Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan lääkärit eivät määrää kipulääkkeitä. Oletteko huomanneet saman ja mistä johtuu?

kivunhoitoa
29.04.2016 |

Minulla on ollut kivulias vaiva vuosien ajan ja koko ajan vuosien saatossa on yhä vaikeampi saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, vaikka minulla on pettämättömät todisteet niiden oikeasta, fyysisestä tarpeesta. Olen normaalin ja asiallisen näköinen eikä minulla ole myöskään minkäänlaista päihdekäyttöhistoriaa. Itseasiassa ei edes mitään mielenterveysongelmia, jos senkin kortin nyt joku keksii vetää esiin. Silti lähes poikkeuksetta on aina vaan vaikeampaa saada lääkärit kirjoittamaan kipulääkkeitä, tuleepa jopa vihjailua siitä miten paljon heiltä ollaan aina lääkkeitä kaikki ruinaamassa vääriin tarkoituksiin. Mistä ihmeestä tällainen voi johtua ja oletteko muut kokeneet samaa? Tekisi mieli tehdä valitus, mutta turhaahan se olisi kun jokaisen lääkärin kohdalla sama juttu.

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu uusista kivun hoidon Käypä hoito -suosituksista.

Ja käypä hoito suositukset perustuvat täydelliseen tietämättömyyteen. Esim. bentsoja suositellaan vain lyhytaikaiseen käyttöön monien tekosyiden vuoksi. Itse olen käyttänyt niitä 40 vuotta, miltei joka päivä. Olen 60 v. ja edelleen työelämässä, mikäli näitä ei olisi itselleni aikoinaan määrätty, en olisi koskaan voinut lähteä työelämään. Paniikkihäiriöt, sosiaalisten tilanteiden pelko jne. nykyisellä käytöllä olen työkykyinen, eli oloni on normaali, niin kuin terveillä ihmisillä. Onneksi olen löytänyt aina näitä vanhan ajan asioista tietäviä lääkäreitä, itse en edes hakeudu näiden juuri valmistuneiden nuorten tyttölääkäreiden pakeille, se on täysin turhaa, tietotaso on alhaisempi kuin itsellä, joka olen kuitenkin täysin eri alalla.  

Vierailija
162/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu uusista kivun hoidon Käypä hoito -suosituksista.

Ja käypä hoito suositukset perustuvat täydelliseen tietämättömyyteen. Esim. bentsoja suositellaan vain lyhytaikaiseen käyttöön monien tekosyiden vuoksi. Itse olen käyttänyt niitä 40 vuotta, miltei joka päivä. Olen 60 v. ja edelleen työelämässä, mikäli näitä ei olisi itselleni aikoinaan määrätty, en olisi koskaan voinut lähteä työelämään. Paniikkihäiriöt, sosiaalisten tilanteiden pelko jne. nykyisellä käytöllä olen työkykyinen, eli oloni on normaali, niin kuin terveillä ihmisillä. Onneksi olen löytänyt aina näitä vanhan ajan asioista tietäviä lääkäreitä, itse en edes hakeudu näiden juuri valmistuneiden nuorten tyttölääkäreiden pakeille, se on täysin turhaa, tietotaso on alhaisempi kuin itsellä, joka olen kuitenkin täysin eri alalla.  

Sulle on ne bentsot määrätty niihin aikoihin kun niiden pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetty paljoakaan. Ei pitkään jatkunutta hoitoa hetkessä katkaista, mutta ei niitä pidä myöskään säännölliseksi aloittaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en saa kuukautiskipuihin riittäviä lääkkeitä, niin pitää ilmeisesti mennä joka kuukausi sitten päivystykseen sairaalaan. Kotona kun en selviä niiden kipujen kanssa yksin, ilman kunnon lääkkeitä.

Jos kuukautiskivut on niin kovat ettei burana 600mg riitä, niin sitten kipin kapin gynelle ja sisäultraan ja mahdollisiin alavatsan magneettikuviin ja sen jälkeen mahdolliseen laparoskopiaan, että saat jonkin diagnoosin (esim endometrioosi tai munasarjakystat tms). Itsellä myös 24/7 kipua tuotta gynekologinen tauti ja mun kivunhoito on pääasiallisesti kipukynnyslääkkeet, särkylääkkeitä syön pahimpina päivinä yhteensä noin 5-6kpl/kk

Olen tosiaan monella gynekologilla käynyt. Buranaa menee vuorokaudessa se maksimi eli 800 mg useampi, sen lisäksi menee vielä panacodia. Kuukautiskipujen vuoksi olen käynyt usemmalla gynellä ja hyvin on tutkittu. Nykyään ei enää tehdä laparoskopiaa diagnoosin vuoksi vaan hoito tapahtuu hormonivalmisteiden ja/tai kipulääkkeiden avulla. Itse en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, joten käytän kipulääkkeitä. Todellakaan mitään riippuvuusriskiä ei ole, kun käytän särkylääkkeitä lähinnä vain kuukautisten aikana. Kuukautisten aikana olen todella kipeä, ilman lääkkeitä en selviäisi mitenkään. Pelkkä burana ei aina auta, vaikka vetäisi maksimit.

Sinulle on sattunut omituisia gynejä eteen... Itselläni oli 10/2014 ilmeisesti munasarjakystan puhkeaminen, josta jouduin sairaalaan, oireilu jatkui ja jatkui niin menin ensimmäisen kerran gynelle 1/2015. Silloin ei oikeastaan tapahtunut mitään, seuraavan kerran menin gynelle akuuttiajalla (sama kuin sairaalan silloinen päivystävä gyne) 2/2015 jolloin minulla oli 24/7 kipua, kuumeilua jatkuvasti, nukuin keskimäärin 12h/vrk etc, jolloin aloitettiin pillerikokeilu. Oireet jatkuivat entistä pahempina, 3/2015 noin kk kokeilun jälkeen laitoin sähköpostia gynelle kuten oltiin sovittu, että oireilu ja kivut pahentuneet. Hän sanoi laittavansa lähetteen laparoskopiaan, jotta voidaan todentaa, että gynekologista sairautta ei ole ja hän voi hyvillä mielin tehdä lähetteen sisätaudeille. Minut leikattiin sitten 30.4.2015 ja sain endometrioosidiagnoosin. En tiedä kuinka tuoretta keissiä haet tuolla "nykyään" toteamuksella, mutta itse laskisin omani vielä siihen kategoriaan, minut on leikattu vuosi sitten diagnoosin poissulkemiseksi, oireeni tosin olivat ilmeisesti pahemmat kuin sinun. 

Vierailija
164/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti vain kirjoitti:

Ensinnäkin kovia opioideja ei voi määrätä ihmiselle jolta ei löydy kivulle syytä os ihminen ei edes vaikuta kivuliaalta , oma kipuhistoriani alkoi vuosia sitten ja kukaan ei tiennyt mikä minulla on mutta kivut olivat äärimmäisen kovat ja huusin suoraa huutoa ja lääkäri lähti hakemaan 4 kappaletta 50 mg fentanyl laastareita ja laittoi ne olkavarteeni ja valitettavasti näinkin kovan lääkityksen kanssa kivut olivat silti kovat , jotenkin kuitenkin selvisin sen lääkityksen kanssa. Nyt vuosia myöhemmin lääkitykseni on oxycodoni, arxocia , kortisoonitabletti ja lyrica ja se mikä on hyvä on se asia että nyt tiedetään mikä minulla on . Sairastan parantumatonta sairautta jonka ennuste on huono mutta kuitenkin saata elää vielä jopa yli kymmen vuotta

***Asia ei ole näin, että potilaasta näkee.

Minä ainakin sulkeudun itseeni, olen hiljaa, en valita ja ainoastaan keskityn edes hengittämään kun olen oikein kivulias.

Joku tuolla sanoi ettei kipuun voi kuolla. Minä meinasin. Sektiohaavani oli ommeltu suolistooni kiinni ja se oli revetessään laukaissut vatsakalvontulehduksen. Tulehdusarvoni oli taivaissa ja kipu oli se syy miksi hoitoon hakeuduin ambulanssilla. He kyseli paljon, mutten jaksanut vastata enää.

Myöhemmin, kuukausien päästä, luin tekstejäni ja siellä sanotaan mustaa valkoisella, että kipu nostanut verenpaineen lukemiin (mitkä ei ole inhimilliset edes ja osa olisi jo kuollut siihen) jotka vaaralliset. Toisinsanoen suoneni olisi räjähtänyt ja olisin kuollut siihen.

Sain kyllä varmaan kaikkia lääkkeitä, mutta muistikuvat ovat hatarat kivun vuoksi.

Minut on kolmasti käännytetty myös sairaalasta pois kun olen mennyt apua hakemaan ja ollut todella heikkona, mutta en ole ollut kuulemma kipeän näköinen (yksi kerta: leukopenia, kova kuume, kilppariarvot mittaamattomissa jne) ja sitten onkin soitettu perään, että tule ambulanssilla heti ja otettu osastolle useiksi viikoiksi.

Tällä yritän sanoa, että ei näöstä voi aina päätellä yhtikäs mitään. Ja kuka vaan voi naamaansa väännellä ja huutaa.

Kun opiskelin aikanaan ensihoitajaksi niin muistan aina sen kuinka meille opetettiin, että oikeasti sairas ihminen on hiljainen ja siitä tietää, että on tosi kyseessä. He, jotka meuhkaavat ja tekevät asiasta suuren numeron, ovat itseasiassa vielä aika hyvässä kunnossa kun on energiaa sellaiseen. *****

🎀Toivon sinulle voimia sairautesi kanssa. Kuulostaa kovin ikävältä, mutta toivon mukaan saat juuri oikeaa apua oikeaan aikaan ja voit elää mahdollisimman hyvää elämää ilman, että sairautesi saa onnesta hallitsevaa otetta.

Vierailija
165/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen usein näkyy jos ihmisellä on äärimmäisen kovat kivut mutta jos kivut ovat lievemmät niin se ei välttämättä näy mihinkään. Aikanaan kun sairastuin ja minulta meni työkyky niin kuulin ainakin parilta kymmeneltä ihmiseltä että ei minua mikään vaivaa en vain kuulemma halua tehdä töitä myös oma äitini oli tätä mieltä . Nykytilanne on se että liikuntakyky on täysin mennyt ja tarvitse henkilökohtaisen avustajan apua joka asiaan pahinta ovat kuitenkin kivut niitä ei saada pois millään lääkityksellä mutta uskokaa tai älkää niin vieläkin jotkut ihmiset ovat sitä mieltä että voisin mennä töihin jos haluaisin , ovat katkeria siitä että tulen veronmaksajille niin kalliiksi

Vierailija
166/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaiskohan johtua siitä, että joka päivä kuolee kipulääkkeisiin paljon ihmisiä? Tärkeämpää on oppia tulemaan kivun kanssa toimeen kuin lääkitä.

Vierailija
167/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaiskohan johtua siitä, että joka päivä kuolee kipulääkkeisiin paljon ihmisiä? Tärkeämpää on oppia tulemaan kivun kanssa toimeen kuin lääkitä.

Tai käyttää kipulääkkeitä OIKEIN. Jos käyttää kipulääkkeitä joihin huomaa koukuttuvansa, niin ilmoittaa siitä hoitavalle lääkärille ja lääkäri miettii jonkin toisen vaihtoehdon.

Minusta on hoitoalan ammattilaisena (olen hoitanut itsekin paljon sekä lyhytaikaisesta että kroonisesta kivusta kärsiviä potilaita) ihan käsittämätöntä, ja todella pelottavaakin kuinka paljon väärinkäyttöä esiintyy. Vinksahtaneimpia ovat nämä, jotka vaativat esim.Oxycontinia reseptivapaaksi tai käyttävät vaikkapa Fentanyliä viihdekäytössä. Nämä ja monet muut väärinkäytetyt lääkkeet voivat tappaa ja ovat tappaneetkin ihan oikeasti.

Ja kyllä, olen itsekin käynyt läpi todella suuria leikkauksia. Missään vaiheessa ei ole tullut mieleen pyytää esim.kotiin Oxycontinia, vaikka olenkin käynyt läpi kovia kipuja isojen nivelleikkauksen jälkeen useita viikkoja. Vahvat opioidit kuuluvat sairaalakäyttöön tai pahanlaatuisten sairauksien loppuvaiheen hoitoon, hyvin perusteltuna niitä käytetään toki muulloinkin lääkärin valvonnassa.

Vierailija
168/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnittelen aika pitkälle ennenkuin otan kipulääkkeen. 

Vierailija
169/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroonisia kipuja pari vuotta, välillä niin pahana ettei todellakaan pääse kävelemään. Kaikki tekeminen jää pois. Saan särkylääkkeitä, niin buranaa ja panadolia. Niillä ei pitkälle pötkitä, kun en voi edes syödä buranaa.

Vierailija
170/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Käyn 2 kertaa vuodessa lääkärissä selkäni takia (joskus 2 kk välein, joskus 10 kk välein) ja neuvona on nykyisin burana ja lepo. Asia OK, mutta tuolla lääkityksellä en kykene kävelemään, joten saan sitten sairauslomaa 3-5 vko. Tehokkaampaa olisi antaa 2 vko ajaksi kunnon tulehduslääke-kipulääke-lihasrelaksanttikombinaatio ja jättää sairausloma väliin.

Eikä ole.

Selkäsi pitää saada levätä. Tuollainen lääkemäärä on erittäin haitallista eikä niitä pidä syödä jos vain suinkin sen voi välttää.

Jos sinulla on noin harvoin selkä kipeä niin ei siihen mitään lääkettä pidä määrätä.

Vierailija
171/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUOH! Kuinkahan suuren kivun kanssa pitäisi oppia elämään? Itseltä juuri murtui varvas enkä edes huomannut sitä, koska kipukynnyslääkitykseni hoitaa suurempaa 24/7 tyyppistä kroonista kipua, joka mm voimistuu liikkumisesta ja istumisesta. Sairastan parantumatonta sairautta, joka aiheuttaa kivun. Oletko oikeasti sitä mieltä, että minunkin pitäisi koko loppuelämäni maata sängyssä ja katsoa leffoja ja "oppia tulemaan" kivun kanssa toimeen? Tulisitko itse toimeen varpaan murtumisen aiheuttamaa kipua suuremman kivun kanssa toimeen päivittäin loppuelämäsi ajan tietäen, että kipu vain tulee kasvamaan?

Vierailija
172/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olen huomannut!! Olen kärsinyt jo vuosia niska -ja hartiaseudun ongelmista, minulla on päivittäin kovaa päänsärkyä (pää tutkittu, ei kasvainta) mutta joka ikinen kerta kun olen lääkärissä käynyt he eivät ole määränneet minulle muutakun panadolia/buranaa! Vittu että vituttaa tällänen touhu kun välillä olisin oikeasti vahvemman lääkkeen tarpeessa, pelkkä panadol/burana ei todellakaan vie näitä päänsärkyjä.. En tiedä sitten näytänkö muka joltain nistiltä?! Mielestäni olen ihan huolitellun näkönen ihminen. Ja tuntuu että kaikille muille tutuille määrätään ties mitä vaikka menisivät täysin mitättömän vaivan takia lääkäriin. ETTÄ MITÄ VITTUA?!!!!!!!!!!!!!!!!

Niska -ja hartiakipuun ei auta mikään särkylääke. Siihen auttaa vaan elämäntavat ja treenaus.

Rupeat liikkumaan ainakin pari tuntia joka päivä, menet fysioterapeutille ja lopetat mm. koneella olemisen.

Vierailija
173/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en saa kuukautiskipuihin riittäviä lääkkeitä, niin pitää ilmeisesti mennä joka kuukausi sitten päivystykseen sairaalaan. Kotona kun en selviä niiden kipujen kanssa yksin, ilman kunnon lääkkeitä.

Jos kuukautiskivut on niin kovat ettei burana 600mg riitä, niin sitten kipin kapin gynelle ja sisäultraan ja mahdollisiin alavatsan magneettikuviin ja sen jälkeen mahdolliseen laparoskopiaan, että saat jonkin diagnoosin (esim endometrioosi tai munasarjakystat tms). Itsellä myös 24/7 kipua tuotta gynekologinen tauti ja mun kivunhoito on pääasiallisesti kipukynnyslääkkeet, särkylääkkeitä syön pahimpina päivinä yhteensä noin 5-6kpl/kk

Olen tosiaan monella gynekologilla käynyt. Buranaa menee vuorokaudessa se maksimi eli 800 mg useampi, sen lisäksi menee vielä panacodia. Kuukautiskipujen vuoksi olen käynyt usemmalla gynellä ja hyvin on tutkittu. Nykyään ei enää tehdä laparoskopiaa diagnoosin vuoksi vaan hoito tapahtuu hormonivalmisteiden ja/tai kipulääkkeiden avulla. Itse en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä, joten käytän kipulääkkeitä. Todellakaan mitään riippuvuusriskiä ei ole, kun käytän särkylääkkeitä lähinnä vain kuukautisten aikana. Kuukautisten aikana olen todella kipeä, ilman lääkkeitä en selviäisi mitenkään. Pelkkä burana ei aina auta, vaikka vetäisi maksimit.

Ei sulle voi ruveta syöttämään mitään opiaatteja. 

Jos perus burana ei tehoa niin sitten pitää miettiä radikaalimpia vaihtoehtoja. Joihin kuuluu erilaiset hormonihoidot jne. Jos nekään ei auta niin sitten ei auta kuin tehdä loppu kuukautisistasi. Eli se tarkoittaa kohdunpoitoa ja munasarjojen poistoa.

Mutta mitään opiaatteja sinulle ei voi ruveta syöttämään joka kuukausi  kymmeniä vuosia. 

Vierailija
174/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai käyttää kipulääkkeitä OIKEIN. Jos käyttää kipulääkkeitä joihin huomaa koukuttuvansa, niin ilmoittaa siitä hoitavalle lääkärille ja lääkäri miettii jonkin toisen vaihtoehdon.

Minusta on hoitoalan ammattilaisena (olen hoitanut itsekin paljon sekä lyhytaikaisesta että kroonisesta kivusta kärsiviä potilaita) ihan käsittämätöntä, ja todella pelottavaakin kuinka paljon väärinkäyttöä esiintyy. Vinksahtaneimpia ovat nämä, jotka vaativat esim.Oxycontinia reseptivapaaksi tai käyttävät vaikkapa Fentanyliä viihdekäytössä. Nämä ja monet muut väärinkäytetyt lääkkeet voivat tappaa ja ovat tappaneetkin ihan oikeasti.

Ja kyllä, olen itsekin käynyt läpi todella suuria leikkauksia. Missään vaiheessa ei ole tullut mieleen pyytää esim.kotiin Oxycontinia, vaikka olenkin käynyt läpi kovia kipuja isojen nivelleikkauksen jälkeen useita viikkoja. Vahvat opioidit kuuluvat sairaalakäyttöön tai pahanlaatuisten sairauksien loppuvaiheen hoitoon, hyvin perusteltuna niitä käytetään toki muulloinkin lääkärin valvonnassa.

Mulle määrättiin Oxycontinia polvileikkauksen jälkeen ja ihan pyytämättä. Jätin hakematta.

Vierailija
175/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne jotka tulee vastaanotolle ja esittää asian että pitäisi saada Temgesiciä ja Oxynormia ilman että edes kertovat mikä se alkuperäinen ongelma on, niin eivät sitä saa.

Yleensäkin ne, joita ei edes kiinnosta oman vaivansa hoitaminen muilla kuin vahvoilla opiaateilla, lähestymistapa varsinkin päivystykseen tultaessa, on väärä.

Kuules, minä en koskaan vaadi mitään tiettyä lääkettä. Kerron vain allergiat ja mainitsen, etteivät tulehduskipulääkkeet käy (lääkärin suositus). Silti on hankaluuksia saada kipulääkkeutä. Tällainen kohtelu on todella törkeää.

Sulla voi olla vain sun näkökulma lääkkeiden määräämiseen. Lääkäri näkee 3000 potilasta vuodessa. Siihen joukkoon kuule mahtuu jos jonkinlaista yrittäjää ja sönköttäjää, joille pitäisi kirjoittaa opiaatteja. On reseptit hukkunut, varastettu, koira syönyt yms.

Jos on oikea vaiva ja siihen liittyviä kipuja ja asianmukainen lääkkeiden käyttöhistoria niin toki lääkitystä kirjoitetaan.

Ei ikävä kyllä kirjoiteta. Mulle on pienten kirurgisten toimenpiteiden päälle annettu ohjeeksi syödä Buranaa. Kun kysyn että saanko reseptin niin ei kun sitähän saa apteekista. Kerran yksi kirjoitti ilmeisesti vittuillakseen reseptin niin mietoon ja pieneen kokoon ettei sitä myyty kuin käsikauppalääkkeenä. Samoja kokemuksia monilla ystävillä. Yhdellä äityi kivut työmatkalla pahoiksi ja ulkomailla lääkärit pyörittelivät päätään miten hänen kivunhoitonsa oli niin riittämätön. Ulkomaalaiset lääkkeet tehosivat pian ja hän pystyi jatkamaan töitänsä matkan loppuun. Kenen hyöty turha katumisen on. En ymmärrä muuta syytä kuin että lääkäreissä on paljon mielenvikaisia.

Ohje on katsoa lääketietokannasta vaikka sen buranan hinta resepti/itsehoitolääkkeenä ja potilaalle tulee halvemmaksi ostaa sitä ilman reseptiä. Eli siitä ei reseptiä kirjoteta. Kuuluu yhteen lääkkeenmäärämis perusteisiin ajatella hintaakin.

Vierailija
176/177 |
01.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä on perää.

Monet erikoislääkäritkään eivät suostu kipulääkkeitä määräämään.

Oliskos syynä että ovat itse olleet lääkkeiden väärinkäyttäjiä.

Tai sitten saaneet palautetta viranomaisilta.

Mutta vaikka kuinka huonoja kokemuksia lääkärinuralla niin yksikin hoitamaton kipupotilas on liikaa.

Lääkärin luvat pitäisi poistaa taitamattomilta.

Vierailija
177/177 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, en saannut kohtutulehdukseen kipulääkettä, (ainoa mitä käsikauppatavarana voin ottaa on panadol, eikä se mitään auttanut) enkä myöskään saikkua. Siinä sitten hammasta purren tippa linssissä tein työni kovissa kivuissa.

Miksi ihmeessä sun olisi pitäny saada korvatulehdukseen kipulääketä? Nyt ei mene jakeluun, kai tää oli provo?

Etkö osaa luka? Kohtutulehdus on pikkuisen eri asia kuin Korvatulehdus, mikä sekin voi olla kipee ku mikä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi