vierailija
130/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, en saannut kohtutulehdukseen kipulääkettä, (ainoa mitä käsikauppatavarana voin ottaa on panadol, eikä se mitään auttanut) enkä myöskään saikkua. Siinä sitten hammasta purren tippa linssissä tein työni kovissa kivuissa.

Miksi ihmeessä sun olisi pitäny saada korvatulehdukseen kipulääketä? Nyt ei mene jakeluun, kai tää oli provo?

Vierailija
131/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukava huomata, että aihe on herättänyt keskustelua. Tunnen sympatiaa teitä kaikkia kohtalotovereita kohtaan!

Tuolla aiempi mainitsi hakeneensa yksityiseltä kipulääkkeitä, kun ei ole halunnut mennä enää kunnalliselle puolelle tk-lääkärien nöyryytettäväksi. Olen itsekin harkinnut sitä, mutta jättänyt vielä tekemättä, kun sittenhän se vaikuttaisi kai vielä epäilyttävämmältä jos vain kipulääkkeitä menen hakemaan yksityiseltä puolelta.. Toisaalta diagnoosit ja dokumentit ovat kyllä yksityisenkin nähtävissä, niin voisihan se onnistuakin?

ap

Kaikille: lääkeriippuvuus on eri asia kun lopetusoireet! Elimistö voi tulla riippuvaiseksi lääkkeestä sillä tavoin, että se on lopetettava asteittain eikä sillä ole mitään tekemistä lääkeriippuvuuden kanssa! Lääkeriippuvainen kun ottaa lääkettä, vaikka ei tarvitsisi ja ihan eri käyttötarkoitukseen.

Ap:lle: Yksityiselle meneminen voi joskus olla ns.viesti siitä, että tk:n oletus vain vahvistuu negatiivisella tavalla. Toki jos ei muuta ratkaisua ole niin mene ihmeessä ja voithan aina pyytää yksityiseltä lähetteitä kunnan puolelle erikoislääkäriin ja/tai tutkimuksiin. Sitä kautta näkevät sun olevan tosissaan asian kanssa. Älä luovuta! Nykyään kipupolille pääsee vain erikoislääkärin lähetteellä, mutta kipupolistakaan ei ole hyötyä ennen kuin tiedetään onko kivulle jokin fyysinen syy selvitettävissä vai jääkö se epäselväksi kokonaan tai osittain.

Joskus pitää lyödä nyrkki pöytään, että alkaa tapahtua. Neurologinenkin kipu on otettava vakavasti ja sillekin voi olla monta eri syytä diabeteksesta MS-tautiin.

Oma isäni teki itsemurhan kivun vuoksi, josta kärsi vuosia eikä saanut kunnon apua. Hän ei vaan jaksanut ja kyllä minua harmittaa sillä jos hän olisi saanut kunnon kipulääkityksen siitä huolimatta, että olisi tullut riippuvaiseksi niin sekin olisi ollut sata kertaa parempi kuin tämä, että päätti elämänsä. Olisi ainakin saanut elää ja jaksanut elää.

Älkää siis kukaan antako periksi oikean kivun äärellä sillä taistellessanne taistelette monen muunkin kivusta kärsivän puolesta.

Lääkärit pelkäävät Suomessa lääkkeitä aivan liikaa ja unohdetaan, että kipukin voi kroonistua ja aiheuttaa muita rinnakkaissairauksia, kuten munuisissa kortisolin erityksen loppumisen ja häiriintymisen. Silloin ihmisen elämänlaatu heikkenee oleellisesti ja pahimmillaan elämä ei ole enää elämisen arvoista.

Itse olin joku vuosi sitten tilanteessa jossa kärsin hermopohjaisista kivuista kuukausikaupalla. Olivat sen asteisia että makasin vaan ja vaikeroin ja aivot "kiehuivat". Niinä kuukausina olin useamman kerran kääntynyt sairaanhoidon puoleen apua saadakseni, onnistumatta siinä. Lopulta epätoivoisena päätin että teen vielä yhden yrityksen avun saantiin, ja jos en sitä saa niin lopetan sen kärsimisen.

Soitin klinikan ylilääkärille. Hän hoiti asian heti ja hänen tekemä leikkaus onnistui. Pääsin lopultakin kivuistani. Hän ei tänä päivänäkään tiedä että itse asiassa pelasti henkeni.

Vierailija
132/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sun olisi pitäny saada korvatulehdukseen kipulääketä? Nyt ei mene jakeluun, kai tää oli provo?

Siis täh?! Etkö todellakaan tiedä että kivut korvatulehduksessa voivat olla aivan kamalia?! Ei niitä ilman lääkitystä kestä.

Sinä se provo taidat olla.

- sivullinen

Vierailija
133/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kovia opioideja ei voi määrätä ihmiselle jolta ei löydy kivulle syytä os ihminen ei edes vaikuta kivuliaalta , oma kipuhistoriani alkoi vuosia sitten ja kukaan ei tiennyt mikä minulla on mutta kivut olivat äärimmäisen kovat ja huusin suoraa huutoa ja lääkäri lähti hakemaan 4 kappaletta 50 mg fentanyl laastareita ja laittoi ne olkavarteeni ja valitettavasti näinkin kovan lääkityksen kanssa kivut olivat silti kovat , jotenkin kuitenkin selvisin sen lääkityksen kanssa. Nyt vuosia myöhemmin lääkitykseni on oxycodoni, arxocia , kortisoonitabletti ja lyrica ja se mikä on hyvä on se asia että nyt tiedetään mikä minulla on . Sairastan parantumatonta sairautta jonka ennuste on huono mutta kuitenkin saata elää vielä jopa yli kymmen vuotta

Vierailija
134/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täh?! Etkö todellakaan tiedä että kivut korvatulehduksessa voivat olla aivan kamalia?! Ei niitä ilman lääkitystä kestä.

Sinä se provo taidat olla.

- sivullinen

Oho, luin väärin! Anteeksi.

Vierailija
135/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut samaa. Kohdallani lääkärit ovat päinvastoin olleet hyvin lääkemyönteisiä jopa, mutta olen asioinut kipujeni vuoksi asiaan erikoistuneilla yksityislääkäreillä. Sairastan endometrioosia ja kivut ovat pahimmillaan aivan hirveät. Mulla ei ole kuukautisten aikaan mitään asiaa töiden pariin tai ylipäänsä makuuhuoneen ulkopuolelle ilman kunnon lääkkeitä. Sairauteen ei oikein ole muuta hoitokeinoa kuin kipulääkkeet (e-pillerit eivät sovi kaikille). Leikkauskin on tehty, sen tosin maksoin omasta pussista. Kyllä ottaisi kupoliin, jos joku alkaisi panttaamaan lääkkeitä, joita ilman en voi kuukausittain kahtena tai kolmena päivänä elää lainkaan normaalia elämää. Kipu typistää maailman kokonaan oman navan ympärille, mihinkään ei pysty menemään, mitään voi tehdä paitsi uikuttaa ja hikoilla sängyssä tuskaisena.

Vierailija
136/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on määrätty aika helpostikin selkäkipuihin lihasrelaksantteja ja vahvoja särkylääkkeitä. Olen tosin alaikäinen, joten ehkä lääkärit ei heti oleta mun väärinkäyttävän lääkkeitä.

Vierailija
137/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisen - periaatteessa normaaliterveen ihmisen - viime vuoden historiasta löytyy mm. kohtutulehdus, hammasjuuressa golf-pallon kokoinen märkäpaise ja siitä johtuva kuumeilu, uudesta työasennosta tulehtuneet si-nivelet sekä viimeisimpänä kolarissa saadut aivoverenvuoto, useat murtumat ja jälkitautina tullut aivokalvontulehdus. Näin jälkikäteen ajateltuna rupesi itseäkin kauhistuttamaan, koska näihinhän on syöty kourakaupalla kipulääkkeitä! Toivottavasti seuraava vuosi menisi selvinpäin terveenä!

Vierailija
138/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin joku kommentoikin, eli uusien tutkimusten mukaan kipulääkeiden käyttö voi pahentaa vaivaa merkittävästi sillä ne heikentävät immuunipuolustusta.

Meillä oli juurikin tästä luento: monet lääkärit eivät edes tiedä tätä, ja lääkärikunnassa on uuden ja vanhan koulun välillä tässä ero. Liekö siellä päivystyksessä olleen sitten niitä nuorempia lääkäreitä joilla on uudemmat opit.

Vierailija
139/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset popsii särkylääkkeitä kuin karkkia tajuamatta, että niillä on myös haittavaikutuksensa! Ymmärrän kyllä tosikivun ja sitä pitää helpottaa, mutta suurin osa särkylääkkeistä menee sen tason särkyihin, että on hieman "epämukavaa" säryn kansssa. Tai otetaan jopa Varmuudeksi ennakkoon lääkettä, jos vähän tuntuu, että tulee oireita, tai epäillään muuten vain, että voi tulla. Hoh hoijaa. Enemmän korvien välissä vikaa kuin missään muualla ja ajan myötä kehitetään riippuvuus, jolloin oma kipukynnyskin laskee koko ajan. 

Vierailija
140/177 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että sinulla on vaikea lukihäiriö. Mutta sinunkin pitäisi ymmärtää olematta silloin arvostelematta muita kun et osaa heidän kommenttejaan lukea. Kirjoittaja sanoo, ettei saanut KOHTUTULEHDUKSEEN kipulääkettä, mutta miksi sinä sössötät jostain KORVATULEHDUKSESTA?? Idiootti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme