mikä on mielestäsi hirvein kieli?
Kommentit (83)
En voi sille mitään ja tiedän, että useimpien mielestä Ranska on tavattoman kaunis rakkauden kieli, mutta musta se kuulostaa ihan kamalalta. Siis oikeasti niin ärsyttävän kuuloista, että alkaa aina oikein vituttamaan.
Ehkei se nyt maailman rumin kieli ole, mutta todella ärsyttävän kuuloinen joka tapauksessa.
Ilman mitään Ruotsi-vihaa vastaan että ruotsi on mielestäni rumin kieli, muistan kun jo alakoulussa minua ärsytti se tieto, että joudun yläkoulussa lukemaan niin ärsyttävää kieltä. Myös kiina ja thai ovat korviaraastavaa. Ranskasta en ole koskaan ollut varma, minulla on viha-rakkaussuhde joka syntyi kun opiskelin sitä, joskus tuntuu että se on upea, eroottinen kieli, joskus tuntuu että sitä rumempaa ei löydä. Suomesta, japanista, saamesta, venäjästä, saksasta, britti-englannista ja italiasta sen sijaan pidän oikein kovasti.
Kaikki, kaikki, ihan kaikki slaavilaiset kielet. Rumaa, suurimmaksi osaksi kovaa molkotusta.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni indonesia
Siis tarkemmin mikä niistä lukuisista Indonesian saaristossa puhutuista kielistä ?
Mä en voi kuvitella mitään pahempaa kidutustapaa kuin tämän kuuntelu.
Venäjä on ehdottomasti rumin kieli.
Eihän oikeasti ole olemassakaan mitään sinänsä 'rumia' eikä 'kauniita' kieliä-on vain eri kieliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni indonesia
Siis tarkemmin mikä niistä lukuisista Indonesian saaristossa puhutuista kielistä ?
Bahasa indonesia
Joku afrikkalainen naksutuskieli. En muista mikä sen nimi oli.
Inhoan espanjaa. Kurkun takaosassa korahtava h-äänne, melkein v:nä ääntyvä b, kielen kärjen th.... hethethethethe... Karsean kuuloista! En tajua, miksi monet pitävät espanjaa tosi kauniina kielenä.
Kyllä kai se riippuu vähän siitäkin kuka sitä (siis jotain) kieltä puhuu ja mikä hänen sanottavansa on,missä tarkoituksessa ja missä tilanteessa hän puhuu.En nyt esim. pitäisi välttämättä jonkun ranskalaisen pultsariporukan keskinäistä mokellusta niin hienona puheena , enkä kai erityisemmin ihastelisi jonkun italialaisen sarjamurhaajan tai lasten hyväksikäytöstä tuomitun vangin haastattelussaan käyttämää kielen ilmaisurikkautta...
Espanja ja ranska ovat epämiellyttäviä, italiakin aika ärsyttävä
Minä pidän tanskasta, espanjasta, jopa hollannista olen oppinut pitämään. Venäjä herauttaa pöksyt märäksi, samaten brittienglanti.
Mutta vietnam ja thai. En vain pidä. Ovat niin kaukana niistä äänteistä, joihin on tottunut. Olisi todella mielenkiintoista tietää, pitääkö esim. vietnamilaiset suomea yhtä kaameana.
Ja sitten tietty americana: sellaiset vanhat, valkoihoiset, keskiluokkaiset matamit ja äijänkäppyrät meuhkaamassa fäääntäääästikiä, Forrest Gumpissa unohtumaton mummeli siinä puistonpenkillä 'änd then juu tsäst rääääääääään.' Yleensä pidän ä- ja ö-voittoisista kielistä, mutta tietyissä amerikkalaisissa murteissa se on vaan niin yli.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän tanskasta, espanjasta, jopa hollannista olen oppinut pitämään. Venäjä herauttaa pöksyt märäksi, samaten brittienglanti.
Mutta vietnam ja thai. En vain pidä. Ovat niin kaukana niistä äänteistä, joihin on tottunut. Olisi todella mielenkiintoista tietää, pitääkö esim. vietnamilaiset suomea yhtä kaameana.
Ja sitten tietty americana: sellaiset vanhat, valkoihoiset, keskiluokkaiset matamit ja äijänkäppyrät meuhkaamassa fäääntäääästikiä, Forrest Gumpissa unohtumaton mummeli siinä puistonpenkillä 'änd then juu tsäst rääääääääään.' Yleensä pidän ä- ja ö-voittoisista kielistä, mutta tietyissä amerikkalaisissa murteissa se on vaan niin yli.
Ä ja Ö eivät kuulu minkään englanninkielen kirjaimistoon, eikä äänteisiin-se vain ehkä saattaa kuulostaa sinusta siltä,muttei se sitä kuitenkaan milloinkaan ole.
Eli sinä suomalaisena vain miellät ne äänteet niin- eivät hel jotka englantia äidinkielenään puhuvat.
Eikä minunkaan mielestäni muuten sana 'just' edes kuulosta mitään 'tsäst' vaan paremminkin 'dzhasht' (paitsi että käytin ns. suhuäänteiden eli 'hattuässän' ja 'hattu-z' kirjainten sijasta ne konsonanttiyhdistelmällä korvaavia muotoja sh ja zh) Ensimmäisen suhuäänteen sanassa ollen hieman voimakkaamman ,jälkimmäisen taas hieman sitä lievemmän.
Minusta venäjä on ruma kieli. En jaksa kuunnella sitä ässien suhinaa ja sihinää.
Tämä on muuten hauska https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk
Norjalaisten tekemä sketsi, eli kieli ei varmaan oikeasti ihan tuolta kuulosta...